Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

overskyet

Man forstår at man har havnet i klovneland når man hører at kortbetaling er vanskelig og at folk sliter med dette He-he :)

THE

Sitat fra: overskyet på tirsdag 22. november 2022, klokken 01:13
Man forstår at man har havnet i klovneland når man hører at kortbetaling er vanskelig og at folk sliter med dette He-he :)
Det er ca. 7 år siden jeg hadde in første hurtiglading i Norge med kortbetaling, og det var den mest tungvindte og upraktiske betalings-/ladeløsningen jeg har vært borti noen gang. Det betyr bare at det er mulig å gjøre selv noe så enkelt og vanlig som kortbetaling veldig komplisert.

Laderen det var snakk om var på Vassenden i Sunnfjord. Der var det en betalingsautomat som var felles for både 43 kW AC, ChaDeMO og CCS uttak og noe saktelading om jeg husker riktig + støvsuger som var plassert sammen med laderne. Du måtte betale på forhånd for en bestemt tid på riktig ladeuttak, etter å ha valgt om du skulle støvsuge eller lade. I tillegg var kortautomaten treg og upålitelig, så det tok sin tid å få startet lading, og som sagt måtte du velge akkurat hvor lenge du skulle lade før lading startet.

Jeg har også hatt mine utfordringer med brikkebetaling og SMS spesielt hos gamle Fortum. De siste årene har jeg ikke prøvd kortbetaling, men ønsker det velkommen som alternativ om det gjøres på en enkel måte. For min del blir uansett prioritet på ønske betalingsmåte: 1 Plug and charge (Tesla), 2 brikke hvis den ligger i bilen siden den er så rask å sveipe for start/stopp, 3 kortbetaling, 4 app,
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Er vi tom for saklige argumenter og må falle tilbake til velkjent hersketeknikk?

Rollep

He-he :+1:

goggo

Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:49
He-he :+1:

En ting er i alle fall sikkert: Her på elbilforumet er vi i "kverulant land" :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

overskyet

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:33

Er vi tom for saklige argumenter og må falle tilbake til velkjent hersketeknikk?

Enkelte av oss opererer i den virkelige verden, den verden hvor nesten alle varer betales med kort, gjerne trådløst og hvor svært få eller ingen, sliter med å få det til. Hvis å forholde seg til virkeligheten er en hersketeknikk, så kan vi gjerne si det slik.

Panduck

Sitat fra: overskyet på tirsdag 22. november 2022, klokken 16:41
Enkelte av oss opererer i den virkelige verden, den verden hvor nesten alle varer betales med kort, gjerne trådløst og hvor svært få eller ingen, sliter med å få det til. Hvis å forholde seg til virkeligheten er en hersketeknikk, så kan vi gjerne si det slik.

"havnet i klovneland" er herseteknikk og det vet du. Jeg antar du er gammel nok til å vite at det ikke er så absurd lenge siden de færreste betalte med kort. Ting utvikler seg, nye ting kommer og kort vil også vike.

Folk sliter ikke med RFID-brikker heller, så man trenger ikke konstruere problemer som ikke finnes.

overskyet

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:20

"havnet i klovneland" er herseteknikk og det vet du. Jeg antar du er gammel nok til å vite at det ikke er så absurd lenge siden de færreste betalte med kort. Ting utvikler seg, nye ting kommer og kort vil også vike.

Folk sliter ikke med RFID-brikker heller, så man trenger ikke konstruere problemer som ikke finnes.

Det er ikke en hersketeknikk, når det er fakta. Den eneste grunnen til at vi har denne diskusjonen, er nettopp fordi folk sliter med RFID-brikker og apper. Hadde dette fungert bra, hadde det ikke vært baluba og alle hadde vært fornøyde. Slik er det ikke.

Moggen

Folk sliter med å få tag i riktig rfid brikke. Og då prater vi lokalt i norge. Når du skal på bilferie på kontinenten åpner seg en helt ny dimensjon av djevulskap.
Helt spesielt at folk ikke førstår problematikken.

Panduck

Sitat fra: overskyet på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:28
Det er ikke en hersketeknikk, når det er fakta. Den eneste grunnen til at vi har denne diskusjonen, er nettopp fordi folk sliter med RFID-brikker og apper.

Man plugger i bilen, legger RFID brikka på en leser og det er alt. Hva skal man slite med?

Flere ting man kan slite med. Dårlig leser, uoversiktlig grensesnitt, selv om jeg er utvikler sliter jeg av og til med å forstå hvordan opplegget er på enkelte ladere.

Om du tror dette kommer til å løse seg bare fordi man tar kort istedenfor RFID, er jeg redd du tar feil. Det er helt riktig at mye kan gjøres langt enklere på en rekke hurtigladere.

Men det har med forenkling av grensesnitt, ikke med brikke / app.

En annen ting er at folk ofte er redd for ting som er nytt, og gjør alt for å henge på det gamle. Men det betyr ikke at det ikke kommer.

Apper vil være vesentlige for å finne ladere, og finne hva som er ledig. Bankkort vil aldri hjelpe deg med det. Da skal det lite til å starte lading i appen når den først er der.

Men autocharge / plug&charge vil nok erstatte RFID for start av lading, så da blir vel de fleste fornøyd.

Panduck

Sitat fra: Moggen på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:07
Folk sliter med å få tag i riktig rfid brikke. Og då prater vi lokalt i norge. Når du skal på bilferie på kontinenten åpner seg en helt ny dimensjon av djevulskap.

Altså, for over 4 år siden var jeg på Europatur med en brikke og en app, helt uten noen problem.

Nå er antall ladere mangedoblet.

Så nei, det er vanskelig å forstå problemet.

RJK

Sitat fra: overskyet på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:28
Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:20

Det er ikke en hersketeknikk, når det er fakta. Den eneste grunnen til at vi har denne diskusjonen, er nettopp fordi folk sliter med RFID-brikker og apper. Hadde dette fungert bra, hadde det ikke vært baluba og alle hadde vært fornøyde. Slik er det ikke.
Jeg har hatt nok av problemer med både app og brikker, så det blir helt feil å si at vi ikke har problemer. Så istemmer siste melding fra "overskyet". Det er og en sterkt medvirkende årsak til at jeg ønsker kortbetaling.

Ja, bytter gjerne over til Plug'n Charge om det kommer til bilen min, men er vel mer realistisk å tro på besøk av den ekte Julenissen. Kortbetaling derimot, det har jeg tro på at kommer, og kanskje er fullt utbreddet innen jeg selger eller skroter Kona pga elde.

Det andre er at jeg som sagt er veldig skeptisk til å legge fra meg personinfo og kortinfo i hytt og pine, til selskaper jeg egentlig ikke har et forhold til, eller aner om jeg kan stole på.

Og hittil viser erfaring at jeg har god grunn til skepsisen. Måtte blokkere kortet mitt og bestille nytt etter trøbbel med Enel-X, et selskap som er stort i Italia. Når det funket, var alt "gull". Men sommeren i fjor hadde jeg meget store problemer med de, og support var ikke å oppdrive. Og oppdaget og at det var ingen mulighet til å slette kort hos de.

Derfor applauderer jeg Uno-X og Rema for å komme med ladere der man kan betale med bankkort, og der jeg heller ikke vil føle meg robbet pga høy pris. Vi får riktignok se når de er ute av "beta-perioden" om prisene forholder seg like lave i forhold til konkurrentene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:11
Ja, bytter gjerne over til Plug'n Charge om det kommer til bilen min

Du vil ikke få noe mindre problem med plug&charge når det gjelder registrering av kort, enn på aktører som f.eks plugsurfing. Løsningen blir vel heller at du slipper å forholde deg til Italienske selskap som Enel-X, og heller kan registrere det med et firma du stoler på i Norge.

Noe du også må gjøre med plug&charge.

Man har dog rett i at ladeoperatørene har skyld i dette presset for bankkort. Mange apper har vært alt for dårlige. Løsningen tror jeg blir at de vil skjerpe seg, og at aktører som Circle K vil forstå at ting må gjøres bedre.

Det er nok en grunn til at Circle K kjøper seg inn i Elton.

Moggen

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:08
Sitat fra: Moggen på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:07

Altså, for over 4 år siden var jeg på Europatur med en brikke og en app, helt uten noen problem.

Nå er antall ladere mangedoblet.

Så nei, det er vanskelig å forstå problemet.

Hvilken brikke og app brukte du da?
Selv ønsker jeg ikke abonnere på noe jeg kanskje bruker 3 ganger under en sommerferie i europa.
Eller måtte bruke tid på research kring hvilke betalløsinger som er hippe for tiden i de ulike områdene jeg skal ferdes gjennom.
Men jeg skjønner godt att apper og rfid fungerer godt hvis man gjennomfører riktige forberedelser og planlegger ruten riktig.

Panduck

Sitat fra: Moggen på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:47
Hvilken brikke og app brukte du da?

Plugsurfing brikke og FastNed app.

FastNed-app var helt fantastisk. Allikevel ble den lite brukt, for den lot meg knytte IDen til bilen til kontoen min, og da var det autocharge resten av tiden.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA