Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

Sandvika

Norge er et av de få landene i verden hvor folk som har mental kapasitet til å holde liv i denne diskusjonen også kan ha finansiell kapasitet til å kjøpe bil til halv mill+. Gratulerer!  :+1:

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 18:30

Fant flere feil i listen din over mangler. Det er varme i setene og parkeringssensorer. Keyless start er det også. Dette gjelder pro. GTX bedre utstyrt som basis.

Som sagt var diskusjon mot en lenger opp i tråden som kom med et søkt eksempel og 200k forskjell.

Jeg havner på rundt 580k for TMY jeg har i bestilling inkl. vinter. Men da mangler Y mye som jeg verdsetter som led matrix, kicksensor bakluke, rails, parkeringssensorer(!), rattvarme(?), regnsensor, HUD, halvautomatisk krok som er lett å skjule, mer avdempet understell og bedre lydisolering. Og mer. Men prisdiff er stor da...
Hvorfor lister de opp alt dette i komfortpakken da:

Sitat
2 USB Type C uttak
3-soners Air Care Climatronic med kontrollpanel bak
Automatisk oppvarmede spylerdyser foran
Bagasjeromsnett
Midtkonsoll med ambientebelysning, 2 koppholdere og deksel over oppbevaringsrom og utskiftbare innsatser
Nettingvegg
Oppvarmede forseter
Oppvarmet og lydisolerende frontrute uten varmetråder
Regnsensor
Variabelt bagasjeromsgulv

Illustrerer jo bare hvor irriterende det er å konfigurere opp tyske biler (har hatt mange av de, så har vært gjennom det noen ganger).

Ellers har Y automatiske viskere (ja, de virker) så regnsensor er knapt en mangel. Men uansett må man jo ha med TopSport for å få minne på seter og speil, så der ryker det jo på 30.000 til.

Konfigurerte opp en ID4 slik jeg ville bestilt den, da kom den på 737k. Det jeg får ekstra ut over det jeg får med TMY og som jeg bryr meg om er Matrix Led, Car2 X og adaptivt understell. Det jeg mister er da ytelse, rekkevidde, plass, hengerkapasitet og overlegent infotainment og app styring. Og ihvertfall 100k kr, gitt Quicksilver og 20" på TMY.

Men som sagt, litt umulig å diskutere slikt. Man kan fint spesifisere det sånn at ID4 blir billigere og TMY dyrere, men jeg tror ikke de fleste ender opp med det hvis man spesifiserer opp bilene slik man vil ha de. Så får den enkelte vurdere hva som er viktig og hva man opplever som kjipt. Personlig synes jeg ID.4 oppleves trist og litt fisher price innvendig, men det ser ut på bildene innvendig som om de i det minste har fjernet noe av pianolakken...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Jeg er i alle fall sikker på at jeg hadde valg en "Grandiosautgave" om jeg skulle kjøpt meg en TMY. Det hadde blitt en hvit TMY LR med 19" sommerhjul uten EAP eller FSD (Har EAP på TMX i dag, og ville ikke brukt ei krone ekstra på noe utover standard autopilot på en ny bil). Vinterhjul hadde jeg kjøpt via tredjepart, og gjerne i 18" og smalere dekkdimensjon enn originalt hvis det passer bilen, og jeg finner dekk/felg som er godkjent til TMY.

Det jeg alltid pleide å gjøre da jeg spiste Grandiosa (som student) var å "style" den med litt ekstra ost. Den ekstra osten på TMY-Grandiosaen hadde blitt hvitt interiør for min del. Så totalt 512700,- inkl. mva og vektavgift. 18" vinterhjul med TPMS og premiumdekk kan man få for 18-19000,-, så litt over 530k totalt. MEN jeg hadde nok vurdert veldig nøye om jeg skulle bruke angreretten om bilen ble utlevert uten rattvarme. OG jeg hadde vel vurdert å betale ekstra for matrix-lys om det hadde vært tilgjengelig på TMY.

ID.4 synes jeg ikke så mye om, og den har for lav tilhengervekt til at jeg ville vurdert den selv om jeg hadde likt bilen ellers.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Fint med en ny Grandiosa nå som golfen er borte. Y`n til Tesla virker genial med tanke på pris og størrelse, motor og rekkevidde. har alle Y samme infotainment og lydanlegg? ser det synses forskjellig. lite spec på siden til Tesla

vinterdekk

Er i alle fall sikkert at både TMY og ID4 er folkekjære Grandiosa-biler.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på mandag 16. januar 2023, klokken 14:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:01
er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....
Skjønner det er fristende, men er veldig greit at man ikke belærer andre ved valg av bil, for det blir bare misnøye av slikt. Mange handler etter følelser og liker å tro de gjør de beste valgene.

Ja, var derfor det ble med fristelsen. Grunnen til at det var fristende var fordi han som skulle kjøpe bil kom til meg og sa noe sånt som: "du som har peiling på elbil, hva ville du anbefalt...".... og så gir jeg noen råd basert på hva jeg tenker er lurt med tanke på det bruket han har, som blant annet er noen relativt lange turer, uten lademulighet ved destinasjon, kombinert med under gjennomsnittlig tålmodighet (lading). Prøvde å si at effektiviteten per dags dato om vinteren er mye bedre på Model Y, i tillegg til tilgang på flere ladere, og automatisk prevarming av batteri før lading, sånn at ladingen går kjappere...men så gikk han og kjøpte Skoda Enyaq uten en gang å prøvesitte Teslaen.....litt irriterende når han spør om råd og ikke gidder å sjekke ut tipsene.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 15:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:01
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 10:56
For å følge argumentasjonsrekka her på Tesladelen av forumet. En Id4 med firtrekk får man til 528k. Vinterdekk finner man billig på finn. Og krok har jeg ikke behov for. Med rabatt er denne på 500k. Så 200k over i pris vs TMY er jo en drøm.

Det står "fra 562.600" på Møller sin side. Må en gjerne prute hos forhandler, være medlem i AP/LO for å få til 528k?

Ser og at det er med manuelle seter, 60/40 baksete, uten ryggekamera, uten fancy lydanlegg, uten ryggekamera og uten panorama/lydglass foran...for de som bryr seg om sånt....ja, og uten hengerfeste...

ID4 tilleggspriser:
Ryggekamera/keyless: 18.375
6 høyttalere og subw:  15.875
Panorama:                  16.000
Hengerfeste:               12.500
Minne seter:                38.750
Sum                          101.500

Alt dette er inkludert i standard-prisen til Tesla. Men klart, på ID4 får du jo og med andre gøy ting for dette, som massasje.

Har hørt at Skoda Enyaq er enda dyrere enn ID4. Var en kollega som kjøpte det og syter og klager over hvor kort den går om vinteren....er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....

Sjekk på nytt. Du spekker en Gtx. Det er billigere Id4 med firtrekk enn den. 528k eks. vinterdekk før rabatt. Du kan ikke sammenligne en godt spekket Id4 Gtx med en Tesla. Til det mangler Teslaen for mye utstyr.

Beklager, visste ikke at det fantes 4WD med enda mindre utstyr.
Ser nå at f.eks. keyless på GTX faktisk er inkludert, selv om det står i ekstrautstyrslisten til 18375 kroner. Men for å få ryggekamera må en uansett ha denne pakken ser det ut til. Synes for øvrig myndighetene burde hatt påbud om ryggekamera på alle biler, ikke minst med tanke på hvor høye bilene er bak, og at du faktisk kan se ut i gaten om du rygger ut. Ville hindret en del kollisjoner og overkjørsler av 4 år gamle barn.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:27
Synes for øvrig myndighetene burde hatt påbud om ryggekamera på alle biler, ikke minst med tanke på hvor høye bilene er bak, og at du faktisk kan se ut i gaten om du rygger ut. Ville hindret en del kollisjoner og overkjørsler av 4 år gamle barn.

Tror ikke vi trenger å begrense oss til 4 år gamle barn............
Mange av bilene i dag har også automatisk stopp dersom hindring bak....
Både VW og Polestar har dette i sine biler - Polestar 2 sin løsning er ekstrem effektiv - og slikt burde selvfølgelig være standard på alle biler...Jeg har ikke oversikten men finner det underlig dersom det faktisk ikke ligger i kortene at dette blir standard...EU har jo regler fra alt bra bananer til agurker..så dette har de sikkert også tenkt på...

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:35
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:20
Sitat fra: oroar på tirsdag 17. januar 2023, klokken 07:34
Dette var morsomt å følge med på :-)
Det virker nesten som Dieselgubben prøver å lage en parodi på seg selv og nesten lykkes med det. Later som han er interessert i Tesla for så å disse alt ved bilen - og det ironiske er at han, så vidt jeg forstår, kjører VW selv. Det blir litt som om en blind mann mobber en som kan se.

Om du leser tråden så ser du et mannen har en bestilling på en model Y inne...

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 18:30
Jeg havner på rundt 580k for TMY jeg har i bestilling inkl. vinter. Men da mangler Y mye som jeg verdsetter som

Det som er mer komisk er jo hvordan enkelte  går til angrep på alle som stiller inngående spørsmål om bilen. Det er helt naturlig å spørre å grave før man handler samtidig som det vitner om total mangel på folkeskikk å komme slengende med stygge bemerkninger og antydninger uten noen rot i virkeligheten. Hva er målet med denne type person angrep?  Nettsiden til Tesla
Beklager, men Dieselgubben er ikke interessert i Model Y basert på det han skriver i ID4 gruppen

Neivel - sikkert derfor han har bestillt da......

Jeg tror man uansett bilvalg må svelge en del kameler....og med et gedigent priskutt så er det jo lettere å svelge disse kamelene også...

Autowinder

Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 16. januar 2023, klokken 09:58
Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:55
Jeg har bestilt tre Model Y totalt, og har aldri sett rattvarme på utstyrslista, så folkevognskameratene som påstår at det er fjernet, er det bare antakelser eller vet dere det har stått der før?

Her er skjermbilder fra utstyrslista da jeg bestilte min nåværende Y Performance den 11. mars 2022, levert juni 2022, og den HAR rettvarme, det hadde også den første LRen levert i september 2021.

[attachment id=0 msg=1086341]

[attachment id=1 msg=1086341]
Herlig! Da er jo den diskusjonen lagt død. [emoji1]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er fler uoverensstemmelser siden en får 365+ dager med premium connectivity gratis.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Sitat fra: Laban1 på mandag 16. januar 2023, klokken 10:29
Får jeg lov å spørre om hvor mye tap det går for hver gang du har bestilt en ny Model Y og hvorfor du ikke har valgt å bli med den første?

Selv har jeg en Model 3 nå, men vurderer en Model Y nå som den er så redusert i pris. Frykter bare at jeg går i stort tap ved å prøve å selge Model 3 på bruktmarkedet nå.
Tråden var stengt, så jeg sendte faktisk melding til Laban1 for å svare på dette, men siden tråden er åpnet igjen nå, så kan jeg jo svare her at jeg ikke har gått med tap i det hele tatt, gikk 92k i pluss på første LRen fra 2021 etter ti måneder, og derfor fikk meg billig P i stedet. Har LR i bestilling nå, fra juni, og slapp jo heldig unna med å ikke få bil før nyttår...  :o

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:26
Det er fler uoverensstemmelser siden en får 365+ dager med premium connectivity gratis.
Det er vel helt irrelevant for at det aldri har stått rattvarme i utstyrslista?

HOFFERN342

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:26
Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 16. januar 2023, klokken 09:58
Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:55
Jeg har bestilt tre Model Y totalt, og har aldri sett rattvarme på utstyrslista, så folkevognskameratene som påstår at det er fjernet, er det bare antakelser eller vet dere det har stått der før?

Her er skjermbilder fra utstyrslista da jeg bestilte min nåværende Y Performance den 11. mars 2022, levert juni 2022, og den HAR rettvarme, det hadde også den første LRen levert i september 2021.

[attachment id=0 msg=1086341]

[attachment id=1 msg=1086341]
Herlig! Da er jo den diskusjonen lagt død. [emoji1]

Gjør man? Det gjorde ikke jeg i Desember. Da var det 30 dager.

k1

Det er fremdeles bare 30 dager på y og 3. På s og x er det 1 år.

Autowinder

Sitat fra: k1 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:46
Det er fremdeles bare 30 dager på y og 3. På s og x er det 1 år.
Da må det ha blitt endret, jeg fikk ett år selv om det sto 30 dager.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

MooCow

Hei!

Er litt i same båt, ikkje noko Teslafan, men no er prisen så god at han må vurderast. Blir isåfall grandiosavarianten som du seier uten noko tillegg, har du linkar til 18" vinterdekk med premiumdekk som passar model Y :) ? Har prøvt å søka etter premium vinterdekk og 19" felgar, men ender som regel opp på omlag 30k :-/

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:46
Jeg er i alle fall sikker på at jeg hadde valg en "Grandiosautgave" om jeg skulle kjøpt meg en TMY. Det hadde blitt en hvit TMY LR med 19" sommerhjul uten EAP eller FSD (Har EAP på TMX i dag, og ville ikke brukt ei krone ekstra på noe utover standard autopilot på en ny bil). Vinterhjul hadde jeg kjøpt via tredjepart, og gjerne i 18" og smalere dekkdimensjon enn originalt hvis det passer bilen, og jeg finner dekk/felg som er godkjent til TMY.

Det jeg alltid pleide å gjøre da jeg spiste Grandiosa (som student) var å "style" den med litt ekstra ost. Den ekstra osten på TMY-Grandiosaen hadde blitt hvitt interiør for min del. Så totalt 512700,- inkl. mva og vektavgift. 18" vinterhjul med TPMS og premiumdekk kan man få for 18-19000,-, så litt over 530k totalt. MEN jeg hadde nok vurdert veldig nøye om jeg skulle bruke angreretten om bilen ble utlevert uten rattvarme. OG jeg hadde vel vurdert å betale ekstra for matrix-lys om det hadde vært tilgjengelig på TMY.

ID.4 synes jeg ikke så mye om, og den har for lav tilhengervekt til at jeg ville vurdert den selv om jeg hadde likt bilen ellers.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA