Hovedmeny

MYP 2022 vs 2023

Startet av AyuCon, onsdag 21. desember 2022, klokken 09:39

« forrige - neste »

HOFFERN342

Sitat fra: olavxxx på torsdag 29. desember 2022, klokken 17:32
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Kim- på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:20
Meningen med mitt innlegg var et «spørsmål» om også LR også har løftet seg opp på nærmere et likt nivå som P, med tanke på Tesla driver med stadig forbedringer på alle modeller
Vil tro at LR fra Berlin deler mye av det samme som P - så ikke utenkelig at de vil både føles og virke tilnærmet like.. hvorav P kanskje ligger enda litt bedre på veien pga. senket understell etc.

Tror nok at LR fra Kina kanskje føles litt annerledes.. hvor man får de gamle forsetene, men nye setene bak (litt lenger sittepute på sidene) osv.

Tror det er litt forskjeller fra fabrikk til fabrikk, sikkert både til det bedre og verre avhengig av hvilke deler av bilen man snakker om.. virker litt som om de bruker litt forskjellig deler per fabrikk ut ifra tilgjengelighet, pga delemangelen rundt i verden og forlenget frakttid osv. .. men det er bare synsing fra min side.

Sent from my iPhone using Tapatalk
De lager seter og mye annet lokalt på fabrikkene, så jeg tror ikke de vil importere seter fra Tyskland til Kina osv.
Men jeg tipper nok at over tid vil sikkert kinafabrikken endre til nye forseter og berlinfabrikken til nye bakseter.
Hattehylle kom jo først på berlinbilene og da var det jo bare Performance, samme med "matrix"-lyktene.

Forresten, det glemte jeg.. Lyktene på 2023 Y var NATT OG DAG i forhold til 3P.
Nå vet jeg at Y ikke har de aller beste lyktene i verden, men 2019 3 har ganske elendige lys, særlig nærlys.

Jeg har ikke testet automodus på lyktene, jeg bare antar det fremdeles er for tregt. Men jeg får jo lyst opp mye mer av veien med "matrixlysene". Det er jo ikke noe nytt for 2023 da, men jeg kom jo rett fra 2019 og bare: WOW!
Ja, lysene er deilige. Vi kom fra en 2017 Model X til 2023 Y P.. rimelig heftig forskjell [emoji28]

Handyman

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 29. desember 2022, klokken 17:36
Sitat fra: olavxxx på torsdag 29. desember 2022, klokken 17:32
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Kim- på torsdag 29. desember 2022, klokken 15:20
Meningen med mitt innlegg var et «spørsmål» om også LR også har løftet seg opp på nærmere et likt nivå som P, med tanke på Tesla driver med stadig forbedringer på alle modeller
Vil tro at LR fra Berlin deler mye av det samme som P - så ikke utenkelig at de vil både føles og virke tilnærmet like.. hvorav P kanskje ligger enda litt bedre på veien pga. senket understell etc.

Tror nok at LR fra Kina kanskje føles litt annerledes.. hvor man får de gamle forsetene, men nye setene bak (litt lenger sittepute på sidene) osv.

Tror det er litt forskjeller fra fabrikk til fabrikk, sikkert både til det bedre og verre avhengig av hvilke deler av bilen man snakker om.. virker litt som om de bruker litt forskjellig deler per fabrikk ut ifra tilgjengelighet, pga delemangelen rundt i verden og forlenget frakttid osv. .. men det er bare synsing fra min side.

De lager seter og mye annet lokalt på fabrikkene, så jeg tror ikke de vil importere seter fra Tyskland til Kina osv.
Men jeg tipper nok at over tid vil sikkert kinafabrikken endre til nye forseter og berlinfabrikken til nye bakseter.
Hattehylle kom jo først på berlinbilene og da var det jo bare Performance, samme med "matrix"-lyktene.

Forresten, det glemte jeg.. Lyktene på 2023 Y var NATT OG DAG i forhold til 3P.
Nå vet jeg at Y ikke har de aller beste lyktene i verden, men 2019 3 har ganske elendige lys, særlig nærlys.

Jeg har ikke testet automodus på lyktene, jeg bare antar det fremdeles er for tregt. Men jeg får jo lyst opp mye mer av veien med "matrixlysene". Det er jo ikke noe nytt for 2023 da, men jeg kom jo rett fra 2019 og bare: WOW!
Ja, lysene er deilige. Vi kom fra en 2017 Model X til 2023 Y P.. rimelig heftig forskjell [emoji28]
Er det andre matrise-LED-lykter på bilene fra Berlin kontra Kina? Trodde de var like.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Veldig bra lys på min MYP Berlin iallefall. Når det gjelder å kjøre med lysene i auto så er det helt greit nok. Altså bilen dimmer ned hver gang uten å nøle så jeg blender ikke motgående trafikk som er bra, men jeg hadde satt pris på om bilen kunne skru på fjernlysene litt raskere etter at bil har passert, nå går det gjerne 2-3 sekunder før den kjører på med fjernlys igjen.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på fredag 30. desember 2022, klokken 06:44
Veldig bra lys på min MYP Berlin iallefall. Når det gjelder å kjøre med lysene i auto så er det helt greit nok. Altså bilen dimmer ned hver gang uten å nøle så jeg blender ikke motgående trafikk som er bra, men jeg hadde satt pris på om bilen kunne skru på fjernlysene litt raskere etter at bil har passert, nå går det gjerne 2-3 sekunder før den kjører på med fjernlys igjen.
Den er alt for treg, men du kan bruke lyshorn de sekundene den er for treg og så slippe.

HOFFERN342

Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 11:55
Sitat fra: førategangtesla på fredag 30. desember 2022, klokken 06:44
Den er alt for reg, men du kan bruke lyshorn de sekundene den er for treg og så slippe.
Enig i at den er treg.. men testet den mot min forrige BMW, og den var like treg den. Syns faktisk Tesla sin er blitt ørlite grann bedre nå i det siste, fordi i motsetning til BMWen, så blender den ikke seg selv i skilt langs veien.

Ikke bedre enn en BMW med Matrix derimot.. den splitter jo lysene og holder på, helt genialt! Da er de egentlig nesten aldri helt av, og skogen til sidene er alltid opplyst mot elg osv.

olavxxx

Sitat fra: Handyman på torsdag 29. desember 2022, klokken 23:23
....
Er det andre matrise-LED-lykter på bilene fra Berlin kontra Kina? Trodde de var like.

Jeg vet ikke, jeg kom jo fra en 3 fra 2019, den har ikke "matrixlysene", selv om nyere 3P har de.
Vet at noen av første YLR som kom til landet også var uten matrixlys (fra kina).

Kan godt være at LR også har matrixlys nå, fra kina. Har ingen aning.
Men jeg har jo ikke kjørt Y LR, annet enn som passasjer.

Men det jeg ser på Tesla sin egen "konfigurator" er at lyktene på Y endrer seg på bildet, når man velger LR vs P.
Vet ikke om det er forskjell lenger, eller om det bare er gmamelt bilder som henger igjen fra da YLR ikke hadde matrix.

Handyman

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. desember 2022, klokken 12:35
....

Jeg vet ikke, jeg kom jo fra en 3 fra 2019, den har ikke "matrixlysene", selv om nyere 3P har de.
Vet at noen av første YLR som kom til landet også var uten matrixlys (fra kina).

Men det jeg ser på Tesla sin egen "konfigurator" er at lyktene på Y endrer seg på bildet, når man velger LR vs P.
Vet ikke om det er forskjell lenger, eller om det bare er gmmelt bilder som henger igjen fra da YLR ikke hadde matrix.
Vi fikk vår YLR MIC den 27. august i 2021 og har derfor en av de første, og den har "matrise-LED-lykter" som kan projisere "Tesla" på veggen. Etter det jeg vet er det ikke flere utgaver at disse lyktene, men jeg kan ta feil. Jeg hadde 3 fra mars -19 og lyktene på Yen er mye bedre.

olavxxx

Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 15:40
....

Vet ikke om det er forskjell lenger, eller om det bare er gmmelt bilder som henger igjen fra da YLR ikke hadde matrix.
Vi fikk vår YLR MIC den 27. august i 2021 og har derfor en av de første, og den har "matrise-LED-lykter" som kan projisere "Tesla" på veggen. Etter det jeg vet er det ikke flere utgaver at disse lyktene, men jeg kan ta feil. Jeg hadde 3 fra mars -19 og lyktene på Yen er mye bedre.
Ja, da er det nok mest sannsynlig samme lyktene.
Min 3P er også mars 19, helt forferdelige lys på den, jeg hev på den en lazer elite 18 med nærlysassistent.
Men jeg tror ikke den har mer enn en billengde med nærlys, kanskje jeg overdriver litt :P

For all del utenom støy, sedan, ingen hengerfeste på 3P og lysene, så digger jeg 3P da.
Liker egentlig 3P størrelsen bedre, men jeg synes 3 plattformen fortjener en "Y refresh" med Y sin bakluke, hengerfeste på P modellen osv.

Electroelectro

Må si at det er veldig lite støy i Y kontra Model3.
Hadde en LR 2020 og det var så mye støy i den bilen.
Også at bilen hoppet noe voldsomt så fort det var ujevnt på veien.
Lyktene er det verste jeg har vært bort i noen gang.
Føltes som jeg kjørte moped .
Jeg prøvekjørte en 2022 Y P og ble forelsket.
Største forskjellen og nedtur melllom 2022 og 2023 Y må være mangel på USS.
De har bare med å slenge ut den berømte oppdateringen snart.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electroelectro på fredag 30. desember 2022, klokken 18:17

Kan være noen av de tingene som er forbedret på Model 3 og.
Har f.eks. blitt forbedring på Model Y's fjører. Synes min 2021 Model Y LR har for stump fjøring, og en merker veldig godt ujevnheter. Ser ikke bort fra at jeg vil prøve å skifte de ut med andre fjører.
Tesla Model Y                         2021-

Electroelectro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. desember 2022, klokken 18:32
Sitat fra: Electroelectro på fredag 30. desember 2022, klokken 18:17

Kan være noen av de tingene som er forbedret på Model 3 og.
Har f.eks. blitt forbedring på Model Y's fjører. Synes min 2021 Model Y LR har for stump fjøring, og en merker veldig godt ujevnheter. Ser ikke bort fra at jeg vil prøve å skifte de ut med andre fjører.

Selvfølgelig har nok ting blitt bedre på en Model 3 2022/23 men jeg merker stor forskjell på kvalitet og hele opplevelsen.Det er jo slik med Tesla som med Apple.du får servert litt og litt hvert år.

quest

Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 15:40
....

Samme opplevelse her. Fra 3LR mars 19 til YLR juni 22. Lysene er av en helt annen verden. Andre forskjeller jeg merket tvert er mindre støy fra møtende trafikk. Knapt hørbart i YLR men på 3LR så var det "svosj" på hver eneste bil i mot. Mye mer skranglete dører i 3LR. Det eneste minuset med Y for min del er også opplevelsen på ujevnheter som isete vei osv. Blir veldig interessant å få erfaring med disse såkalte "comfort" demperne og om det virkelig utgjør noen større forskjell.
Model Y LR 2022

sjokomelk

Nei. Lyktene er identiske i alle Model 3 og Model Y bygd i alle de fire fabrikkene verden over. Det var hele poenget med å skifte til disse. Det er ett delenummer uansett hvilken versjon av bilen man bruker, og bare software som styrer hvordan lysbildet til nærlyset skal se ut. (USA/Canada-mønster, venstreratt resten av verden eller høyreratt resten av verden.) Tesla sparer veldig mye penger på dette, da de før måtte lage 3 forskjellige lykter og ha disse på lager på rett sted til rett tid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA