Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

als77

Sitat fra: rlnd på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:57Noen andre som har måtte bytte HV-batteri og har erfaring med tiden det tar? Min MY LR var helt dau og måtte taues til Åsane SC på mandag, fikk beskjed om at batteri må byttes og to måneders leveringstid på nytt batteri i dag. Bilen har vært feilfri siden levering for et år siden.

Hvordan oppdaget du det? (les; ifht å vite at det var HV og ikke 12V som var problemet?)
Min 8mnd gamle TMY var helt død i dag - fikk ikke kontakt via telefonen (sist sett for en dag siden sier appen). Nøkkelkortet ga heller ingen respons, og når jeg dro i dørklinka så fikk jeg heller ikke opp noe på displayet om at jeg må låse opp bilen - helsvart skjerm. Tenkte at det var 12V som hadde takket for seg, men kan det være HV?

Sentrymode har stått på over helga, men den går vel av HV? (den skrur seg i hvert fall av når HV går under 20% eller whatever) Ladet bilen til 80% i helga

turfsurf

Sitat fra: als77 på mandag 02. desember 2024, klokken 18:34Sentrymode har stått på over helga, men den går vel av HV? (den skrur seg i hvert fall av når HV går under 20% eller whatever) Ladet bilen til 80% i helga
Alt av datamaskiner o.l. drives av 12V, men HV batteriet lader 12V (egentlig 16V). Men burde gått fint uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

als77

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. desember 2024, klokken 20:47
Sitat fra: als77 på mandag 02. desember 2024, klokken 18:34Sentrymode har stått på over helga, men den går vel av HV? (den skrur seg i hvert fall av når HV går under 20% eller whatever) Ladet bilen til 80% i helga
Alt av datamaskiner o.l. drives av 12V, men HV batteriet lader 12V (egentlig 16V). Men burde gått fint uansett.
Ja, jeg skjønner ikke hvorfor bilen har problemer - har brukt sentrymode en periode nå, og det har ikke vært noe problem, så er vel neppe det. Bilen er ny av året, så det er vel neppe "støttebatteriet" som er problemet, så da står jeg igjen med musesabotasje (som i så fall foretrekker teslakabler over peanøttsmør, for ingen har gått i de fellene) eller hovedbatteriet?

als77

Det var bilbatteriet som var flatt, ikke HV. Skulle egentlig ikke være mulig for en bil som var i daglig bruk, sist kjørt 100 km på fredagen og så flatt batteri to døgn senere...

Radial

Sitat fra: als77 på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:26Det var bilbatteriet som var flatt, ikke HV. Skulle egentlig ikke være mulig for en bil som var i daglig bruk, sist kjørt 100 km på fredagen og så flatt batteri to døgn senere...

Er ikke heeeelt usannsynlig at batteriet rett og slett bare døde heller da, shit happens.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: als77 på torsdag 05. desember 2024, klokken 21:26Det var bilbatteriet som var flatt, ikke HV. Skulle egentlig ikke være mulig for en bil som var i daglig bruk, sist kjørt 100 km på fredagen og så flatt batteri to døgn senere...
Godt det løste seg da og at det ikke var HV

Klykken

Fått fukt i begge frontlys (i form av dråper). Ventet ei uke for å se om det forsvant, men det ser ut til å bli værende. 2021 Y LR med 80.000km på telleren. Antar de godtar reklamasjonen uten noe krangling.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Ta et bilde av lyktene når det er frost og det er et lag med rim innvendig. Jeg har fått nye lykter på garanti både på 3 og Y.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Har tatt bilde og lagt ved serviceforespørselen, selvsagt. :)

Er for tiden plussgrader her.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Ja, men et bilde av en lykt som er frostet innvendig kan de ikke avvise. Den lyser ikke der den skal men lyser der den ikke skal. Helt håpløst (og farlig) å kjøre med.  Så dersom de avviser saken, så venter du bare til det blir godt og kaldt og melder inn saken igjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Har bare positive erfaringer med Tesla Steinkjer, så er ikke bekymret.

https://imgur.com/a/JDFJI94
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på søndag 08. desember 2024, klokken 13:16Har bare positive erfaringer med Tesla Steinkjer, så er ikke bekymret.

https://imgur.com/a/JDFJI94
Ja den der på bildet får du bytta gratis :+1: bankers

Stjerneglis

"Camera temporarily unvailable", VCFRONT_a008 Funksj. for adaptivt fjernlys utilgj.

Fikk disse meldingene og trodde at det var fukt i ryggekamera som var årsaken. I tillegg sluttet fartsskiltavlesning og navigasjon å fungere når kameraene var nede. La inn service-request i Teslaappen og fikk etterhvert time hos Tesla for bytte av supermanifold i klimasystemet (fjerndiagnose utført?). Prisestimat = 0 kr

I følge Tesla sin forklaring var supermanifold defekt noe som medførte redusert flow og effekt i klimaanlegget, og som et resultatet av dette overoppheting av autopilotsystemet (kameraene ble tydeligvis koblet ut pga dette). Supermanifold og klimakompressor ble byttet på garanti, og jobben vel utført av Tesla Vøyenenga (Bærum). Hele prosessen med oppfølging av verkstedjobben og lånebil via appen fungerte sømløst og helt upåklagelig etter min erfaring.

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

sjokomelk

MCU og AP er vannkjølt på Model 3/Y. Så hvis det er problemer med kjøling eller temperatur der, så vil den koble ut ikke-kritiske funksjoner.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Stjerneglis

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 12. februar 2025, klokken 13:42MCU og AP er vannkjølt på Model 3/Y. Så hvis det er problemer med kjøling eller temperatur der, så vil den koble ut ikke-kritiske funksjoner.

Er inverter på bakre DU også vannkjølt? I så fall ser jeg en mulig sammenheng med havariet vi hadde i mai 2024 da inverter feilet (pga overoppheting?) og bilen stoppet langs veien. DU med inverter ble den gangen byttet på garanti. Husker godt at det var mange som måtte bytte varmepumpe rundt 2021-2022. Vår bil var innkalt for sjekk og fikk installert ekstra isolasjon elns i klimasystemet, men kompressor ble ikke byttet da.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA