Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tirsdag 22. november 2022, klokken 22:35
Mine foreldre tok motet til seg og bestilte BZ4X i våres, deres aller første el-bil, men må tør de ikke ta ut bilen sin stakkars. De turte ikke kjøpe annet enn Toyota for å være sikker på at ting var 110%, og Toyota tilbyr 10års garanti etc...men jeg hinta om mange alternativer selvsagt.

Men først ramler visst hjula av, også fikser ikke bilen norsk vinter på noen god måte, og nå sier ikke Toyota noen verdens ting.

Foreldrene mine er skikkelig skuffa, og angrer nå på at de ikke bestilte noe annet selvfølgelig.

Bolteproblemet er vel løst, og rekkevidden er jo såpass bra at det vel strengt tatt ikke er særlig begrensning, særlig ikke om en føler for å ta en pause etter 3-4 timers kjøring. Med Teslaen så ønsker vi pauser før bilen.
Har jo lest veldig bra tester om bilen, sånn utenom rekkevidden.

Men kommer jo veldig an på hvor en bor, og hvor langt en pleier å kjøre og.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. november 2022, klokken 08:59
Sitat fra: Radial på tirsdag 22. november 2022, klokken 22:35
Mine foreldre tok motet til seg og bestilte BZ4X i våres, deres aller første el-bil, men må tør de ikke ta ut bilen sin stakkars. De turte ikke kjøpe annet enn Toyota for å være sikker på at ting var 110%, og Toyota tilbyr 10års garanti etc...men jeg hinta om mange alternativer selvsagt.

Men først ramler visst hjula av, også fikser ikke bilen norsk vinter på noen god måte, og nå sier ikke Toyota noen verdens ting.

Foreldrene mine er skikkelig skuffa, og angrer nå på at de ikke bestilte noe annet selvfølgelig.

Bolteproblemet er vel løst, og rekkevidden er jo såpass bra at det vel strengt tatt ikke er særlig begrensning, særlig ikke om en føler for å ta en pause etter 3-4 timers kjøring. Med Teslaen så ønsker vi pauser før bilen.
Har jo lest veldig bra tester om bilen, sånn utenom rekkevidden.

Men kommer jo veldig an på hvor en bor, og hvor langt en pleier å kjøre og.

For de som svetter av ordet rekkevidde (gamlinga), så er all slik omtale katastrofe for dem.
Men hjulboltene er egentlig helt sinnsykt at det går ann å glippe på, skulle tro de tok navet fra en gammel Yaris, heiv på 1 tonn ekstra vekt og lukka øynene...om ikke det var en gigantisk produksjonsfeil hos leverandøren, skal liksom ikke gå an uten at noen har kutta sykt med kostnader ett sted.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Otkristo

Alle bilprodusenter tester bilene grundig både i ekstrem varme og ekstrem kulde. Hvordan i alle dager er de nå overrasket?!?!
Toyota spiller uskyldig og overrasket (skal undersøke....) Dette er virkelig en skandale av et bilmerke jeg har hatt stor respekt for tidligere.
Sorry, dette er enten hastverk eller en compliance car for å heller selge sine hybridbiler (bedre lønnsomhet).

vinterdekk

Sitat fra: Otkristo på onsdag 23. november 2022, klokken 20:13
Alle bilprodusenter tester bilene grundig både i ekstrem varme og ekstrem kulde. Hvordan i alle dager er de nå overrasket?!?!

La meg gjette. De klappet hverandre på skuldrene og tenkte «nå har vi klart det» etter WLTP ratifiseringen. Så kom sommeren og hjulboltproblemet, halvledermangel og korona som stengte ned produksjonslinjene i månedsvis. Og nå når de endelig skulle sole seg i glansen fra alt arbeidet hagler det inn dårlige testresultater og kanselleringer fra lille Norge. Så nå klør toppene i Toyota seg i hodet og skjønner ikke hva som er på ferde.

Det ryktes på Facebook-gruppen at Toyota har formidlet noe til forhandlere som noen kunder har blitt fortalt videre; kort fortalt, Toyota jobber med saken.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 23. november 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Otkristo på onsdag 23. november 2022, klokken 20:13

La meg gjette. De klappet hverandre på skuldrene og tenkte «nå har vi klart det» etter WLTP ratifiseringen. Så kom sommeren og hjulboltproblemet, halvledermangel og korona som stengte ned produksjonslinjene i månedsvis. Og nå når de endelig skulle sole seg i glansen fra alt arbeidet hagler det inn dårlige testresultater og kanselleringer fra lille Norge. Så nå klør toppene i Toyota seg i hodet og skjønner ikke hva som er på ferde.

Det ryktes på Facebook-gruppen at Toyota har formidlet noe til forhandlere som noen kunder har blitt fortalt videre; kort fortalt, Toyota jobber med saken.
Var så vidt innom en av disse gruppene, men meldte meg raskt ut igjen😂
Her var alle enige om å beholde/kjøpe RAV4, nøyaktig det jeg kommenterte . Trist å se Toyota sin skjulte agenda mot sine trofaste kunder i 60 årene.
Hvordan i alle dager skal de klare å rette opp i dette.
Selv Toyota kan ikke trylle.

vinterdekk

Tja, det kan jo være en større strømtyv eller flere små strømtyver på ny og uprøvd bil.

En test av Elbilen.se forteller at de har fått større nettokapasitet-tall enn Elbil24.no. 71,9 kWh inkl. Toyotas 8% reservetank-buffer etter 0 km. De skriver: Det hele er veldig mystisk, snittforbruket bilen rapporterer kan være feil. Ellers bekrefter de problemene med rekkevidden som nå er bekreftet flere ganger. Id.Buzz går visstnok lengre enn bZ4X.

https://elbilen.se/tester/toyota-bz4x-floppar-i-vart-rackviddstest-klarar-235-kilometer-pa-motorvag/

At Id.Buzz går lengre kan man jo forestille seg betyr at noe stjeler utrolige mengder strøm i bZ4X.

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 23. november 2022, klokken 22:00
Tja, det kan jo være en større strømtyv eller flere små strømtyver på ny og uprøvd bil.

En test av Elbilen.se forteller at de har fått større nettokapasitet-tall enn Elbil24.no. 71,9 kWh inkl. Toyotas 8% reservetank-buffer etter 0 km. De skriver: Det hele er veldig mystisk, snittforbruket bilen rapporterer kan være feil. Ellers bekrefter de problemene med rekkevidden som nå er bekreftet flere ganger. Id.Buzz går visstnok lengre enn bZ4X.

https://elbilen.se/tester/toyota-bz4x-floppar-i-vart-rackviddstest-klarar-235-kilometer-pa-motorvag/

At Id.Buzz går lengre kan man jo forestille seg betyr at noe stjeler utrolige mengder strøm i bZ4X.
La oss håpe Toyota/Subaru har en god løsning.

ReneM

Jeg blir bare mer og mer skuffet etter disse 'tester'.

Om det er ikke nok med elendig rekkevidde leser jeg også at den kan hurtiglades til 80% for deretter går over til saktelading. Den klarte å levere 21kW ved 51% batteri i 3,5 plussgrader.... Det holder ikke i det hele tatt.

Kanskje de har klart å presse gjennom WLTP urban som rekkevidde og ikke combined cyclus?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

vinterdekk

Sitat fra: ReneM på torsdag 24. november 2022, klokken 14:20
Kanskje de har klart å presse gjennom WLTP urban som rekkevidde og ikke combined cyclus?

Rekkevidde står angitt ved "Elektrisk rekkevidde - blandet kjøring WLTP (km)" i brosjyren.

WLTP skjer uten klimaanlegget aktivert så der er en mulig strømtyv som WLTP ikke tar hensyn til.

syklisten

Forstår ikke hvorfor bilprodusenter og markedsavdelingen deres (gjelder alle, ikke bare Toyota) ikke bare annonserer rekkevidden sin slik at de alltid kommer gunstig ut av tester, heller enn det motsatte?

Slik burde det vært.
Brosjyren sier: rekkevidde på 400km.
Tester viser: oi, bilen klarte 450km, dette er jo kjempebra!

De VET jo at bilene blir testet og VET jo at rekkevidde er noe som vektes særdeles høyt.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

edyrli

Det er nesten sånn jeg misteker BYD for akkurat det. Med 86,4kWh batteri er oppgitt WLTP på 400km veldig konservativt.
I følge NAF hadde Tang minst avvik på vintertesten med kun 11% reduksjon og gikk over WLTP på sommertesten med 407,6km. De fikk kjempebra omtale pga dette selv om bilen reativt sett gikk kort i forhold til mange andre.
For øvrig stemmer NAF sine erfaringer bra med mine.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

vinterdekk

WLTP har ikke samme verdi mer når produsentene tøyer rekkevidde i testen til det ytterste (Toyota) eller underprestere og overrasker positivt (MG f.eks.).

F.eks. MG Marvel R Performance har 370 km WLTP kombinert, Mercedes-Benz EQA 300 har 432 km, Toyota bZ4X Active Tech har 459 km.

Uten å kjøre under 0 km kom Nybiltester henholdsvis 353, 341,7 og 320 km.**

Her må det understrekes at det er veldig stor forskjell i skjult buffer på bilene. Toyota sier de har 8,2 % ved 0 km, mens MG mister motorkraft tidlig. Så resultatene er nærmere hverandre enn hva tallene tilsier.

* https://www.instagram.com/p/ClJ84x8KRl6/?utm_source=ig_web_copy_link

Moas

Sitat fra: Petter79 på fredag 25. november 2022, klokken 12:53
Ser at testen av BZ4X i elbilen.se nå er oppdatert. De har fått bekreftet fra Toyota at batterikapasiteten er 71,4 BRUTTO.
https://elbilen.se/tester/toyota-bz4x-floppar-i-vart-rackviddstest-klarar-235-kilometer-pa-motorvag/?fbclid=IwAR0vkoQUiO6UAjNsybd4kX1qMVvSgtZ3xCUjabuUpfIfgWo0m_5czi-4W-c
Kjørte samme strekning i Sverige i sommer med en annen elbil. Det var varmere, men vi kjørte i øse pøse regnvær i god driv i venstrefeltet. Det knøttlille batteriet i Tesla 3 SR+ hadde da ca. 45% rest igjen i Ørebro sentrum. Her burde Toyota bilen ha klart bedre enn dette.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

vinterdekk

Så vidt jeg kan se så har MG Marvel R Performance, Mercedes-Benz EQA 300, Toyota bZ4X Active Tech sammenlignbare netto batteripakker. Testen til Nybiltester viser at disse også presterer i samme ballpark, og man kan jo ikke utelukke at Toyota kan hente tre mil ekstra med programvareoppdateringer.

Kan man tolke dette til at Toyota bZ4X har mellom 20 og 50 km for mye WLTP kombinert?  :-\

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA