Hovedmeny

Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fredag 06. januar 2023, klokken 07:20

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: overskyet på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:32
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne  :laugh:
Du ler, men jo, du bør absolutt lese manualen som omhandler bruk av bilen. Det gjelder kanskje ikke alle, men det er bare å sjekke facebook-gruppene som omhandler Tesla, så ser du at mange ikke vet noe som helst om fartøyet de ratter rundt i.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Her er det mye individualisme. Noen elsker å lese manualer, noen hater det, noen skjønner ikke, noen nedprioriteterer, og noen kan ikke lese manualer. En venn av meg hadde kjøpt en ny Suzuki, og stilte på døren min en tidlig morgen. Da hadde bilen stått med motoren igang fra dagen før fordi ingen hadde fortalt han hvordan han fikk stoppet den....

Personlig leser jeg ikke manualen før en måneds tid etter at jeg har fått ny bil. Da vet jeg hvor det som beskrives i manualen faktisk er, og så synes jeg det er gøy å finne ut ting selv...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Tenker at det holder å skumlese før man tar første turen. Er jo glimrende å gjøre mens man venter på å få bilen, f.eks.

Spesielt når Tesla er såpass utradisjonelle med sine valg og leverer bilen uten hendler, gir og det man normalt forventer å finne på vante plasser i andre biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Du og jeg er da bevis på individualisme... 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 08:52
Sitat fra: overskyet på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:32
Ja gode greier, finles manualen, så klarer du å bruke viskerne  :laugh:
Du ler, men jo, du bør absolutt lese manualen som omhandler bruk av bilen. Det gjelder kanskje ikke alle, men det er bare å sjekke facebook-gruppene som omhandler Tesla, så ser du at mange ikke vet noe som helst om fartøyet de ratter rundt i.

Å lage produkter som er intuitive er nok lurt særlig når det kommer til basisfunksjoner.

Vi har en kaffetrakter her på kontoret av et merke som man finner i mange norske hjem.
Ingen har satt seg ned for å lese i manualen, men kaffe blir det!
Måtte man lest manualen for å trakte kaffe hadde få om noen, giddet å gjøre det.

For håpe det samme ikke gjelder for Yoke sjåfører og blinklys...

cstromme

Jeg er absolutt ikke en fan av knappene på yoke og ratt for blinklys, og syns Tesla gjør mye rart i kampen mot knapper i bilene sine, men at man skal trenge å lese manualen for å forstå at knappen på rattet/yoke som er merket med vindusviskersymbol forstår jeg ikke. Denne er da særdeles opplagt? Vi hadde X med yoke på prøvekjøring i helga som var, og kona brukte vindusviskerne uten at jeg kan huske å ha sagt noe til henne om hvor hun fant den.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Klykken

Så bra. Men hvis det er første gang man kjører Tesla anbefaler jeg å lese gjennom manualen kjapt, for det å begynne å lete etter ting på skjermen mens man kjører i snøvær på motorveien er ikke særlig trafikksikkert. Kanskje finner man ut at det man lette etter ikke trengte skjermberøring heller? Som nevnt tidligere kan det være mye annet som man kanskje ikke visste som man får visshet om.

Og som Motorwatt nevnte gjelder dette ikke alle!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Må bekjenne at da jeg fikk en TM3 som lånebil, så måtte jeg ha et kræsjkurs på nøkkelkortet... 💥 😖
Tesla S75D - 09/2018

B1

Sitat fra: overskyet på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. januar 2023, klokken 17:09
Sitat fra: overskyet på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:23
Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.
Kritiser gjerne Tesla, men ikke kom med løgn. Som mange andre biler er det en knapp på blinklyshendelen som aktiverer vask av ruten. Lett trykk gir en vask. Tungt trykk spyler og gir mange vindusviskebevegelser. Altså blank løgn at man må fikle med skjermen.

Det var nettopp det nettavisen skrev at ikke finnes på Plaid. Null hendel. Touch knapp, som igjen aktiverer meny, som må fikles med. Defintivt noe som burde gjøre bilen avskiltet i Norge (og resten av verden) da det går på sikkerheten løs.

Hahha at så mange tar den latterlige anmeldelsen fra nettavisen så seriøst eller med så mye tyngde sier vel sitt: confirmation bias.

Setter så mye tillitt til en kar som ikke klarer å aktivere spylervæske eller aktivere autopilot. Begge rimelig selvforklarende spør du meg. Han kan verken bil eller Tesla.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

B1

Greia er at touch på rattet er helt konge når man ikke dreier yoke mer enn 90 grader. Ønsker du funksjonalitet til hendler er det ikke verre enn å kjøpe s3xy buttons. Jeg tenkte å kjøpe dette og montere det under midtarmlene (slik at de ikke syntes) som jeg da kan bruke (KUN) til rundkjøringer.
Model S Plaid

overskyet

Hvis folk begynner å slumme ned interiøreret med gettomontering av knapper eller hendler, så må det være den ultimate fallitterklæring.

overskyet

B1

Sitat fra: overskyet på torsdag 19. januar 2023, klokken 17:33
Hvis folk begynner å slumme ned interiøreret med gettomontering av knapper eller hendler, så må det være den ultimate fallitterklæring.

Driver ikke med sånt. Er flere plasser å sette knappene hvor de ikke er mulig å se de. Åpningen på armlene er peferkt sted å ha 3 knapper. Ser de ikke og veldig enkelt å komme til mens man kjører.

Når det gjelder yoke-slitasje er det ikke mye å bekymre seg for. Garanti og reklamasjon.

Model S Plaid

Klykken

Bildet i artikkelen ser ut til å være at hjørnet på yoken kanskje treffer lår når det dreies.
Ellers kan det være en dårlig batch med yoke i noen biler. Slik som TMY Performace fra Tyskland med en hel hau med havari på varmepumpa.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Meka

Etter å ha hatt bilen i snart en mnd, tror jeg faktisk jeg kommer til å bestille retrofit.
Liker yoken (sett bort fra touch knappene), men det er langt bedre med ratt imho.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA