Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Ulvis

Sitat fra: Rav4_EV på 4.4.2004, 14:05:01
...
Det som kan være problematisk med type B jordfeilbryter er fysisk plass. Mitt sikringsskap er fullt, og jeg får trolig ikke plass til en 3-fase jordfeilautomat type B  der det nå står en 3-fase type A. Jeg vet ikke om det engang finnes 3-fase jordfeilautomat type B (med overstrømvern integrert). I så fall må det vel inn vanlig sikring + type B jordfeilbryter.
...
sitat slutt.

Om det ikkje finnest kombiautomat for 4poler for DC-jordfeilstrøm (Type B eller Type EV) med overstrømsvern inkludert så er kanskje det beste ein kan få til en kombo med mini element automat (MCB) og Type EV jordfeilbryter på 36 mm + 72 mm.
Denne MCB går desverre kun opp til 32 ampere, så om du peaker 22kW over lang tid så er det i grenseland.
(Samleskinne kan heller ikkje brukast til å enkelt forbinde desse fordi polavstand er ulik, så trikker må bruke kabel)
Edit: Ser no at bilde for jordfeilvernet er av 2-pol type, men 4 pol versjonen er samme dimensjon.

#disclaimer REKLAME for mwhandel.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Ja, den Gewiss saken ser jo ut som er tilstrekkelig.
Ikke en type B, men Type A med DC vernet ihht standarden som kreves i NEK400.

Ser ingen norske priser, men ca 332Euro for en Schneider versjon.

https://www.one-elec.com/en/a9z51440-acti9-iid-residual-current-circuit-breaker-4p-40a-30ma-b-ev-type-a9z51440-schneider.html
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. april 2024, klokken 12:16
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 17. februar 2024, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. februar 2024, klokken 00:24...
 A vern med innebygget DC vern har jeg ikke sett før, men kanskje kommet nå den senere tid?
 ...
#reklame
 The "Easy fix" 😉
NB! Ikkje kombiautomat, men overstrømsvern + Type EV vern (IEC62955), rimelegare enn Type B.

Hmm, fekk ikkje med bilde....men denne, (2 pol eller 4 pol): https://www.gewiss.com/ww/en/products/product.1000001.1000062.GWD4567

#reklame Ja, eg er "biased" her.
Har denne overstrømvern (sikringsfunksjon) ? Jeg synes det er litt vanskelig å forstå dokumentasjonen på det punktet. Det enesre jeg finner er dette:

SitatThe range comprises MDC compact residual current c.b. with overcurrent protection. (from 6 to 32 A,
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ulvis

Sitat fra: jlan på fredag 05. april 2024, klokken 20:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. april 2024, klokken 12:16
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 17. februar 2024, klokken 10:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. februar 2024, klokken 00:24...
 A vern med innebygget DC vern har jeg ikke sett før, men kanskje kommet nå den senere tid?
 ...
#reklame
 The "Easy fix" 😉
NB! Ikkje kombiautomat, men overstrømsvern + Type EV vern (IEC62955), rimelegare enn Type B.

Hmm, fekk ikkje med bilde....men denne, (2 pol eller 4 pol): https://www.gewiss.com/ww/en/products/product.1000001.1000062.GWD4567

#reklame Ja, eg er "biased" her.
Har denne overstrømvern (sikringsfunksjon) ? Jeg synes det er litt vanskelig å forstå dokumentasjonen på det punktet. Det enesre jeg finner er dette:

SitatThe range comprises MDC compact residual current c.b. with overcurrent protection. (from 6 to 32 A,

Nei, GEWISS jordfeilvernet har ikkje overstrømsvernfunksjon, på same måte som dei fleste andre fabrikat. Det er derfor mini element automaten kjem i tillegg. 
For 1fas(2 pol) har eg funne ein kombiautomat (RCBO + RCD-DD i same modul) men enda ikkje for 3fas (4 pol).
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 05. april 2024, klokken 20:41Nei, GEWISS jordfeilvernet har ikkje overstrømsvernfunksjon, på same måte som dei fleste andre fabrikat. Det er derfor mini element automaten kjem i tillegg.
For 1fas(2 pol) har eg funne ein kombiautomat (RCBO + RCD-DD i same modul) men enda ikkje for 3fas (4 pol).
Ja, jeg fant jo også de enfase Garo kombiautomatene. Det er en mulig løsning for meg å få montert en slik, og gå over til enfase lading. Men jeg har mer lyst å få installert en Zaptec.   

Ingeniøren

Innrømmer å ha vært for selvsikker på sviktende grunnlag og gikk på en skikkelig smell og en lengre sykemelding. Angstanfall er ikke bra.. Basert på erfaring fra annen bransje er det nok best og ha med noen som kan regelverket godt og ikke tro men vet best selv.

https://elbil.no/easee-hva-skjedde-jonas-helmikstol-snakket-ut-pa-nordic-ev-summit-2024/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. april 2024, klokken 19:21Innrømmer å ha vært for selvsikker på sviktende grunnlag og gikk på en skikkelig smell og en lengre sykemelding.
Jonas kom for lett til det. Han burde lært seg å følge opp i stedenfor å bare jage fremover. Fint han innrømmer sine feil, selv om det er alt for seint. 

Electric cars in Norway

Hadde glatt hogd av meg høyrearmen (sa trehuggern ;D  ) hadde jeg visst mer om hva som står i denne nyheten fra 18.

Ligger på pluss

Stavanger avisa pleier jo å gi oss gode Easee nyheter...  https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/Q7pEvW/svenskene-mener-at-easee-sine-ladebokser-fortsatt-er-farlige

Anyone?

Holder med hovedtrekkene/oppsummering om det er noe nytt vi ikke vet fra før.

Svenskene står på sitt: Easee-testene fortsatt ikke gode nok
Tirsdag ettermiddag trakk Easee formelt tilbake anken sin til den svenske domstolen. Elsäkerhetsverket sitt nyeste brev i saken inneholder sterk kritikk av ladeboksene.
Publisert:
18. april

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. april 2024, klokken 08:23Hadde glatt hogd av meg høyrearmen (sa trehuggern ;D  ) hadde jeg visst mer om hva som står i denne nyheten fra 18.

Det er nå ikke nødvendig, det koster bare 1 kr for et prøveabonnement.

Sitataftenbladet.no
Svenskene reagerer spesielt på dette:

Jordfeilbryteren i ladeboksene oppfyller ikke den riktige EU-standarden. Jordfeil kan under visse omstendigheter føre til el-sjokk.

Easee har brukt feil laboratorietester for produktet, og dessuten valgt vekk tester som ikke kan gjennomføres på grunn av den tekniske løsningen i boksene.

Ladeboksene kan ved hjelp av en adapter brukes som «vanlig» strømuttak til for eksempel motorvarmere, gressklippere, vedkløyvere, snøfresere og høytrykksspylere. Da øker farene for el-sjokk.

Det er sannsynlig at jordfeil-løsningen som er valgt av Easee vil ha kortere levetid enn ladeboksens forventede funksjonstid. Da vil risikoen for feil mot slutten av produktets levetid øke kraftig.

Ladeboksene ble sendt på markedet uten dokumentasjoner og sikkerts-tester.

En god del av kritikken går fortsatt på reléene, som ikke er mekanisk sammenkoblet, og har bare 2.3mm gap. Dette med mekanisk kobling skal altså hindre dette: «Vid mekaniskt kopplade reläer kommer man aldrig få felfallet att en av faserna (ett relä) fastnat i slutet läge».  Men ESV sier også dette: «Elsäkerhetsverket har inte påstått att mekaniskt kopplade reläer inte kan fastna i slutet läge». Så med mekanisk koblede reléer er det altså en (liten)risiko for at alle fasene blir liggende inne. Jeg er usikker på hvorfor det er sikrere at alle fasene blir liggende inne, i forhold til én. Men jeg vil tro at Easee når ett relé sveiser, kan legge inn igjen reléene for de andre fasene også, og dermed skape samme forhold som ved mekanisk sammenkobling.

Electric cars in Norway

jlan :+1:  takker for info. Ja alt koster en kr først men jeg glemmer erfaringsvis alltid å melde meg av så jeg har tatt et valg om å ikke kjøpe for mange lokalaviser for jeg har 2 allerede 3 med vg pluss det får holde

Lars C. Krogenæs

Elsäkerhetsverket har beslutat att åtgärder inte behöver genomföras på redan installerade laddboxar av modellerna Easee Home och Easee Charge. Easee ska däremot fortsatt rapportera in data till myndigheten.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2024/nytt-beslut-i-easee-arendet/
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

daktari

Så boksene er egentlig trygge. Og har vært det hele tiden.

Fra TU sin oversettelse:
"Det svenske Elsäkerhetsverket vurderer at de mulige feilene som kan oppstå med de aktuelle ladeboksene foreløpig ikke utgjør en alvorlig fare for skade på personer eller eiendom. Det vi ønsker å sikre oss med denne avgjørelsen er at det ikke oppstår alvorlige feil i utstyret over tid ettersom det eldes og slites ut, sier Per Samuelsson, leder for produktavdelingen i Elsäkerhetsverket."

"Elsäkerhetsverket skriver videre at vedtaket er basert på at risikoen for feil av alvorlig karakter er så lav at det ikke er forholdsmessig å kreve praktiske tiltak på allerede installerte ladebokser.

I stedet må Easee lage en prognose over forventede feil, som deretter må følges opp med rapportering av faktiske feilutfall til Elsäkerhetsverket."

https://www.tu.no/artikler/easee-slipper-a-gjore-utbedringer-pa-installerte-ladebokser/546136
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

thomasez

>  Så boksene er egentlig trygge. Og har vært det hele tiden.

Nå er de relativt trygge. Om en god stund? ikke så sikkert.

> "Det svenske Elsäkerhetsverket vurderer at de mulige feilene som kan oppstå med de aktuelle ladeboksene foreløpig ikke utgjør en alvorlig fare for skade på personer eller eiendom. Det vi ønsker å sikre oss med denne avgjørelsen er at det ikke oppstår alvorlige feil i utstyret over tid ettersom det eldes og slites ut, sier Per Samuelsson, leder for produktavdelingen i Elsäkerhetsverket."

Så det han sier er at de skal følge med og kanskje pålegge jordfeilbryter om det viser seg at laderen slites til feil ettersom årene går.

Som er etter enhver reklamasjonstid og dermed kjøpers kostnad.

Easee slipper skandaløst lett unna om dette blir resultatet.

Radial

Da er det bevist at det virkelig kan lønne seg å ikke gå til sak mot statlige organer, men derimot ta imot kritikken og legge seg flate og be om tilgivelse ;)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA