Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: TU-12 på mandag 08. januar 2024, klokken 19:26Så lenge ein del av rapportene er unntatt offentligheit eller deler er sladda, pga "konkurranse hensyn" er det komplett umogleg å ha 100% formeining om rett og feil.
Men eks ang pilotsignalet og fase/jord så er det ikkje gløymt. TUV har testa det på nytt; "P" passed. Men det er ein disputt med ESV ang testlab sin høyde over havet. 
Kravet for produktet er at det skal være sikkert opp til 2000 moh. Der er det lavere lufttrykk, og det slår lettere over. Siden testlaber ikke ligger på 2000 m, korrigerer man for labens høyde ved å øke spenningen etter fastsatte normer.

Utgangspunktet er at boksen feilet med korrigert høyde, men overlevde en nyere test med ukorrigert høyde. Det kan tyde på at problemet er i grenseland, men hvor lett det er å fikse kommer an på hvor i boksen det er. En del av den er jo limt.

tronde

Jeg skrev tidligere at en norm typisk viser til flere andre.

Dette er referanselista for forrige utgave av EN 61008-1 som er en av normene for jordfeilbrytere. Den er i seg selv på 170 sider. Jeg har normen, men det står et vannmerket navn i den, så jeg vil ikke spre den rundt. Legg merke til det som er markert med rødt.

Det er ikke slik at dette i seg selv er viktig, men jeg ser at noen prøver å få litt mer kjøtt på beinet om hva saken egentlig dreier seg om, så litt folkeopplysning bør være OK.

De andre relevante normene for ladebokser har jeg ikke, men alle normer jeg har bladd i, er slik. Det krever veldig mye for å få alt rett, selv når man følger et "ferdigsydd" opplegg med aksepterte normer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 26. januar 2024, klokken 13:40Tilbakeslag for Easee, eller en bekreftelse på at sikkerheten fungerer som den skal?

https://www.motor.no/aktuelt/elbil-laderen-gikk-i-rodt-og-smeltet/264000

Ser at Easee prøver å berolige oss om at kun 0,08% har blitt returnert pga feil. Dersom de har levert 500.000 så er det 400 stk. Er jo en del det. Er glad jeg har min lader på utsiden av garasjen, som er av mur...selv om jeg ikke har Easee. Kan sikkert skje andre ladere og.

På Facebook-siden til eiere av Easee-ladere har flere andre kunder meldt om lignende opplevelser nå nylig. Jan Tore Gjøby (NAF) kjenner godt til elbilladerne fra Easee, som han er svært kritisk til.
Tesla Model Y                         2021-

Grosor

Her ser det ut til å være varmgang i kontaktpunkt mellom base og chargeberry. Sikkert produksjonsfeil, men kan like gjerne skyldes at montøren ikke har klikket den skikkelig inn i basen ved montering. For meg personlig er det dette  ekstra kontaktpunktet her jeg liker minst med designet deres.

Flaks at den ikke var koblet til 3fas 230V, da hadde vel «ladeeksperten» fått nok vann på møllen til å spinne opp sitt eget minikraftverk  😂😂😂

TB

Zaptec har også tilsvarende kontaktfeil. Sett det tre ganger. Elektriker bytter ut bakplaten og ladeboksen.

Har inntrykk det gjelder ladebokser eller bakplater produsert i 2017 - 2018. Kan være tilfeldig.

Kontakten Zaptec benytter ser spinkel ut i forhold til Easee, men har ikke sett de ved siden av hverandre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øyvind.h

Bra boksen fungerte som den skulle og varslet brukeren om feil og slo seg av.
Det er vel et tosifret antall temperatursensorer i boksen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Kan være irr/fukt eller løs kabel også som gjør slike ting. Eller kanskje også hvis bakplata ikke står montert på helt plant underlag? I dette tilfellet ser det ut som strekkavlasteren er skikkelig montert, det ser ut som skikkelig PVC-kabel (men vanskelig å si) og det er brukt niter, så sannsynligheten er nok stor for at monteringen er gjort riktig..

MEN, jeg har sett forummedlemmer her inne gjentatte ganger hevde at det er rapportert NULL Easee-bokser med feil, og nå er det plutselig 0,08 % av 600 000, nesten 500 bokser?

Øyvind.h

Jeg er kjent med feil på bokser.
Byttet min nylig fordi led-lyset ikke fungerte korrekt.
Har lest på FB at flere har hatt samme problem med at led stripen går i stykker så boksen må byttes.

Mener til og med det er nevnt tidligere i tråden noe om registrert feil knyttet til kontaktor/rele?

Men ja - kan være L1 som ikke er dratt til korrekt. Dvs installasjonsfeil. Trenger ikke være feil med boksen selv om boksen detekterte hendelse og varslet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Radial

Er man medlem av Easee Owners gruppa på FB, så ser man nesten ukentlig en uheldig eier med rød lysstripe, eller boks som bare er død.

En gjenganger har dog vært at elektriker ikke har dratt til med momentnøkkel (eventuelt defekt momentnøkkel) som resulterer i varmegang over tid.

Også det er nok "en del" bokser som feiler generelt, og ikke alle melder fra på FB om feil heller akkurat.

Men Easee har, eller hadde ihvertfall, meget god support som fulgte opp raskt med ny boks etc...fikk svar på Søndager og greier før. Der var de tilsynelatende nesten upåklagelige.

Nå er dog support kraftig redusert etter omstruktureringen, spesielt i Norge.
Man får beskjed om raskere svar om man kan skrive på engelsk, da kan forespørselen gå til utlandet for raskere svar.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

SitatNå er dog support kraftig redusert etter omstruktureringen, spesielt i Norge
det kalles effektivisering  ;D

geear

Sitat fra: daktari på fredag 26. januar 2024, klokken 23:07Ser det er edderkoppnett på bildene. Kan en bug skape dette?
Nei.

Varmgangen kommer av for liten kontaktflate i forhold til strømmengden som overføres. Dette er det kun høyere strømtrekk enn designet er laget for (som ikke skal skje), mekanisk feil (design/produksjon/montering) eller irr/korrosjon som kan være årsaken til. Hvis en edderkopp klarer å komme mellom og redusere kontaktpunktet er det en alvorlig designfeil.  :o  Boksen er ikke tett, så at edderkopper kommer inni må den tåle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA