Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Moggen

Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 14:28
Sitat fra: RJK på søndag 20. november 2022, klokken 12:31
Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 06:18
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. november 2022, klokken 15:58
Men det får da være grenser for hvor mye en skal problematisere at alle nordmenn kan lade her :D
Tenk om man ikke kunne fylle bensin/diesel, handle mat, kjøpe klær etc uten korrekt brikke, korrekt app, roamingavtale etc.
Bankkortet er allerede roaming som fungerer over alt. Nå kommer det også til ladestasjoner. Og bra er det, for folk flest. Det gjør lading like enkelt som å fylle bilen de erstattet.

Problemet er at dette ikke er tilfellet på 99% av ladepunktene som finnes. Lik det eller ei. Du må dermed ha med deg et bankkort med penger på i tillegg til en RFID brikke eller app. Altså to betalingsmidler i stedet for ett.

Uno-X gjør neppe dette av godhet, men det er god PR. I tillegg til at det er enklere og billigere for dem. Og det låser i teorien en liten gruppe av kundene der Unl-X har dekning til dem. All den tid få andre tilbyr bankkort. Er det bra da?

Lysskiltene har de fra før. Altså nok et konkurransefortrinn. Fint, men er egentlig prisen på ladingen så viktig? Altså virkelig? Med unntak av for kunder som har en avtale med IONITY, er prisen nesten lik over alt uansett. Og man ender, som med fossilbil, oftest med å stoppe der det passer best av alle mulig andre årsaker. Undersøkelser viser videre at gjennomsnittsbilisten gjør 90% av ladingen hjemme. Og er lysskilt effektivt hvis ikke et flertall har det? Skal andre operatører da bruke penger på dette i stedet for flere og bedre ladere. Eller er man villig til å betale mer per kWt for å få lysskilt? Vil tro at det også kan komplisere søknadsprosessene noe, ettersom slike skilt ikke akkurat er vakre. Og kan være til sjenanse.
Var ikke et av hovedpoengene at det blir dyrere med bankkort, men nå er det billigere? Kan du bestemme deg for hva som stemmer?

Dersom de eksisterende operatørene skal rulle ut bankterminaler (og lysskilt), blir det dyrt.  Bransjen selv sier dette vil gå på bekostning av tjenestetilbudet, men for Uno-X passer det bra.

Jeg har ikke noe mot bankterminaler, men det må komme i tillegg til roaming. Ikke i stedet for. Og det bør i motsetning til roaming ikke bli lovpålagt.

Roaming? Når jeg kjøper elektricitet til min bil kjøper jeg en fysisk produkt. Hvorfor i all verlden skulle jeg ikke ønske å betale for den produkten direkte av leverandøren, uten istedet betale via et fordyrende mellomledd??
At mobilabonnement har roaming er jo for at du ikke har noen enkel mulighet å gjøre opp for deg for de tjenestene du benytter når du feks flyr tvers over italia.
En elbil på lading hos en operatør er noe helt annet. Selvsagt skal der finnes mulighet for kortbetaling. Ulike medlemsrabatter og tredjeparts betalsystemer kan naturligtvis existere i tillegg.
Akkurat som på bensinstasjoner idag.

Moggen

Sitat fra: Panduck på søndag 20. november 2022, klokken 20:06
Sitat fra: Moggen på søndag 20. november 2022, klokken 19:44
Ni som trur at apper og rfid er noe annet en beta-løsing for småskalig betaling er dessverre helt på bærtur.

Helt riktig. Nå som fler og fler betaler i butikken v.h.a apper, så er det klart at dette definitivt ikke har noen fremtid.

Seriøst, bankkort slik vi kjenner det i dag, vil snart være historie.

Nå mener jeg ikke at det kun må vare et nordea-plastkort som må blippes. Det kan like gjerne vare slik at du starter nordea-appen og blipper din telefon, vis du hellre ønsker det.
Men når du kjør din elbil til frankrike, ønsker du jo å bruke dit bankkort, og ikke [google hvad vipps er i frankrike, registrere franskt bankkonto mot denne tjeneste, laste ned appen og registrere osv.]. Hvorfor er det så vanskelig å førstå at dette er brukerfientlig? Hvad skjer om din telefon har slut på batteri eller om det er dårlig dekkning? Vad om du ikke eier en smartphone?
Vi vil snart få samme gode betalløsinger som bensinstasjoner, gled dere!

elektro

Sitat fra: Moggen på søndag 20. november 2022, klokken 20:07

Roaming? Når jeg kjøper elektricitet til min bil kjøper jeg en fysisk produkt. Hvorfor i all verlden skulle jeg ikke ønske å betale for den produkten direkte av leverandøren, uten istedet betale via et fordyrende mellomledd??
At mobilabonnement har roaming er jo for at du ikke har noen enkel mulighet å gjøre opp for deg for de tjenestene du benytter når du feks flyr tvers over italia.
En elbil på lading hos en operatør er noe helt annet. Selvsagt skal der finnes mulighet for kortbetaling. Ulike medlemsrabatter og tredjeparts betalsystemer kan naturligtvis existere i tillegg.
Akkurat som på bensinstasjoner idag.

Elektrisitet kjøper du hjemme. Langs veien kjøper du like mye en tjeneste, som består av mye mer. Ikke ulikt mobiltelefoni, men med begrenset tilgjengelighet. Mener du også at det kun er Telenor og Telia, som er de eneste som har infrastruktur i hele Norge, som burde få lov til å levere mobiltelefoni?

Roaming er like nyttig når man kjører elbil som med mobiltelefon. Her ser jeg absolutt ingen forskjell.

Sammenligningen med bensinstasjoner blir også litt feil, fordi strømmen nettopp ikke befinner seg fysisk på stasjonen, men er over alt - i vårt felles strømnett. Det ladeoperatøren gjør er å gi deg superhøy effekt, der du befinner deg, samtidig som de kanskje tilbyr mat, toaletter etc.

Nå har jeg ingenting mot bankterminaler, men jeg ser bare ikke behovet. Og jeg ser ikke hvordan det er praktisk mulig å installere slike på en million (?) ladepunkter i Europa. Da er der vel bedre å bruke én app eller RFID brikke over alt, noe som langt på vei er en realitet allerede.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Moggen på søndag 20. november 2022, klokken 20:16
Men når du kjør din elbil til frankrike, ønsker du jo å bruke dit bankkort

Nei. Du ønsker å bruke én og samme app eller en RFID brikke som fungerer mange flere steder, ikke minst til AC lading. For de som ikke forstår helt hva roaming er, kan det se sånn ut:

Panduck

Hverken VISA eller MasterCard som jeg hadde fungerte bra i flere butikker i Nederland. Store problemer med å betale, og måtte bruke kontanter. Det var ikke Euro på kortene mine, så de funka ikke, var visst forklaringen. Kun EU-kort var ok. Fikk faktisk ikke handlet på et apotek som kun tok kort og ikke tok kontanter. Lading på FastNed var derimot aldri noe problem, appen fungerte utmerket. Bankkort er ikke problemfritt det heller. Roaming er det jo, det kalles "VISA" og "MasterCard". De skal jo også ha sin del av kaka. Greit at du ikke betaler det, men de som selger varer merker det, så høyere vil prisen uansett bli.

Vi er altså avhengi av noen digre internasjonale firma for å få dette fantastiske "bankkortet" til å fungere på andre siden av grensa. Det er faktisk fint at vi får noen alternativ. Ny teknologi gjør det mulig for andre firma å tilby konkurrerende løsninger uten å trenge å ha det nettverket disse firmaene har. Det er faktisk ikke så dumt.

overskyet

Sitat fra: elektro på mandag 21. november 2022, klokken 00:57

Nei. Du ønsker å bruke én og samme app eller en RFID brikke som fungerer mange flere steder, ikke minst til AC lading. For de som ikke forstår helt hva roaming er, kan det se sånn ut:

Det er bare sludder. Betaling er et løst problem i hele samfunnet. Den løsningen heter kortbetaling. Da kan du betale trådløst med apple pay, google pay osv.

overskyet

Sitat fra: Panduck på mandag 21. november 2022, klokken 11:55

Hverken VISA eller MasterCard som jeg hadde fungerte bra i flere butikker i Nederland. Store problemer med å betale, og måtte bruke kontanter. Det var ikke Euro på kortene mine, så de funka ikke, var visst forklaringen. Kun EU-kort var ok. Fikk faktisk ikke handlet på et apotek som kun tok kort og ikke tok kontanter. Lading på FastNed var derimot aldri noe problem, appen fungerte utmerket. Bankkort er ikke problemfritt det heller. Roaming er det jo, det kalles "VISA" og "MasterCard". De skal jo også ha sin del av kaka. Greit at du ikke betaler det, men de som selger varer merker det, så høyere vil prisen uansett bli.

Vi er altså avhengi av noen digre internasjonale firma for å få dette fantastiske "bankkortet" til å fungere på andre siden av grensa. Det er faktisk fint at vi får noen alternativ. Ny teknologi gjør det mulig for andre firma å tilby konkurrerende løsninger uten å trenge å ha det nettverket disse firmaene har. Det er faktisk ikke så dumt.

Nice try, men hele verden bruker bankkort og klarer det uten problemer. De aller fleste i Norge har reist utenlands uten å ha problemer med kortbetaling, ikke bare i europa, men verden rundt. Du kan selv tenke deg hvor klovn du hadde sett ut, hvis du stod i avisen og klagde på at det var vanskelig å bruke bankkort. Eller trådløs betaling, som bankkort tilgjengeliggjør via tapping eller betaling med tlf.

Panduck

Sitat fra: overskyet på mandag 21. november 2022, klokken 12:49
Du kan selv tenke deg hvor klovn du hadde sett ut, hvis du stod i avisen og klagde på at det var vanskelig å bruke bankkort. Eller trådløs betaling, som bankkort tilgjengeliggjør via tapping eller betaling med tlf.

Det er ingen vesentlig forskjell på "trådløs betaling" og tæppe bankkort, så om det ene feiler, feiler det andre. Gikk ikke videre bra å bruke "tæppe telefonen" min i NL heller. Du kan kalle det klovnete, men nå er det slik at vi igjen er avhengi av VISA / MasterCard e.l for å få dette til å fungere, og dette er dyrt, og som et resultat av dette har enkelte steder kun støtte for mer "lokale" bankkort fordi det blir for dyrt å støtte VISA / MasterCard.

Hva vil det da bety at ladeoperatører må støtte bankkort? Er de tvunget til å akspetere VISA/MasterCard? Eller vil det i Norge være nok at de støtter BankAxept? Jeg vil tydeligvis ikke kunne forvente å kunne betale med mitt kort når jeg lader i NL, selv om ladere tar bankkort...

Rollep

Sitat fra: Panduck på mandag 21. november 2022, klokken 13:01
Sitat fra: overskyet på mandag 21. november 2022, klokken 12:49
Du kan selv tenke deg hvor klovn du hadde sett ut, hvis du stod i avisen og klagde på at det var vanskelig å bruke bankkort. Eller trådløs betaling, som bankkort tilgjengeliggjør via tapping eller betaling med tlf.

Det er ingen vesentlig forskjell på "trådløs betaling" og tæppe bankkort, så om det ene feiler, feiler det andre. Gikk ikke videre bra å bruke "tæppe telefonen" min i NL heller. Du kan kalle det klovnete, men nå er det slik at vi igjen er avhengi av VISA / MasterCard e.l for å få dette til å fungere, og dette er dyrt, og som et resultat av dette har enkelte steder kun støtte for mer "lokale" bankkort fordi det blir for dyrt å støtte VISA / MasterCard.

Hva vil det da bety at ladeoperatører må støtte bankkort? Er de tvunget til å akspetere VISA/MasterCard? Eller vil det i Norge være nok at de støtter BankAxept? Jeg vil tydeligvis ikke kunne forvente å kunne betale med mitt kort når jeg lader i NL, selv om ladere tar bankkort...
Jeg har aldri hatt problemer med å bruke bankkort eller VISA/Mastercard på restauranter, hoteller og bensinstasjoner i Nederland. Bør ikke bli et problem på ladere som tar kort heller.

I en del butikker kan det som du sier være problematisk. Men dette er jo en kjent sak, derfor har man alltid Euro sedler i lommeboka når man reiser rundt i Europa.

Rollep

Ikke bare Uno-X, Q8 har mange ladestasjoner med både lysskilt og kortbetaling i Sverige og Danmark.

[attachment id=0 msg=1076269]  [attachment id=1 msg=1076269]

elektro

Sitat fra: overskyet på mandag 21. november 2022, klokken 12:40

Det er bare sludder. Betaling er et løst problem i hele samfunnet. Den løsningen heter kortbetaling. Da kan du betale trådløst med apple pay, google pay osv.

Norges største bank støtter ikke Apple Pay. Og jeg ser uansett ikke hvordan slik betaling er enklere enn å betale med en og samme RFID brikke eller mobilapp over alt.

1) Når ca. tror du at alle ladepunkter i hele verden kan ha kortbetaling? 2) Hvem skal ta kostnadene? 3) Tror du dette vil være teknisk utfordrende på noen måte? 4) Tror du dette kan forsinke bygging av nye ladere og generell utvikling i tjenestetilbudet?

Hvorfor trenger vi bankterminaler når det finnes Plug & Charge (Tesla har brukt det siden 2012) og når det finnes roaming avtaler som dekker et flertall av laderne i Norge og Europa? Inkludert AC.

Operatørene må gjerne teste ut bankterminaler, hvis de tror det gir en bedre kundeopplevelse. Men ikke på bekostning av andre betalingsformer som muliggjør roaming. Det er her Uno-X trår fundamentalt feil med sitt PR stunt. Og det virker som mange går rett på limpinnen. NAF har heldigvis skjønt at toget dessverre (?) allerede har gått for bankterminaler. Jeg vet ikke om det er noen voksne på jobb hos Elbilforeningen?

elektro

Sitat fra: Rollep på mandag 21. november 2022, klokken 13:59
Ikke bare Uno-X, Q8 har mange ladestasjoner med både lysskilt og kortbetaling i Sverige og Danmark.

[attachment id=0 msg=1076269]  [attachment id=1 msg=1076269]

Det er fint at de som selger diesel og bensin markedsfører ladetilbudet på samme måte. Selv om jeg er mest interessert i om det er ledig Det veier tyngre enn prisen. Servicetilbudet på stasjonen veier kanskje aller tyngst. Har de god burger? :)

Rollep

Sitat fra: elektro på mandag 21. november 2022, klokken 14:04
Det er fint at de som selger diesel og bensin markedsfører ladetilbudet på samme måte. Selv om jeg er mest interessert i om det er ledig Det veier tyngre enn prisen. Servicetilbudet på stasjonen veier kanskje aller tyngst. Har de god burger? :)
Morsomt at du nevner burger.

Hvordan betaler du for burgeren på CK, bruker du RFID?

overskyet

Sitat fra: elektro på mandag 21. november 2022, klokken 14:00
Sitat fra: overskyet på mandag 21. november 2022, klokken 12:40

Norges største bank støtter ikke Apple Pay. Og jeg ser uansett ikke hvordan slik betaling er enklere enn å betale med en og samme RFID brikke eller mobilapp over alt.

1) Når ca. tror du at alle ladepunkter i hele verden kan ha kortbetaling? 2) Hvem skal ta kostnadene? 3) Tror du dette vil være teknisk utfordrende på noen måte? 4) Tror du dette kan forsinke bygging av nye ladere og generell utvikling i tjenestetilbudet?

Hvorfor trenger vi bankterminaler når det finnes Plug & Charge (Tesla har brukt det siden 2012) og når det finnes roaming avtaler som dekker et flertall av laderne i Norge og Europa? Inkludert AC.

Operatørene må gjerne teste ut bankterminaler, hvis de tror det gir en bedre kundeopplevelse. Men ikke på bekostning av andre betalingsformer som muliggjør roaming. Det er her Uno-X trår fundamentalt feil med sitt PR stunt. Og det virker som mange går rett på limpinnen. NAF har heldigvis skjønt at toget dessverre (?) allerede har gått for bankterminaler. Jeg vet ikke om det er noen voksne på jobb hos Elbilforeningen?

RFID er et feilspor. Det bør avskaffes samtidig med at man ruller ut kortbetaling. Det er en grunn til at vi ikke betaler med RFID brikker, som roamer over til kundeklubben til kondomeriet, for å få rabatt på glidemiddel når vi betaler for melk og brød. Opplegget du skisserer er omtrent like tullete. Det er RFID og appopplegget som gjør at vi i det hele tatt har denne diskusjonen.

Panduck

Tror vidre debatt er meningsløs. Synes det er gret at de som vil støtte VISA / MasterCard skal gjøre dette, men ingen firma bør tvinges til å godta kort fra firma som har en slik monopolsituasjon.

Om Uno-X velger å ikke la sine ladere være en del av enkle betalingsapper, så vil de tape på det, men det får være deres problem.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA