Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

eisa01

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. januar 2024, klokken 11:57Mye knep og triks som gir en middels/ok løsning, men ingenting er i nærheten av å være så kjapt, direkte og sikkert som en viskerspak. Hadde ikke trengt en ekstra spak heller, bare flere kontroller på den vi har. F.eks. kunne det ytterste segmentet rotert. Et hakk mot deg for off, auto i nøytral posisjon og så fire hakk fremover for de manuelle.

Håper taktile grensesnitt gjør et comeback. Det er et stort uutnyttet potensial innen trafikksikkerhet og brukeropplevelse og designerne ser ut til å våkne svært så sakte fra touchskjerm-dvalen sin.
Exactly

Dette er spesielt viktig om Tesla vil selge til bilutleie- og bildelingsselskaper, folk blir ikke fornøyd om de ikke skjønner bilen de har leid og kjører ut av veien.

Hvis det ikke var for at Bilkollektivet sine Teslaer er betraktelig billigere enn Hyre sine ID.4 hadde jeg aldri leid dem :P

Rosstopher

Sitat fra: eisa01 på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:24Dette er spesielt viktig om Tesla vil selge til bilutleie- og bildelingsselskaper, folk blir ikke fornøyd om de ikke skjønner bilen de har leid og kjører ut av veien.

Hvis det ikke var for at Bilkollektivet sine Teslaer er betraktelig billigere enn Hyre sine ID.4 hadde jeg aldri leid dem :P

Ja, hvis en betydelig andel av Tesla sitt salg er til bilutleie- og bildelingsselskaper så er det viktig for Tesla. For de fleste av oss som forbrukere er det ikke så viktig om Tesla selger mye til bilutleie- og bildelingsselskaper.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

AlfSimen

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 04. januar 2024, klokken 09:21
Sitat fra: Nihon på onsdag 03. januar 2024, klokken 18:49Hvis jeg klarer å blinke meg inn og ut av rundkjøringer uten å se på rattet så skal jeg nok klare å viske også.

Jeg ler hver gang jeg er den eneste som i det hele tatt blinker i en rundkjøring siden alle klager på at det er umulig å blinke med knapper på rattet.

Jeg har ennå til gode å se en nyere S eller X, eller Model 3 Highland, som blinker seg ut av rundkjøringer. Og det begynner å bli en del møter med de nå. Jeg har selv kjørt minst 100 rundkjøringer med S og Highland for å prøve å se om det er mulig å lære seg. Og jeg lurer på: hvordan i all verden skal man gjøre det? Legg gjerne ut et par filmklipp av hvordan du gjør det.

Og en annen irriterende ting som jeg har lagt merke til når jeg har kjørt disse hendel-løse bilene: må trykke for å kansellere blinking.

Jeg har som Nihon ingen problemer med å blinke meg ut av rundkjøringer. Jeg bruker venstre hånd til å vri rattet med pekefinger/området mellom pekefinger og tommel mot punktet pekt på med rød pil i vedlagt bilde. Da er knappen for "blink høyre" rett under tommelen når jeg skal blinke ut.

Also, om du har "Automatic Turn Signals" satt til "Auto Cancel", så skrur de seg av automatisk i de aller fleste tilfeller ;)

eisa01

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:27
Sitat fra: eisa01 på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:24Dette er spesielt viktig om Tesla vil selge til bilutleie- og bildelingsselskaper, folk blir ikke fornøyd om de ikke skjønner bilen de har leid og kjører ut av veien.

Ja, hvis en betydelig andel av Tesla sitt salg er til bilutleie- og bildelingsselskaper så er det viktig for Tesla. For de fleste av oss som forbrukere er det ikke så viktig om Tesla selger mye til bilutleie- og bildelingsselskaper.
Tja, er gjerne på marginen at man får solgt de siste bilene, så er rimelig dumt å ekskludere det segmentet. Spesielt når det også kunne vært en markedsføringskanal...

Man ender også opp med at sånne som meg som egentlig mener Tesla lager de teknisk sett beste "elbilene", fraråder bekjente som ikke er tech-interesserte fra å kjøpe dem fordi de er elendige "biler". Selv når man eier Tesla-aksjer :)

Otkristo

Siste status fra Tesla :

vi har brukerintervensjon (hver gang du endret viskerinnstillingen fra AUTO til noe annet eller enkelttrykksvisking) beregninger per region og distribuert QA til disse regionene for det nye bygget, og aktivt henter data med høy gradient.

Det nye ende-til-ende-paradigmet tillater oss å skalere brukerintervensjonstrening mye enkelt. Det tar litt tid å finne ut ontologien og intervensjonsberegningene etter noen sesonger.

Vi forbedret også kameraeksponeringen vår slik at nettverket kunne se bedre i overskyet dag og natt, samt forbedret varmekontroll for å redusere optisk forvrengning.

Samtidig fornyer vi servicehåndboken vår for bedre vedlikehold (f.eks.: riktig rengjøringsmetode for å redusere rester på b-siden).

Mye arbeid og tanke er lagt ned i dette. Det tar bare litt tid å sørge for at vi gjør ting riktig.

Du kan kanskje si hvorfor ikke sette inn en regnlyssensor og kalle det en dag. Det er en avveining mellom å maksimere synsytelsen kontra et annet område for en enkeltoppgavesensor som krever ledninger, sele og vedlikehold uansett hvor enkle og billige de virker.

Jeg har studert kamerahus fra andre OEM-er. Til syvende og sist, maksimering av generell informasjon er det vi prøver å optimalisere.
——

we have user intervention (whenever you changed the wiper setting from AUTO to anything else or single tap wipe) metrics per region and deployed QAs to those regions for the new build, actively sourcing high gradient data.

The new end-to-end paradigm allows us to scale user intervention training much easily. It does take some time to figure out the ontology and intervention metrics after a few seasons.

We also improved our camera exposure so that the network could see better in cloudy day and night, as well as improving heater control to reduce optical distortion.

At the same time we are revamping our service manual for better maintenance (e.g.: correct cleaning method to reduce b-side residue).

Lots of work and thought have put into this. It just takes some time to make sure we are doing things right.

You might say why not put in a rain light sensor and call it a day. It's a trade off between maximizing the vision performance vs another area for a single-task sensor that requires wiring, harness and maintenance regardless how simple and cheap they seem.

I have been studying camera housing from other OEMs. In the end of the day, maximizing general-purpose information is the thing we are trying to optimize.

Kilde: https://x.com/yuntatsai1?s=21&t=cIlB1oMHt_Na1VEEKouXrQ

Handyman

Gud bedre for en oversettelse. Blir helt matt. Bedre med engelsk med engelske ord, i stedet for engelsk med norske ord.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

goggo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 22:38Gud bedre for en oversettelse. Blir helt matt. Bedre med engelsk med engelske ord, i stedet for engelsk med norske ord.

HeHe,  :+1:

Men det får meg til å tenke på en av de mange tingene som overrasket meg positivt etter å ha gått over til å kjøre Tesla:
Tesla har overraskende god norsk oversetting både på ombordskjermen, i appen og i manualene. Til og med talekommandoer fungerer jo fint på Norsk.
På alle tidligere biler jeg har hatt har oversettingen vært så som så - hvis Norsk i det hele tatt har vært en opsjon.

Det verste var vel på KIA/Hyundai bilene, men nå har jeg ikke hatt noen nyere enn 2020 modell fra dem så det har kanskje forbedret seg nå.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Handyman

Sitat fra: goggo på onsdag 24. januar 2024, klokken 10:52Tesla har overraskende god norsk oversetting både på ombordskjermen, i appen og i manualene.
Det er jeg faktisk uenig i. I manualene er det mange tragiske oversettelser. Appen og skjermen er litt bedre, men det er ikke godt nok. Bærer preg av Google Translate. De lager bla. nye intetsigende norske ord fra amerikanske uttrykk, i stedet for å bruke etablerte norske ord og uttrykk.
Om de er bedre enn andre, så sier det mer om hvor dårlig de andre er.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:08Om de er bedre enn andre, så sier det mer om hvor dårlig de andre er.
Og dette er vel kjernen av saken. Men jeg må si meg enig med geear i at talekommandoer på norsk virker veldig bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. januar 2024, klokken 08:59
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:08Om de er bedre enn andre, så sier det mer om hvor dårlig de andre er.
Og dette er vel kjernen av saken. Men jeg må si meg enig med geear i at talekommandoer på norsk virker veldig bra.
Ja, talekommandoer fungerer ofte imponerende bra. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA