Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. januar 2024, klokken 20:18Jeg er kjent med feil på bokser.
Byttet min nylig fordi led-lyset ikke fungerte korrekt.
Jeg har også fått byttet pga den feilen. Jeg har også nylig byttet en boks hvor plasthylsen rundt en av pinnene i pluggen brakk av og fulgte med kabelen ut. Ingen feilmelding, men det kunne se ut som den var litt deformert pga varme. 

Ellers hadde jeg nylig ganske god oppfølging fra Easee support i forbindelse med at boksen lyste rødt og viste "ukjent feil". Feilen viste seg å være i bilen, men ettersom bilen kunne lades med UMC, så var det ikke helt opplagt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ingeniøren

Har det kommet noen ny dato for rettssaken, for den ble vel utsatt ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. januar 2024, klokken 09:55Har det kommet noen ny dato for rettssaken, for den ble vel utsatt ?
I tillegg til den fra jan til mars? Det har ikke jeg lest noe sted. Men vet ikke om når i mars. Det må da være en oversikt i Sverige over slikt ala den vi har på domstol.no det vi kan se hva som skjer i alle rettene (for å si det på den måten :laugh:)

Noen svenske her inne som vet?

jlan

Easee har bedt om utsettelse til april, og det ser ikke ut til at Elsäkerhetsverket har protestert på det. Jeg tror kanskje de også ønsker det, for Easee har frist ut mars med å gjøre tiltak på eksisterende anlegg. Så i april er alle kort på bordet.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/easee-har-fram-till-mars-pa-sig-att-genomfora-sin-atgardsplan/

Electric cars in Norway

Radial

Siden Easee Lite begrenses til 16A på 3fase, kan dette ha noe med disse testene de utfører tro?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på tirsdag 30. januar 2024, klokken 09:15Siden Easee Lite begrenses til 16A på 3fase, kan dette ha noe med disse testene de utfører tro?
Godt spm. Men det gir jo mening og når du sier det så tenker jeg du har rett i det. Vi får vel ikke rede på det før resultatene legges frem.

Produkt info ift 3fase under på bildet er herfra:

https://www.elbilgrossisten.no/products/easee-charge-lite

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 31. januar 2024, klokken 06:41
Sitat fra: Radial på tirsdag 30. januar 2024, klokken 09:15Siden Easee Lite begrenses til 16A på 3fase, kan dette ha noe med disse testene de utfører tro?
Godt spm. Men det gir jo mening og når du sier det så tenker jeg du har rett i det. Vi får vel ikke rede på det før resultatene legges frem.

Produkt info ift 3fase under på bildet er herfra:

https://www.elbilgrossisten.no/products/easee-charge-lite

Mulig de setter 16A som ny maks strømstyrke pr relè, da blir det mindre "slitasje" pr relè kanskje?

Men for å få 32A 1-fase så deler boksen lasten over 2 eller 3 relèer feks.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Sitat fra: Radial på onsdag 31. januar 2024, klokken 11:17Mulig de setter 16A som ny maks strømstyrke pr relè, da blir det mindre "slitasje" pr relè kanskje?

Hvordan ser du for deg at det skulle kunne fungere? Husk også at dette er samme hardware som den opprinnelige boksen, den har kun fått nytt navn og "ny" firmware. Parallellkobling av releer slik du nevner er ellers stort sett en dårlig praksis, men gjøres noen ganger for å oppnå redundans. Hvert rele er likevel dimensjonert for den fulle lasten, for ved parallellkobling har man ikke egentlig kontroll på hvor mye strøm som går i hvert rele.

Det er forøvrig hele 7 releer i Easee-boksen, slik at den kan oppnå alle kombinasjoner av faser både ved TN og IT.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

Sitat fra: mroek på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:40
Sitat fra: Radial på onsdag 31. januar 2024, klokken 11:17Mulig de setter 16A som ny maks strømstyrke pr relè, da blir det mindre "slitasje" pr relè kanskje?

Hvordan ser du for deg at det skulle kunne fungere? Husk også at dette er samme hardware som den opprinnelige boksen, den har kun fått nytt navn og "ny" firmware. Parallellkobling av releer slik du nevner er ellers stort sett en dårlig praksis, men gjøres noen ganger for å oppnå redundans. Hvert rele er likevel dimensjonert for den fulle lasten, for ved parallellkobling har man ikke egentlig kontroll på hvor mye strøm som går i hvert rele.

Det er forøvrig hele 7 releer i Easee-boksen, slik at den kan oppnå alle kombinasjoner av faser både ved TN og IT.

Hvis "rutinga" er riktig, kan det helt sikkert ordnes en kombinasjon som benytter to relèer for å "doble" effekten til 32A.

Mulig vi får svar på Lite sin 16A begrensning etterhvert, blir jo bare spekulasjoner fra min side.
Syns dog det er merkelig at det plutselig ble en 16A begrensning når man satte fokus på samsvar med standardene og CoC, når innmaten er lik.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Sitat fra: Radial på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:16

Hvis "rutinga" er riktig, kan det helt sikkert ordnes en kombinasjon som benytter to relèer for å "doble" effekten til 32A.

Mulig vi får svar på Lite sin 16A begrensning etterhvert, blir jo bare spekulasjoner fra min side.
Syns dog det er merkelig at det plutselig ble en 16A begrensning når man satte fokus på samsvar med standardene og CoC, når innmaten er lik.

Som nevnt, selv om det skulle være mulig (men det er det ikke, selv om du tror det) å parallellkoble to releer, så gir det altså ikke nødvendigvis en dobling av tillatt effekt. Det er også en dårlig ide, og selv om Easee bommet grovt i dokumentasjonen sin, så hadde de ikke gjort noe så dumt.

Siden du er så sikker på at dette er mulig, kan du ikke forsøke å tegne et kretsskjema for hvordan det skulle sett ut? Du har 7 releer, med ett kontaktsett i hvert. Du har N, L1, L2 og L3 inn og ut, og du skal støtte både TN og IT, 1-fas og 3-fas, samt faserotasjon. Hvordan vil du "rute" for å kunne parallellkoble 2 + 2 releer (husk at du må doble for alle ledere som er i bruk, og for 1-fas så er det jo to ledere i bruk, så ergo 2 releer på hver).

Electric cars in Norway

SitatDet er også en dårlig ide, og selv om Easee bommet grovt i dokumentasjonen sin, så hadde de ikke gjort noe så Det er også en dårlig ide, og selv om Easee bommet grovt i dokumentasjonen sin, så hadde de ikke gjort noe så dumt.

Men de bommet jo før med både jordfeilvern og DC-beskyttelse så det klarer de nok ;D

#onsdagskveldhumor

Radial

Sitat fra: mroek på onsdag 31. januar 2024, klokken 14:27
Sitat fra: Radial på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:16

Som nevnt, selv om det skulle være mulig (men det er det ikke, selv om du tror det) å parallellkoble to releer, så gir det altså ikke nødvendigvis en dobling av tillatt effekt. Det er også en dårlig ide, og selv om Easee bommet grovt i dokumentasjonen sin, så hadde de ikke gjort noe så dumt.

Siden du er så sikker på at dette er mulig, kan du ikke forsøke å tegne et kretsskjema for hvordan det skulle sett ut? Du har 7 releer, med ett kontaktsett i hvert. Du har N, L1, L2 og L3 inn og ut, og du skal støtte både TN og IT, 1-fas og 3-fas, samt faserotasjon. Hvordan vil du "rute" for å kunne parallellkoble 2 + 2 releer (husk at du må doble for alle ledere som er i bruk, og for 1-fas så er det jo to ledere i bruk, så ergo 2 releer på hver).

Jeg må ha ett elskjema for slikt, og det finnes meg bekjent ikke tilgjengelig noe sted. Og får ikke det til i hodet mitt ihvertfall😄

Men la oss heller snu det på hodet, hva tror Du er bakgrunnen for denne begrensningen på 16A på 3fase?
Når 1fase likevel tillates 32A?

Jeg ser ingen annen grunn enn at det må være fysiske begrensninger som nå settes på Relè'ene?
Kunne vært ett tiltak for å begrense Lite til 11kW slik at de neste boksene i serien blir mer "verdt penga", men boksen vet jo fint hvilket nett den tilkobles, og kunne jo slik sett fint åpnet opp for 11kW (32A) med 3-fase på TT/IT også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Sitat fra: Radial på onsdag 31. januar 2024, klokken 19:36
Sitat fra: mroek på onsdag 31. januar 2024, klokken 14:27
Sitat fra: Radial på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:16Hvis "rutinga" er riktig, kan det helt sikkert ordnes en kombinasjon som benytter to relèer for å "doble" effekten til 32A.

Jeg må ha ett elskjema for slikt, og det finnes meg bekjent ikke tilgjengelig noe sted. Og får ikke det til i hodet mitt ihvertfall😄

Men la oss heller snu det på hodet, hva tror Du er bakgrunnen for denne begrensningen på 16A på 3fase?
Når 1fase likevel tillates 32A?

Jeg ser ingen annen grunn enn at det må være fysiske begrensninger som nå settes på Relè'ene?
Kunne vært ett tiltak for å begrense Lite til 11kW slik at de neste boksene i serien blir mer "verdt penga", men boksen vet jo fint hvilket nett den tilkobles, og kunne jo slik sett fint åpnet opp for 11kW (32A) med 3-fase på TT/IT også.

Poenget var om du kunne tegne et enkelt elskjema selv for akkurat den delen av kretsen. Det er ikke så veldig komplisert, og det er ganske intuitivt at hvis det var mulig å parallellkoble to releer og oppnå det du nevner, så vil man nødvendigvis miste noe funksjonalitet også. Hvis releene er parallellkoblet så opptrer de jo i praksis som ett rele.

Jeg tegnet kjapt et skjema over hvordan jeg (bestemt) mener dette må være, og det ser slik ut:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Til venstre er strøm inn, til høyre er strøm ut, og navnene på kontaktene er for TN før skråstrek, og IT etter. Hvis vi tar 3-fas IT som eksempel, så er L1, L2 og L3 koblet inn på de tre øverste punktene til venstre. For TN så blir det jo da N, L1, L2 og L3.

Hvis vi antar 3-fas IT inn, så forsynes bilen med 3-fas ved at releene 1, 2 og 3 legges inn. Hvis vi har 1-fas IT inn, så er det kun releene 1 og 2 som benyttes. Har vi derimot 3-fas IT inn, og skal lade 1-fas, så er det noen valgmuligheter (også kalt faserotasjon):

REL1 og REL2: Bilen forsynes fra L1 og L2
REL1 og REL6: Bilen forsynes fra L1 og L3
REL5 og REL6: Bilen forsynes fra L2 og L3

For TN er det jo også slik at ved 3-fas inn og 3-fas ut, så legges releene 1, 2, 3 og 4 inn. Ved 1-fas inn så er det akkurat som for IT, kun rele 1 og 2 benyttes. Har man 3-fas TN inn og skal ha 1-fas ut, så blir valgmulighetene slik:

REL1 og REL2: Bilen forsynes fra N og L1
REL1 og REL6: Bilen forsynes fra N og L2
REL1 og REL7: Bilen forsynes fra N og L3

Nå har du fått et elskjema, kan du da forklare hvilke releer du vil legge inn (altså slå på) for å parallellkoble 2+2 av dem? Du trenger ikke å svare, for jeg regner med du nå skjønner at det ikke er mulig.

Hvorfor Easee har lagt en begrensning på 16A på Charge Lite aner jeg ikke, men det kan jo også tenkes at det er fordi de ønsker å segmentere produktlinjen sin i og med at de skal komme med en ny modell som takler høyere effekt, og da er det dumt om den billigere modellen greier det samme.

jlan

Jeg er helt enig med @mroek mhp relékonfigurasjonen. Vanskelig å si hvorfor de har den 16A begrensningen, men det kan tenkes at risiko for sveist rele eller overslag er større i 3 fase 400V.

Men er det slik at boksen må ha max 16A sikringer hvis den kobles trefase? Det kunne jo vært greit å kunne rekonfigurere i SW mellom en 32A enfase bil og en 16A trefase bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA