Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

antoen

Sitat fra: Electroelectro på fredag 28. oktober 2022, klokken 16:43
Hvorfor er det så mye fram og tilbake på estimert tid på mange her.
Jeg har hatt desember siden jeg bestilte.
Synd på alle som har ventet i evigheter og ikke får bil mens andre bare med en gang.

Hvilken konfig har du da?

Lucifer-

Sånn rent hypotetisk. Må bilen faktisk befinne seg i Norge for at Tesla skal få registrert den hos Statens Vegvesen?
Om ikke det er tilfelle ville jeg tro de har nok informasjon til å registrere bilen når VIN er tilknyttet. Kanskje vi får et skred med registreringer i romjulen mens bilene først blir levert i januar..

Lov å håpe for oss som ikke ser ut til å få bil før 2022 blir 2023.

Electroelectro

Sitat fra: antoen på fredag 28. oktober 2022, klokken 17:00
Sitat fra: Electroelectro på fredag 28. oktober 2022, klokken 16:43
Hvorfor er det så mye fram og tilbake på estimert tid på mange her.
Jeg har hatt desember siden jeg bestilte.
Synd på alle som har ventet i evigheter og ikke får bil mens andre bare med en gang.

Hvilken konfig har du da?

Jeg valgte svart/svart 20

nikolaih

Vi bestilte rød på 20" den 11. september og fikk først Januar-Mars 2023. EDD ble så endret til 18. Nov- 03. Des for en uke siden ca.

AUK

Sitat fra: GOS på fredag 28. oktober 2022, klokken 15:43
Sitat fra: AUK på fredag 28. oktober 2022, klokken 15:23
Datoene ble innsnevret i dag.
Skal vi tro det store VIN droppet er til uka?

Hva fargekombo har du da?

Fortsatt 18.11-03.12 for blå /svart 19" her

Hvit/svart - Se arket for detaljer. Ca samme datoer, så hvis dette betyr noe er de kanskje på samme båt.

ABN

Oppdatert EDD i kveld fra tidligere 12.okt-19.des
Nå 18.okt.- 4.des 🤞🏻

H/S 20"

ViktorS

Sitat fra: ABN på fredag 28. oktober 2022, klokken 19:13
Nå 18.okt.- 4.des 🤞🏻

H/S 20"
Bestilt når da? Fant deg ikke i skjemaet:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Electroelectro

Er det noen fra Stavanger her inne som har fått noe annet enn estimert levering på LR?Ser noen har fått VIN på Performance.

ABN

Sitat fra: ViktorS på fredag 28. oktober 2022, klokken 19:21
Sitat fra: ABN på fredag 28. oktober 2022, klokken 19:13
Nå 18.okt.- 4.des 🤞🏻

H/S 20"
Bestilt når da? Fant deg ikke i skjemaet:)

28. Feb
Fikk ikke lagt til i skjemaet dessverre

Elinatan

Bestilt 18.7 MY LR Blå/S/19

Electroelectro

RJK

Sitat fra: Lucifer- på fredag 28. oktober 2022, klokken 17:20
Sånn rent hypotetisk. Må bilen faktisk befinne seg i Norge for at Tesla skal få registrert den hos Statens Vegvesen?
Om ikke det er tilfelle ville jeg tro de har nok informasjon til å registrere bilen når VIN er tilknyttet. Kanskje vi får et skred med registreringer i romjulen mens bilene først blir levert i januar..

Lov å håpe for oss som ikke ser ut til å få bil før 2022 blir 2023.
Sånn jeg har forstått det, må bilen befinne seg i Norge, selv om den da ikke er klargjort for kunde ennå. Det er tildels tidspunktet for import som bestemmer hva du må betale i avgifter, sammen med registreringstidspunktet.

Man kan selvsagt ta inn bil uten å registrere den, og kun betale mva av iportpris (faktisk kjøpspris og frakt/levering), og så registrere den på et senere tidspunkt, når forventede avgiftsendringer har slått til. F.eks. ved bruktimport så kan du ta inn en bil som er mindre enn 20 år gammel, fikse den opp, og så registrere den når den er passert 20 år i alder.

Mulig en profesjonell importør kan forhåndsmelde den, registrere den og betale avgifter som gjelder ved registrering da, mens selve lasten med varer kommer noe senere inn i landet. Mener det ble gjort med endel biler ved tidligere avgiftsendringer, som f.eks. de siste "campngbilene" av Chrysler Voyager.

Mener bestemt at flere som fikk bilen i Januar, hadde "kjøpt" den registrert i desember, for å komme unna reglene som i praksis satte stopper for å registrere disse som campingbil, da det reglene ble endret, og man ikke lengre fikk et kraftig avgiftsfratrekk på disse.

Mener og det ble gjort da man endret regler i forbindelse med overgant til C1, at flere amerikanske SUVer, Vans og Pickups havnet i C1-klassen med sine begrensninger og dyrere avgifter, fordi de veide mer enn 3500 kg med original nyttelast.

Også da var det flere som bestilte mens det enda var mulig å få de registrert i inneværende år, men få de levert i januar året atter, da reglene gjaldt.

Var også vanlig (er det ennå???) at offentlige etater og bedrifter kjøpte og betalte bilene i desember, men fikk de i januar istedet, men da var det mer for å få de med på inneværende budsjett, når man så man ikke hadde brukt dette opp, og det ville fort ført til lavere budsjetter neste år.

Men budsjett-endringer i det offentlige er endret på, slik at man ikke nødvendigvis blir straffet/premiert for slike krumspring, da man så at det ble gjort endel rare utstyrskjøp på slutten av året, som ikke nødvendigvis var påkrevd eller i henhold til faktiske behov, men faktisk førte til større overføringer enn nødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ViktorS

Så vidt jeg klarer å se, så er det ingen båter som er bekreftet til Zeebrugge som passer overens med edd som mange av oss har fått, altså nov/des (9 nov - 16 des hos meg). Er det kun fra Zeebrugge det har kommet kinabiler til Norge?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

olem98

Enter ringte tidligere i dag for å bekrefte de siste detaljer for gratismåneden med forsikring  :)

EDD 5. nov - 20. nov, blå/hvit 20" ombord Hoegh Copenhagen. Ser ut som om skipet ankommer Zeebrugge 3. nov, altså 2 dager før antatt 8)
Tesla Model Y LR bestilt 13/05
Kia e-Niro 2020
Tesla Model S 75D 2018
Hyundai Ioniq 2017

Krissulf

Spennende uke i vente. Mange som håper på VIN tildeling. Min tro er så som så av erfaring, men vi griper vel etter halmstrå?
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA