Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

LauritzJ

Sitat fra: ViktorS på fredag 21. oktober 2022, klokken 12:43
Er det noen båter på vei som faktisk samsvarer med utlevering mellom  9 november og 16 desember, i tromsø?

GRANDE HOUSTON, HOEGH COPENHAGEN, VIKING QUEEN
Hvis jeg skjønner det under riktig kan vel alle disse være på vei i vår retning, men slik jeg skjønner det kan det vel enda være 2-3 uker til en bil lastes opp og fortsatt rekke 16. des.

Sitat fra: Mr. Miserable link=https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7127383/
Summary: Thursday 20 Oct

We have a ship on its way to the UK!

It now looks possible that GRANDE HOUSTON may have some cars destined for Scandinavia onboard. She should arrive in Zeebrugge on 25 Oct.

GLOVIS SUPREME ETA Barcelona 25 Oct
HOEGH COPENHAGEN ETA Zeebrugge on 05 Nov.
DENEB LEADER ETA Jebel Ali Dubai 22 Oct

All the above ships are not 'Tesla' ships in the true sense, in that they have not been chartered by Tesla - they are just being used by Tesla to move some cars.

GRANDE CALIFORNIA ETA Koper 30 Oct She is a Tesla charter and has 5000 Teslas onboard (724 MY, 4276 M3)
VIKING QUEEN is a Tesla charter and is currently in the Straits of Malacca enroute to the the Suez Canal. We still don't know her final destination although I suspect it is Zeebrugge with an ETA of around 11 Nov.
GLOVIS SUMMIT loaded in Taicang over the weekend and then sat anchored in the Yangtze waiting for a gap in the weather in the South China Sea. She departed yesterday and will arrive in Southampton on 16 Nov. She is currently in the Straits of Taiwan enroute for a refuel off Singapore on Tuesday. She is a big ship capable of transporting about 5000 Teslas but I don't think she spent long enough loading to be carrying that amount.

GRANDE ABIDJAN has now departed Shanghai South for Singapore (25 Oct). I am a bit puzzled by this ship (she's not big enough for a normal Tesla shipment) and so she may not be on Tesla business. We shall see what happens in Singapore...

RCC AMSTERDAM is loading at Shanghai South and I believe that she is a Tesla ship. Let's hope WuWa does the business and videos the loading! He has already commented that he saw a lot of RHD cars being loaded.
RCC EUROPE is currently enroute to Shanghai South (still 1650 NM to go!) and I reckon she could arrive on Monday 24th but more likely Tuesday.

GRAND RACE is enroute from Pier 80 to Pyeongtaek, S Korea ETA 28 Oct. She should then continue on to Taiwan.
I can't find any ship that is likely to arrive at Pier 80 this week.

As always I will add the ships to the map here, so you can follow their progress.

https://tesla-updates.github.io/

Lars C. Krogenæs

Video fra Shanghai fabrikken i går:

https://youtu.be/W1pA76CJuAU

En mengde LR sorte og hvite med 20" og 19" på vei til Europa (ratt på venstre side). Kun noen få røde, grå og blå.

Shanghai bygger tradisjonelt utelukkende for eksport i begynnelsen av kvartalet, for så å produsere for det kinesiske markedet mot slutten av kvartalet. Med 5-6 ukers frakttid til Norge, bør biler som skal leveres hos oss før 31.12 da bli produsert og sendt av gårde før 15. november. For resten av Europa kan de vel produsere i enda en uke. Elon er nok like opptatt av å levere ut til oss før nyttår, som det vi er....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Saberhagen på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:42
Sitat fra: HOFFERN342 på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:13
Sitat fra: Electroelectro på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:12
Hvordan er det egentlig med LR nå....kommer dem fortsatt fra Kina eller er det meste fra Berlin nå?
Jeg ønsker jo helst en fra Berlin.
Får man vite hvor den er fra før man takker ja til bil eller finnes det en mulighet å legge inn det ønske om at man ønsker fra Berlin spesifikt?
Regner med begge leveres nå med dobbel ruter bak og hattehylle pluss bedre fjøring .takk for svar på forhånd
Tesla slapp nye farger i dag - så kan lønne seg å kontakte dem om du har en i bestilling med en av de fargene. Ny rød og ny sølvfarge - og de kommer utelukkende fra Berlin (med estimert levering november-januar).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Quicksilver var meget sexy!
Smaken er som baken, den er delt. Jeg personlig har aldri vært særlig fan av sølvfarget bil. Hadde jeg hatt grå bil i bestilling og de hadde endret, så hadde jeg blitt mektig sur.

Nå har jeg "heldigvis" ikke det problemet (ennå), men håper gråfargen kommer tilbake, i tilfelle jeg finner ut at jeg endelig skal slå til. Vi trenger flere fargevalg, ikke bare endring av de 5 valgene man har.

Ellers håper jeg man snart får minst ett valg til på interiør. Trefarget med "tan leather" hadde passet meg meeeeget bra. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

CCTesla

Det blir bare bedre og bedre for min del  :o
Hvit/svart 19" bestilt i juni
EDD
for to dager siden nov 2022 - jan 2023
i går jan 2023 - mars 2023
i dag feb 2023 - apr  2023

AbsoluttIkkeFredrik

Sitat fra: CCTesla på fredag 21. oktober 2022, klokken 17:10
EDD

For min del gikk det andre veien, fra "januar - mars" til "desember - februar". Så da ble det igjen tent ett lite håp i meg..

lifecycle

Sitat fra: AbsoluttIkkeFredrik på fredag 21. oktober 2022, klokken 17:42
Sitat fra: CCTesla på fredag 21. oktober 2022, klokken 17:10
EDD

For min del gikk det andre veien, fra "januar - mars" til "desember - februar". Så da ble det igjen tent ett lite håp i meg..

Jeg har fortsatt TBD på min blå/sorte 20" 🙄

Electroelectro

Sitat fra: LauritzJ på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:50
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:51
Frakttid fra Shanghai til Zeebrugge er ca. 1 måned, og normal litt over en uke fra Zeebrugge til Drammen.

Takk! Etter siste runde endringer har vi nå EDD 09 nov - 16 des på en Sort/Sort 20"
I teorien burde denne da nærme seg en båt?

Finner også et VIN i kilden som starter på LRW (jeg har satt inn x'ene)

Sitat
\"showDetailsInSelfInsuranceForm\":false,\
"vin\":\"LRWYXXXXXXXX\",\
"insuredVIN\":null,\
"vinHasChanged\":false,\
"referenceNumber\":\"RNXXXXXXX\",

Sitat fra: Electroelectro på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:12
Hvordan er det egentlig med LR nå....kommer dem fortsatt fra Kina eller er det meste fra Berlin nå?
Jeg ønsker jo helst en fra Berlin.
Får man vite hvor den er fra før man takker ja til bil eller finnes det en mulighet å legge inn det ønske om at man ønsker fra Berlin spesifikt?
Regner med begge leveres nå med dobbel ruter bak og hattehylle pluss bedre fjøring .takk for svar på forhånd

Som du ser over ser i hvert fall min bestilling ut til å gå fra Shanghai, på en Sort/Sort 20" bestilt midt i juni, med EDD 09. nov - 16. des.

Hvorfor ønsker man heller Berlinbil?

Nei egentlig tenkte jeg bare den kon fortere fram om den kommer fra Berlin siden det er nesten vår nabo.Har bare hørt bra om bilene som er bygget i Shanghai så egentlig ikke noe problem.
Jeg la jo inn bestilling denne uken men når jeg ser folk har ventet siden februar/mars så kan jeg jo bare stille meg i kø.
Bestilte svart/svart 20 så kanskje noen ombestemmer seg.
Når det er sagt så ventet jeg 8 måneder på min model3 så jeg vet hva det går i når man venter på Tesla.

tornaldo

Noen med grå farge, som fortsatt har EDD på denne siden av årsskiftet?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tritrancs

Sitat fra: tornaldo på fredag 21. oktober 2022, klokken 19:44
Noen med grå farge, som fortsatt har EDD på denne siden av årsskiftet?

Min blir feb 2023 - apr  2023 i dag fra jan - mars. Bestilt 14/9 (grå/svart/19)
Tesla Model Y LR (rød/svart/19") bestilt 04/11, levert 06/12
Tesla Model Y LR (grå/svart/19") bestilt 14/9

Thalgar

EDD i appen verkar å vera heilt på jordet. Viser jo same levering for bil bestilt i juli som bil bestilt i dag.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Haggish

Fikk også nå feb-apr. H/S 19 tom best 3/6
Det er antakelig fortsatt masse galt med EDD data. Tar det ikke seriøst, har sterk tro på bil før jul
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

tornaldo

Alle har sikkert fått EDD for den nye sølvfargen fra Tyskland, selv om man skal ha grå fra Kina. Dette retter seg nok om kort tid.

Har dere med grå LR bestilling fått endret farge til sølv automatisk som oss med Performance, eller er det ingen endring?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tritrancs

Sitat fra: tornaldo på fredag 21. oktober 2022, klokken 21:02
Alle har sikkert fått EDD for den nye sølvfargen fra Tyskland, selv om man skal ha grå fra Kina. Dette retter seg nok om kort tid.

Har dere med grå LR bestilling fått endret farge til sølv automatisk som oss med Performance, eller er det ingen endring?

Min er fremdeles Midnight Silver, og håper at det ikke blir Quicksilver fordi jeg ikke vil ha en sølv bil
Tesla Model Y LR (rød/svart/19") bestilt 04/11, levert 06/12
Tesla Model Y LR (grå/svart/19") bestilt 14/9

AbsoluttIkkeFredrik

Æsj. Jeg fikk kontakt med selger angående denne smsen som er sendt ut, og det at jeg ikke har mulighet til å svare på den før jeg får dekning igjen. Svaret jeg fikk var ganske nedslående, da vedkommende sa at det ikke engang var sikkert at dem som hadde fått sms var garantert bil i år..

Jeg vet ikke engang om jeg har mottatt denne smsen før jeg ankommer en eller annen kai med mobildekning, og om jeg ikke har fått tilsendt sms, så antar jeg at det ikke blir bil på meg i år.

Bestilt h/s 20" i juli.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA