Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Audi e-tron timeout eller skrinlegges

Startet av 19quiz76, torsdag 01. november 2012, klokken 17:09

« forrige - neste »

RunarBT

#15
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:27
Sjekk vedlegget i denne posten.
Kommer frem til at kostnadene i de to scenariene skiller nesten 100.000 over tre år i Teslaens disfavør. Her har jeg riktognok tatt med både verdifall (høyst usikker variabel) samt kostnad for oppbundet kapital (5% pr. år).
Holder man kapitalkostnad utenom og evt justerer verdifallet noe ned, vil tallene bli penere. Merk også de høye dekkostnadene på Teslaen, 19" dekk er dyyyrt  :o

Kom gjerne med innspill dersom dere mener jeg har bomma fullstendig, vil gjerne gjøre regnestykket mer spiselig.. ;)
(sliter med lite vindu og tekst som hopper.. derfor skrivefeil og kjipe setninger og punktsetting, skriver i blinde)

Du kan jo rekne med at det etter 2017 blir avgifter/moms på Tesla.. så det vil nok hindre at det blir så særlig med verdifall.;-)

Så vil eg og tru at batterikostanden er lavere enn du legger til grunn.

Batteriene varer 8år minimum, ref. garanti til Tesla. Med største batteripakke, så er eg trygg på at det ihvertfall går 12+år før det er aktuellt å bytte.

Ein 12år gammel "vanlig" bil er lite verdt.. så at tesla skal få "straff" for at batteriet må byttes blir ikkje rett.
Da må ein og ta med at det blir store reparasjonekostander på skodaen når den er 10år pluss..
Teslaen vil med nytt batteri være klar for 12+ nye år. Kva skal til for at Skodaen er tilsvarende frisk for ti nye år?  


Som eg ser det kan ein jevnstille batterikostnadene med driftsutgifter/rep. på motor/registerreim/clutch/etc. på bensinbiler.. spesielt med forventa redusert pris på nytt batteri. og at bilen med nytt batteri er tilnærma som ny.
Skodaen er vel å avskrive når den nærmer seg 15år vil eg tru.. tesla model s med nytt batteri har "evig" liv.;-) (bytte foringer/støtdempere etc. må kanskje til.. motoren slites ikkje)

laumb

Synes dieselkostnad / L var noget optimistisk.

Jeg skal lete godt og treffe rimelig bra for å fylle for et gjennomsnitt av 13kr om dagen, tror gjennomsnittet på de kommende årene er nærmere 14,50kr/L - tatt i betrakning både lavere og høyere priser og ikke "jaging" av lavest pris (som ofte koster i kjøring rundtomkring).

Gikken

Jeg har ikke fått med meg at Tesla Norge mener fastprisen på service blir 6000 kroner - det er jo nesten en dobling i forhold til USA. Hvor har du dette fra?
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

foxy

Sitat fra: Gikken på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 15:13
Jeg har ikke fått med meg at Tesla Norge mener fastprisen på service blir 6000 kroner - det er jo nesten en dobling i forhold til USA. Hvor har du dette fra?

big mac Norge usd 7.92, i usa usd 4.33 - 82.9% dyrere....
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Big mac indeksen er i og for seg en brukbar pekepinn. Men spørsmålet blir vel hva slags lønninger Tesla opererer med i USA.
Vi får se når prisene blir klare hva det vil koste, om de viderefører muligheten for "Ranger" tjeneste her i Norge eller om det bare blir servicesentre.

http://www.teslamotors.com/service

Service inkluderer:
- Div slitedeler, som bremseklosser og vindusviskere
- 24 timers veiassistanse
- Fjernovervåkning av bilen
- Fjerndiagnose
- Oppdateringer av SW og implementering av nye funksjoner

Jeg håper prisen blir noe lavere enn 6000,- per år, men bedre å ta utgangspunkt i det og bli positivt overrasket. Vi har et annet kostnadsnivå i Norge som vil gjenspeiles i service-prisene. For min del blir dette et par tusen dyrere enn dieselbilen, men til gjengjeld er det langt færre deler som kan ryke etter hvert som bilen blir eldre. Kun batteriet er en foreløpig ukjent faktor.
Basert på ny teknologi i batteriene og erfaringene fra roadster eiere er det ikke urimelig å forvente godt over 70% restkapasitet etter 150.000km og 6-7 år. Og et behov for skifte av batteri etter 10-12 år når kapasiteten synker ned mot 50%.

Service på Nissan Leaf er det jo lange tråder om her på forumet. Mener den ligger rundt 5000 per år?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:27
Merk også de høye dekkostnadene på Teslaen, 19" dekk er dyyyrt  :o

Tja, ikke hvis du leter litt ? Originaldekkene til 21" felg (Continental ExtremeContact DW) kan jeg få fra Tirerack.com til en pris av ca. 8000 kroner for 4 stk. inkl. frakt til Norge, toll og mva. 19" er sikkert rimeligere. Omlegging kommer i tillegg, ca. en tusenlapp for 4 ?

Til Touranen er jeg vant til å bruke 5-6000,- på et sett sommerdekk så forskjellen er ikke gigantisk akkurat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 18:35
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:27
Merk også de høye dekkostnadene på Teslaen, 19" dekk er dyyyrt  :o

Tja, ikke hvis du leter litt ? Originaldekkene til 21" felg (Continental ExtremeContact DW) kan jeg få fra Tirerack.com til en pris av ca. 8000 kroner for 4 stk. inkl. frakt til Norge, toll og mva. 19" er sikkert rimeligere. Omlegging kommer i tillegg, ca. en tusenlapp for 4 ?

Til Touranen er jeg vant til å bruke 5-6000,- på et sett sommerdekk så forskjellen er ikke gigantisk akkurat.
For å si det sånn, konekjø... host, mener kantkjørte 21" felger blir ikke billig :) Kommer selv til å holde meg til 19", rett og slett fordi 21" med så lav profil blir dyrt i lengden. Kommer bare til å vente på neste skrape. Og den lave profilen på 21" har jeg forstått at gir vesentlig kortere holdbarhet på dekkene enn 19" med litt større profil. For øvrig viktig at dekkene ruller lett for å bevare rekkevidde. Alle rekkeviddetestene jeg har sett så langt har er utført i performance versjonen med 21" dekk med høy friksjon/gripeevne, så 19" med lav rullemotstand bør gi et positivt bidrag til rekkevidden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eivind_Bergen

Flere enn meg som synes kr 650.000 i innkjøpspris er et noe høyt estimat? 85kwh versjonen ligger vel på ca $86.000 i USA, selv med 20% påslag burde vel dette gi ca: 86.000 * 5,7 * 1,2 = 588.240. Så skal man jo ha vinterdekk og nye matter og litt etc i tillegg, men jeg kommer til å bli direkte provosert hvis Tesla legger på noe særlig mer enn dette. Greit nok at det koster mer å drive butikk i Norge og at frakt ikke er gratis, men det får da likevel være grenser.

Øyvind.h

Sitat fra: Eivind_Bergen på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 19:20
Flere enn meg som synes kr 650.000 i innkjøpspris er et noe høyt estimat? 85kwh versjonen ligger vel på ca $86.000 i USA, selv med 20% påslag burde vel dette gi ca: 86.000 * 5,7 * 1,2 = 588.240. Så skal man jo ha vinterdekk og nye matter og litt etc i tillegg, men jeg kommer til å bli direkte provosert hvis Tesla legger på noe særlig mer enn dette. Greit nok at det koster mer å drive butikk i Norge og at frakt ikke er gratis, men det får da likevel være grenser.
Hei,

Det er en egen spekulasjonstråd for priser. Canada har fått 8% påslag på amerikanske priser, fordelt på 2% fra Tesla og 6,1% i Canadiske avgifter.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6227.0.html

Hvor fikk du 650" fra?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eivind_Bergen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 19:46
Hei,

Det er en egen spekulasjonstråd for priser. Canada har fått 8% påslag på amerikanske priser, fordelt på 2% fra Tesla og 6,1% i Canadiske avgifter.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6227.0.html

Hvor fikk du 650" fra?

Er jo det som står i regnearket til 19quiz76, han har satt nybilspris til 500' for Skodaen og 650' for Teslaen.

Øyvind.h

Sitat fra: Eivind_Bergen på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:06
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 19:46
Hei,

Det er en egen spekulasjonstråd for priser. Canada har fått 8% påslag på amerikanske priser, fordelt på 2% fra Tesla og 6,1% i Canadiske avgifter.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6227.0.html

Hvor fikk du 650" fra?

Er jo det som står i regnearket til 19quiz76, han har satt nybilspris til 500' for Skodaen og 650' for Teslaen.
Beklager, jeg har ikke lest grunnlaget som ble utarbeidet. 650" kan man fint presse bilen opp i. Det er bare å ta utgangspunkt i performance-versjonen og legge på det meste av utstyr.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Foreslår et regnestykke der begge biler koster det samme. Burde være mulig å få samme pris på begge.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Eivind_Bergen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:12
Sitat fra: Eivind_Bergen på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 20:06

Er jo det som står i regnearket til 19quiz76, han har satt nybilspris til 500' for Skodaen og 650' for Teslaen.
Beklager, jeg har ikke lest grunnlaget som ble utarbeidet. 650" kan man fint presse bilen opp i. Det er bare å ta utgangspunkt i performance-versjonen og legge på det meste av utstyr.

Ja, men det å sammenligne en Tesla Model S Performance med en Skoda til 500' blir litt tåpelig hvis hensikten er å avgjøre hva som svarer seg økonomisk. Kan til nød gå med på at han sammenligner med 85kwh modellen hvis han mener at han trenger rekkevidden, men å sammenligne med Performance blir i denne sammenhengen helt feil etter min mening.

19quiz76

#28
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:44
Har du ikke dratt vel mye til på verditap og batterikostnad?

Thomas

Verditap på Superben er reelt, har en venn som er selger i Møller, har sett tabellene de opererer med. På Model S er som sagt verditapet tatt litt ut av lufta, ettersom det foreløpig er svært uvisst hvordan markedet utvikler seg. Nye modeller som kommer i salg i denne perioden vil nødvendigvis påvirke annenhåndsverdien for Model S, enten positivt eller negativt.
Men hva tenker du er mer realistisk? 25% første tre år?

Sitat fra: crusade på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:46
Du kan jo rekne med at det etter 2017 blir avgifter/moms på Tesla.. så det vil nok hindre at det blir så særlig med verdifall.;-)

Så vil eg og tru at batterikostanden er lavere enn du legger til grunn.

Batteriene varer 8år minimum, ref. garanti til Tesla. Med største batteripakke, så er eg trygg på at det ihvertfall går 12+år før det er aktuellt å bytte.

Ein 12år gammel "vanlig" bil er lite verdt.. så at tesla skal få "straff" for at batteriet må byttes blir ikkje rett.

Det er vel få som tror at mva og engangsavgift er det første "godet" som ryker i 2017, flere regner vel kollektivkjøring, gratis strøm, parkering og årsavgift som mer sannsynlige "inndragelser". Så at bilene skal bli voldsomt mye dyrere over natten har jeg lite tro på. Korriger meg gjerne, men det er inntrykket jeg har fått etter å ha lest meg opp her inne.

Batteribytte vil ifølge Tesla-forhandleren på Alnabru sine spekulasjoner ligge omtrent på nivå med Roadsteren (ca 70.000 ink jobb), i hvert fall ikke mye høyere. Større salgsvolum og bedre teknologi var argumentene hans. Men la oss si at batteriet bør byttes etter 10 år, da ser man på 7.000,-/år (skal korrigere dette i en nyere versjon av regnestykket).
Resten av det du nevner dreier seg om eierskap av Skodaen etter 2017, noe som ikke er aktuelt. Dette tankespillet tar utgangspunkt i kjøp av Model S uansett, spørsmålet er når det er gunstigst mtp verdifall og andre kostnader på Skodaen fra 2014-2017. Men takk for gode innspill :)

Sitat fra: laumb på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 13:49
Synes dieselkostnad / L var noget optimistisk.

Jeg skal lete godt og treffe rimelig bra for å fylle for et gjennomsnitt av 13kr om dagen, tror gjennomsnittet på de kommende årene er nærmere 14,50kr/L - tatt i betrakning både lavere og høyere priser og ikke "jaging" av lavest pris (som ofte koster i kjøring rundtomkring).

Enig mtp prisutvikling, men selv fyller jeg når det er billig og ikke når tanken er tom ;)
Setter uansett snittprisen opp til 14 kr/l i oppdatert versjon

Sitat fra: Gikken på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 15:13
Jeg har ikke fått med meg at Tesla Norge mener fastprisen på service blir 6000 kroner - det er jo nesten en dobling i forhold til USA. Hvor har du dette fra?

Selger hos Tesla på Alnabru - skal ikke banne på at han ikke mente Roadsteren, men syns det ville være rart ettesom jeg spurte om servicekostnader på Model S. Ikke ta dette som en empirisk sannhet, med andre ord.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 19:46
Hvor fikk du 650" fra?

Er vel egentlig også tatt litt på gefühlen, basert på spekulasjoner her inne. 85kW batteri, techpakke, skinnseter, panorama pluss litt snacks.
Ser gjerne at prisen lander på 600' for et slikt oppsett, men pesimisten i meg sier 650' ;)

Se oppdatert regnestykke vedlagt, diffen krympet til ca 80.000, eller 26.600,- pr år
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

RunarBT

#29
Enig der eivind, bruk 500.000,- som utgangspunkt for ein modl s 85, uten tilvalg må bli det ein samenligner skodaen med.

659.000,- så får du perfomance med alt av tilvalg... Trur og håper eg:-) er planen min ihvertfall. Rekner da ut fra canada prisen, 113550 CAD. Denne er 8,1% over usa og inkluderer 6,1% tax. Runde opp til 10% for Eu levering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA