Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

Sandvika

Dette har vært startegiem hele tiden. Kule, eksklusive bilder var bare å bane vei for en bil for massene

This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution.
https://www.tesla.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

IbizaMan

Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 17:42
Den har ikke rattvarme lenger.

Er du helt sikker på det? Jeg har prøvd å finne en kilde til denne påstanden uten å lykkes.

oroar

Ja, uten rattvarme og korsryggstøtte er nevnt her av ID4-eiere.
Også at en ny YLR koster ny kr 600.000.
Når jeg legger inn en bestilling på YLR inkludert, vinterhjul, autopilot og metallic lakk kommer den ut med kr 529.303. Den summen er inkludert både mva og vektavgift.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

daktari

529 for hvit bil, med vinterhjul.

600 for sølv bil med vinterhjul og EAP. 620 med svarte 20".

Hvorfor sølv og EAP? Les på side 1. Det er en direkte sammenligning med bestilt ID.4, i sølv, med førerassitenpakke+ som har auto filskift, parkeringassitent m.m.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IbizaMan

Sitat fra: oroar på søndag 15. januar 2023, klokken 18:08
Ja, uten rattvarme og korsryggstøtte er nevnt her av ID4-eiere.
Også at en ny YLR koster ny kr 600.000.
Når jeg legger inn en bestilling på YLR inkludert, vinterhjul, autopilot og metallic lakk kommer den ut med kr 529.303. Den summen er inkludert både mva og vektavgift.

Det er helt riktig, når vi runder oppover. Tar vi med desimaler blir den faktisk enda litt billigere, "på papiret"  :)

[attachment id=0 msg=1086197]

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 14:40
Sitat fra: pst på søndag 15. januar 2023, klokken 14:22
Etter prisnedgangen må Tesla Model Y være den absolutte prisvinneren i segmentet.  :)
Derimot virker for utenforstående en bestilling, som egentlig skulle vært svært enkel, paradoksalt nok å være en utfordring  pga usikkerhet mht produksjonssted , utstyr og kvalitet . :o

Hva er det som er så enkelt med Tesla? Du vet jo aldri hva du får - f.eks får du egentlig rattvarme eller ikke?
2023 modeller er levert med, men nå er tydeligvis rattvarme fjernet fra utstyr du finner i bilen - eller er det bare en feil?
Samme med disse optiske sensorene - de var jo der når mange bestilte i 2022, og så plutselig var de der ikke lenger.

Folk sier det er enkelt å bare gå på nettsiden å bestille - men når man ikke vet 100% hva man bestiller eller får er det jo total kaos spør du meg.
Godt spørsmål.
Litt som med VW. Man bestiller blir med x-antall pakker. Noen måneder senere ringer forhandler. Dessverre, men skal du ha bil dette året må du fjerne pakke X, Y og Z.

oroar

Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 18:20

Hvorfor sølv og EAP? Les på side 1. Det er en direkte sammenligning med bestilt ID.4, i sølv, med førerassitenpakke+ som har auto filskift, parkeringassitent m.m.

Hvilken post sikter du til?
Så er jo det jo ikke noe alternativ å velge bort parkeringsassistent hos ID4 hvis du vil ha autopilot. Det er som nevnt standard hos Tesla. Sølvfargen til Tesla koster kr 25.000. Tvilsomt om de som vurdere annen bil pga pris velger en farge til kr 25.000 når de kan få metallic multicoat lakk til kr 0.

Elektro12

529 000 er ikke akkurat gratis heller da selv om det er tilsynelatende mye ift. andre merker.

9000+renter hver eneste måned i 5 år.

oroar

Sitat fra: Elektro12 på søndag 15. januar 2023, klokken 18:47
529 000 er ikke akkurat gratis heller da selv om det er tilsynelatende mye ift. andre merker.

Det er veldig mye penger. Men om du vil ha elbil i familiestørrelse med firehjulstrekk, vinterhjul og autopilot tror jeg ikke du kommer lavere.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på søndag 15. januar 2023, klokken 18:37
Litt som med VW. Man bestiller blir med x-antall pakker. Noen måneder senere ringer forhandler. Dessverre, men skal du ha bil dette året må du fjerne pakke X, Y og Z.

Dersom det er slik, hvilket sikkert kan ha skjedd, så er det jo trist.
Men hos Tesla vet man jo ikke vet noe med sikkerhet før bilen står der og pengene overført..
Er det en dealbreaker så må man kjøre på med angrerett og så vente på pengene tilbake på konto. Noe informasjon om hva som følger med av ulike funksjoner i detalj ligger jo ikke på nettsiden til Tesla. Det gjør det jo litt usikkert å bestille. Noen gikk jo vekk fra bilen pga. manglende optiske sensorer...Hva slags konsekvens vil det ha å kjøre rundt i trange parkeringsshus er noe som bekymrer meg. Som regel holder jeg meg langt unna slike bygg, men på jobben har vi en slik kjeller med masse søyler..og uten sensorer så er jeg redd det liksom ligger i kortene at det vil kunne bli en smell....om da ikke Tesla kommer med en løsning som fungerer med kamera...Da kan jeg i det minste gjøre rent kameraene før jeg rygger inn i en trang luke....
Og dette med varme i ratt er liksom blitt standard på alle biler nå - men jeg synes fortsatt det er uklart om det er med eller ikke med på biler som leveres fra f.eks mars...Finner ingen informasjon om dette foruten i brukermanualen...der står det jo, men så har jo Tesla en lei tendens til å legge til og fjerne funksjoner ettersom de selv finner det for godt....
Så selv med denne prisdumpen så synes jeg det fortsatt er mye uavklart mhp. hva man eventuelt kjøper...Synes det er underlig at Tesla ikke kan sette opp en liste over hardware og funksjoner som følger med bilen slik andre produsenter gjør...altså litt med detaljert enn det de gjør i dag. Det ville i alle fall fjernet en del usikkerhet.

IbizaMan

Sitat fra: oroar på søndag 15. januar 2023, klokken 18:40
Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 18:20

Hvilken post sikter du til?
Så er jo det jo ikke noe alternativ å velge bort parkeringsassistent hos ID4 hvis du vil ha autopilot. Det er som nevnt standard hos Tesla. Sølvfargen til Tesla koster kr 25.000. Tvilsomt om de som vurdere annen bil pga pris velger en farge til kr 25.000 når de kan få metallic multicoat lakk til kr 0.

Sølvfargen m/mva kommer på NOK 31.250,- Det kan selvfølgelig være mye penger for noen.

oroar

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 18:56
Og dette med varme i ratt er liksom blitt standard på alle biler nå - men jeg synes fortsatt det er uklart om det er med eller ikke med på biler som leveres fra f.eks mars

Hvor har du denne informasjonen fra?

Så nevner du den største fordelen av dem alle. Du kan levere tilbake bilen om du ikke er fornøyd. Det veier opp for eventuelle usikkerheter.

IbizaMan

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 18:56

Dersom det er slik, hvilket sikkert kan ha skjedd, så er det jo trist.
Men hos Tesla vet man jo ikke vet noe med sikkerhet før bilen står der og pengene overført..
Er det en dealbreaker så må man kjøre på med angrerett og så vente på pengene tilbake på konto. Noe informasjon om hva som følger med av ulike funksjoner i detalj ligger jo ikke på nettsiden til Tesla. Det gjør det jo litt usikkert å bestille. Noen gikk jo vekk fra bilen pga. manglende optiske sensorer...Hva slags konsekvens vil det ha å kjøre rundt i trange parkeringsshus er noe som bekymrer meg. Som regel holder jeg meg langt unna slike bygg, men på jobben har vi en slik kjeller med masse søyler..og uten sensorer så er jeg redd det liksom ligger i kortene at det vil kunne bli en smell....om da ikke Tesla kommer med en løsning som fungerer med kamera...Da kan jeg i det minste gjøre rent kameraene før jeg rygger inn i en trang luke....
Og dette med varme i ratt er liksom blitt standard på alle biler nå - men jeg synes fortsatt det er uklart om det er med eller ikke med på biler som leveres fra f.eks mars...Finner ingen informasjon om dette foruten i brukermanualen...der står det jo, men så har jo Tesla en lei tendens til å legge til og fjerne funksjoner ettersom de selv finner det for godt....
Så selv med denne prisdumpen så synes jeg det fortsatt er mye uavklart mhp. hva man eventuelt kjøper...Synes det er underlig at Tesla ikke kan sette opp en liste over hardware og funksjoner som følger med bilen slik andre produsenter gjør...altså litt med detaljert enn det de gjør i dag. Det ville i alle fall fjernet en del usikkerhet.

Ikke uenig i det og fra en kjøpers ståsted er det jo ikke optimalt. MEN, når jeg veier opp alle fordelene mot ulempene så er dette en no-brainer for min del med dagens priser. Man betaler for et kompromiss uansett hvordan du ser på det så lenge man er ute etter høyest mulig kost-nytte.

Men alle har sine ulike behov og utgangspunkt og alle må gjøre seg opp sin egen mening. Det som er riktig for meg er ikke alltid riktig for andre....

IbizaMan

Sitat fra: Elektro12 på søndag 15. januar 2023, klokken 18:47

Det er egentlig helt irrelevant så lenge man har økonomi og lyst på bil i en gitt klasse. Det billigste er jo å ta beina fatt, om det er et alternativ, ikke nødvendigvis helt gratis det heller men mosjonen regnet inn så sier vi det går i null...  :) :+1:

Dieselgubben

529k er hvit med kjipe Gemini 19 tommers felger sommer og vinter.

Skal du sammenlige, bør du i det minste velge induction 20 tommere på minimum 1 av settene. Da er du på 552k. Velger du grå og ikke hvit, er prisen 584k.

Når Tesla er troende til å ta bort parkeringssensorer, hvorfor skal man da tvile på at rattvarme kan ryke? De har fjernet det fra beskrivelsen, og da er man ikke garantert dette lenger. Slik er det med Tesla. Men time will show.

Mange Teslaeiere argumenterte jo for at man ikke trengte dette før det dukket opp i bilene, kanskje Tesla har lyttet på de?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA