Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:15
Ja, mener vel å huske at det var en bakke noen kom opp, som så fikk lang nedoverbakke på andre siden, hvor en fikk regenerert/ladet, mens andre akkurat ikke klarte det. Ville nok vært bedre om de begynte testen med å kjøre opp og ned fjellene, og heller avsluttet med å kjøre langs Mjøsa. Dermed ville en fått mer rettferdige resultater, selv om PR'en ikke ville vist like dramatiske bilder.

Ja, det er et godt poeng. NAF Motor sa selv at de med nød og neppe kom over kneika med en Tesla model 3 Lr og dermed klarte å tyne ut 5 mil ekstra rekkevidde i de lange påfølgende bakkene. Model 3 sr var ikke heldig med topografien i slutten og endte tilsynelatende opp som en bil med langt dårligere forbruk og prosent avvik fra wltp. Samme gjaldt id4 rwd som gjorde en god test med over 41 mil vinter rekkevidde. Id4 gtx var ikke like heldig og endte tilsynelatende opp med 6 mils dårligere rekkevidde, noe NAF Motor og norsk media lagde store overskrifter ut av, der det ble ramaskrik over den dårlige gtx rekkevidden. Oppslag som "så mye rekkevidde taper du ved å velge firehjulstrekk på Elbiler". Underholdende tester ja, men har begrenset verdi som grunnlag for rekkevidde. De bytter ikke sjåfører underveis. Noen sjåfører er meget erfarne, andre var helt uerfarne. De kjører i ulike felt, ikke samlet gruppe. Noen bruker acc, andre ikke osv. +++
Det er jo litt både og, noen kommer seg såvidt forbi kneiken.
Men samtidig så vil jo noen biler da også dra "fordel" av at de går tom for strøm for siste stigning.

På en måte kan man selvsagt si: burde være en flat testbane.
Men samtidig så vil jo folk flest kjøre over fjell også :P

Men det er litt problematisk, ser den :-) Men det er jo sånn det er i "real life" også, jeg kjører jo ikke bare på flaten men kjøre jo da faktisk over mange fjell og både opp og ned bratte bakker.

MooCow

Sitat fra: THE på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:25
Sitat fra: MooCow på tirsdag 17. januar 2023, klokken 19:07
Hei!

Er litt i same båt, ikkje noko Teslafan, men no er prisen så god at han må vurderast. Blir isåfall grandiosavarianten som du seier uten noko tillegg, har du linkar til 18" vinterdekk med premiumdekk som passar model Y :) ? Har prøvt å søka etter premium vinterdekk og 19" felgar, men ender som regel opp på omlag 30k :-/

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:46
Jeg er i alle fall sikker på at jeg hadde valg en "Grandiosautgave" om jeg skulle kjøpt meg en TMY. Det hadde blitt en hvit TMY LR med 19" sommerhjul uten EAP eller FSD (Har EAP på TMX i dag, og ville ikke brukt ei krone ekstra på noe utover standard autopilot på en ny bil). Vinterhjul hadde jeg kjøpt via tredjepart, og gjerne i 18" og smalere dekkdimensjon enn originalt hvis det passer bilen, og jeg finner dekk/felg som er godkjent til TMY.

Det jeg alltid pleide å gjøre da jeg spiste Grandiosa (som student) var å "style" den med litt ekstra ost. Den ekstra osten på TMY-Grandiosaen hadde blitt hvitt interiør for min del. Så totalt 512700,- inkl. mva og vektavgift. 18" vinterhjul med TPMS og premiumdekk kan man få for 18-19000,-, så litt over 530k totalt. MEN jeg hadde nok vurdert veldig nøye om jeg skulle bruke angreretten om bilen ble utlevert uten rattvarme. OG jeg hadde vel vurdert å betale ekstra for matrix-lys om det hadde vært tilgjengelig på TMY.

ID.4 synes jeg ikke så mye om, og den har for lav tilhengervekt til at jeg ville vurdert den selv om jeg hadde likt bilen ellers.
Jeg søkte bare kjapt på Finn, og fant annonse fra Dekklåven i Brummundal https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=276059661

Selv ville jeg ikke kjøpt Nokian, men hadde nok gått for Goodyear eller Continental. Prisen er uansett omtrent den samme basert på tilbud jeg har fått tidligere på vinterdekk til TMX. Jeg kan også nevne at jeg kjører en litt uvanlig dekkdimensjon på vinterhjul på TMX, 235/55R19, og basert på erfaring fra TMX ville jeg nok gått for minst mulig dimensjon på vinterhjul på TMY også, derfor jeg nevnte 18".

Greit med smale vinterhjul ja. Går og alltid for premiumdekk og sjekkar motor sine dekktestar 👍

Kjell Salvigsen

Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:52
Ja, mener vel å huske at det var en bakke noen kom opp, som så fikk lang nedoverbakke på andre siden, hvor en fikk regenerert/ladet, mens andre akkurat ikke klarte det. Ville nok vært bedre om de begynte testen med å kjøre opp og ned fjellene, og heller avsluttet med å kjøre langs Mjøsa. Dermed ville en fått mer rettferdige resultater, selv om PR'en ikke ville vist like dramatiske bilder.

Ja, det er et godt poeng. NAF Motor sa selv at de med nød og neppe kom over kneika med en Tesla model 3 Lr og dermed klarte å tyne ut 5 mil ekstra rekkevidde i de lange påfølgende bakkene. Model 3 sr var ikke heldig med topografien i slutten og endte tilsynelatende opp som en bil med langt dårligere forbruk og prosent avvik fra wltp. Samme gjaldt id4 rwd som gjorde en god test med over 41 mil vinter rekkevidde. Id4 gtx var ikke like heldig og endte tilsynelatende opp med 6 mils dårligere rekkevidde, noe NAF Motor og norsk media lagde store overskrifter ut av, der det ble ramaskrik over den dårlige gtx rekkevidden. Oppslag som "så mye rekkevidde taper du ved å velge firehjulstrekk på Elbiler". Underholdende tester ja, men har begrenset verdi som grunnlag for rekkevidde. De bytter ikke sjåfører underveis. Noen sjåfører er meget erfarne, andre var helt uerfarne. De kjører i ulike felt, ikke samlet gruppe. Noen bruker acc, andre ikke osv. +++
Men samtidig så vil jo noen biler da også dra "fordel" av at de går tom for strøm for siste stigning.

Men det er litt problematisk, ser den :-) Men det er jo sånn det er i "real life" også, jeg kjører jo ikke bare på flaten men kjøre jo da faktisk over mange fjell og både opp og ned bratte bakker.
Helt enig med deg i at testrunden bør inneholde en variert blanding av landskap, men kunne med fordel hatt de verste bakkene tidligere i løypa eller i hvert fall spesifisert tydelig hvilke biler som hadde fordel av å være heldige med hvor bakkene var i løypa og dermed fikk 5 mil ekstra rekkevidde eller presisere hvilke biler som "var mer uheldige" og fikk kunstig lav rekkevidde. Strengt tatt mener jeg også at man burde stoppe måling når bilen viser minimum 0 km, å kjøre/bunnskrape bilene helt tomme med bergingsbiler på slep, gir ikke realistiske resultat for vanlige bilister.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

olavxxx

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 18. januar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:52

Helt enig med deg i at testrunden bør inneholde en variert blanding av landskap, men kunne med fordel hatt de verste bakkene tidligere i løypa eller i hvert fall spesifisert tydelig hvilke biler som hadde fordel av å være heldige med hvor bakkene var i løypa og dermed fikk 5 mil ekstra rekkevidde eller presisere hvilke biler som "var mer uheldige" og fikk kunstig lav rekkevidde. Strengt tatt mener jeg også at man burde stoppe måling når bilen viser minimum 0 km, å kjøre/bunnskrape bilene helt tomme med bergingsbiler på slep, gir ikke realistiske resultat for vanlige bilister.
Spørs litt, jeg så noen test er hvor eTron gikk tom før 0%, mens Model Y gikk "langt" etter 0%.
Så det kan være aktuelt å vite hvor langt bilene går etter 0% også. en eTron bør du kanskje da paarkere kontrollert og ringe NAF for eksempel.

Contango

Rekkeviddetester er gammeldags og utdatert. Diskusjonene om de samme testene er i alle fall helt meningsløse. Det eneste som funker er ABRP. Så kan dere heller diskutere hvor godt bilene deres treffer der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

olavxxx

Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:24
Rekkeviddetester er gammeldags og utdatert. Diskusjonene om de samme testene er i alle fall helt meningsløse. Det eneste som funker er ABRP. Så kan dere heller diskutere hvor godt bilene deres treffer der.
Jeg har aldri hatt behov for det, Tesla sin ruteplanlegger justere seg jo  under kjøring. Så bruker jeg bare prosentvisning i bilen. Om årstid, føret og kjørestilen gir meg 46 eller 60 mil er for meg helt uvesentlig egentlig.Det vesentlige er bare at bilen router meg innom der det er mest hensiktsmessig å lade :-P Noen ganger avviker jeg fra forslagene skal sies, feks hvis jeg skal t/r eller hvis jeg ikke kan lade på destinasjonen. Men som regel med Tesla - bare kjører jeg og tenker ikke noe over hvordan føret er, temp, om de ter sommer, vinter osv.

Contango

Jeg gjør også det. Det var ikke poenget mitt. Svaret på hvor langt VW, Tesla 3 SR og LR går får man på ABRP, ikke hos NAF.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

olavxxx

Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:33
Jeg gjør også det. Det var ikke poenget mitt. Svaret på hvor langt VW, Tesla 3 SR og LR går får man på ABRP, ikke hos NAF.
Viktig å være obs på at VW nå skal levere ut ID4 og eTron uten varmepumpe, hvis man ser på tester eller abetterrouteplanner. Regner med det også gjelder Norge, leste om det på en amerikansk side hin dagen.

Balaklava

Morsom diskusjon. Litt forundret over at det faktisk må drøftes. Tesla har vel vært den nye Passaten i et par år allerede?

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:21
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:08
er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....

Da du tok screenshot av testene burde du vel heller tatt med iv80X (firehjulsdrift) i stedet for den bakhjulsdrevne? IV80X passerte 400 km i vintertesten.

Ja, nå var det IV80 min kollega kjøpte, siden det var 8 års leveringstid på IV80X - altså mer eller mindre utilgjengelig.
Model Y kjørte sirkler rundt IV80X og...48km med sirkler.

Men blir jo og litt skeptisk til hvorfor IV80X gikk såpass mye lengre enn sine bilbrødre i VW-konsernet som vel har samme drivlinje som ID4 GTX (353km) og Audi Q4 -etron 50 quattro (347km)....

Men her er vel alle VW-brødrene inkl Model Y
Diskutert nøye i NAF-test-trådene.Svakhet i testen.

"Stort sett" flatt Oslo-Otta. Så bratt opp til Dombås og enda verre opp til Hjerkinn. Der stopper mange biler etter ca 340 km.

Kommer man forbi Hjerkinn kan man trille laaangt nedover og regenerere til Folldal. Så en liten kneik opp igjen før man triller ned til E6 og starter ny runde.

De fleste bilene stopper i bakkene, men de som klarer seg over Hjerkinn får 3-4-5 mil gratis.

Uansett går Y lenger enn ID.4, men Motors test overdriver forskjellen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Slo ikke det minst like ille ut for Y, da? Er overhodet ikke kjent oppi der, men mener den endte på et ugunstig punkt som Model 3, iX og EQS akkurat gikk over og fikk tre mil "på kjøpet"?

Dieselgubben

Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:39
Viktig å være obs på at VW nå skal levere ut ID4 og eTron uten varmepumpe, hvis man ser på tester eller abetterrouteplanner. Regner med det også gjelder Norge, leste om det på en amerikansk side hin dagen.

Dette gjelder Usa og Canada hvor dette er tilleggsutstyr. I Norge er varmepumpe obligatorisk på Id4. Kan forøvrig nevne at VAG valgte å etterbetale Id4 eiere da effekten av varmepumpen var blitt overdrevet i markedsmateriell. Et eksempel til etterfølgelse.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 19. januar 2023, klokken 07:00

Dette gjelder Usa og Canada hvor dette er tilleggsutstyr. I Norge er varmepumpe obligatorisk på Id4. Kan forøvrig nevne at VAG valgte å etterbetale Id4 eiere da effekten av varmepumpen var blitt overdrevet i markedsmateriell. Et eksempel til etterfølgelse.

Men på nye modeller ser de seg tydeligvis ikke i stand til å skaffe varmepumpe, som ID Buzz... så om det er fordi det er lettere å kutte ut vanskelige deler i designfasen så kan en gjerne se for seg at andre nye VW-modeller heller ikke får det.

https://elbil.no/en-familiesjarmor-med-enkelte-svakheter/
Tesla Model Y                         2021-

Svk

samme greie når e-golfen kom. jeg endte opp med bil uten pumpe

olavxxx

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 09:44
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 19. januar 2023, klokken 07:00

Men på nye modeller ser de seg tydeligvis ikke i stand til å skaffe varmepumpe, som ID Buzz... så om det er fordi det er lettere å kutte ut vanskelige deler i designfasen så kan en gjerne se for seg at andre nye VW-modeller heller ikke får det.

https://elbil.no/en-familiesjarmor-med-enkelte-svakheter/
Ser ut som det kanskje gjelder globalt ja.
Gir vissst 1000$ tilbake til folk i USA.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA