Hovedmeny

MYP 2022 vs 2023

Startet av AyuCon, onsdag 21. desember 2022, klokken 09:39

« forrige - neste »

Geir Tore Simonsen

Jeg skulle hatt utlevering av en YP mandag denne uken, men droppet det og kjøpte en 22 YP registrert i juni i stedet. Mulig de får kamerabasert parkering til å fungere bra, kanskje blir det en halvveis løsning. Kanskje har 23 modellen noen fordeler jeg ikke vet om. Men jeg vet at 22 modellen har det jeg vil ha, og den høye nyttelasten kommer i hvert fall ikke tilbake før det evt. kommer ny typegodkjenning og endring i produksjon. Den hadde nok stort sett vært god nok på 23 modellen, men da jeg bestilte veide det tungt at nyttelasten var så høy at jeg aldri skulle behøve å tenke på det, selv med masse grus innenfor plastdeksler og bilen nedtynget av snø og is. Jeg er forbannet på Tesla for at jeg etter mange måneders venting måtte på bruktmarkedet for å få den bilen jeg bestilte. Forøvrig veldig fornøyd med selve bilen så langt.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

Sandvika

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:42
Sitat fra: geear på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:33...og har kjøpt to nye uten etterpå. Orka ikke bruke energi på det.

Men du kjøper fortsatt Tesla, så noe bra må de jo gjøre :)
Ellers kom jeg fra en 21 LR til en 23 P, og de største forskjellene i praksis er mindre støy i kupeen, raskere MCU og varme i viskerne. Nyttelasten er fortsatt bra til klassen å være med 451+75kg.

Jeg mener å ha hørt at det også er dobbel-isolerte sideruter bak nå, istedenfor 1,5, men det var iallefall noe som kom på P i 22'. Usikker på om kineserne har fått på plass det.
Tror egentlig den hatthylla gjør like mye for støyen som vindusrutene. Største forskjellen mellom de to bilene for meg er svingradius som er blitt betydelig bedre.

geear

Sitat fra: geear på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:33...og har kjøpt to nye uten etterpå. Orka ikke bruke energi på det.

Ellers kom jeg fra en 21 LR til en 23 P, og de største forskjellene i praksis er mindre støy i kupeen, raskere MCU og varme i viskerne. Nyttelasten er fortsatt bra til klassen å være med 451+75kg.

Jeg mener å ha hørt at det også er dobbel-isolerte sideruter bak nå, istedenfor 1,5, men det var iallefall noe som kom på P i 22'. Usikker på om kineserne har fått på plass det.
Ja, dessverre på et vis, fordi årsaken er mangel på alternativer!!

Jeg har hatt noen sidesprang før, men var BMW-fanatiker i 17 år fra jeg var 18 til jeg kjøpte Model X som 35-åring eller noe, og siden den gang har det vært vanskelig å velge noe annet enn Tesla. Det er ikke fritt for kompromiss fra min side, men totalpakken til Tesla er dessverre fortsatt uslåelig på kombinasjonen av egenskapene jeg vekter tyngst for tiden (kjøreegenskaper, ytelser, gassrespons, plass og nyttelast til familie på fem + bagasje, hengerkapasitet, appløsning både når det gjelder bil og service, lading, nøkkelfri, effektivitet, rekkevidde, pris, sikkerhet, software, sentry mode, enorm valgfrihet rundt klima (kan stå på "evig", også under hurtiglading eller natta gjennom, ingen "av-på", 30 minutter auto av eller andre tåpelige ting), infotainment og så er det et kjempepluss fra min side at alle Teslaer er designet som elbiler fra bunn, slik at alle fordeler med el drivlinje blir utnyttet, i motsetning til hauger av biler med ubrukt tunnel til mellomaksling og plass til eksosanlegg og drivstofftanker (BMW iX3, MB EQC osv.), som (X-)produktdesigner og bruker av slike biler blir jeg bare irritert og føler det er klasket sammen noe i hui og hast for å tilfredsstille markedet. Og samtidig med dette så har BMW designet seg fullstendig ut på viddene utvendig også, med flere av modellene.

Når det gjelder 2023 nyttelasten på 451+75 kg så er det helt i grenseland på vintertur for en familie på fem, evt. en familie med to solide tenåringer. Men tross alt faktisk ganske bra i forhold til mange konkurrenter. Bare synd at de først var blant de dårligste i klassen til å bli aller best, og så ende opp midt på treet. I løpet av et år...

P har alltid hatt "1,5" ruter foran og bak, men det er en annen produsent enn på de kinesiske bilene, så det kan være så enkelt som det, de har løst oppgaven på forskjellige måter. Berlin-bilene kom med glass fra Fuyao, mens de kinesiske (både før de fikk doble også bak og etter) hadde vel glass fra Saint-Gobain Sekurit. Om dette nå er endret på har ikke jeg fått med meg.

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:53
Jeg skulle hatt utlevering av en YP mandag denne uken, men droppet det og kjøpte en 22 YP registrert i juni i stedet. Mulig de får kamerabasert parkering til å fungere bra, kanskje blir det en halvveis løsning. Kanskje har 23 modellen noen fordeler jeg ikke vet om. Men jeg vet at 22 modellen har det jeg vil ha, og den høye nyttelasten kommer i hvert fall ikke tilbake før det evt. kommer ny typegodkjenning og endring i produksjon. Den hadde nok stort sett vært god nok på 23 modellen, men da jeg bestilte veide det tungt at nyttelasten var så høy at jeg aldri skulle behøve å tenke på det, selv med masse grus innenfor plastdeksler og bilen nedtynget av snø og is. Jeg er forbannet på Tesla for at jeg etter mange måneders venting måtte på bruktmarkedet for å få den bilen jeg bestilte. Forøvrig veldig fornøyd med selve bilen så langt.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk

Gratulerer!

Nyttelasten på 2023 er helt i grenseland for en aktiv familie - ganske sikker på vi ville gått over innen to år, mens 2022 er det ikke noe å tenke på engang, kan hive på den hva som helst. Min har vel 673 kg til fem pers + bagasje.

ronnynilsen

Sitat fra: geear på fredag 23. desember 2022, klokken 08:28

Når det gjelder 2023 nyttelasten på 451+75 kg så er det helt i grenseland på vintertur for en familie på fem, evt. en familie med to solide tenåringer. Men tross alt faktisk ganske bra i forhold til mange konkurrenter. Bare synd at de først var blant de dårligste i klassen til å bli aller best, og så ende opp midt på treet. I løpet av et år...

...

Nyttelasten på 2023 er helt i grenseland for en aktiv familie - ganske sikker på vi ville gått over innen to år, mens 2022 er det ikke noe å tenke på engang, kan hive på den hva som helst. Min har vel 673 kg til fem pers + bagasje.

Enig at det er dårlig at nyttelast er gått ned, men 2021 som er så "dårlig" var vel mere midt på treet, var vel flere av konkurrentene som var vesentlig dårligere enn det det så ut som på papiret da de ikke oppga riktig vekt på bilen i vognkortet...

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

"Hyundai Ioniq 5: har 160 kilo tilgjengelig til fire passasjerer og bagasje." Og dette var vel en modell som NAF og andre skrøt av fordi den hadde så høy "nyttelast" og utkonkurrerte model Y.

Selv har jeg hatt flaks og har en YLR med maks nyttelast.
Tesla model Y LR 2022

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: ronnynilsen på fredag 23. desember 2022, klokken 09:06
Enig at det er dårlig at nyttelast er gått ned, men 2021 som er så "dårlig" var vel mere midt på treet, var vel flere av konkurrentene som var vesentlig dårligere enn det det så ut som på papiret da de ikke oppga riktig vekt på bilen i vognkortet...

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

"Hyundai Ioniq 5: har 160 kilo tilgjengelig til fire passasjerer og bagasje." Og dette var vel en modell som NAF og andre skrøt av fordi den hadde så høy "nyttelast" og utkonkurrerte model Y.

Selv har jeg hatt flaks og har en YLR med maks nyttelast.

2021 Y var ikke midt på treet, den var i likhet med flere andre så dårlig på nyttelast at det ikke skulle vært lov å selge bilen som 5-seter. Men situasjonen er enda verre for Ioniq 5, for der kunne man basert på vognkort og salgsmateriale tro at man kjøpte en bil med relativt OK nyttelast og så viser det seg at det bare er løgn og fanteri. Men 160 kg til passasjerer er overdrevent, da ligger det mange kilo i ekstra tung sjåfør og sikkert diverse løsøre som alltid er i bilen, for Ioniq 5 og 2021 Y har nesten identisk faktisk nyttelast.

2023 Y har fremdeles bedre nyttelast enn de fleste konkurrentene, men det sier mer om konkurrentene enn om Y. 2023 Y ligger ned mot hva jeg vil kalle et minimum av akseptabel nyttelast, mange andre biler ligger så lavt at det er helt uaktuelt å betale penger for de.

2022 Y har nok nyttelast til at man i praksis aldri trenger å tenke på det. Den har på papiret nesten like mye nyttelast som min 2006 E320 CDI 4matic, i praksis muligens litt mer ettersom jeg ikke har kontrollveid E-klassen.

teslamsp

Hentet en Y Performance i dag og da jeg spurte salgsansvarlig om hvorfor dørene var så vanskelige å lukke kunne han fortelle at det nettopp var endret til bedre og trangere pakninger i dørene som skulle gjøre stor forskjell på støynivået. Jeg gikk fra en 1 mnd gammel Model 3 Performance, og støynivået er natt og dag ift. min "gamle" Model 3. Veldig lite støy k Model 3 Performance fra Berlin med de nye dørpakningene. Dørene skulle visst bli lettere å lukke etter noen ukers bruk.

Sitat fra: Sandvika på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:58

Tror egentlig den hatthylla gjør like mye for støyen som vindusrutene. Største forskjellen mellom de to bilene for meg er svingradius som er blitt betydelig bedre.

HOFFERN342

Sitat fra: teslamsp på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:57
Hentet en Y Performance i dag og da jeg spurte salgsansvarlig om hvorfor dørene var så vanskelige å lukke kunne han fortelle at det nettopp var endret til bedre og trangere pakninger i dørene som skulle gjøre stor forskjell på støynivået. Jeg gikk fra en 1 mnd gammel Model 3 Performance, og støynivået er natt og dag ift. min "gamle" Model 3. Veldig lite støy k Model 3 Performance fra Berlin med de nye dørpakningene. Dørene skulle visst bli lettere å lukke etter noen ukers bruk.

Kan bekrefte at dørene blir enklere å lukke etter en ukes tid [emoji1] men må smelles litt i starten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

olavxxx

Sitat fra: teslamsp på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:57

Jeg hentet også en YP, kom fra en 2019 3P.
Før det en X.

Så runt erfaringene:
Kom en halvtime for tidlig for avtalen min, siden jeg bestilte UBER og jeg ikke visste hvor raskt det gikk fra paradis til kokstad (Bergen). Men: de klarte allikevel å gi meg ut bilen, uten ventetid.

Jeg så på bilen og den var ren og pen, stod på superlader under bygget og var ladet til 90%.
Lakken var polert, kjente det med fingrene (glatt). Ingen skader jeg kunne se i lakk, interiør, ikke på felger eller noe. Interiøret var også rent og pent, men jeg fikk ikke sett skikkelig på det før jeg hadde tømt ut sommerhjulene.

Kjøremessig var det som du opplevde: natt og dag. men den var også MYE stillere enn en Y LR UBER som kjørte meg til kokstad. YP 2023 på 21" er overraskende stille!

Track mode updaten fikk jeg når jeg kjørte hjemover.
Ellers så klarte jeg ikke å synkronisere over profilen fra gamlebilen, lurer på om jeg måtte renamet den til epostadressen min først.. Men jeg hadde ikke med meg bilen, så satt opp alt på nytt.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen. Varmepumpen varmer raskt, bakluken er stille. Bilen er solid, dørene føles bra ut, ikke noe bråk fra interiør, ingen knirk, anlegg på maks med sub på +2 gir ingen ulyder i anlegget.

Alt i alt veldig bra må jeg si! Gaps var også fint, det eneste mtp gap er at baklukens høyre baklykt er litt lenger inn enn venstre. Men det er ikke noe "insane".

Jeg har i dag A/B testet en del med min 2019 3P og 2023 YP, 2019 3P etter 76.000km er fremdels god som gull.
Men i 3Pen så lurer jeg av og til på om vinduene er åpne. :P Men gokartfølelsen i 3P er helt insane må jeg si. Jeg savner litt å sitte lavt, når jeg er i Yen. Men Yen er fin da sånn ellers, understellet er mye mer rafinnert enn 3P. Særlig ved ujevnheter  i rundkjøringer ville 3P "hoppet" bortover, mens YPen da sluker unna ujevnhetene, selv på 21"!

Vinterdekkene henger veldig bra, skulle bare mangle med dekkbreden :P
Bilen er ellers en anelse mer nøytral enn 3P, i alle fall med staggered oppsettet.

Testet også track mode litt, på et privat - lukket område.

Hvis noen lurer på om de har de nye kameraene, så er det synlig at det er lys farge på "ringen" rundt objektivene inni frontruten. De andre kameraene er litt vanskeligere å se forskjellen på, men jeg klarte det ved å sammenligne 3p mot YP, det er litt større linser i YP. Kvaliteten på bildet er mye bedre på YPen sine kameraer.

Ellers en morsom ting: en liten stund trodde jeg det var noe som lagde ulyd, det var da barnesete jeg hadde montert :P Først selve ryggen og så var det den "krasjemodulen" til barnesetet som står inntil bilens dør. Så jeg skal klistre på den en myk filt, så den ikke skal lage ulyd mot døren.

norsedons

Enig i det du skriver.

Har hatt Model X i fire år, og Model Y LR i ni måneder. Performance er på ein merkeleg måte eit voldsomt steg opp frå dei andre. Kjørefølelse, lydnivå, den generelle presisjonen på bilen. Rett og slett ein fryd å kjøre, og har testa den på heftig vinterføre siste dagane. Kjører på 21 hjul, med siste utgåve av vinterdekka.

For meg framstår performance som eit "kupp" i forhold til LR.
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

Kim-

Et kupp i forhold til "gamle" LR, og LR fra Berlin?

Hadde YP en helg når vår LR var inne for varmepumpe fiks, og kan ikke si at jeg merket så særlig forskjell. Lånebilen var på 19"
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

norsedons

Eg kan kun beskrive korleis eg oppfatter bilen, ut i frå det eg så langt har testet, og eg har også ein Taycan og ein BMW iX3. Opplevelsen er vurdert mot LR som eg hadde i ni mnd, men også den generelle "kjørefølelsen".

Performance koster "kun" 40.000 kr ekstra i forhold til LR, så med tanke på oppsett på bilen (felger, senket, akselerasjon, så langt ingen knirk, understell (oppdatert på 2023 modell, uvisst spesifikt kva, osv), så opplever eg det slik. Om det skulle vise seg at det er kun Performance som blir levert med track-mode, så bør det vel eigentleg ikkje vere særleg grunnlag for vidare diskusjon på temaet.

Som Tesla-eiger siden 2014 er eg veldig klar over alle forum-(troll)diskusjoner i alle år, som Kina vs. Tyskland, Panasonic vs. kva det no var, og no 2022 vs. 2023. Dette har eg ingen interesse i å delta i. Kvar mann si høne. Eg tenkte kun det var ok å støtte opp om tidlegare innlegg, der eg også deler oppfattinga av at Performance er ein imponerande bra bil så langt. Helsing ein som kjører Porsche Taycan.
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

Kim-

Meningen med mitt innlegg var et «spørsmål» om også LR også har løftet seg opp på nærmere et likt nivå som P, med tanke på Tesla driver med stadig forbedringer på alle modeller
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

HOFFERN342

Sitat fra: Kim- på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:20
Meningen med mitt innlegg var et «spørsmål» om også LR også har løftet seg opp på nærmere et likt nivå som P, med tanke på Tesla driver med stadig forbedringer på alle modeller
Vil tro at LR fra Berlin deler mye av det samme som P - så ikke utenkelig at de vil både føles og virke tilnærmet like.. hvorav P kanskje ligger enda litt bedre på veien pga. senket understell etc.

Tror nok at LR fra Kina kanskje føles litt annerledes.. hvor man får de gamle forsetene, men nye setene bak (litt lenger sittepute på sidene) osv.

Tror det er litt forskjeller fra fabrikk til fabrikk, sikkert både til det bedre og verre avhengig av hvilke deler av bilen man snakker om.. virker litt som om de bruker litt forskjellig deler per fabrikk ut ifra tilgjengelighet, pga delemangelen rundt i verden og forlenget frakttid osv. .. men det er bare synsing fra min side.

olavxxx

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Kim- på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:20
Vil tro at LR fra Berlin deler mye av det samme som P - så ikke utenkelig at de vil både føles og virke tilnærmet like.. hvorav P kanskje ligger enda litt bedre på veien pga. senket understell etc.

Tror nok at LR fra Kina kanskje føles litt annerledes.. hvor man får de gamle forsetene, men nye setene bak (litt lenger sittepute på sidene) osv.

Tror det er litt forskjeller fra fabrikk til fabrikk, sikkert både til det bedre og verre avhengig av hvilke deler av bilen man snakker om.. virker litt som om de bruker litt forskjellig deler per fabrikk ut ifra tilgjengelighet, pga delemangelen rundt i verden og forlenget frakttid osv. .. men det er bare synsing fra min side.

De lager seter og mye annet lokalt på fabrikkene, så jeg tror ikke de vil importere seter fra Tyskland til Kina osv.
Men jeg tipper nok at over tid vil sikkert kinafabrikken endre til nye forseter og berlinfabrikken til nye bakseter.
Hattehylle kom jo først på berlinbilene og da var det jo bare Performance, samme med "matrix"-lyktene.

Forresten, det glemte jeg.. Lyktene på 2023 Y var NATT OG DAG i forhold til 3P.
Nå vet jeg at Y ikke har de aller beste lyktene i verden, men 2019 3 har ganske elendige lys, særlig nærlys.

Jeg har ikke testet automodus på lyktene, jeg bare antar det fremdeles er for tregt. Men jeg får jo lyst opp mye mer av veien med "matrixlysene". Det er jo ikke noe nytt for 2023 da, men jeg kom jo rett fra 2019 og bare: WOW!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA