Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 24. oktober 2022, klokken 07:41
de driver jo inflasjonen hardt nå selv med å ha høye strømpriser, drivstoff etc, ting de regulerer, så de bidrar ikke til å bremse
Det er så magisk, inflasjonen drives primært opp av energiprisene som man fint kan styre politisk her i Norge, og så skattelegger man hardere for å holde inflasjonen nede...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Merce

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. oktober 2022, klokken 10:31
Det er så magisk, inflasjonen drives primært opp av energiprisene som man fint kan styre politisk her i Norge, og så skattelegger man hardere for å holde inflasjonen nede...

Ja, det er vanskelig å forstå annet enn at dette er en ønsket utvikling fra myndighetene. Mer eller mindre... Skyhøye priser på energi er en absolutt nødvendighet for et "grønt skifte" (som vil bety en enorm nedgang i levestandard for oss alle).

Skyhøye priser vil medføre:
- Lavere forbruk
- Gjøre "grønne" energiformer mer konkurransedyktige
- Folk "fryser litt" og kjenner det godt på lommeboken en periode vil gjøre at folk etterhvert "applauderer å få en vindmølle i hagen".
- Alt dette vil gjøre det lettere for myndighetene å gjennomføre arbeidsplanen.

elektro

Er det noen som kan si de er fornøyde for egen lommebok sin del? eller noe ideologisk annet ?

Her er du jo inne på noe viktig. Alle snakker om egen lommebok...

Jeg synes regjeringen har mislykkes med mye, men det ser i alle fall ut til at de har klart å skattlegge de som har tjent seg søkkrike på felleskapets ressurser. Det er bra. Og de har et uttalt mål om å minke forskjellene i Norge. Det er bra, også dersom man ønsker seg et stabilt og godt samfunn å være bedriftseier i på lang sikt.

Når det gjelder strømprisene, er det mye som har gått galt, men det er vel lite som er dagens regjering sin skyld? Det er heller ikke alt som er veldig enkelt å gjøre noe med. Det er trist å se bedrifter som Hadeland Glassverk slite, for å ta et vilkårlig eksempel. Det skulle vært HELT unødvendig. Dog har vel ikke strømprisene i primærboliger vært så ille etter at strømstøtten kom på plass. Har de ikke vært høyere flere ganger tidligere?

Det jeg lurer aller mest på vedr. statsbudsjettet, som er om mulig enda mer relevant enn strømprisene for dette forumet, er hvilke nye skatter og avgifter det blir på nye elbiler. Og hvilke fordeler/lettelser som forsvinner eller blir redusert. Er vi noe nærmere et svar på dette?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:08
Er det noen som kan si de er fornøyde for egen lommebok sin del? eller noe ideologisk annet ?

Jeg synes regjeringen har mislykkes med mye, men det ser i alle fall ut til at de har klart å skattlegge de som har tjent seg søkkrike på felleskapets ressurser. Det er bra. Og de har et uttalt mål om å minke forskjellene i Norge. Det er bra, også dersom man ønsker seg et stabilt og godt samfunn å være bedriftseier i på lang sikt.

Når det gjelder strømprisene, er det mye som har gått galt, men det er vel lite som er dagens regjering sin skyld? Det er heller ikke alt som er veldig enkelt å gjøre noe med. Det er trist å se bedrifter som Hadeland Glassverk slite, for å ta et vilkårlig eksempel. Det skulle vært HELT unødvendig. Dog har vel ikke strømprisene i primærboliger vært så ille etter at strømstøtten kom på plass. Har de ikke vært høyere flere ganger tidligere?

Det jeg lurer aller mest på vedr. statsbudsjettet, som er om mulig enda mer relevant enn strømprisene for dette forumet, er hvilke nye skatter og avgifter det blir på nye elbiler. Og hvilke fordeler/lettelser som forsvinner eller blir redusert. Er vi noe nærmere et svar på dette?

De sitter nok godt gjemt på bakrommene og diskuterer med SV....noe de egentlig burde gjort før de foreslo statsbudsjettet. Vanlig rutine er at regjeringen fremmer ganske dårlig elbilpolitikk, for så at SV skal kunne forhandle seg frem til det AP egentlig vil selv. Så håpet er ikke ute med tanke på elbilpolitikken. De skal vel diskutere frem til 13.12. ifølge planen i innlegg 239.

Når til og med Rorbua-Myhre fra "Du skal høre mye" flykter landet pga skatter så må en begynne å spørre seg om en er tjent med at alle eiendelene forsvinner ut av landet.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Håper du har rett, ToWalkOrDrive. Jeg ser ikke for meg at nullutslippsbiler oppnår 100% i 2025 om drivlinjene skal begynne å likebehandles riktig ennå. Det samme sier en forsker ved avdeling for økonomiske analyser ved Transportøkonomisk institutt *, som har langt mer kredibilitet for å mene noe om slike ting enn meg. Tipper AP lever godt med at SV igjennom forhandling øker vektavgift på elbiler fra 1500 kilo framfor fra 500 kilo på alle biler slik forslaget står i dag. SP virker motvillig interessert i full elektrifisering, mener det er flere måter å redusere CO2 utslipp på. Så da er det opp til SV å vise hva de mener om budsjettforslagene som berører elbiler.

* https://www.tu.no/artikler/toi-forsker-overrasket-tror-budsjettet-forer-til-lavere-elbilandel/522776
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

stefse

Sitat fra: elektro på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:08

De har ihvertfall klart å få folk til å rømme landet, og ta med seg pengene sine. Igjen, kapitalskatt krever en viss forståelse av internasjonal finans. Sjokkinnføring med 40% over natta der noen har tjent penger hører hjemme i bananrepublikker, og er noe Norge bør skjemmes over. En fornuftig tilnærming til dette ville vært å varsle skatten i god tid, og innføre den gradvis. Istedet får vi denne høyst uprofesjonelle håndteringen, "jeg skal ta deg", som får meg til å tenke på land langt under normal levestandard. Dette er absolutt IKKE noe man ønsker seg i stabilt og godt samfunn å være bedriftseier i på lang sikt.

Hva elbiler gjelder, er det nokså uspennende. Alle skal med å berike staten, og spesielt elbiler. Utformingen av skatten er jeg nærmest likegyldig til. SP er jo dieselpartiet, og SV skal selge miljøet helst uten noen biler, og ihvertfall ikke DYRE biler. Så det går vel som jeg har meldt tidligere pluss litt ekstratilegg med sinnrike regler om vekt, volum og evt. andre parametere en melkeku kan ha, slik at SV får være med å bestemme hvilke typer biler de mener folk trenger.  Slik som sist gang med regjeringsmotoren 1,9 TDI.
En kan ha et tynt håp om å skjerme litt på varebiler, der henger det igjen enda på elektrifiseringen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Case closed.

Det var vel her inne vi diskuterte denne saken?

Nettavisen nå:

Kopi:

NTB
21:32:02
Barnehospice-senteret Andreas hus i Kristiansand legges ned
Styret i Foreningen for barnepalliasjon har besluttet å legge ned prosjektet Andreas hus fra januar.

Norges første barnehospice stenger dermed rett før det skulle ha åpnet.

Styret begrunner beslutningen med at øremerking av drift ble kuttet i statsbudsjettet.

– Jeg har viet hele livet mitt til dette prosjektet, men kuttet fra regjeringen gjør det umulig å drive seriøst. Vi har ansatt dyktige og engasjerte fagfolk som skal ta seg av døende og alvorlig syke barn. Dette er en svært sårbar gruppe. Det er umulig å drive et barnehospice på søkbare prosjektmidler. Det krever forutsigbarhet og politiske signaler vi kan stole på, sier generalsekretær Natasha Pedersen i Foreningen for barnepalliasjon i en pressemelding.

Helsedirektoratet har varslet at de skal granske foreningens pengebruk etter at NRK rettet søkelyset mot dette.

Electric cars in Norway

Sitat

Når til og med Rorbua-Myhre fra "Du skal høre mye" flykter landet pga skatter så må en begynne å spørre seg om en er tjent med at alle eiendelene forsvinner ut av landet.

Beklager, får ikke min sympati. Bare patetisk. Men ønsker de god tur ut av landet.

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. oktober 2022, klokken 23:08
Case closed.

Det var vel her inne vi diskuterte denne saken?

Nettavisen nå:

Kopi:

NTB
21:32:02
Barnehospice-senteret Andreas hus i Kristiansand legges ned
Styret i Foreningen for barnepalliasjon har besluttet å legge ned prosjektet Andreas hus fra januar.

Norges første barnehospice stenger dermed rett før det skulle ha åpnet.

Styret begrunner beslutningen med at øremerking av drift ble kuttet i statsbudsjettet.

– Jeg har viet hele livet mitt til dette prosjektet, men kuttet fra regjeringen gjør det umulig å drive seriøst. Vi har ansatt dyktige og engasjerte fagfolk som skal ta seg av døende og alvorlig syke barn. Dette er en svært sårbar gruppe. Det er umulig å drive et barnehospice på søkbare prosjektmidler. Det krever forutsigbarhet og politiske signaler vi kan stole på, sier generalsekretær Natasha Pedersen i Foreningen for barnepalliasjon i en pressemelding.

Helsedirektoratet har varslet at de skal granske foreningens pengebruk etter at NRK rettet søkelyset mot dette.
"stabilt og godt samfunn å være bedriftseier i på lang sikt" var jo nevnt her. Det kan virke som de som startet dette hadde gode intensjoner, men gjorde noen usmarte valg som fikk søkelys på seg. Svaret fra staten er da ikke at du får beskjed om å skjerpe deg, men at du bare har å legge ned. Privat vet du. De døende barna får det nok best i offentlig regi.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

"slik at SV får være med å bestemme hvilke typer biler de mener folk trenger.  Slik som sist gang med regjeringsmotoren 1,9 TDI."

Ja, det er godt at vi ikke har en planøkonomi og at ekspertene velger for oss :)

Electric cars in Norway

Sitat
Slik som sist gang med regjeringsmotoren 1,9 TDI."

Husker diesel to litern til Mondeo, den var god den. Og firma bilgrensen på 249,999,-

Electric cars in Norway

hemi

lurer på når folk skal lære at "de rike skal tas" og tror da at de faktisk rike skal tas, betyr DU skal tas.

ap i regjering er ca alltid dyrt for DEG, og enda dyrere for de over 750k i lønn, om det er en slags bitter trøst

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. oktober 2022, klokken 23:14
Sitat

Beklager, får ikke min sympati. Bare patetisk. Men ønsker de god tur ut av landet.

Nei, det er jo du som må få min sympati, når de med penger drar ut av landet, og ikke lenger bidrar til skatter som betaler barnehager osv. Da er det ikke dem det er synd på, men Norge. Hvis en klemmer en ballong for hardt så sprekker den. Er nok det LO nå har gjort...som dikterer AP.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 23:46
Henger dette på greip da? Ikke pga statsbudsjett hvertfall!

https://energinytt24.no/2022/10/flere-angrer-pa-elbil-kjop-og-forsoker-na-a-komme-seg-ut-av-kontrakter/

Slik jeg har forstått det så er i4 en av de mest lønnsomme flippe-bilene å kjøpe...kanskje de får kalde føtter når bilmarkedet begynner å kjølne, i tillegg til ekstraregning på 100.000 pga vektavgift og mva.... Bilforhandlerne merker stor nedgang i bilsalget om dagen, siden "alle skal tas" og de økte kostnadene.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA