Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Otkristo på lørdag 19. november 2022, klokken 19:03
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 19. november 2022, klokken 18:56
Toyota har vel bare annonsert OTA oppdatering av multimedia og Toyota Safety Sense pakken (bilens aktive sikkerhetssystemer). Om det betyr at Toyota kan levere oppdateringer til andre deler av bilens systemer OTA eller ikke, er ett godt spørsmål.
Ok.  Bra dette oppdages tidlig før det ruller mange på veien

Jepp. Kommer nok en software oppdatering som må tas hos forhandler. Bilen skulle jo egentlig ikke miste så mye rekkevidde i kaldt klima, iflg. tidligere annonseringer fra Toyota. *

SitatIn practical terms, we aimed for a BEV that can be driven safely and conveniently for many years, considering securing cruising range*2, particularly in winter settings, and targeting a top-class battery capacity retention ratio (90%*3 after 10 years).

* https://global.toyota/en/newsroom/toyota/36254760.html
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Motor* har gitt Toyota bZ4X #6 plass som årets beste bilkjøp. Toyota slår dermed Nissan Ariya som har #7 plass. Årsaken til at Toyota bZ4X (og Subaru Solterra er nevnt) kommer med på topp 10, til tross for problemene, er fordi juryen mener at dette vil løses med en til to programvareoppdateringer.

* https://www.motor.no/bil/arets-beste-bilkjop-6-toyota-bz4x-det-lyser-rodt-for-toyota/237123

Jeg har vært veldig i tvil om egen bestilling, men jo mer man lærer jo mer begynner jeg å tro på at bilene vil prestere bedre på forbruk og rekkevidde på sikt..

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. november 2022, klokken 10:43
Motor* har gitt Toyota bZ4X #6 plass som årets beste bilkjøp. Toyota slår dermed Nissan Ariya som har #7 plass. Årsaken til at Toyota bZ4X (og Subaru Solterra er nevnt) kommer med på topp 10, til tross for problemene, er fordi juryen mener at dette vil løses med en til to programvareoppdateringer.

* https://www.motor.no/bil/arets-beste-bilkjop-6-toyota-bz4x-det-lyser-rodt-for-toyota/237123

Jeg har vært veldig i tvil om egen bestilling, men jo mer man lærer jo mer begynner jeg å tro på at bilene vil prestere bedre på forbruk og rekkevidde på sikt..
Wow! Snakk om å være redd for å miste reklameinntekter fra Toyota. Her var det mye svada i Motor sin argumentasjon. 
Fordi Toyota har laget biler i 100 år betyr ikke de at de har peiling på smartbiler/elbiler.  Se på VW gruppen. Fortsatt så har de ikke klart å ordne opp i sine software problemer, men Motor hadde sikkert ment at en stor produsent som VW vil klare det.
Blir det samme som å si at Nokia som lagrt mobiler i mange år skulle bli like god på smartmobiler.
Alle, inkl Toyota,  vet at dette er og blir en «compliance car» for å tilfredstille strengere utslippskrav fra egen bilflåte. De håper  fortsatt på Hydrogen
MEN det betyr ikke at mange likevel vil kjøpe bilen.

Kilde:fra Toyota pressekonferanse rundt elbilsatsning

https://youtu.be/A3aiLDZ5-KQ

Radial

Toyota er nok gode på mye, men software er de dårlige på. RAV4 eiere har en del "work-arounds" pga ullen software.

Men forbruket her må de fikse opp i, ellers faller korthuset litt sammen 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Jeg oppfatter ikke at bZ4X er en "complience car", det er ett langt steg videre fra Lexus UX 300e.

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 11:21

Toyoda svarer veldig ullent på hva han mener om elbiler. Det står i stor kontrast til Subaru sin måte å kommunisere om bilen sin på, er utrolig tøft at de lar ingeniørene og prosjektledere fra utviklerteamet presentere bilen. Mye innsikt å finne på https://www.youtube.com/@SubaruGlobalTV

El-inor

Sitat fra: Otkristo på søndag 20. november 2022, klokken 11:21
Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. november 2022, klokken 10:43

Wow! Snakk om å være redd for å miste reklameinntekter fra Toyota. Her var det mye svada i Motor sin argumentasjon. 
Fordi Toyota har laget biler i 100 år betyr ikke de at de har peiling på smartbiler/elbiler.  Se på VW gruppen. Fortsatt så har de ikke klart å ordne opp i sine software problemer, men Motor hadde sikkert ment at en stor produsent som VW vil klare det.
Blir det samme som å si at Nokia som lagrt mobiler i mange år skulle bli like god på smartmobiler.
Alle, inkl Toyota,  vet at dette er og blir en «compliance car» for å tilfredstille strengere utslippskrav fra egen bilflåte. De håper  fortsatt på Hydrogen
MEN det betyr ikke at mange likevel vil kjøpe bilen.

Ja, det er ikke bare Toyota som mister troverdighet her, det journalistene i MOTOR fremfører her er jo direkte pinlig! Forsvarstalen de fremfører for å rettferdiggjøre egen mangel på integritet må jo stride mot alt man lærer på journalisthøyskolen.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

vinterdekk

Otkristo og El-inor, Motor utgis av NAF så det dere sier er at NAF har avtale om å skrive positivt om Toyota. Det høres rart ut. De er jo en medlemsorganisasjon slik som elbilforeningen.

....

Nybiltester har oppdatert på Instagram igjen. De har utført en trippeltest med MG Marvel R Performance, Mercedes-Benz EQA 300 og Toyota bZ4X. Resultatet ble forholdsvis jevnt ved 0 km rekkevidde.

Det er såpass jevnt at jeg kan tenke meg at resultatet ville blitt identisk om bilene ble kjørt helt tomme pga. ulik rekkevidde etter at displayet viser 0 km.

Greien her er at Toyota bZ4X blir prøvekjørt av veldig mange journalister om dagen. Om man ikke har tro på hva Motor skriver kan man kryss-sjekke med svært mange andre som har, eller snart vil komme med artikler, eller videoer.

El-inor

Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. november 2022, klokken 19:23
Otkristo og El-inor, Motor utgis av NAF så det dere sier er at NAF har avtale om å skrive positivt om Toyota. Det høres rart ut. De er jo en medlemsorganisasjon slik som elbilforeningen.

....

Nybiltester har oppdatert på Instagram igjen. De har utført en trippeltest med MG Marvel R Performance, Mercedes-Benz EQA 300 og Toyota bZ4X. Resultatet ble forholdsvis jevnt ved 0 km rekkevidde.

Det er såpass jevnt at jeg kan tenke meg at resultatet ville blitt identisk om bilene ble kjørt helt tomme pga. ulik rekkevidde etter at displayet viser 0 km.

Greien her er at Toyota bZ4X blir prøvekjørt av veldig mange journalister om dagen. Om man ikke har tro på hva Motor skriver kan man kryss-sjekke med svært mange andre som har, eller snart vil komme med artikler, eller videoer.

Vi sier ikke "at NAF har avtale om å skrive positivt om Toyota."

Det at journalistene i MOTOR ikke slakter de tydelige resultatene som fremkommer av testen, men går i aktivt forsvar for Toyota, dokumenterer med all mulig tydelighet at MOTOR som medium mener å ha økonomiske og relasjonsmessige fordeler av å holde seg inne med landets største bilimportør gjennom de siste ti årene. 
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. november 2022, klokken 19:23
Ikke det jeg sier.
Motor.no har reklameinntekter på sin nettside. Ikke overraskende finner du mange av de tradisjonelle bilmerkene på listen. Gå inn og se hva som dukker opp.
Motor.no og andre anmeldere vet at de må holde seg rimelig balansert i sine kommentarer, hvis ikke kommer de langt ned på listen neste gang nye biler lanseres. I verste fall er du ute i kulden.

Moggen

Oavsett; Toyota har som mål å selge 6miljoner BEV år 2030, årlig.
Tesla har 2030 mål om 20miljoner.
Toyota ser alltså fortsatt om 6år sina elbilar som en marginell del av salget i forhold til hybriderne.
Sedd i det lyset så er bz4x om ikke en "compliance car", så et slags eksperiment. Litt som Tesla sin første roadster.

vinterdekk

Bilmerkene har ikke avtale direkte med nettsidene om reklame, vanligvis går dette gjennom reklamenettverk. Disse vet hva du følger med på fordi reklamenettverket er i bruk på mange nettsider, og fordi de har en viss innsikt i hvilken type reklamer som er mest egnet å vise på Motor. Jeg regner med at bilmerkene kan slutte å annonsere på Motor om de ønsket, men hvorfor skulle de forsøke å påvirke media på den måten? Reklamenettverket viser bare konkurrentenes merker istedenfor eller «black friday» reklame. Motor har vel bidratt til å dra forventningene til bZ4X fra veldig høyt opp og ned til landjorden igjennom mange artikler, synes jeg da.

https://www.motor.no/tag/bz4x

vinterdekk

Sitat fra: Moggen på søndag 20. november 2022, klokken 20:59
Oavsett; Toyota har som mål å selge 6miljoner BEV år 2030, årlig.
Tesla har 2030 mål om 20miljoner.
Toyota ser alltså fortsatt om 6år sina elbilar som en marginell del av salget i forhold til hybriderne.
Sedd i det lyset så er bz4x om ikke en "compliance car", så et slags eksperiment. Litt som Tesla sin første roadster.

Toyota er på lånt tid på det ikke-elektriske markedet og innser det nok etterhvert. Samarbeidspartneren Subaru er også på etterskudd men de kommer med egne produksjonslinjer for elektriske biler senere dette tiåret, for dem er det hybrider og BEV det satses på, ingen FCEV. VW hadde nok også utsatt sin snuoperasjon dersom de ikke måtte ha gått igjennom «dieselgate» for noen år siden.

Ikke uvanlig å prøve ut ny teknologi når man lanserer bil på ny elbil-plattform. Men å innføre hjulbolter har vist seg i ettertid å ikke være så bra.

Limodriver

Da er det forløpt to uker siden rekkeviddetesten med dårlig resultat ble publisert. Ikke mye har blitt kommunisert fra Toyota, rettere sagt prøver de seg på et «silent treatment».

Er det bare jeg som er utålmodig og ønsker informasjon slik at jeg kan ta mer aktivt stilling til hva jeg skal gjøre med bilen jeg venter på og heller ikke vet når jeg kan forvente levering av. Jeg tenkte i min villfarelse at å kjøpe Toyota må være trygt - så langt har dette kjøpet vært det minst forutsigbare og minst positive bilkjøpet så langt i livet. Jeg venter i spenning på en positiv erfaring.

Er det noen som har tatt levering på BZ4X og har erfaring med hvordan rekkevidden faktisk er?

Radial

Mine foreldre tok motet til seg og bestilte BZ4X i våres, deres aller første el-bil, men må tør de ikke ta ut bilen sin stakkars. De turte ikke kjøpe annet enn Toyota for å være sikker på at ting var 110%, og Toyota tilbyr 10års garanti etc...men jeg hinta om mange alternativer selvsagt.

Men først ramler visst hjula av, også fikser ikke bilen norsk vinter på noen god måte, og nå sier ikke Toyota noen verdens ting.

Foreldrene mine er skikkelig skuffa, og angrer nå på at de ikke bestilte noe annet selvfølgelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Limodriver, det er mange eiere på bz4x gruppen på Facebook som deler erfaringer. Men det er egentlig litt deprimerende å følge med der da alt det negative blir forstørret 100 ganger og flere poster åpent om deres kanselleringer. Men det er også eiere der som er positive må understrekes, og sikkert mange der som sitter på gjerdet uten å dele det med verden.

Jeg har på følelsen av at Toyota har gjort en stor tabbe ved å ikke kjenne kundene sine. Toyota har laget en bil for ett tenkt leiemarked, der bilene og batteriene er gode for opp til tre utleieperioder (uten å tape kapasitet). På den måten blir bilene ekstremt bærekraftige. Men kundene ønsker bare en elbil som kan måles med konkurrentenes elbiler.

Jeg har sansen for at Toyota/Subaru tenker langsiktig og bærekraftig, men det må gjøres noe for å redusere det høye forbruket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA