Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 08:02Jeg vil tippe at nytt batteri i en Finn.no annonse beskriver overgangen til ny batteritype for model 3. Altså at man vil fremheve at det er det nye batteriet i denne bilen.

"From 2017 until 2021, the Model 3 Battery type was an NCA battery using 2170 cells. In 2021, Tesla began using prismatic LFP batteries on the standard Model 3."

Tipper det er 2021 modeller...

Nei, i hvert fall ikke i de to tilfellene en i dag finner med Nytt Batteri.

Men, ja, kan jo være det var det den gangen jeg så så mange....men rart jeg i så fall ikke forsto det.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Men igjen, det kan like godt være 12 V batteriet som er byttet.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 09:16
Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 08:02Jeg vil tippe at nytt batteri i en Finn.no annonse beskriver overgangen til ny batteritype for model 3. Altså at man vil fremheve at det er det nye batteriet i denne bilen.

"From 2017 until 2021, the Model 3 Battery type was an NCA battery using 2170 cells. In 2021, Tesla began using prismatic LFP batteries on the standard Model 3."

Tipper det er 2021 modeller...

Nei, i hvert fall ikke i de to tilfellene en i dag finner med Nytt Batteri.

Men, ja, kan jo være det var det den gangen jeg så så mange....men rart jeg i så fall ikke forsto det.
Det enkleste for oss alle er om du sender selgerne melding og spør om hvilket batteri det dreier seg om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 09:45Men igjen, det kan like godt være 12 V batteriet som er byttet.

Du tenker de skriver: "Nytt Batteri 2023" og "ved 53.000km. Oppgradert 06.10.2023" når det er snakk om 12 volts batteri?

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. oktober 2023, klokken 15:09
Sitat fra: geear på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 09:45Men igjen, det kan like godt være 12 V batteriet som er byttet.

Du tenker de skriver: "Nytt Batteri 2023" og "ved 53.000km. Oppgradert 06.10.2023" når det er snakk om 12 volts batteri?
Det står da vitterlig ikke det du skriver. Det er to forskjellige linjer, det står ikke "ved" og ikke står det "oppgradert".

Jeg antok det gjald kmstand i annonsen, fordi bilen er i bruk.

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 25. oktober 2023, klokken 20:23

Det står da vitterlig ikke det du skriver. Det er to forskjellige linjer, det står ikke "ved" og ikke står det "oppgradert".

Jeg tenker helt likt som geear. Hadde bilene hatt nytt fremdriftsbatteri tror jeg det hadde vært spesifisert ganske tydelig.

ToWalkOrDrive

He he! Det står ikke Oppgradert, men oppradert. Har du tittet i ordboken i det siste på ordet oppradert? Ikke? Nei, fordi det finnes ikke der. Det er en skrivefeil. Det er en bokstav fra å stå Oppgradert. Det ville vært 3 tegn for å bli Oppdatert.
;D  ;)  ;D  ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 25. oktober 2023, klokken 21:13

Jeg tenker helt likt som geear. Hadde bilene hatt nytt fremdriftsbatteri tror jeg det hadde vært spesifisert ganske tydelig.

Jeg hørte med den ene selgeren (som er gjenstående av de to annonsene) og kan informere om at det var hovedbatteriet. Det sto et beløp på 103.600 på fakturaen (men sum 0). Men dette betyr ikke noe for hele diskusjonen, siden det alltid vil være enkeltbatteri som skiftes.
Grunnen til skifte var en feil de ikke kunne finne på det elektriske.

geear

Bra, da er du på 0,5noe % med som har hatt problemer, og dette på over 100k km.  ;)

Hva er oppgradering med å bytte batteri likt for likt? Vil også fortsatt påstå at bytte av hovedbatteri går under "Større reparasjoner", der vedkommende har svart nei.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. oktober 2023, klokken 10:48

He he! Det står ikke Oppgradert, men oppradert. Har du tittet i ordboken i det siste på ordet oppradert? Ikke? Nei, fordi det finnes ikke der. Det er en skrivefeil. Det er en bokstav fra å stå Oppgradert. Det ville vært 3 tegn for å bli Oppdatert.
;D  ;)  ;D  ;)
Tror neppe noen sammenheng mellom stjernene. Det er jo stjerne både foran og bak hver tekstlinje. Jeg tror det bare er for å markere selve setningene.
Den ene er at bilen fikk nytt batteri i 2023, og den andre linja er at bilen den 6. okt. har gått 53000, og ikke 55000 som det står i overskriften.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 26. oktober 2023, klokken 14:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. oktober 2023, klokken 10:48

;D  ;)  ;D  ;)
Tror neppe noen sammenheng mellom stjernene. Det er jo stjerne både foran og bak hver tekstlinje. Jeg tror det bare er for å markere selve setningene.
Den ene er at bilen fikk nytt batteri i 2023, og den andre linja er at bilen den 6. okt. har gått 53000, og ikke 55000 som det står i overskriften.

Det kan godt være, men eieren bekreftet uansett at hovedbatteriet ble skiftet, så jeg hadde rett i det, og resten av verden tok feil 😀 😉
Ulempen er at jeg nå må kjøpe bilen - ville jo vært uhøflig å plage selgeren, og ikke kjøpe bilen.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. november 2023, klokken 17:59...men eieren bekreftet uansett at hovedbatteriet ble skiftet....
Da håper jeg du stilte det mest interessante spørsmålet; hvorfor den hadde fått nytt hovedbatteri? Forsikringsskade, garanti eller reklamasjon?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. november 2023, klokken 18:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. november 2023, klokken 17:59...men eieren bekreftet uansett at hovedbatteriet ble skiftet....
Da håper jeg du stilte det mest interessante spørsmålet; hvorfor den hadde fått nytt hovedbatteri? Forsikringsskade, garanti eller reklamasjon?

Det ville nok gått som garanti og reklamasjon. Som jeg skrev tidligere:
"Grunnen til skifte var en feil de ikke kunne finne på det elektriske" direkte sitert fra selger.

TeslaMYQS

Sitat fra: erikaak på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:32
Sitat fra: Klykken på fredag 10. februar 2023, klokken 15:10
Sitat fra: erikaak på fredag 10. februar 2023, klokken 14:26Jeg opplever ulyd ved (høy) musikkspilling fra subwoofer i bagasjerommet (høyre hjulbue). Var inne hos tesla for preventivt bytte av varmepumpe, hvor de også skulle reparerte dette. Fakturaen sa i hvert fall: "attached loose panel right side trunk". Hentet bilen igjen utenfor åpningstid, og alt var i orden bortsett fra dette.
Er nok en easy fix da raslingen forsvinner så raskt jeg fysisk legger litt trykk på hjulbuen (i bagasjerommet), så dumt det faktisk ikke ble i orden..
Uansett, noen som har vært borti dette? Og er det enkelt å se på selv? Vil jo nødigst begynne å dra av paneler, men om det er veldig enkelt kunne jeg spart meg en tur i arbeidstiden for å få det ordnet.
Kanskje er dette mobile service mat?
Tipper at det er manglende/løst klips. Mulig du ser det selv hvis du røsker forsiktig i panelet. Kanskje nok å "trykke det på plass"? Evt bør nok mobile service kunne fikse dette lett.

Mobile service kommer neste uke  :+1:

Ser det er en stund siden, men ble problemet fikset og har det holdt seg bra siden?
Har samme problem.

rlnd

Noen andre som har måtte bytte HV-batteri og har erfaring med tiden det tar? Min MY LR var helt dau og måtte taues til Åsane SC på mandag, fikk beskjed om at batteri må byttes og to måneders leveringstid på nytt batteri i dag. Bilen har vært feilfri siden levering for et år siden.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA