Brukt Model X 100D 7-setar eller Model Y for familie på fem?

Startet av Thalgar, tirsdag 08. november 2022, klokken 19:12

« forrige - neste »

Thalgar

Hei,

Er litt i tenkeboksen her. Har per i dag Model 3, kone og barn på 6 og 9. Ny verdsborgar kjem i februar, og då blir Model 3 litt for knøttete.

Har i utgangspunktet bestilt Model Y, men har med alt køddet med utlevering, ingen sjusetar tilgjengeleg, mindre nyttelast og manglande ultralydsensorar begynte hjernen å vurdera Model X, men då med sju seter og kun 100D for å takla langturar. Prisen for ein pre-raven er då omtrent som ein ny Model Y.

Til nå er avvegingane sånn:

Pro Model X:
- Digg å kunna ta med fleire i ein del situasjonar
- Større plass til barneseter, lettare tilgang med falkedørene, mogeleg å dela opp ungane
- Litt større bagasjeplass
- Parkeringssensorar

Pro Model Y:
- Ny bil, inkludert MCU3
- Potensiale for taklast
- Lengre garanti, mindre feil (?)
- Litt raskare lading, mindre forbruk, litt lengre rekkevidde, spesielt på vinteren
- Billigare forsikring, generelt billigare bilhald

Men vil gjerne høyra med folk her: Kva erfaringar har folk som har gått frå X til Y (og motsett?) Har de angra på byttet? Korleis er "livet med ungar" i dei to bilane? Kva er erfaringane med problem på 2018-modellar og seinare? Kor ofte har fleire sete enn fem vore nyttig?
Model Y LR Quicksilver, 2023

kodax

Jeg har hatt begge, og syns X-en var bedre på alt unntatt rekkevidde/ladehastighet, men drar ikke veldig ofte på langtur, så jeg kvittet meg med Y-en. Eneste potensielle ulempen er mulige store utgifter dersom jeg beholder den utover garanti, men  det er vel mye mindre trøbbel med min modell enn pre midt-2018-modellene. Se forøvrig https://elbilforum.no/index.php?topic=62337.15
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thalgar

Sitat fra: kodax på onsdag 09. november 2022, klokken 17:07
Jeg har hatt begge, og syns X-en var bedre på alt unntatt rekkevidde/ladehastighet, men drar ikke veldig ofte på langtur, så jeg kvittet meg med Y-en. Eneste potensielle ulempen er mulige store utgifter dersom jeg beholder den utover garanti, men  det er vel mye mindre trøbbel med min modell enn pre midt-2018-modellene. Se forøvrig https://elbilforum.no/index.php?topic=62337.15

Er dette med mindre trøbbel med 2018 og nyare konsensus, eller har du hatt flaks?

kodax

Tror det er enighet om at den nye modellen som kom i midten av 2018 har mye mindre feil enn de før.
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 08. november 2022, klokken 19:12
Men vil gjerne høyra med folk her: Kva erfaringar har folk som har gått frå X til Y (og motsett?) Har de angra på byttet?
Det er knapt sammenlignbart. X er en fantastisk bil, spesielt når man har små barn. De motoriserte dørene savnes stort, samme med den romslige kupeen.

Når det er sagt, så taper X mye hvis ladefart og rekkevidde er viktig. Det er ikke bare litt raskere lading, ser man på ladefart i km/t så er det fra 1,5-2,5x så fort.

I tillegg så føles X mye større og tyngre å kjøre enn Y.

X er den bilen som har vært likt best av samtlige her i huset, men jeg ville aldri eid en utenfor garanti. Da skulle jeg i så fall satt av 100k til bytte av understellsdeler og fjæringskomponenter. Uansett årsmodell.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Det er understell/fjæring som vel er en av de største potensielle utgiftene på en så tung bil, ja. Hva er de 100K fordelt på?
Y veier ca 2T, S 1,9-2,2T og X 2,3-2,5T. Tenker du at alle må regne med en slik utgift, er det de noen ekstra hundre kiloene som utgjør forskjellen, eller er det noe spesielt med dette på X-ene?
Forøvrig, de fleste som har en X har nok kanskje mulighet til å ta slike utgifter hvis de dukker opp, og å sette av 100 K virker litt voldsomt, men lurt uansett å ha beregnet inn det som kommer av utgifter ift hva bilen faktisk kommer til å koste over tid, samt være mentalt forberedt på det som kan komme for å unngå mer irritasjon enn nødvendig:)
Model Y - Model 3

Thalgar

Ganske heftig dom der Turfsurf  :o. Om den oppfattinga er gjengs, så kan det bli ein dårleg bruktmarknad for X framover, sidan dei aller fleste eksemplara no er eller snart er ute av garanti...

DagfinnN

Hadde en X 7 seter i to år før jeg fikk Y. Med så mange unger ville ikke jeg være i tvil.
Joa. Litt lengre lading og kortere rekkevidde. Men for oss gjorde det intet. Brukte bilen i 3 uker i Finnmark i fjor. 4 Voksne og 4 sykler. Fantastisk bagasjeplass selv med stor kjøleboks bak.
X er jo mye mer behagelig å kjøre pga luftfjæringa. Hadde 2019 modell, og ikke et hikke på 50k. Har du råd, vil jeg anbefale Raven, men de koster jo mye mer på bruktmarkedet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

I tillegg til noe mer rekkevidde, har Raven dynamiske/adaptive dempere. Hadde vært interessant å vite om kvaliteten på dem er bedre enn pre-Raven.
Model Y - Model 3

Thalgar

Raven blir i det minste prisa heftig på bruktmarknaden - minst 150 000 i pluss.

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 10. november 2022, klokken 07:22
Det er understell/fjæring som vel er en av de største potensielle utgiftene på en så tung bil, ja. Hva er de 100K fordelt på?
Luftfjæring / kompressor, AC, understellskomponenter,  bremser, panserlås bl.a. Andre potensielle problemområder er slitasje på lakk ved bakdører og motorer til dører.

Uansett, poenget er at med en så stor og komplisert bil er det potensiale for flere dyre reparasjoner, så prisen bør reflektere det, og man må kunne håndtere at de kommer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hei,

Er litt i tenkeboksen her. Har per i dag Model 3, kone og barn på 6 og 9. Ny verdsborgar kjem i februar, og då blir Model 3 litt for knøttete.

Har i utgangspunktet bestilt Model Y, men har med alt køddet med utlevering, ingen sjusetar tilgjengeleg, mindre nyttelast og manglande ultralydsensorar begynte hjernen å vurdera Model X, men då med sju seter og kun 100D for å takla langturar. Prisen for ein pre-raven er då omtrent som ein ny Model Y.
Vår nåværende Model Y har høyere nyttelast enn hva Model X-en vår hadde...

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 08. november 2022, klokken 19:12Til nå er avvegingane sånn:

Pro Model X:
- Digg å kunna ta med fleire i ein del situasjonar
- Større plass til barneseter, lettare tilgang med falkedørene, mogeleg å dela opp ungane
- Litt større bagasjeplass
- Parkeringssensorar
Kjøp en "brukt" 2022 Y som HAR sensorer, hvis det er en big deal? Da får du også høyeste nyttelasten. Jeg ville helst ventet med å dømme dette nedenom og hjem til det faktisk er testet.

Pro Model Y:
- Ny bil, inkludert MCU3
- Potensiale for taklast
- Lengre garanti, mindre feil (?)
- Litt raskare lading, mindre forbruk, litt lengre rekkevidde, spesielt på vinteren
- Billigare forsikring, generelt billigare bilhald
Her må du ikke undervurdere forskjellen i rekkevidde/forbruk/ladehastighet. X lader med 6-700 km/t maks, mens Y lader 1200 km/t, og siden Y har varmepumpe så går den også mer økonomisk på vinteren (nærmere oppgitt), så forskjellen er mer enn bare "litt". En ting å være obs på er imidlertid at det nå er sjelden det er bilen vi venter på, så det er ikke alltid at forskjellen blir like stor i praksis, som den høres ut. Når vi kan kjøre 50-60 mil med kun et fem minutters stopp, så rekker vi ikke gjøre alt vi skal, tømme tanken og få i oss noe mat. Fordelen er at en kan stoppe steder uten lademulighet med god samvittighet, for det er ikke alltid ladestedene er de mest spennende i verden.

Men vil gjerne høyra med folk her: Kva erfaringar har folk som har gått frå X til Y (og motsett?) Har de angra på byttet? Korleis er "livet med ungar" i dei to bilane? Kva er erfaringane med problem på 2018-modellar og seinare? Kor ofte har fleire sete enn fem vore nyttig?
Vi har hatt tre hovedbiler med 7-seter etter hverandre (XC90, X5, Model X) og har nå Model Y. Erfaringene fra 7-seterene er at med XC90 og X5 så var det kjekt å ha en gang i blant. I Model X ble det brukt mye mer, fordi det var bedre plass bak, og mer bagasjeplass igjen med tredje seterad oppe. Dermed endte det ofte med at to av ungene satt på midtrekka og én bakerst. I tillegg kan en faktisk være fem personer i bilen og allikevel ha plass til lange gjenstander. Dette faller allikevel litt bort som argumentasjon mot de andre, fordi man heller hiver det på taket. Når det er sagt så blir behovet automatisk mindre når man ikke har det - man planlegger ikke for at man har seks eller syv seter. Og i nødsfall kan en ofte kjøre to biler.

Vi savner deler av X-en alle sammen, men for oss fungerer Model Y veldig fint som familiebil for fem, og jeg savner ikke et eneste ett av de 20-talls verkstedsbesøkene til Model X-en. Model Y har vært helt strålende (har hatt Y i 14 mnd nå, fordelt på to biler). Mye mer ferdige biler, på alt fra design/løsninger til understellskomponenter som faktisk passer til det de brukes til.

Ellers har dette vært diskutert mange ganger før her inne, iallfall et par eksempler som kanskje kan gi noe mer info:

https://elbilforum.no/index.php?topic=57834.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=58380.0

Thalgar

Hrc

Har 3 barn og har hatt flere TMX og TMY, og som en ekte Tesla fanboy så har jeg likt begge typene veldig godt og de har fungert godt for vår familie. Men tok ut en standardutgave (som også er godt utstyrt) av Nio ES8 før helga og er virkelig super-imponert. Den er rett og slett et kupp sammenlignet nevnte biler og verdt å sjekke ut. Har fått tilbake den samme godfølelsen jeg hadde da jeg tok ut min første Tesla.

Thalgar

ES8 hadde absolutt vore interessant hadde bilen vore frå eit ikkje-kinesisk firma.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA