Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Radial

Som sagt vet jo laderen utmerket hvilket nett den er tilkoblet, så det er jo en formalitet å begrense på effekt og ikke Ampere i 3-fase.

Og relèene jobber jo mellom fase og 0-leder, som har samme spenning som IT har fase-fase.

Kan ikke se andre årsaker enn differensiering mot "kraftigere/dyrere" modeller eller en fysisk begrensning som må legges på relèene over 16A belastning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tronde

Den rele-switchingen fører inn i et annet problem, og det er den innebygde "automatsikringen".

Det er logikk som styrer releene, og logikk kan trigges til feilmodus med både innstrålt radiostøy og "skitten" strømtilførsel. Det er fullt mulig å se for seg at logikken klikker, og at det blir en solid kortslutning mellom to faser. Det vil føre til at hele kursen faller ut, og da oppfylles ikke lenger kravet om individuell sikring av hvert tilkoplingspunkt. Den opprinnelige Easee Charge hadde krav om maks. 80A forankoplet vern, og mange garasjeanlegg har egen trafo i bygget, så det kan bli en solid kortslutningsstrøm som kan gi en del interessante effekter i ladeboksen.

Nå er ikke dette den mest sannsynlige feilen, men veldig mye tyder på at de ikke har vurdert muligheten, og det er for dårlig. Med et ekstra 4-polet rele, ville de hatt mye mer å gå på, samtidig som de hadde hatt mye mindre trøbbel med å hevde IEC 62955. Det er veldig mye med Easee som peker i retning av at de ikke har tenkt på at deres produkt også kan feile.

mroek

Nå vet vi ikke hvordan styringen av disse releene er implementert, men jeg vil jo anta at det er en hardware-logikk der som hindrer at softwaren kan sette releene i en ugyldig kombinasjon som gir kortslutning av faser, så slik sett er det nok temmelig trygt, selv om ingenting er ufeilbarlig.

Et ekstra 4-polet rele som tåler 32A ville nok være temmelig stort, så da ville hele boksen økt i størrelse og sett annerledes ut. Den ville også vært dyrere, men du har nok rett i at det ville gitt Easee bedre kort i diskusjonen med myndighetene.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

Sitat fra: Radial på torsdag 01. februar 2024, klokken 21:25...
Og relèene jobber jo mellom fase og 0-leder, som har samme spenning som IT har fase-fase.
...
Siden det er mulig med faserotasjon, så kan det ligge 400V mellom relékontaktene i TN 3-fase.

I prinsippet har du rett i at det er mulig å parallellkoble to og to reléer, hvis boksen skal brukes kun i enfase, ved å strappe sammen N-L2 og L1-L3 på begge sider, Men det er neppe lagt opp til å koble slik.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: jlan på fredag 02. februar 2024, klokken 11:52
Sitat fra: Radial på torsdag 01. februar 2024, klokken 21:25...
Og relèene jobber jo mellom fase og 0-leder, som har samme spenning som IT har fase-fase.
...
Siden det er mulig med faserotasjon, så kan det ligge 400V mellom relékontaktene i TN 3-fase.

I prinsippet har du rett i at det er mulig å parallellkoble to og to reléer, hvis boksen skal brukes kun i enfase, ved å strappe sammen N-L2 og L1-L3 på begge sider, Men det er neppe lagt opp til å koble slik.


Jeg tipper kanskje det vil oppdages av firmwaren i boksen og flagges som en feil, men jeg vet ikke. Det er uansett en dårlig ide å gjøre det, av grunner som er nevnt tidligere.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

tronde

Sitat fra: mroek på fredag 02. februar 2024, klokken 00:44Et ekstra 4-polet rele som tåler 32A ville nok være temmelig stort, så da ville hele boksen økt i størrelse og sett annerledes ut. Den ville også vært dyrere,

35 x 58 x 47 mm er ikke så håpløst stort. Ladebokser er ikke en søt liten ting som skal passe inn i stua. Releet koster en del, men alt tyder på at Easee har svært dyktige innkjøpere som vet å få ned prisen. På sitt beste hadde de vel 30% margin, og det var med høye lønnskosnader innregnet.




mroek

Sitat fra: tronde på fredag 02. februar 2024, klokken 13:08
Sitat fra: mroek på fredag 02. februar 2024, klokken 00:44Et ekstra 4-polet rele som tåler 32A ville nok være temmelig stort, så da ville hele boksen økt i størrelse og sett annerledes ut. Den ville også vært dyrere,

35 x 58 x 47 mm er ikke så håpløst stort. Ladebokser er ikke en søt liten ting som skal passe inn i stua. Releet koster en del, men alt tyder på at Easee har svært dyktige innkjøpere som vet å få ned prisen. På sitt beste hadde de vel 30% margin, og det var med høye lønnskosnader innregnet.

Neida, ikke håpløst stort, men jeg ser ikke at det er mulig å få plass til det i det eksisterende designet, så hvis de skulle revidert for å legge til noe slikt, så innebærer det å redesigne svært mye, og det er forferdelig dyrt. Nye verktøy for sprøytestøp er uhorvelig dyrt, og de måtte nok ha endret på alle plastdelene sine.

I et helt nytt produkt hvor bakoverkompatibilitet med eksisterende bakplater er et ikke-tema, er det noe annet. Jeg tror nok de har lært en del her, og kostnaden de har hatt på grunn av gamle feil er garantert mye høyere enn om de hadde hatt et slikt rele inne fra starten. Om det hadde vært nok til å unngå den suppa de er i nå er likevel høyst usikkert.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

tronde

Selvfølgelig koster det enormt å endre design etter salgsstart, men det er gjerne der man havner når man ikke gjør hele jobben på forhånd.

Jeg mener i alle fall at veldig mye tyder på at de kun har sett på hvordan boksen skal håndtere relativt snille feil som oppstår på utsiden, og at de har glemt bort at deres produkt også kan feile under drift. Det er to ulike problemstillinger, men begge et like viktige.

Det releet ville i alle fall gitt dem et som oppfyller IEC 62955, så veldig mye mindre trøbbel allerede der.


jlan

Sitat fra: tronde på fredag 02. februar 2024, klokken 14:26Selvfølgelig koster det enormt å endre design etter salgsstart, men det er gjerne der man havner når man ikke gjør hele jobben på forhånd.
Mulig det kan løses med en mellomplate, som kan klikkes på bakplaten, og så "chargeberry" oppå. Selv om det er en dyr løsning, så vi det kanskje lønne seg, hvis det kan gjøres uten elektriker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tronde

Sitat fra: jlan på fredag 02. februar 2024, klokken 16:51
Sitat fra: tronde på fredag 02. februar 2024, klokken 14:26Selvfølgelig koster det enormt å endre design etter salgsstart, men det er gjerne der man havner når man ikke gjør hele jobben på forhånd.
Mulig det kan løses med en mellomplate, som kan klikkes på bakplaten, og så "chargeberry" oppå. Selv om det er en dyr løsning, så vi det kanskje lønne seg, hvis det kan gjøres uten elektriker.
Tviler på at det er mulig å bygge om eksisterende produkter så mye uten svært høye kostnader. Lærdommen er at det koster enormt mye mer å fikse konstruksjonsfeil i ettertid. Easee har selv gått ut med 1 mrd. hvis de må sette inn B-vern i eksisterende anlegg, og de betaler helt andre priser for noe sånt enn det elektrikere gjør. Det er en grunn til at de bruker så mye tid på rettssaken nå, for det er lite trolig at de kan overleve et krav om utbedring, uansett hva det måtte bli. Det er snakk om en halv million enheter, og da renner penga fort ut selv om det finnes teoretiske muligheter for at noe kan funke.

Electric cars in Norway

#1225
Mye teknisk her inne på tråden nå. Bra. Jeg er mektig imponert "over skills" på dere som kan faget og jeg lærer mye av dere :+1:

Men litt humor da: 14.3.23! Se bilde.

Tipper vi runder minst halvt annet år før det kommer en endelig case closed i denne saken. Vedtak fra verket kommer på hjemmesiden deres 1.10.24 tror jeg.
Noen bedre?

Men jeg er usikker på hva vedtaket blir - no eller go for Easee?

Info om å stoppe salget er her:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/forsaljningsforbud/easee-home-samt-charge/

#etforsøksøndagsmorgenhumor


turfsurf

Ja, det er vel  mange som benytter ladeboksen sin til å drive den elektriske hekksaksen:

"Även om en laddbox är tänkt att användas för fordonsladdning finns adaptrar att
koppla in så att vanliga elprodukter kan användas. Detta är vanligt i situationer där
det traditionella vägguttaget för motorvärmare bytts ut mot en laddbox, men kan
också vara ett sätt för innehavaren att få tillgång till ett 3-fas uttag. Det är alltså en
förutsägbar användning som laddboxtillverkare behöver ta hänsyn till.
Adaptrar finns för både vanliga 230V eluttag och 400V industridon. På så sätt kan
man nyttja uttaget till motor- och kupévärmare samt när man vill använda
exempelvis häcksax, gräsklippare, vedklyv, högtryckstvätt, dammsugare,
luftkompressor eller snöslunga et"
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

De er virkelig på jakt etter å konstruere situasjoner. Lurer på når de vil påpeke at en banan kan stappes inn i luftingen og blokkere denne og dermed høy risk for varmgang kombinert med at alle temperatursensorene slås ut av solstorm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA