Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

Dieselgubben

Ingen problem med å skjønne at overskriften er tendensiøs....men det ligger også et alvor bak det. Er Tesla i sin jakt på marginer og volum, i ferd med å redusere TMY til en Grandiosa. Med dette mener jeg et standard, ribbet produkt til folket til lavest mulig pris? Og med få valgmuligheter.

I sin jakt på volum og høy aksjepris, går Tesla til krig mot de andre aktørene. TMY skal overflomme markedet, og er godt tilpasset resesjon som kommer og trangere lommebøker hos mange. Noe som selvsagt er bra, men mister man noe på veien?

Når man gjør grep slik som å fjerne parkeringssensorer, regnsensor erstattes med kamera som fungerer dårlig og siste nå er vel at rattvarme forsvinner (i mange volum markeder er vel dette en kuriositet). Man nekter også å utstyre bilene med Led Matrix. Kick sensor på bakluke kan man også glemme. Musk har jo tidligere kunnet prise TMY som en premium bil (ikke i det norske markedet riktignok), men når går han enda lenger i sitt mål om dominans og priser bilen mer riktig enn før. Nå skal man utkonkurrere kineserne og gjøre TMY så billig at det er dumt å ikke kjøpe den. Det å betale dobbel pris for premium biler som Audi og Mercedes blir også tvilsomt.

Så jeg er litt splittet. Man får en grei bil for en billig penge, men er det verdt det? Personlig slites jeg nå mellom merverdien jeg opplever at andre merker kan tilby over Tesla og den lave prisen på en TMY. Samtidig har Y noen sterke sider som aks og sikkerhet. Og tech selvsagt. Det er i alle fall blitt mye vanskeligere nå, og blir spennende så se hvordan de andre merkene svarer.

HOFFERN342

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 10:17
Ingen problem med å skjønne at overskriften er tendensiøs....men det ligger også et alvor bak det. Er Tesla i sin jakt på marginer og volum, i ferd med å redusere TMY til en Grandiosa. Med dette mener jeg et standard, ribbet produkt til folket til lavest mulig pris? Og med få valgmuligheter.

I sin jakt på volum og høy aksjepris, går Tesla til krig mot de andre aktørene. TMY skal overflomme markedet, og er godt tilpasset resesjon som kommer og trangere lommebøker hos mange. Noe som selvsagt er bra, men mister man noe på veien?

Når man gjør grep slik som å fjerne parkeringssensorer, regnsor erstattes med kamera som fungerer dårlig og siste nå er vel at rattvarme forsvinner (i mange volum markeder er vel dette en kuriositet). Man nekter også å utstyre bilene med Led Matrix. Kick sensor på bakluke kan man også glemme. Musk har jo tidligere kunnet prise TMY som en premium bil (ikke i det norske markedet riktignok), men når går han enda lenger i sitt mål om dominans og priser bilen mer riktig enn før. Nå skal man utkonkurrere kineserne og gjøre TMY så billig at det er dumt å ikke kjøpe den. Det å betale dobbel pris for premium biler som Audi og Mercedes blir også tvilsomt.

Så jeg er litt splittet. Man får en grei bil for en billig penge, men er det verdt det? Personlig slites jeg nå mellom merverdien jeg opplever at andre merker kan tilby over Tesla og den lave prisen på en TMY. Samtidig har Y noen sterke sider som aks og sikkerhet. Og tech selvsagt. Det er i alle fall blitt mye vanskeligere nå, og blir spennende så se hvordan de andre merkene svarer.

Akselerasjon, sikkerhet, tech og funksjonalitet er noe de er helt rå på.

I tillegg er materiellkvaliteten på nye Y i mine øyne milevis foran biler som Audi Q4.. hvor nesten alt er hardplast utenom setet du sitter i (mot myke materialer på nesten alt i Y.. til og med filt nede i dørlommer.

Ja.. de er billige nå.. men en ny Y er også sabla godt bygget og har materialer som er minst like bra som tyskerne i sin kategori.. som forøvrig er et hardplast-helvete for tiden hos nesten samtlige utenom BMW og Mercedes til tider. Alle fra WAG konsernet er noe skikkelig dritt i forhold.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dieselgubben

Sitat fra: HOFFERN342 på søndag 15. januar 2023, klokken 10:26
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

Når man gjør grep slik som å fjerne parkeringssensorer, regnsor erstattes med kamera som fungerer dårlig og siste nå er vel at rattvarme forsvinner (i mange volum markeder er vel dette en kuriositet). Man nekter også å utstyre bilene med Led Matrix. Kick sensor på bakluke kan man også glemme. Musk har jo tidligere kunnet prise TMY som en premium bil (ikke i det norske markedet riktignok), men når går han enda lenger i sitt mål om dominans og priser bilen mer riktig enn før. Nå skal man utkonkurrere kineserne og gjøre TMY så billig at det er dumt å ikke kjøpe den. Det å betale dobbel pris for premium biler som Audi og Mercedes blir også tvilsomt.

Akselerasjon, sikkerhet, tech og funksjonalitet er noe de er helt rå på.

I tillegg er materiellkvaliteten på nye Y i mine øyne milevis foran biler som Audi Q4.. hvor nesten alt er hardplast utenom setet du sitter i (mot myke materialer på nesten alt i Y.. til og med filt nede i dørlommer.

Ja.. de er billige nå.. men en ny Y er også sabla godt bygget og har materialer som er minst like bra som tyskerne i sin kategori.. som forøvrig er et hardplast-helvete for tiden hos nesten samtlige utenom BMW og Mercedes til tider. Alle fra WAG konsernet er noe skikkelig dritt i forhold.

Materiell kvalitet omfatter jo mer enn om man har kledt filt på flatene i kupeen.

hELgenen

Tesla barberer bort alt de anser som unødig - og bestiller du i dag vet du egentlig ikke hva du faktisk får.
Å kalle en model 3 eller Y premium blir helt tullete i mine øyne når de fjerner f.eks rattvarme, optiske sensorer, regnsensor osv..
Jeg tenker som så at dersom Tesla fjerner så mye - hvorfor ikke bare kjøpe den billigste av dem alle da prisen står seg ennå bedre mot hva man får - altså kjøpe en RWD til 456.745 inkl. vinterhjul og hengerfeste?
Da får man i det minste en bil med litt plass (og lastevekt) til en ok penge. Skal man slenge på AWD så koster det ca 72k ekstra - og selv om prisen fremdeles fremstår som svært konkurransedyktig  - så er det tross alt en bil ribbet for en del utstyr man forventer av en bil i denne prisklassen. Kjørekomforten er også ganske hard...Og jeg tror nok konkurrentene kanskje vil møte Tesla litt på veien her om litt....

daktari

Jeg og mange andre som har bil i bestilling har en fin pris. ID.4 GTX kostet ca 560.000 med alt utstyr da jeg bestilte for 1 år siden. Med mva og vektagift toucher den da ca 600k.
Nå ligger den i konfigurator på 707k inkl avgifter. VW har skrudd opp prisen voldsomt.

En Y LR, som mangler kritisk utstyr, lander på 600k blank i dag med avgifter.

Tesla har altså satt ned prisen masse, men prisene var lavere i fjor!

I USA tror jeg det å eie Tesla er som å eie nyeste iphone, altså noe man kan influence om.

Her i Norge er Norges mest solgte biler bobla, Corolla, Golf, Mondeo, Passat og Model Y og 3.

Så ja, merkevaren utvannes og blir folkelig, men det er vel ikke noe galt i det. Det åpnes et marked for premium i sjiktet over. De som vil skille seg ut og vil ha fancy futurisme velger kanskje Nio, mens f.eks Audi fremstår litt for trauste.

Ellers vet vel alle at Lucid innreder showroom på Karl Johans gate, men det er foreløpig luksusklassen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

PS forøvrig mindre sur for å vente lenge på en komplett utstyrt bil enn jeg ville blitt hvis jeg fikk den levert uten rattvarme, massasje, korsryggstøtte, parksensorer, 360-kamera osv.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Tar man ett skritt tilbake så kan Tesla og kinesiske produsenter konkurrere mot fossilbilen når prisen er lavere, da vil volumene kunne bli enormt mye større.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Autowinder

Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 11:23
Kan hende du har rett, men hvike kritiske utstyr mener du den mangler?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Chimp

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 11:40

Den lander på 502 000 hvis du tar hvit uten AP og vinterhjul. Så bestiller du vinterhjul utenom, det lønner seg ikke lenger å ta det med bilen når den bikker mva-grensen, siden det finnes så mange vel så gode, og rimeligere, tilbydere etter at du har fått bilen. Da blir totalprisen ca 520

Olemann

Ja, det er den vel allerede blitt, bare å sjekke salg/registreringer det. Slo vel VW bobla også? Og mer folkebil finnes knappest.

Det interessante er også om det da blir slik at merket mister "klasse" etter hvert, spesielt TMS og TMX, ettersom det for en del personer er slik at eiergleden påvirkes av at mange "helt vanlige folk" kjører samme merke.
Akkurat som med Grandiosa og ketcup, som aldri blir noen innertier på Maemo  :D

daktari

Sitat fra: Autowinder på søndag 15. januar 2023, klokken 11:40
rattvarme, 360, ultralyd, radar x 5, kicksensor bakluke, massasje, korsryggstøtte, rails, dører med ramme, matrix, hud, autoviskere som funker, Android auto, carplay, alcantara seter, lyddemping, adaptive dempere.

stue

Den har jo rattvarme. Du får alt du trenger for 520 tusen. Det andre hadde vært fint å ha, men så får man på den andre siden beste infotainment som er å oppdrive med Tesla.

hELgenen

Sitat fra: stue på søndag 15. januar 2023, klokken 12:22
Den har jo rattvarme. Du får alt du trenger for 520 tusen. Det andre hadde vært fint å ha, men så får man på den andre siden beste infotainment som er å oppdrive med Tesla.

Er ikke rattvarme fjernet nå?

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 12:29

Det står ikke lenger rattvarme i Tesla sin konfigurator på Model Y. Så det ser sånn ut. Det er fjernet fra listen.

HOFFERN342

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 12:29

Min 2023 modell har rattvarme.

Den bruker også kamera som erstatning for regn og lyssensor.. og etter min erfaring kommer den ikke dårligere ut på noen av delene i konkurranse mot en ny i4 jeg nylig kjørte. Så sensor eller ei.. funksjonen er der, og den funker. Fungerte derimot ikke perfekt på noen av dem.. syns begge skrudde på lys for sent etter passering, og iblant blendet ned for sent. Samme med viskerne.. startet nesten alltid akkurat litt for sent for min smak.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA