Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Nihon

Har kjørt en id3 i en uke nå og kan ikke si at viskerautomatikken til VW er noe bedre i den.
Enten så visken den for lite eller for mye.
Jeg prøvde å justere sensitiviteten, men selv om jeg bare justerte med et hak så gikk den fra å for mye til nesten ikke å viske i det hele tatt.

Endte opp med å ha viskerne av og heller vippe hendelen opp for å gjøre et visk når det trengtes.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

geear

Sitat fra: Nihon på søndag 17. desember 2023, klokken 16:29Har kjørt en id3 i en uke nå og kan ikke si at viskerautomatikken til VW er noe bedre i den.
Enten så visken den for lite eller for mye.
Jeg prøvde å justere sensitiviteten, men selv om jeg bare justerte med et hak så gikk den fra å for mye til nesten ikke å viske i det hele tatt.

Endte opp med å ha viskerne av og heller vippe hendelen opp for å gjøre et visk når det trengtes.
Visker den også på tørr rute?

Nihon

Sitat fra: geear på søndag 17. desember 2023, klokken 19:59
Sitat fra: Nihon på søndag 17. desember 2023, klokken 16:29Har kjørt en id3 i en uke nå og kan ikke si at viskerautomatikken til VW er noe bedre i den.
Enten så visken den for lite eller for mye.
Jeg prøvde å justere sensitiviteten, men selv om jeg bare justerte med et hak så gikk den fra å for mye til nesten ikke å viske i det hele tatt.

Endte opp med å ha viskerne av og heller vippe hendelen opp for å gjøre et visk når det trengtes.
Visker den også på tørr rute?

Viskerne gikk for fort i forhold til hvor mye vann som var på ruta så det kunne like godt ha vært en helt tørr rute den visket.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Marzo

Sitat fra: Nihon på søndag 17. desember 2023, klokken 21:48Viskerne gikk for fort i forhold til hvor mye vann som var på ruta så det kunne like godt ha vært en helt tørr rute den visket.

Så hvis vi skal konkludere så var den ikke like dårlig, men du syns den kunne vært det.

Nihon

Sitat fra: Marzo på mandag 18. desember 2023, klokken 09:36
Sitat fra: Nihon på søndag 17. desember 2023, klokken 21:48Viskerne gikk for fort i forhold til hvor mye vann som var på ruta så det kunne like godt ha vært en helt tørr rute den visket.

Så hvis vi skal konkludere så var den ikke like dårlig, men du syns den kunne vært det.


Automatikken var så dårlig at jeg måtte til slutt viske manuelt.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

YSG

Sitat fra: daktari på lørdag 16. desember 2023, klokken 13:06Så har man svakheter i programmering som at den ikke spyler ruta automatisk - det burde vært programmert inn.
Ikke gi de noen gode ideer ;D (allerede brukt mer spylervæske enn 5 andre biler sammenlagt, i forsøk på å stoppe tørrgnukking, eller i det minste smøre ruta og redusere sandpapireffekten)

geear

Sitat fra: Nihon på mandag 18. desember 2023, klokken 10:16
Sitat fra: Marzo på mandag 18. desember 2023, klokken 09:36
Sitat fra: Nihon på søndag 17. desember 2023, klokken 21:48Viskerne gikk for fort i forhold til hvor mye vann som var på ruta så det kunne like godt ha vært en helt tørr rute den visket.

Så hvis vi skal konkludere så var den ikke like dårlig, men du syns den kunne vært det.


Automatikken var så dårlig at jeg måtte til slutt viske manuelt.
Problemet til noen Tesla-eiere er at viskerne går og går og går på tørre ruter, uten regn, og at det ikke går an å slå de av om man ønsker å bruke AP. Vil påstå det er verre enn å måtte viske manuelt når det er vått.

Jeg har ikke hatt slike problemer på noen av mine Teslaer, for ordens skyld.

Jimnordb

Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?

filtvet

Toyota/Honda klarte å løse dette i 2003 (min erfaring). Klart at Tesla sliter. Det er jo kun 20 år siden....

Hovedgreia er vel at de må innrømme at "Robotaxi", Fsd aldri kommer for å gå ned til en mer normal manuell bil og da ryker aksjekursen. Og penger er alltid viktigst.

Eivind_B

Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 19. desember 2023, klokken 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?

Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.


CorsoDante

Sitat fra: Eivind_B på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 19. desember 2023, klokken 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?

Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.

I alle dager! Det er DETTE som gjør oppdateringen til en julespesial <3 <3  ;D
TMYP HW4 / TM3P Atom

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:25
Sitat fra: Eivind_B på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 19. desember 2023, klokken 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?
Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.
Nå @førsteganstesla hva sier du? Vannviddet er et faktum ;-)
https://elbilforum.no/index.php?topic=65931.msg1123157#msg1123157:~:text=Derimot%20s%C3%A5%20kommer%20jeg%20aldri%20til%20%C3%A5%20bli%20enig%20i%20at%20man%20skal%20kunne%20f%C3%A5%20lov%20til%20%C3%A5%20kj%C3%B8re%20p%C3%A5%20autopilot%20uten%20at%20viskerene%20er%20aktive%2C%20det%20er%20nemlig%20fullstendig%20vanvidd%20etter%20min%20mening.

Jeg skulle akkurat til å svare  :laugh:

Jeg vet ikke hva jeg skal si  :laugh:

Håper bare at de vet hva de gjør og at viskerene faktisk kobler inn ved ytterst nødvendighet, eventuelt at bilen stanser/nødbremser hvis den får null input fra fører når den må avbryte autopilot hvis sikten er såpass dårlig at den ikke ser hva den må se.

Nihon

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:29
Sitat fra: Eivind_B på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 19. desember 2023, klokken 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?

Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.

I alle dager! Det er DETTE som gjør oppdateringen til en julespesial <3 <3  ;D

Helt enig  :+1:
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Otkristo

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:31
Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:25
Sitat fra: Eivind_B på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 19. desember 2023, klokken 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?
Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.
Nå @førsteganstesla hva sier du? Vannviddet er et faktum ;-)
https://elbilforum.no/index.php?topic=65931.msg1123157#msg1123157:~:text=Derimot%20s%C3%A5%20kommer%20jeg%20aldri%20til%20%C3%A5%20bli%20enig%20i%20at%20man%20skal%20kunne%20f%C3%A5%20lov%20til%20%C3%A5%20kj%C3%B8re%20p%C3%A5%20autopilot%20uten%20at%20viskerene%20er%20aktive%2C%20det%20er%20nemlig%20fullstendig%20vanvidd%20etter%20min%20mening.

Jeg skulle akkurat til å svare  :laugh:

Jeg vet ikke hva jeg skal si  :laugh:

Håper bare at de vet hva de gjør og at viskerene faktisk kobler inn ved ytterst nødvendighet, eventuelt at bilen stanser/nødbremser hvis den får null input fra fører når den må avbryte autopilot hvis sikten er såpass dårlig at den ikke ser hva den må se.
Du får beskjed om dårlig sikt og farten reduseres

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA