Hovedmeny

MYP 2022 vs 2023

Startet av AyuCon, onsdag 21. desember 2022, klokken 09:39

« forrige - neste »

AyuCon

Er det noen fordeler ved å gå til en 2023 MYP mot en 2022 modell? Man får jo ikke parkeringssensorer, men er det noe fordeler en 2023 har som en 2022 ikke har?

HOFFERN342

Sitat fra: AyuCon på onsdag 21. desember 2022, klokken 09:39
Er det noen fordeler ved å gå til en 2023 MYP mot en 2022 modell? Man får jo ikke parkeringssensorer, men er det noe fordeler en 2023 har som en 2022 ikke har?
Er vel noen forbedringer rundt støydemping har jeg hørt.. men ikke sett en bekreftelse på det. I tillegg har vel ryktene sagt at lydsystemet er oppgradert.. jeg har ikke testet 2022, men syns 2023 modellen vår sitt lydsystem er helt rått.

En Model Y fra tidlig 2022 har også den gamle prosessoren.. hvorav de fra høsten 2022 og 2023 like etterpå, fikk Ryzen prosessor. Dette gjør skjermen lynrask.. og sikrer deg i flere år fremover med tanke på datakraft og oppdateringer.

Kameraer skal visst også være oppgradert for 2023, men jeg kan bare snakke fra erfaring med vår 2017 Model X som vi hadde før, Model Y Performance 2023 har vesentlig bedre kameraer med god oppløsning.

Fordelen med å ikke ha USS er jo et mye cleanere look foran og bak på bilen.. uten de totalt 12 små tikroningene som pryder fangerne. Og irritasjonen med falske beep (som med snø og is), blir borte. Minuset er at de ikke enda har sluppet programvare som skal ta i bruk Vision til å oppnå det samme.. noe mange tviler på at de får til, så det er en del usikkerhet knyttet til det å kun bruke kamera.

Jeg ville gått for en 2023 igjen ihvertfall. Selv om det foreløpig er en tilvenningssak å leve uten parkeringssensorer en kort periode. Håper oppdateringen kommer før, snarere enn senere, for akkurat dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

snakkesalig

Vil ikke USS uansett bli deaktivert på alle biler så snart SW for å erstatte disse er på plass?

HOFFERN342

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 21. desember 2022, klokken 11:35
Vil ikke USS uansett bli deaktivert på alle biler så snart SW for å erstatte disse er på plass?
De har vel sagt at de ikke har noen planer om å deaktivere foreløpig. Om det kommer i fremtiden er derimot vanskelig å si, men mulig det krever oppgraderte kamerasystemer.

geear

Sitat fra: HOFFERN342 på onsdag 21. desember 2022, klokken 10:04
Sitat fra: AyuCon på onsdag 21. desember 2022, klokken 09:39
Er vel noen forbedringer rundt støydemping har jeg hørt.. men ikke sett en bekreftelse på det. I tillegg har vel ryktene sagt at lydsystemet er oppgradert.. jeg har ikke testet 2022, men syns 2023 modellen vår sitt lydsystem er helt rått.

En Model Y fra tidlig 2022 har også den gamle prosessoren.. hvorav de fra høsten 2022 og 2023 like etterpå, fikk Ryzen prosessor. Dette gjør skjermen lynrask.. og sikrer deg i flere år fremover med tanke på datakraft og oppdateringer.

Kameraer skal visst også være oppgradert for 2023, men jeg kan bare snakke fra erfaring med vår 2017 Model X som vi hadde før, Model Y Performance 2023 har vesentlig bedre kameraer med god oppløsning.

Fordelen med å ikke ha USS er jo et mye cleanere look foran og bak på bilen.. uten de totalt 12 små tikroningene som pryder fangerne. Og irritasjonen med falske beep (som med snø og is), blir borte. Minuset er at de ikke enda har sluppet programvare som skal ta i bruk Vision til å oppnå det samme.. noe mange tviler på at de får til, så det er en del usikkerhet knyttet til det å kun bruke kamera.

Jeg ville gått for en 2023 igjen ihvertfall. Selv om det foreløpig er en tilvenningssak å leve uten parkeringssensorer en kort periode. Håper oppdateringen kommer før, snarere enn senere, for akkurat dette.

Y Performance utlevert i juni hadde også MCU3 med den nye Ryzen-prosessoren, så NEI, der er det ingen forskjell, og det skjedde ikke høsten 2022 som du påstår. Mulig den kom allerede i mars for LR Kina-biler, i så fall har alle 2022-modeller MCU3. Uansett er det ikke relevant for Performance.

Dette med støydempingen fra 2022 til 2023 er første gang jeg hører om. Har du noen kilde på det? Har sett påstander før om at det ble hevdet å være bedre på de tyske enn 2021 Kina, men det er også bare påstander. Jeg har hatt begge typene (også samtidig), og vil ikke påstå at det var noen merkbar forskjell. Uansett ikke relevant for P med mindre det faktisk er endret mellom 2022 og 2023.

Samme gjelder stereo, ikke hørt om det heller før. Kilde?

Det estetiske med sensorene er helt ubetydelig for min del, og iallfall med sort bil. Vil mye heller ha de enn å ikke ha de.

Hvis vi skal ta helt håndfaste fakta og droppe spekulasjoner, synsing, troing og påstander, så ser en liste over fordeler slik ut:

2022-modell:
- 111 kg høyere nyttelast (112 kg høyere tillatt totalvekt) enn 2023-modellen
- Ultralydssensorer med avstandsangivelse til hindringer i centimeter

2023-modell:
- Nyere
- Ny farge hvis rød eller sølv

Ny type radar KOMMER, men 2023-modellene levert så langt er vel uten? Er kameraoppgradering bekreftet på plass på alle 2023-modellene som er utlevert?

moby666

Gikk fra TMYP 2022 til 2023. Jeg ville helt klart valgt 2023, selv om den er uten USS. Synes 2023 virker bedre skrudd sammen, bedre understell (mulig dette skyldes dekk som blir levert med 2023). Bedre fit/finish er det også. Antar Berlin har lært noe etter å ha produsert 50.000 TMY. Kjøp 2023 og ikke en veteran TMY

snakkesalig

Sitat fra: HOFFERN342 på onsdag 21. desember 2022, klokken 11:37
De har vel sagt at de ikke har noen planer om å deaktivere foreløpig. Om det kommer i fremtiden er derimot vanskelig å si, men mulig det krever oppgraderte kamerasystemer.

Ok så om det nye kamera/radar/whatever-baserte systemet som nå implementeres viser seg å bli bedre enn det USS-baserte systemet så er det plutselig de med USS-biler som sitter med skjegget i postkassa.

HOFFERN342

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:24

Ok så om det nye kamera/radar/whatever-baserte systemet som nå implementeres viser seg å bli bedre enn det USS-baserte systemet så er det plutselig de med USS-biler som sitter med skjegget i postkassa.
Tja.. de har nå noe velprøvd og fungerende som har vært tilstede i over 20 år på biler. Så skjegget i postkassa vil jeg ikke si.

Electroelectro

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:24

Det jeg tenker er at Tesla har en plan.
De har ikke bare tatt vekk USS og tenkt dette går bra.Det står jo på sidene deres at hele Tesla skal går over til Tesla Vision.
Jeg har lest på flere sider der det står det kommer med en januar update.
Jeg er positiv

geear

Sitat fra: Electroelectro på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:28
Det jeg tenker er at Tesla har en plan.
De har ikke bare tatt vekk USS og tenkt dette går bra.Det står jo på sidene deres at hele Tesla skal går over til Tesla Vision.
Jeg har lest på flere sider der det står det kommer med en januar update.
Jeg er positiv
Sier ikke at de ikke får til, men Tesla har dessverre ikke track record som bekrefter dine håp og ønsker, heller tvert i mot. De gjorde akkurat det samme med regnsensor i 2017. Fjernet regnsensor fra bilene helt uten varsel, fordi de skulle ivareta funksjonaliteten med kamera i stedet, for å spare en hundrelapp, og leverte ut biler som ikke hadde automatiske viskere i det hele tatt, selv om de var kjøpt med den funksjonaliteten. Inkludert min egen Model X. Hadde noen måneder uten auto viskere før det kom en beta-utgave i en softwareoppdatering ca. tidlig 2018. Snart fem år senere har de fortsatt ikke fått det til å fungere like bra som konvensjonell regnsensor. Man kan sikkert også spekulere i om denne funksjonaliteten belaster AP/FSD-computeren slik at den igjen krever mer ressurser, og om dette i det hele tatt gir noen som helst vinning.

Sitat fra: moby666 på onsdag 21. desember 2022, klokken 12:36
Gikk fra TMYP 2022 til 2023. Jeg ville helt klart valgt 2023, selv om den er uten USS. Synes 2023 virker bedre skrudd sammen, bedre understell (mulig dette skyldes dekk som blir levert med 2023). Bedre fit/finish er det også. Antar Berlin har lært noe etter å ha produsert 50.000 TMY. Kjøp 2023 og ikke en veteran TMY
Bedre fit/finish er ganske subjektivt, det har vært litt variabelt fra Tyskland, men de fleste har vært bra. Dette har en uansett full mulighet til å vurdere om man kjøper en bruktbil, og rett og slett ikke kjøpe en med skrangling og dårlige pasninger - om man bryr seg.

Kall gjerne 2022 for veteran, men din blir jo iallfall svarte-Per i februar når de nye kommer med radar igjen - da sitter du igjen med en 2023 uten ultralydssensorer, mangler radar, som Tesla nå plutselig skal ha igjen (som tyder på at de uten fort ikke vil henge med på oppdateringer) og lav nyttelast.

For oss er iallfall nyttelasta på 2023-modellen helt marginal. Veide LR til 2490 med vinteroppakking for noen dager, men helt uten mat og drikke i bilen. Det var da barn på 6-11-13 og madammen og jeg veier 135 kg til sammen, så vi er ikke akkurat tungvektere. Denne vinteren er sikkert ungene 10-15 kg tyngre til sammen, og med mat og drikke så hadde vi da fort "spist opp" de siste 40 kg opp til tillatt totalvekt på 2023 Y P, mens vår 2022 fortsatt har 111 kg til å gå på.

moby666

Tesla Vision brukes/skal brukes til fulstendig selvkjøring. Den bruker ikke USS, så vil tro dette systemet skal klare å matche gårsdagens USS.

Poenget er at hvis du har mulighet til å velge mellom 2022 og 2023 så er ihvertfall mitt råd å velge den nyeste. Tesla blir ofte oppgradert, og den nye 2023 kan feks allerde ha mange forbedringer som ikke 2022 har eller har mulighet til å få.

Electroelectro

Sitat fra: moby666 på onsdag 21. desember 2022, klokken 17:27
Tesla Vision brukes/skal brukes til fulstendig selvkjøring. Den bruker ikke USS, så vil tro dette systemet skal klare å matche gårsdagens USS.

Poenget er at hvis du har mulighet til å velge mellom 2022 og 2023 så er ihvertfall mitt råd å velge den nyeste. Tesla blir ofte oppgradert, og den nye 2023 kan feks allerde ha mange forbedringer som ikke 2022 har eller har mulighet til å få.

Tror også de vet hva de går ut med når de skriver at den skal erstatte dagens USS.
Ellers hadde blitt saksøking uten like

Thalgar

Sitat fra: Electroelectro på onsdag 21. desember 2022, klokken 18:53

Tror også de vet hva de går ut med når de skriver at den skal erstatte dagens USS.

Som Gear påpeikar er dette langt frå nytt hos Tesla. Dette er kostnadssparing, og så kjem dei med ei 50-80% løysing som reddar dei frå å bli saksøkt. Så lenge Tesla har fulle ordrebøker kjem dei til å halda fram som dei nettopp har gjort: Å tilby kundar dårlegare bilar enn det folk fekk eit halvår tidlegare. Først når folk innser kva dei driv på med og avbestiller eller ikkje bestiller lenger vil Tesla skjerpa seg.
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Sitat fra: Electroelectro på onsdag 21. desember 2022, klokken 18:53

Du er både historieløs med Tesla, og lar vær å lese det som skrives her inne?  :P

Folk gidder ikke bruke energi på å saksøke for en p-sensor eller autoviskere, det er bare jævla irriterende. FSD/autopilotsvindelen har jo derimot blitt til gruppesøksmål nå, etter at folk har fått nok av ventingen. Jeg solgte min med FSD og har kjøpt to nye uten etterpå. Orka ikke bruke energi på det.

Lucifer-

Sitat fra: geear på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:33...og har kjøpt to nye uten etterpå. Orka ikke bruke energi på det.

Men du kjøper fortsatt Tesla, så noe bra må de jo gjøre :)
Ellers kom jeg fra en 21 LR til en 23 P, og de største forskjellene i praksis er mindre støy i kupeen, raskere MCU og varme i viskerne. Nyttelasten er fortsatt bra til klassen å være med 451+75kg.

Jeg mener å ha hørt at det også er dobbel-isolerte sideruter bak nå, istedenfor 1,5, men det var iallefall noe som kom på P i 22'. Usikker på om kineserne har fått på plass det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA