Brukt Model X 100D 7-setar eller Model Y for familie på fem?

Startet av Thalgar, tirsdag 08. november 2022, klokken 19:12

« forrige - neste »

Hrc

Det er en ærlig sak det. Med det som utgangspunkt så hadde jeg gått for en TMY fremfor en TMX da den begynner å dra litt på årene.

Ulle

Vi gjorde samme vurderingen tidlig våren 21 og landet da på en X75. Med to barn i barnehagealder og utsikter til norgesferie konkluderte vi med at stor bil med ekstremt mye bagasjeplass, bedre komfort og 6-seter for kjøring av nabobarn var en vinner. Falcondørene er også utrolig praktiske for småtasser som skal inn i barneseter. Det er upraktisk å ikke kunne ha noe på taket, men med skistativ på hengerfeste (aneto towcar) har det gått fint. Y er også mer en folkebil enn X i den grad det oppleves relevant.

Så langt har jeg ikke angret et sekund på at vi valgte brukt X fremfor ny Y, men har lurt litt på om vi heller burde gått for 100. I praksis har det hatt lite å si for oss fordi bruksmønsteret har vært langturer hvor barn og ladestopp sammenfaller . Skal du derimot kjøre til hytte på fjellet annenhver helg med  25 mil/1000moh på vinter så klarer du det uten ladestopp med 100 (og Y) men ikke med 75. Skal du i tillegg ha med 10 par ski så vil fraværet av skiboks på X helt sikkert være irriterende.

Har hatt bilen inne hos Tesla en gang nå ifm garantiutløpstest hvor de har byttet litt kosmetisk småplukk, samt stag i foran høyre som knirket ved rattutslag og drivaksler foran som slites ut over tid og lager vibrasjon ved hardt gasspådrag. Dette er kjente feil med X uavhengig av årgang og er nå fikset.

Skal du kjøpe X anbefaler jeg på det sterkeste å lese seg opp på de typiske feilene og be selger om utskrift av servicehistorikk før kjøp. Da får du vurdert oppfølgingen av bilen, sjekket at du ikke kjøper en «mandagsbil», samt at du også har dokumentasjon på hva som har vært utbedret mtp at historikken følger eier og ikke bilen hos Tesla. Det siste er viktig fordi etter forbrukerkjøpsloven så er det nye 5år reklamasjonsrett på deler som er byttet underveis.

Lykke til!

2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

kodax

Sitat fra: Ulle på fredag 09. desember 2022, klokken 00:32Skal du i tillegg ha med 10 par ski så vil fraværet av skiboks på X helt sikkert være irriterende.
Tror jeg får flere ski i X-box-en min enn det man får i en takboks. I tillegg er de lettere å ta ut/inn, den stjeler nesten ingen strøm og lager ikke merkbar støy.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ulle

Sitat fra: kodax på fredag 09. desember 2022, klokken 00:39
Sitat fra: Ulle på fredag 09. desember 2022, klokken 00:32Skal du i tillegg ha med 10 par ski så vil fraværet av skiboks på X helt sikkert være irriterende.
Tror jeg får flere ski i X-box-en min enn det man får i en takboks. I tillegg er de lettere å ta ut/inn, den stjeler nesten ingen strøm og lager ikke merkbar støy.

Sant nok, men de fleste har jo skiboks på for sesongen, mens det for min del ikke er aktuelt å kjøre rundt med den «anleggskassa» der på heltid av både praktiske (bilen blir for lang for garasjen) og estetiske grunner.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

kodax

Den boksen er jo lettere å ta av/på enn en skiboks, men foretrekker man å kjøre med permanent boks så er den ikke praktisk, nei.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Suverin

Jeg har lite erfaring med de to bilene som diskuteres her, men mye erfaring med lange turer med tre små barn i store og små biler! Jeg sjekket ut Y og X når vi ventet tredjemann (havnet dog ikke på noen av de), flotte biler, men i mitt hode blir Y for trang i baksete om man skal ha med seg tre barn (med kombinasjon av barnestoler).

Har hatt noen turer med tre barneseter i biler med "2.5 seters baksete" og det blir en kamp med bilbelter og dill for hver tur.

Det er verdt sin vekt i gull og kunne åpne en elektrisk skyvedør (eller sikkert en model x- dør), og få tilgang til et baksete med tre (eller flere) fullverdige seter.

Skulle jeg hatt Tesla, med god plass til tre små barn hadde jeg ikke vert i tvil. X.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

B1

Jeg har 3, men har kjørt en del Y. Y har dessverre samme problem som Model 3... veistøy er helt uholdbar. X er mye bedre på dette, samt mye mer plass enn Y. Jeg hadde lett valgt X med en familie på 5.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

geear

Det var ikke merkbar overgang for min del rett fra X med 20" og inn i Y med 20", selv om 20" på Y er lavere profil enn på X, den opplevdes omtrent lik på støy. Men å sette seg rett inn i Y P med 21" sommerdekk, fra EQC 2023 med 20" Nokian R5 EV (piggfrie vinterdekk) derimot, fyttikatta for en forskjellig opplevelse. Mye som er bedre i Y, men støy og komfort...  :laugh:

Lucifer-

Har du prøvd 22/23 modell av Y med R5 EV? Riktignok på 19", men det har blitt en hel annen bil når det gjelder støy. Jeg synes dog komforten er bra, men nå liker jeg faste og stive biler.

B1

Sitat fra: Lucifer- på lørdag 10. desember 2022, klokken 09:01
Har du prøvd 22/23 modell av Y med R5 EV? Riktignok på 19", men det har blitt en hel annen bil når det gjelder støy. Jeg synes dog komforten er bra, men nå liker jeg faste og stive biler.
'22 ja. Vet ikke type dekk som satt på den. Dette har blitt sagt siden M3/Y kom ut - den nye er bedre, men frem til nå har det ikke stemt - altså ja, noe bedre, men ikke i nærheten av innafor. Prøv en BMW eller Audi i samme prisklasse. Det er en verden av forskjell. En Opel Ampera har mindre veistøy enn min '20 M3LR.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Lucifer-

Kom fra Volvo V60 2019 over til Model Y LR. Det var ganske stor forskjell i kupestøy. Men når jeg nå skiftet fra 21 LR med R3 til 23 P med R5 var det nesten som å komme i Volvoen. Tesla er nok ikke akkurat klasseledende på støy, men de er gode på mye annet.

geear

Syns ikke BMW 5-serie med tilsvarende hjulstørrelse/dekkbredde som Y-en min er noe særlig bedre. Dekk har ekstremt mye å si, og Tesla hadde kommet MYE bedre utav det om de leverte bilene på 17-18" og mykere dekk, men de fleste modellene leveres på relativt harde dekk på grunn av forbruk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA