Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Audi e-tron timeout eller skrinlegges

Startet av 19quiz76, torsdag 01. november 2012, klokken 17:09

« forrige - neste »

19quiz76

Vurderer seriøst å legge inn bestilling på model s, men er usikker på når jeg bør gjøre det. Skjønner at det er gunstig å gjøre det før prisene blir kjent i november(?), men saken er at jeg kjøpte meg ny Skoda Superb i februar. Denne var rimelig toppspekket så prisen ble deretter, og jeg vil jo helst ha mest mulig igjen for den.

Så jeg står mellom to scenarier:

Sc.1: Bestille nå og dersom pris/utstyr/betingelser viser seg akseptable -> gjennomføre kjøpet og få bilen tidlig 2014(?). Selge Skodaen med  kanskje 25% tap (2 år gammel i Feb. 2014).

Sc.2: Beholde Skodaen til den er 5 år og treffe "sweetspot" mtp verdifall før reparasjoner / bytte av slitedeler gjør seg gjeldende. Tajme bestilling av Model S slik at jeg får den i det Skodaen er 5 år.

Har jo gjort meg opp noen tanker om fordeler/ulemper ved begge scenarier, men hva tenker dere andre?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

RoadRunner

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 00:17
Sc.1: Bestille nå og dersom pris/utstyr/betingelser viser seg akseptable -> gjennomføre kjøpet og få bilen tidlig 2014(?). Selge Skodaen med  kanskje 25% tap (2 år gammel i Feb. 2014).

Sc.2: Beholde Skodaen til den er 5 år og treffe "sweetspot" mtp verdifall før reparasjoner / bytte av slitedeler gjør seg gjeldende. Tajme bestilling av Model S slik at jeg får den i det Skodaen er 5 år.
1) Husk at det er kansellerings-gebyr på 10% av "booking"gebyr
2) Det er hevdet at elbil-fordelene (avgift/mva-fritak) vil vare i 5 år til/når man når 50000 eller 100000 elbiler. Det er også nevnt at man skal ta en gjennomgang av avgiftspolitikken på bil i 2015. Risikoen for at det innføres avgifter stiger jo lengre man venter...

Lykke til med valget. Husk at det går fint å ha en elbil som nr. 2 bil og bruke den i by-trafikken - en av trillingene eller faktisk en Buddy/Reva dekker svært mange sitt transport-behov. Det er et vesentlig billigere alternativ enn en Tesla S, og like mange snur seg etter deg i en Buddy  8)-
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 00:46
1) Husk at det er kansellerings-gebyr på 10% av "booking"gebyr

Nei, det er det ikke. Reservasjonsgebyret på NOK 31.000,- er fullt refunderbart. Det forutsetter nok dog at man bestiller direkte fra Tesla og ikke via gråimportører.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 00:46
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 00:17Sc.1: Bestille nå og dersom pris/utstyr/betingelser viser seg akseptable -> gjennomføre kjøpet og få bilen tidlig 2014(?). Selge Skodaen med  kanskje 25% tap (2 år gammel i Feb. 2014).

Sc.2: Beholde Skodaen til den er 5 år og treffe "sweetspot" mtp verdifall før reparasjoner / bytte av slitedeler gjør seg gjeldende. Tajme bestilling av Model S slik at jeg får den i det Skodaen er 5 år.
1) Husk at det er kansellerings-gebyr på 10% av "booking"gebyr
2) Det er hevdet at elbil-fordelene (avgift/mva-fritak) vil vare i 5 år til/når man når 50000 eller 100000 elbiler. Det er også nevnt at man skal ta en gjennomgang av avgiftspolitikken på bil i 2015. Risikoen for at det innføres avgifter stiger jo lengre man venter...

Lykke til med valget. Husk at det går fint å ha en elbil som nr. 2 bil og bruke den i by-trafikken - en av trillingene eller faktisk en Buddy/Reva dekker svært mange sitt transport-behov. Det er et vesentlig billigere alternativ enn en Tesla S, og like mange snur seg etter deg i en Buddy  8)-

Hei og takk for gode innspill :)

har en PSA i dag, og er veldig fornøyd med å ha elbil. Det er nok noe av grunnen til at jeg nå vurderer å bytte ut fossilen også ;)

1. Tesla på Alna bekreftet at hele beløpet på 31.000 var refunderbart, noe som i praksis eliminerer all risiko. Hvorvidt man er sikret mot en eventuell konkurs frem mot levering er dog en annen sak. Noen som vet om det gis bankgaranti for beløpet?

2. Et eventuelt kjøp vil uansett bli før 2017, som er året man antar at omleggingen vil komme (i den grad man har grunnlag for å spå hva myndighetene vil finne på). Mitt dilemma går på når jeg vil tape minst og vinne mest :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

StianB

Du vil tape reservasjons beløpet ved en eventuell konkurs

Jeg fikk det bekreftet fra Tesla

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

laumb

Og jeg tror de fleste som bestiller innen utløpet av 2012 rekker å få med seg sin bil før en konkurs er eventuelt gjeldende.. De vil nok få flere sjanser om det skjærer seg, og Elon har vel satset alt han eier og har, så han vil nok gjøre sitt for at de skal overleve!


Litt på den annen side, noen som vet hvor lang tid det tar fra skatteoppgjøret er klart til pengene er utbetalt?
Spør av den enkle grunn at mitt skatteoppgjør kom i går, og så fort det kommer blir reservasjonsbeløpet overført for en Model S.

Vet vi hva "siste" sekvensnummer som er gitt ut er, i omtrentlig omfang? (Da var vi on topic med timing igjen!)

Øyvind.h

Sannsynligheten for konkurs er minimal (selv om en her på forumet hardnakket hevder at Tesla straks stenger dørene  ;D
Tesla har med enkelhet nylig hentet inn nærmere 200 mill USD som skal benyttes som en buffer i tilfelle noe katastrofalt skulle inntreffe. Tesla har beregnet å oppnå positiv cashflow i løpet av 2012 på salg av Model S, og med egenkapitalen og ordrereserven de har nå må noe fundamentalt inntreffe for at butikken må stenge.
Kvalitetsutfordringene som er kjent så langt er av bagatellmessig karakter, og den forsiktige oppskaleringen av produksjonen er gunstig for å unngå en større tilbakekalling. Etterspørselen etter bilen er ikke Teslas utfordring, så de må bare få opp tempo på produksjonen så går dette utmerket :)

For øvrig; skulle Tesla gå konkurs (hinsides all fornuft), hva er egentlig 31.000 å bekymre seg for? Noen byturer og en storbyhelg med familien? Er beløpet kritisk har man ikke råd til bilen (eller noen annen bil til en halv mill).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

siden du referer til meg, så har jeg aldri sagt at Tesla stenger dørene straks, men at de trenger mer EK som de også måtte hente for noen uker siden.  Risiko for konkurs (eller enda flere emisjoner) i Tesla er fortsatt til de grader tilstede, dog skjer det ikke i år.

Helt uavhengig av det, så synes jeg det er helt hinsides å betale et "reservasjonsbeløp" på noen % for et produkt man ikke får før om 1-3 år... Skulle jeg får lyst å leke meg med en Model S en gang i fremtiden, så kan jeg sikkert kjøpe en slik på dagen (lett brukt) når de først er ute på markedet i Europa...

I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#8
Beklager, det var kanskje noe upresist. Eksempel på kommentarer:
- Indikasjoner på at Tesla har behov for bud på selskapet
- bilen er et 100k USD leketøy (senere justert ned til 70k som du så redigerte til 80k)
- V75 er bedre enn aksjen
- Tesla et et ponzi scheme som blant anet bruker reservasjonsgebyrer til drift
- Tesla går konkurs om relativt kort tid

Les Elons innlegg fra starten av oktober, for en kjapp forklaring på hvorfor de kjørte emisjon. Godt mulig du mener alt han skriver er vås, men ikke undervurder Elons skaperevne, og den kompetansen han nå har med på laget i Tesla. Alle var klar over at ek begynte å bli faretruende lav, og ga for lite rom for feil. Utvidelsen av aksjekapitalen gikk probelmfritt, og Tesla har snart positiv cashflow på Model S. Flere modeller er under utvikling, og reservasjonstakten ser ut til å øke.

Det er helt greit å være uenig, men det er nivået på dine innlegg som er så ødeleggende for kompetansen din.
Kanskje det er mange av forummedlemmenes store tro på selskapet som frustrerer deg? Ikke vet jeg, men det jeg vet er at du hadde kommet mye lenger i diskusjonene ved å diskutere saklig istedenfor å være bastant og kverulerende. Du er langt ifra noe orakel, selv om jeg kan lese mellom linjene at du nok kan mer om trading enn gjennomsnitts-nordmannen. Jeg har vært ute for mange som kommuniserer på samme måte, blant annet i bedriftsstyrer hvor maktspillet er altoverskyggende (et godt eksempel på at alder ikke er noen hindring for erfaring :)

De bastante formuleringene ytres med et enkelt språk, noe som indikerer at du mener påstandene er åpenbare og at andre på forumet dermed er idioter som ikke er enige. Da blir resultatet stempel som forumtroll, og folk forsøker etter beste evne å overse innleggene dine.

Bli mer saklig og mindre kverulerende, så blir diskusjonene mer nyanserte. Og du får kanskje også gjennomslag selv hos "menigheten" :)

(Redigert: lagt til "- Tesla går konkurs om relativt kort tid" i listen over kommentarer)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76

Tror vi overlater den debatten til Tesla-aksje-posten, og fortsetter praten om timing av bestilling i denne (jeg vet jeg bragte temaet konkurs på bane, men det var for å forhøre meg om bankgaranti).

Så back on-topic: Hva vil lønne seg? Strekke verditapet på Skodaen over 5 år (feb. 2012 - feb. 2017), eller "cut my losses" og bestille /  Model S så snart køen tillater det?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 17. oktober 2012, klokken 00:00
Tror vi overlater den debatten til Tesla-aksje-posten, og fortsetter praten om timing av bestilling i denne (jeg vet jeg bragte temaet konkurs på bane, men det var for å forhøre meg om bankgaranti).

Så back on-topic: Hva vil lønne seg? Strekke verditapet på Skodaen over 5 år (feb. 2012 - feb. 2017), eller "cut my losses" og bestille /  Model S så snart køen tillater det?
Regn ut hva det koster å beholde Skodaen i tre ekstra år (verditap, drivstoff, bompenger, årsavgift etc.). Så regner du på hva Model S antakelig vil koste deg i samme periode.

Såfremt det ikke er en stor differanse i disfavør Model S ville jeg helt klart byttet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

#11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 15:24
Beklager, det var kanskje noe upresist. Eksempel på kommentarer:
- Indikasjoner på at Tesla har behov for bud på selskapet
- bilen er et 100k USD leketøy (senere justert ned til 70k som du så redigerte til 80k)
- V75 er bedre enn aksjen
- Tesla et et ponzi scheme som blant anet bruker reservasjonsgebyrer til drift

Les Elons innlegg fra starten av oktober, for en kjapp forklaring på hvorfor de kjørte emisjon. Godt mulig du mener alt han skriver er vås, men ikke undervurder Elons skaperevne, og den kompetansen han nå har med på laget i Tesla. Alle var klar over at ek begynte å bli faretruende lav, og ga for lite rom for feil. Utvidelsen av aksjekapitalen gikk probelmfritt, og Tesla har snart positiv cashflow på Model S. Flere modeller er under utvikling, og reservasjonstakten ser ut til å øke.

Det er helt greit å være uenig, men det er nivået på dine innlegg som er så ødeleggende for kompetansen din.
Kanskje det er mange av forummedlemmenes store tro på selskapet som frustrerer deg? Ikke vet jeg, men det jeg vet er at du hadde kommet mye lenger i diskusjonene ved å diskutere saklig istedenfor å være bastant og kverulerende. Du er langt ifra noe orakel, selv om jeg kan lese mellom linjene at du nok kan mer om trading enn gjennomsnitts-nordmannen. Jeg har vært ute for mange som kommuniserer på samme måte, blant annet i bedriftsstyrer hvor maktspillet er altoverskyggende (et godt eksempel på at alder ikke er noen hindring for erfaring :)

De bastante formuleringene ytres med et enkelt språk, noe som indikerer at du mener påstandene er åpenbare og at andre på forumet dermed er idioter som ikke er enige. Da blir resultatet stempel som forumtroll, og folk forsøker etter beste evne å overse innleggene dine.

Bli mer saklig og mindre kverulerende, så blir diskusjonene mer nyanserte. Og du får kanskje også gjennomslag selv hos "menigheten" :)

ref eksempler på kommentarer - står ved de fortsatt ( ex første som jeg ikke skjønner hvor den kommer fra)

ytringer i direkte og enkelt form og språk er både effektiv og ærlig. jeg kaller en spade for en spade og overlater andre å debattere i omstendlig svada i all evighet enten det er privat eller i arbeidslivet. hater bl.a. jobbmøter hvor alle er hyggelige mot hverandre, prater nonsense timesvis uten å komme til noe resultat. de som ser direkte tale som et personlig angrep har imo et problem, men jeg er fullstendig klar over at det finnes en god del som ikke takler dette.





I-miev 2011
Asker

19quiz76

Ok - hinting funker tydeligvis dårlig:

Stay on topic, please!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. oktober 2012, klokken 07:17
Regn ut hva det koster å beholde Skodaen i tre ekstra år (verditap, drivstoff, bompenger, årsavgift etc.). Så regner du på hva Model S antakelig vil koste deg i samme periode.

Sjekk vedlegget i denne posten.
Kommer frem til at kostnadene i de to scenariene skiller nesten 100.000 over tre år i Teslaens disfavør. Her har jeg riktognok tatt med både verdifall (høyst usikker variabel) samt kostnad for oppbundet kapital (5% pr. år).
Holder man kapitalkostnad utenom og evt justerer verdifallet noe ned, vil tallene bli penere. Merk også de høye dekkostnadene på Teslaen, 19" dekk er dyyyrt  :o

Kom gjerne med innspill dersom dere mener jeg har bomma fullstendig, vil gjerne gjøre regnestykket mer spiselig.. ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Thomas Parsli

Har du ikke dratt vel mye til på verditap og batterikostnad?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA