Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 20. desember 2023, klokken 22:16
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 20. desember 2023, klokken 14:38Det blir neppe mer ergonomisk enn å bruke venstre hjul.
For å bruke venstre hjul må du ha trykket på viskerknappen. Hvis du skal skru av auto for å forhindre tørrvisk så er det jo litt dumt å måtte trykke på viskerknappen først.
Trykk helt inn så får du noen våtvisk og ren rute når du deaktiverer ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 20. desember 2023, klokken 23:03Trykk helt inn så får du noen våtvisk og ren rute når du deaktiverer ;-)

Det kan funke, men på noe dager så må du vaske ganske mye hvis du først har begynt. Bedre å klare seg uten. S3xY buttons er ikke verdt pengene bare for det, men de er ganske digge.
'21 3LR

førategangtesla

Etter 2022.44.30.2 så har viskerene fungert ganske så bra  :+1:

Har kun kjørt et par dager,så det kan jo hende at det er flaks også, at jeg er i den gode perioden igjen  :laugh:

HolyDiver

Mine går til Auto ved hver AP aktivering, så jeg må inn i menyen og sette viskere til Off. Noen som vet om dette kan fikses slik at den husker siste innstilling?

Handyman

Sitat fra: HolyDiver på tirsdag 02. januar 2024, klokken 14:13Mine går til Auto ved hver AP aktivering, så jeg må inn i menyen og sette viskere til Off. Noen som vet om dette kan fikses slik at den husker siste innstilling?
Må deaktiveres for hver gang. Men du trenger ikke gå inn i menyen. Du kan deaktivere via hurtigmenyen nede til venstre på skjermen hver gang du har trykket på viskerknappen på enden av blinklyshendelen.

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. januar 2024, klokken 15:17
Sitat fra: HolyDiver på tirsdag 02. januar 2024, klokken 14:13Mine går til Auto ved hver AP aktivering, så jeg må inn i menyen og sette viskere til Off. Noen som vet om dette kan fikses slik at den husker siste innstilling?
Må deaktiveres for hver gang. Men du trenger ikke gå inn i menyen. Du kan deaktivere via hurtigmenyen nede til venstre på skjermen hver gang du har trykket på viskerknappen på enden av blinklyshendelen.

Trenger ikke å trykke i menyen menyen. Bare å trykke venstre scrollehjul mot venstre og holde det der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

kaistian

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. januar 2024, klokken 15:17Må deaktiveres for hver gang. Men du trenger ikke gå inn i menyen. Du kan deaktivere via hurtigmenyen nede til venstre på skjermen hver gang du har trykket på viskerknappen på enden av blinklyshendelen.
Vitsen med å sette viskerne av er at man ikke vil at dem skal gå, så det å da trykke på viskeknappen blir bare helt feil.

Handyman

Sitat fra: kaistian på tirsdag 02. januar 2024, klokken 18:51
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. januar 2024, klokken 15:17Må deaktiveres for hver gang. Men du trenger ikke gå inn i menyen. Du kan deaktivere via hurtigmenyen nede til venstre på skjermen hver gang du har trykket på viskerknappen på enden av blinklyshendelen.
Vitsen med å sette viskerne av er at man ikke vil at dem skal gå, så det å da trykke på viskeknappen blir bare helt feil.
Hvis man er plaget med at viskerne starter når man skrur på AP så går de jo allerede ;-) Skjønner?

HolyDiver

Et tørrvisk på skitten rute er et for mye. På min Model 3 så husker den hva viskere er satt til ved AP. Merkelig at de ikke gjør det likt.

kaistian

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. januar 2024, klokken 19:05
Hvis man er plaget med at viskerne starter når man skrur på AP så går de jo allerede ;-) Skjønner?
Derfor slår man det av før den starter med tørrvisking, derfor er det å trykke på viskekanppen uaktuelt og vært bedre om den husket ønsket innstilling.

eisa01

Er det bare meg som syns denne viskerautomatikken og styringen er trafikkfarlig?

Er jo helt håpløs UX, må se på skjermen for å se hvor man er i viskerinnstillingen og så navigere med hjulet
På siste Tesla-tur med juleoppdateringen hang noe seg opp også, slik at sidepassasjer måtte inn i "Kontroller" for å skru av viskerne. Ingenting annet funket

førategangtesla

Sitat fra: eisa01 på onsdag 03. januar 2024, klokken 08:49Er det bare meg som syns denne viskerautomatikken og styringen er trafikkfarlig?

Er jo helt håpløs UX, må se på skjermen for å se hvor man er i viskerinnstillingen og så navigere med hjulet
På siste Tesla-tur med juleoppdateringen hang noe seg opp også, slik at sidepassasjer måtte inn i "Kontroller" for å skru av viskerne. Ingenting annet funket

Jeg synes ikke det, jeg bruker bare knappen på enden av blinklyshendelen så sveiper de en gang, da får du menyen opp på skjermen, eventuelt talekommando med visker auto. Hvis du derimot har kun knapper på rattet så vil jeg si at det kan være mer trafikkfarlig hvis viskerene er av midt i en sving hvor du akutt er nødt til å sveipe ruta siden en bil har sprutet slaps på frontruta  :laugh: da er jo visker knappen en eller annen plass, kanskje nedi fanget?  :laugh:  :laugh:

Rosstopher

Sitat fra: eisa01 på onsdag 03. januar 2024, klokken 08:49Er det bare meg som syns denne viskerautomatikken og styringen er trafikkfarlig?

I 99% av tilfellene vil jeg ha viskerne enten av eller på auto, og da er det ett trykk på enden av spaken og så å holde venstre scrollehjul enten til venstre eller til høyre i et par sekunder. Altså i 99% av tilfellene trenger jeg verken å se eller å trykke på skjermen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: kaistian på tirsdag 02. januar 2024, klokken 21:28
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. januar 2024, klokken 19:05
Derfor slår man det av før den starter med tørrvisking, derfor er det å trykke på viskekanppen uaktuelt og vært bedre om den husket ønsket innstilling.
Jeg har trodd at viskerne starter i det man skrur på AP. Men siden jeg ikke opplever tørrvisking på AP så burde jeg nok ikke uttale meg ;-)
Men jeg er helt enig i at den burde husket innstillingen.

turfsurf

Viskerne slår seg på når man aktiverer AP. Men de trenger ikke nødvendigvis å gå.

Mapper man viskerne til scrollhjulet burde jo dette være greit.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA