Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: thomasez på mandag 22. april 2024, klokken 21:32Nå er de relativt trygge. Om en god stund? ikke så sikkert.

Du tenker kanskje på nivå med jordfeilautomatene (evt jordfeilbryteren) folk har i skapene sine som de aldri tester?

Alt kan feile, og med tiden øker sannsynligheten for akkurat det. Jeg ser ikke gode grunner for at Easee-boksene skal ha så mye kortere levetid (eller bli "farligere") enn de andre ladeboksene på markedet ved normal bruk, men sannsynligheten for at du faktisk blir varslet dersom det oppstår et problem er ganske stor. Det blir du ikke om en vanlig jordfeilautomat slutter å detektere jordfeil.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Ingeniøren

Saken er vel i hovedsak at de skrev at produktet var i samsvar med en standard, noe det ikke var, og dermed straffes de for å "skrive falskt". Nå synes SE dog at de har fått straff nok og legger saken død.

Det finnes mye utstyr rundt omkring fra tidligere 10 år som ikke er i samsvar med dagens standarderer, men det får stå da standereden ikke er tilbakevirkende. Easee sin boks havner litt i denne kategorien. Heller ikke min 9 år gamle boks holder dagens krav.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

jlan

https://www.tu.no/artikler/dsb-vil-ikke-kreve-tiltak-pa-easee-ladere-i-norge/546187
SitatI Norge har tilsynsmyndighetene ventet på utfallet av saken i Sverige før eventuelle tiltak skulle vurderes her. Siden Easee trakk sin ankesak vil det i praksis også bli et salgsforbud for Home og Charge. Dette fordi et salgforbud i et EØS-land vil gjelde hele området.Spørsmål som handler om elektriske installasjoner er imidlertid et nasjonalt anliggende. Nå har Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap (DSB) konkludert.

Jon Eirik Holst, seksjonssjef i DSB, melder at de ikke kommer til å kreve at Easee gjør noen tiltak på installerte ladebokser av typen Home og Charge.
– Vi stiller oss bak det svenske vedtaket og det betyr at Easee Home og Easee Charge kan stå som installert uten at videre tiltak i installasjonen eller produktet kreves, sier seksjonssjef i DSB Jon Eirik Holst i en e-post til TU.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

På en måte bra at det ender slik.

Boksen er ikke laget av "chinesium", det er noen som har regnet litt på det meste inni der (om så tweaket litt på regnestykket), 5-6år med produktet i drift har ikke tatt livet av noen eller noe og boksen sier alltid ifra selv når noe er galt,og nekter lading.
Komponentene er fra anerkjente produsenter, og software er svært stabil.
Ryktet er godt, og det hele virket relativt profesjonelt, men er mye mer profesjonelt nå (papirer)

Kontrasten blir da stor til feks "Chint" produkter som gjerne veier halvparten av tilsvarende konkurrent(chinesium?), halv pris og hele kinesiske alfabetet med relevante EN standarder.
Ville lagt litt mer vekt på om dette faktisk er så bra saker som det hevdes..for disse komponentene skal faktisk hindre fullt fyr i hus og arbeidsplasser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

thomasez

Sitat fra: mroek på mandag 22. april 2024, klokken 23:55
Sitat fra: thomasez på mandag 22. april 2024, klokken 21:32Nå er de relativt trygge. Om en god stund? ikke så sikkert.

Du tenker kanskje på nivå med jordfeilautomatene (evt jordfeilbryteren) folk har i skapene sine som de aldri tester?

Nei.

Men releene det allrede finnes rapporter om at har sveiset seg fast blir slappe med alderen.

Jordfeilbryterne ingen tester er noe annet, det som evt lager brann er jordfeilen.

mroek

Sitat fra: thomasez på tirsdag 23. april 2024, klokken 20:59
Sitat fra: mroek på mandag 22. april 2024, klokken 23:55
Sitat fra: thomasez på mandag 22. april 2024, klokken 21:32Nå er de relativt trygge. Om en god stund? ikke så sikkert.

Du tenker kanskje på nivå med jordfeilautomatene (evt jordfeilbryteren) folk har i skapene sine som de aldri tester?

Nei.

Men releene det allrede finnes rapporter om at har sveiset seg fast blir slappe med alderen.

Jordfeilbryterne ingen tester er noe annet, det som evt lager brann er jordfeilen.

Du får det til å høres ut som at dette kun er et Easee-problem. I den grad releer blir "slappe", så gjelder jo det også andre elektromekaniske releer, og ikke bare de som Easee bruker. Det skal mye til at releene sveises, for i en normal ladesyklus så går det ikke strøm verken når releene legges inn eller når de kobler ut, det er det releene i bilen som står for. I de aller fleste tilfeller så fungerer bilens ombordlader som den skal, og da blir det ikke noe problem.

Når det er sagt, så er det klart at Easee burde ha brukt kraftigere releer med større kontaktgap for å slippe i hvert fall deler av den stormen de har stått i, men det er fremdeles trygt å bruke Easee-boksene. Når du antyder at du mener de vil bli mindre trygge med tiden, så er det en spekulasjon, og utsagnet er jo også ganske verdiløst uten en tidsangivelse. Snakker du måneder? År? Og mener du at andre produsenters ladebokser er immune mot denne aldringseffekten?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition


THE

Da blir spørsmålet. Er det noen elektrikere som vil installere min Eease Home som ligger i esken i kjelleren. Kjøpt inn via Tibber ei stund før ESV-saken eksploderte, og ville ikke få den installert før jeg så hvordan dette gikk. Jeg føler meg fremdeles trygg på Eease, og ønsker funksjonaliteten i laderen, så tenker det er på tide å se om noen vil sette den opp, eller om jeg må få byttet/kjøpt en ny lader med annen dokumentasjon...

Eease skal erstatte en 9 år gammel PodPoint som har fungert utmerket, og blir stående bak en 12 kVA 230/400V Noratel trafo av god kvalitet med jordfeilbryter type A foran trafo og mellom trafo og ladeboks, så slik sett bør vel installasjonen være godt sikret.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Håvar

Snakket med flere godt etablerte elektroinstallatører i vinter og de var ikke bekymret for å montere Easee
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

tronde

Sitat fra: Håvar på onsdag 24. april 2024, klokken 09:43Snakket med flere godt etablerte elektroinstallatører i vinter og de var ikke bekymret for å montere Easee
Nå er det endelig stadfestet at ladeboksene ikke er i samsvar med samsvarserklæringen for boksene. Da får installatøren et stort problem med å skrive gyldig samsvarserklæring for for den jobben.

NKOM/DSB har akseptert at allerede installerte bokser kan stå uendret, men det er ikke det samme som at man kan fortsette med å sette opp nye.

RJK

Sitat fra: tronde på onsdag 24. april 2024, klokken 11:58
Sitat fra: Håvar på onsdag 24. april 2024, klokken 09:43Snakket med flere godt etablerte elektroinstallatører i vinter og de var ikke bekymret for å montere Easee
Nå er det endelig stadfestet at ladeboksene ikke er i samsvar med samsvarserklæringen for boksene. Da får installatøren et stort problem med å skrive gyldig samsvarserklæring for for den jobben.

NKOM/DSB har akseptert at allerede installerte bokser kan stå uendret, men det er ikke det samme som at man kan fortsette med å sette opp nye.
Trenger vel bare nye klistremerker og ny dokumentasjon, og så gjemme unna esken som holder feil navn, så er vel problemet mer av akademisk karakter! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 24. april 2024, klokken 15:32Trenger vel bare nye klistremerker og ny dokumentasjon, og så gjemme unna esken som holder feil navn, så er vel problemet mer av akademisk karakter! ;)
Trur ikke det er så enkelt

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. april 2024, klokken 18:14
Sitat fra: RJK på onsdag 24. april 2024, klokken 15:32Trenger vel bare nye klistremerker og ny dokumentasjon, og så gjemme unna esken som holder feil navn, så er vel problemet mer av akademisk karakter! ;)
Trur ikke det er så enkelt
Formoder at du så smileyen!

Nå er det bare å forstå meningen med å plassere den der i denne sammenhengen!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 24. april 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. april 2024, klokken 18:14
Sitat fra: RJK på onsdag 24. april 2024, klokken 15:32Trenger vel bare nye klistremerker og ny dokumentasjon, og så gjemme unna esken som holder feil navn, så er vel problemet mer av akademisk karakter! ;)
Trur ikke det er så enkelt
Formoder at du så smileyen!

Nå er det bare å forstå meningen med å plassere den der i denne sammenhengen!  8)
He he :+1:

Electric cars in Norway

#1409
Når disse nyhetene brer seg i bransjen så roer trikkerne seg og alt blir normalt igjen slik det var før surreJonas caset tok av

Bra det  :+1:

Lenke https://www.elbilgrossisten.no/en/blogs/news/ingen-tiltak-kreves-for-easee-home-og-charge

Kopi:

Elsäkerhetsverket har nylig utstedt en viktig beslutning angående ladestasjonene Easee Home og Easee Charge. Hele pressemeldingen kan du lese [color=var(--theme-link-c)]her[/url].[/font][/size][/color]

Sammendrag av beslutningen:
  • Elsäkerhetsverket har bestemt at ingen umiddelbare tiltak er nødvendige for de ladestasjonene som allerede er installert. Elsäkerhetsverket har vurdert at risikoen for alvorlige feil er så lav at det ikke anses nødvendig å iverksette noen tiltak på enheter som allerede er installert.
Hva betyr dette for deg?
Elsäkerhetsverket vurderer at de mulige feilene som kan oppstå med de berørte ladestasjonene for øyeblikket ikke utgjør en alvorlig risiko for skade på person eller eiendom, men ønsker å understreke viktigheten av å rapportere eventuelle feil og uregelmessigheter til Easee.
Hva betyr dette for installatører og forhandlere?
For installatører som har solgt og installert Easee Home og Easee Charge ladestasjoner betyr Elsäkerhetsverket beslutning at ingen umiddelbare tiltak er nødvendige for de ladestasjonene som allerede er installert. Siden salgsforbudet har Easee lansert Easee Charge Lite som erstatter Easee Home. Snart lanseres Easee Charge Core som erstatter Easee Charge.
Salgsforbud fortsetter å gjelde
Det er også verdt å merke seg at et salgsforbud for disse modellene fortsatt er i kraft siden 14. mars 2023 i Sverige, grunnet mangler i dokumentasjon og teknisk konstruksjon som ikke møtte de regulatorirske kravene. Dette forbudet understreker viktigheten av at produsentene oppfyller de sikkerhetsstandardene som kreves for å beskytte forbrukerne.
Fremtidige tiltak og rapportering
Easee har nå tre uker på seg til å anke denne beslutningen og ytterligere to måneder på seg til å levere en prognose for forventede feil, som deretter skal følges opp med en rapportering om det faktiske feilutfallet innen 10 månader. Denne oppfølgingen er kritisk for å sikre at produktene fortsetter å være trygge å bruke over tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA