Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

Radial

Hvis Toyota får BZ4X i nærheten av Rav4 i strømforbruk, så er ikke avviket på rekkevidde noe å snakke om.

Problemet er at noe sluker strøm her.
Tesla Y, som egentlig er en myyye større bil med samme batterikapasitet, har sinnsykt mye lavere forbruk enn dette, og på papiret bruker de samme typen teknologi på feks klimaanlegget rundt varme, etc.
Noen må gå software i sømmene, tror Toyota er i gang allerede...noen på utviklings-fronten klør seg nok godt i hue.

At Marvel R ikke når opp i toppen rekkeviddemessig er ingen bombe for meg.
MG er ikke gode på software (har MG selv) og Marvel R bruker masse billige komponenter...og de gikk faktisk for en eller annen PMG motor forran, som da må frikobles mekanisk for å bevare noe rekkevidde, og som ender opp med at Marvel R ikke har 4x4 i revers feks.
EQA følger eqc sine fotspor med høy egenvekt, og trolig en del dinosaur-løsninger på effektivitet 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Petter79

Vil ikke si at Tesla Y er en mye større bil, litt lengere, og faktisk litt lettere. Har også større batteri enn Bz4x.

Radial

Sitat fra: Petter79 på fredag 25. november 2022, klokken 20:20
Vil ikke si at Tesla Y er en mye større bil, litt lengere, og faktisk litt lettere. Har også større batteri enn Bz4x.

Jeg har 21modellen, den har omtrent samme størrelse på batteriet som BZ4x. Forbruket vårt er i snitt 1,7kwh/mil med e6 110sone i alle retninger midtvinters... BZ4x presterte å bruke en hel kWh ekstra før vinteren kom i testene sine, skal ikke være mulig i mine øyne. Noe er veldig feil.

Plassmessig er Y overlegen BZ4x, var det jeg mente 🙂 PS; jeg har bakovervendte barneseter😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Suverin

Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 20:35
Plassmessig er Y overlegen BZ4x, var det jeg mente 🙂 PS; jeg har bakovervendte barneseter😜
Har søster Solterra, det er en av få biler jeg på 194cm sitter behagelig foran bakovervendte bilstoler (både i sjåfør og passasjersete). Det fungerte også fint med tre små i baksete (en bakover, to forover). Jeg kan ha førersete i bakerste og nederste posisjon, og eldstemann sitter fortsatt komfortabelt bak meg, jeg satt også helt greitt "bak meg selv" i denne bilen. Innvendig plass for lange menn, samt benplass og breidde i baksete imponerer i Solterraen. Beste (i samme klasse) jeg har testet for kombinasjonen tre barneseter og lang mann :)

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

Elbil24 skriver følgende i dag:

«Utover dette er bilen praktisk, komfortabel, og Toyota lover en effektiv drivlinje. Forbruks- og rekkeviddetest gjøres i disse dager.»

https://www.elbil24.no/nyttig/vi-karer-arets-bil-2023/77605038
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Både Subaru og Toyota ser ut som flotte biler begge to. Har bare sittet i butikk i subaruen og bare sett Toyotaen på veien. Med sine 17/18 cm bakkeklaring og sikkert godt teknisk bygd tror jeg mange vil kjøpe disse. Rekkevidde testene og den reduserte rekkevidden vil nok trolig vil bli løst med software oppdateringer senere. Det ligger nok en større buffer der en det Toyota viser i testene så langt. Men det vil jo vintertestene til foreningen og NAF sikkert finne ut av. Synes det er spennende at bilene nå endelig er på veien.

Toyota er også kjent for godt kundeservice så mange tidligere Toyota eiere vil nok kjøpe elbilen.

Barnesykdommer har flere elbiler hatt men som har blitt løst.

Så også bare overskrift på en krasjtest og mener den var positiv.

Suverin

Ser Toyota har endret fra 21 til "17,noe" i markedsført bakkeklaring? (konfigurator).

Min har 21cm (målt), og var et av hovedargumentene mine for handel, det er omtrent som en Landcruiser (21,5) ;)

Ellers kjørte jeg 35km landevei (80 sone) nå, med takstativ og stort sykkelstativ på hengerfeste (uten sykler), 0 grader, bløt veg. Snittforbruk på 20.9. (Dette er Subaruen)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

vinterdekk

Nok en bekreftelse på at Toyota jobber med å finne ut hva som har gått galt og at Elbil24 kommer med flere artikler. https://www.elbil24.no/nyheter/elbil24-test-gar-viralt-viser-at-det-vi-gjor-er-viktig/77850930

Sitat
Tilbakemeldingene fra Toyota er i hvert fall at saken har høyeste prioritet, og de jobber iherdig med å finne ut av hva som kan ha gått galt.

I neste uke skal vi gjøre nye tester av bilen.

Siste ord er altså ikke sagt i denne saken.

...

Nybiltester viser hva som skjer når man kjører bZ4X «Beyond Zero» på YouTube:
https://youtu.be/sduiyDH0adA
En fin ting med bZ4X og Solterra er at det er lite dramatikk å havne på 0 km. :)

Electric cars in Norway

Jeg måtte bare stikke innom Toyota å se på bilen. Sto en dyp rød der. Veldig fin. Da har jeg sittet i begge søstrene og jeg synes de er like kule begge to. Dette kommer til å bli en suksess for både Toyota og Subaru. Men Toyota må åpne mer på nedre buffer. Var det ikke likt med Polestar 2 når den kom også. Med det løste jo han svenske direktøren på en flott vis ved at han la seg helt flat i e-post han personlig sendte til alle norske eiere. Og med litt software tuning så ble det jo bra👍

Electric cars in Norway

Sitat fra: yalla på lørdag 26. november 2022, klokken 08:11
Ser Toyota har endret fra 21 til "17,noe" i markedsført bakkeklaring? (konfigurator).

Min har 21cm (målt), og var et av hovedargumentene mine for handel, det er omtrent som en Landcruiser (21,5) ;)

Ellers kjørte jeg 35km landevei (80 sone) nå, med takstativ og stort sykkelstativ på hengerfeste (uten sykler), 0 grader, bløt veg. Snittforbruk på 20.9. (Dette er Subaruen)

Ja dette med 17 cm vs 21 cm har jo vært en snakkis inne på Fb gruppen også. Jeg tror ikke det er av betydning. Så for noen mnd siden i butikken en salgs video der Toyotaen bare raser opp en bratt Bakke i terrenget. Så det er bakkeklaring nok. Minner meg litt om bakkeklaringen til den gml Subaru xv heg kjørte endel før. Tror de har samme høyde fra bakken. Xv subba aldri nedi og jeg var endel off road.

Petter79

Ang bakkeklaring, så tror jeg det som har skjedd er at de har endret fra å måle midt under bilen(210mm, og det er den under 99% av bilen), til å angi målet til laveste punkt(nedre bro helt inntil hjulet,170mm).

vinterdekk

Test i FDM finner 51% (!) avvik fra WLTP i deres rekkeviddetest i 110 km/t med Toyota bZ4X 2WD 18", og forvarmet kabin. Og 53% (!) avvik med Toyota bZ4X 4WD 20".
Mercedes, VW, Tesla ligger i området 30-33% avvik som referanse.
Toyota Danmark opplyser at en foreløpig konklusjon ventes denne uken.
FDM sier det er for tidlig å konkludere om problemene også gjelder for Solterra (Subaru) og RZ (Lexus)

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-11-ny-elbil-skuffer-slemt-raekkevidde

vinterdekk

Artikkelen til FDM hinter vel om noen løsninger som Toyota kanskje kan komme med: « En forklaring kan muligens være at bufferen (skjult reserve, red. ) som legges inn i batteriet kan være forskjellig fra konkurrentenes. Og det sentrale er om noe kan gjøres for at opplevelsen for kunden skal bli annerledes, sier pressesjefen.»

Håper noen av forbedringene som Toyota/Lexus/Subaru vil vurdere innebærer presis batterivisning, redusere buffer etter 0 km, og raskere DC lading til 100% SOC. Kanskje økning av nettoandel for å redusere forskjellen mot konkurrentene hadde gjort mye, men Toyota er forpliktet til å levere 10 års batterigaranti (gjelder ikke for Subaru).

Limodriver

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:45

Håper noen av forbedringene som Toyota/Lexus/Subaru vil vurdere innebærer presis batterivisning, redusere buffer etter 0 km, og raskere DC lading til 100% SOC. Kanskje økning av nettoandel for å redusere forskjellen mot konkurrentene hadde gjort mye, men Toyota er forpliktet til å levere 10 års batterigaranti (gjelder ikke for Subaru).

Det er korrekt at Toyota yter 10 års garanti, men de er like forpliktet til å levere rekkevidden de har markedsført bilene med. Heldigvis kan de ikke gå tilbake på de dimensjonene kundene la til grunn ved avtaleinngåelsen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA