Hovedmeny

Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fredag 06. januar 2023, klokken 07:20

« forrige - neste »

B1

Sitat
Så ratt bedre enn yoke der altså, er jo bare det alle har sagt. Ingen argumenterer for at det er umulig å venne seg til eller bruke, bare dårligere løsning i hverdagen slik det er implementert. Litt spesielt at sikt til IC skal være så viktig også hos en bilprodusent som ikke har IC på 90% av bilene de selger:p

Ja, men les det jeg skriver da. Du bruker nesten ikke (10% av kjøringen?) mer enn 90 grader rattutslag. Derfor er Yoke totalt sett bedre. Ratt er ikke perfekt, og Yoke er ikke perfekt, men det beste av de to styringsmekanismene for daglig kjøring, er helt klart Yoke. Utsikten er bare en god bonus.

I Model 3, som jeg var generelt veldig fornøyd med, var det tre ting jeg mislikte sterkt; 1. Vei og vindstøy. 2. Ingen display foran rattet. 3. Litt for lav. Helt håpløst å måtte se til høyre hver gang jeg skulle se farten, samt at displayet med AP-visualiseringen og farten stjal mye plass for navigering og andre apper. Alt ble flyttet lengre bort fra meg som fører. Alt dette er fikset i S :)

Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: B1 på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:59
F1 - som er det øverste nivået innen bilsport bruker "yoke", det samme gjelder F2 og F3. Lemans bilene bruker Yoke. Dette fordi de ikke trenger mer rattutslag enn 90ish grader hver vei og derfor er det fordel å ha yoke kontra ratt. Rally, drifting osv bruker ratt fordi det brukes mer rattutslag (hele tiden). Dette er også nødvendig å bruke ratt når man kjører vanlig bil på bane, da man ikke bruker så mye TC/ESP som vanlig kjøring, og derfor må man være klar for kontrastyring, som krever mer enn 90 grader. Da er det selvfølgelig mye bedre å ha et ratt, så man har mer å ta tak i, og vet hvor rattet er en til enhver tid.

Alt til sitt bruk.

Klart, i en vanlig bil trenger du mer utslag enn 90 grader - som f.eks. parkering, men yoke er ikke umulig etter 90 grader. Er det like bra som ratt? Nei. Er det umulig å bruke yoke? Absolutt ikke. Greia er at yoke vs ratt er (IMHO) 30% dårligere over 90 grader. Yoke vs ratt når utslaget ikke er mer enn 90 grader er 100% bedre. Derfor blir regnestykket lett. Yoke > Ratt. Så er bonusen der ved fri utsikt til instrumentpanelet. Du vet ikke hvor digg det er før du har testet det selv.

Jeg har prøvd selv. Fikk halvannen time med en Model S Plaid med Yoke i USA i høst.
Oppsummert: Annerledes.
Min mening ellers: jeg kommer ALDRI til å foretrekke yoke fremfor vanlig rundt(ish) ratt.
Med yoke får jeg bare muligheten til å ha hånda klokka 3 eller 9, eller klokka 7 og 5, på yoke'n. Med et ratt kan jeg hvile hånda på toppen. Jeg kan ha hender klokka 2 og 10. 3 og 9. 7 og 1. Klokka 6. Etc. Eller sågar styre med beinet skulle jeg våge det. Mulighetene er mange. Fleksibiliteten er enorm. Ergonomien ivaretatt.

Konvensjonelt ratt sperrer for utsyn? Når hadde du sist en bil hvor rattet stjal utsikt ut frontvinduet?
Sperrer for Instrument Cluster? Har jeg aldri hatt problemer med. Og nå har jeg bil med HUD. Der har jeg all den informasjonen jeg behøver for 98% av kjøreturen.

Til din F1-argumentasjon: har du sett svingradiusen til en F1-bil? Edit: hoppet litt for lett bukk over F1- og rally-avsnittet ditt. I F1, i racing, er det minimalt rattutslag som gjelder. Og fokuserte førere som er avhengig av godt grep. Du ser ikke en F1-fører som slapper av i løpet med å legge hånda på toppen av styreinnretningen. Eller hviler med lett hånd klokka 6 på styreinnretningen. Du ser ikke en F1-bil som behøver å lukeparkere i byen. Eller kjøre i trange parkeringshus.

Eller la oss ta det litt videre: rally. Når så du sist en rally-bil med yoke? Så lenge som yoke har vært i F1 så er det vel ganske så rart at ikke øvrig bilsport, så som rally, ikke har adoptert yoke? Eller?

For meg er yoke'n til Tesla intet annet enn en PR-jippo. Løsning på et ikke-eksisterende problem, og heller en løsning som er mer til bryderi enn faktisk nytte.

B1

Sur; Det er ikke rart det blir mye tull på forum når folk ikke leser det man skriver. Du har da ikke lest halvparten av innlegget mitt, da ALT du tar opp som motargumentasjon nevnte jeg. Les over innlegget mitt en gang til. ;)

Motorwatt:
https://insideevs.com/news/538286/marques-brownee-changes-mind-yoke/ -  Og da viser jeg deg denne ;)

Dette blir min siste post om saken. De fleste eiere liker yoke tydeligvis, andre liker den ikke (og de har da byttet ut til uorginalt ratt), og de som aldri har testet det, hater yoke alle sammen ;)

Det eneste jeg ønsker å si her på forumet (som folk kanskje sjekker før de vurderer en ny S/X): TEST DET. Ikke hør på hva folk som aldri har prøvd det har sagt. Jeg trodde også at jeg kom til å bytte ut yoke med ratt. Jeg hadde allerede funnet rattet jeg ville ha (uorginalt) og alt var klart til å bestille. Men etter første dagen med rattet var det helt uaktuelt å bytte ut yoken. Det ble ikke bestilling av ratt da, og det blir ikke bestilling av et originalt ratt (som er en ikke-kostnad om man har brukt 1.2M på en bil).

Argumentasjonen om å "forsvare det man har", faller helt bort, ettersom ratt er enkelt å bestille/få montert.

Smaken er som baken, men prøv det i det minste før man kritiserer det. Det er poenget.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Motorwatt

Sitat fra: avelon på fredag 13. januar 2023, klokken 09:43
Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. januar 2023, klokken 08:34
Én eksepsjonelt dårlig idé

https://www.nettavisen.no/tesla-model-s-plaid/biltest/tesla/test-tesla-model-s-plaid-pa-ekstremt-vinterfore/f/5-95-838711

TLDR? Har ikke nettavisen abb.
Fra Nettavisen:

Det handler om rattet, men ikke kanskje det du skulle tro:

For den nye Formel 1-stil-løsningen kalt «yoke» er i seg selv ikke problemet. Det gir marginalt bedre syn til instrumentpanelet, ser forholdsvis kult ut – og er noe det ikke tar altfor lang tid å venne seg til under normal kjøring

Det er riktignok dårligere enn et rundt ratt. Det kunne fungert optimalt om du aldri måtte bytte grep, men da kan det ikke være mer enn én rotasjon lås-til-lås.

Denne rattbevegelsen klarer du ikke med fast grep med to hender.

Rattet snurrer derimot rundt like mye som vanlige ratt. Dessuten umuliggjør formen flere av mine favorittgrep på rattet. På toppen av det hele synes jeg personlig det er altfor tykt og ujevnt i formen, så det ligger ikke særlig godt i hånden heller.

Mens vi hadde bilen på test annonserte Tesla at man nå kan velge vanlig ratt, og til og med bytte ratt på eksisterende biler, så dette er egentlig ikke så viktig. Valgfrihet for dem som vil er helt fint.

En dårlig erstatning
Men det store problemet er at Tesla har fjernet alt av hendler. De har fjernet alle funksjoner som du normalt har enkelt tilgjengelig på forutsigbare steder, og erstattet det med trykkfølsomme knapper på rattet. Dette gjelder også om du bytter ratt.

Legger du deg «på hornet» i panikk i trafikken skjer det ikke noe som helst hvis du tror tuting skjer ved å trykke midt på rattet som alltid. Skal du tute må fingeren din finne det lille horn-ikonet på høyre side.

Skal du aktivere cruise-control må du finne det lille ikonet ved siden av. Vi fikk den for øvrig aldri til å aktivere.

Skal du justere lys, har du én knapp, som egentlig ikke gjør annet enn å blinke med lysene og aktivere en meny der du kan justere lysmodus. Denne menyen dukker opp på infotainmentskjermen. Du må altså satse på automatisk nedblending, som jo alltid er en dårlig idé.

Menyen dukker opp her når du trykker på lys-knappen.
Du har også én knapp for vindusviskere. Det er den som spruter med vindusspylervæske. Igjen bringer det opp en meny, denne gangen i instrumentpanelet, der du må velge med en bryter på rattet.

Menyen dukker opp her når du trykker på vindusvisker-knappen.
Siden Tesla fortsatt sliter voldsomt med Auto-funksjonen sin på vindusviskere, er denne en evig plage. Den kan fullstendig ignorere nesten ugjennomsiktig rute, men også «gå amok» når den tilsynelatende er ren.

Bedre blir det ikke i slapseføre av at vindusspylervæsken, som kommer ut fra selve viskerne, ikke fordeles skikkelig over hele vinduet. Da får man ikke renset synsfeltet.

Du tvinges nærmest til å kjøre ulovlig
Men verst av alt er blinklysene. Disse sitter som to trykkfølsomme knapper på venstre side av rattet. Når du trykker på disse vet du aldri om du får et kort trippel-blink, eller om de blir stående på til du skrur de av. Den trykkfølsomme flaten er usynlig, og såpass liten at vi innimellom har bommet.

Knappene fungerer sånn tålelig så lenge du bare skal skifte felt på motorveien, eller bruker de inn i et vanlig kryss.

Men de er åpenbart laget av noen som aldri har sett en rundkjøring før.

Det store problemet kommer når du skal blinke deg ut av rundkjøringer. Når du skal blinke er rattutslaget alt fra litt til veldig stort, og du vet aldri hvor knappene faktisk er. Har du gjennomført en halv omdreining er pilene på høyre side, og de viser feil vei. I enda verre situasjoner har du dratt rattet rundt 3/4 runde, byttet rattgrep, og skal da se i speilet og blinke ut samtidig.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jog

Yoke rattet synes jeg er ok, men håpløst å blinke ut av rundkjøringer!!.  Disse knappene som man kan få til M3 og Y kan de programmeres til å være blinklys knapper?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. januar 2023, klokken 10:46
Sitat fra: avelon på fredag 13. januar 2023, klokken 09:43
Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. januar 2023, klokken 08:34
Én eksepsjonelt dårlig idé

https://www.nettavisen.no/tesla-model-s-plaid/biltest/tesla/test-tesla-model-s-plaid-pa-ekstremt-vinterfore/f/5-95-838711

TLDR? Har ikke nettavisen abb.
Fra Nettavisen:

Det handler om rattet, men ikke kanskje det du skulle tro:

For den nye Formel 1-stil-løsningen kalt «yoke» er i seg selv ikke problemet. Det gir marginalt bedre syn til instrumentpanelet, ser forholdsvis kult ut – og er noe det ikke tar altfor lang tid å venne seg til under normal kjøring

Det er riktignok dårligere enn et rundt ratt. Det kunne fungert optimalt om du aldri måtte bytte grep, men da kan det ikke være mer enn én rotasjon lås-til-lås.

Denne rattbevegelsen klarer du ikke med fast grep med to hender.

Rattet snurrer derimot rundt like mye som vanlige ratt. Dessuten umuliggjør formen flere av mine favorittgrep på rattet. På toppen av det hele synes jeg personlig det er altfor tykt og ujevnt i formen, så det ligger ikke særlig godt i hånden heller.

Mens vi hadde bilen på test annonserte Tesla at man nå kan velge vanlig ratt, og til og med bytte ratt på eksisterende biler, så dette er egentlig ikke så viktig. Valgfrihet for dem som vil er helt fint.

En dårlig erstatning
Men det store problemet er at Tesla har fjernet alt av hendler. De har fjernet alle funksjoner som du normalt har enkelt tilgjengelig på forutsigbare steder, og erstattet det med trykkfølsomme knapper på rattet. Dette gjelder også om du bytter ratt.

Legger du deg «på hornet» i panikk i trafikken skjer det ikke noe som helst hvis du tror tuting skjer ved å trykke midt på rattet som alltid. Skal du tute må fingeren din finne det lille horn-ikonet på høyre side.

Skal du aktivere cruise-control må du finne det lille ikonet ved siden av. Vi fikk den for øvrig aldri til å aktivere.

Skal du justere lys, har du én knapp, som egentlig ikke gjør annet enn å blinke med lysene og aktivere en meny der du kan justere lysmodus. Denne menyen dukker opp på infotainmentskjermen. Du må altså satse på automatisk nedblending, som jo alltid er en dårlig idé.

Menyen dukker opp her når du trykker på lys-knappen.
Du har også én knapp for vindusviskere. Det er den som spruter med vindusspylervæske. Igjen bringer det opp en meny, denne gangen i instrumentpanelet, der du må velge med en bryter på rattet.

Menyen dukker opp her når du trykker på vindusvisker-knappen.
Siden Tesla fortsatt sliter voldsomt med Auto-funksjonen sin på vindusviskere, er denne en evig plage. Den kan fullstendig ignorere nesten ugjennomsiktig rute, men også «gå amok» når den tilsynelatende er ren.

Bedre blir det ikke i slapseføre av at vindusspylervæsken, som kommer ut fra selve viskerne, ikke fordeles skikkelig over hele vinduet. Da får man ikke renset synsfeltet.

Du tvinges nærmest til å kjøre ulovlig
Men verst av alt er blinklysene. Disse sitter som to trykkfølsomme knapper på venstre side av rattet. Når du trykker på disse vet du aldri om du får et kort trippel-blink, eller om de blir stående på til du skrur de av. Den trykkfølsomme flaten er usynlig, og såpass liten at vi innimellom har bommet.

Knappene fungerer sånn tålelig så lenge du bare skal skifte felt på motorveien, eller bruker de inn i et vanlig kryss.

Men de er åpenbart laget av noen som aldri har sett en rundkjøring før.

Det store problemet kommer når du skal blinke deg ut av rundkjøringer. Når du skal blinke er rattutslaget alt fra litt til veldig stort, og du vet aldri hvor knappene faktisk er. Har du gjennomført en halv omdreining er pilene på høyre side, og de viser feil vei. I enda verre situasjoner har du dratt rattet rundt 3/4 runde, byttet rattgrep, og skal da se i speilet og blinke ut samtidig.

Hvis man ser vekk i fra gammelt kjedelig design, blikkfølelse og dårlig kvalitet generelt, så burde i alle fall det over være en dealbreaker. Slik det høres ut, bør egentlig ikke bilen være godkjent på norske veier. Ikke på andre veier heller for den saks skyld.

Motorwatt

Jeg er ingen stor Tesla-fan, men her er jeg litt uenig 😀. Model S er fremdeles en skikkelig stilig og tidløs designet bil. Litt kjedelig at det ikke er lett for ukyndige å se forskjell på 2012 og 2023 modell. Blikkfølelse? Den er jo laget av aluminium 🙂. Ën stor forskjell fra 2012 er kvalieten. Den er blitt mye bedre. Men på software-siden begynner den å tape terreng.
Tesla S75D - 09/2018

Klykken

Ikke på software-siden, for der er ingen i nærheten, men på brukervennlighet på visse områder.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Eksempler jeg kommer på i farten, og som fremdeles mangler, eller fungerer dårlig:

-360○ BirdView
-HeadUp display
-adaptive frontlys
-varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
-valg på flere blink retningsviser
-dårlig regnsensor
-fartsavhengig volum på media
-skiltlesing

Tesla S75D - 09/2018

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:26
Eksempler jeg kommer på i farten, og som fremdeles mangler, eller fungerer dårlig:

-360○ BirdView
-HeadUp display
-adaptive frontlys
-varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
-valg på flere blink retningsviser
-dårlig regnsensor
-fartsavhengig volum på media
-skiltlesing

Når man satser alt på at folk skal bruke adaptive frontlys og ikke har en fungerende alternativ løsning, så bør ikke bilen være godkjent på veien. Det samme gjelder regnsensoren. Å måtte se vekk fra veien for å fikle med skjerm etc er trafikkfarlig når du må få vasket ruten i en fei fordi den ble sprutet ned. Hvert brøkdel av et sekund uten sikt kan være kritisk for eget og andres liv.

overskyet

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:15
Ikke på software-siden, for der er ingen i nærheten, men på brukervennlighet på visse områder.

Det stemmer jo ikke. Mercedes er første ute med godkjent nivå 3 selvkjøring, mens Tesla sliter med et class action søksmål hvor de blir anklaget for svindel. Nesten alle andre biler i verden har fungerende regnsensor, Tesla har ikke. 360 kamera med birds eye view er vel også en ren hygienefaktor hos de fleste i dag. 

Klykken

Dere misforstår.
Softwaren til Tesla fungerer jo utelukkende godt med tanke på responsivitet, endringer og oppdateringer. De andre er ikke i nærheten av dette og har sydd sammen fra øst og vest med ny og gammel teknologi.

At Mercedes har L3 selvkjøring er jo en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har godkjenning i Nevada. Men da på godt merkede motorveier, ikke mørkt, ikke regn, ikke tåke og heller ikke over 40mph. Det på motorveier med hastigheter godt over dette. Det kan med andre ord ikke brukes på motorveier med mindre det er kø på høylys dag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

overskyet

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:06
Dere misforstår.
Softwaren til Tesla fungerer jo utelukkende godt med tanke på responsivitet, endringer og oppdateringer. De andre er ikke i nærheten av dette og har sydd sammen fra øst og vest med ny og gammel teknologi.

At Mercedes har L3 selvkjøring er jo en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har godkjenning i Nevada. Men da på godt merkede motorveier, ikke mørkt, ikke regn, ikke tåke og heller ikke over 40mph. Det på motorveier med hastigheter godt over dette. Det kan med andre ord ikke brukes på motorveier med mindre det er kø på høylys dag.
Responsivitet, endringer og oppdateringer gjør ikke softwaren bra, når det mangler basisfunksjoner som alle andre har. Funksjonalitet som er rene hygienefaktorer i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA