Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva betalte du?

Startet av ehaarberg, onsdag 03. oktober 2012, klokken 17:48

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: RuneW på torsdag 13. september 2012, klokken 20:31
Har ikke jkirkeboe funnet ut at vekten hadde overraskende lite å si for rekkevidden?

Jo, men det var vekten av hele bilen.

Tunge hjul/felger påvirker hvordan bilen håndterer humpete veier, demper, osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på torsdag 13. september 2012, klokken 20:50Jo, men det var vekten av hele bilen.

Tunge hjul/felger påvirker hvordan bilen håndterer humpete veier, demper, osv.

At kjøreegenskapene er avhengig av felgvekt er jeg med på. At det har merkbar betydning for rekkevidden på normale veier er jeg noe mer skeptisk til. Men jeg skal ikke påstå noe.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

#17
Vekten er vel ikke så mye større i kg selv om det er endel i %. Men større vekt krever litt energi. Litt høyere rullemotstand, litt for å akselerer både massen linjert og rotasjon og litt på grunn av øket uavfjæret masse. Det siste kan bety noe om en kjører på vaskebrett, eller vei med mye dumper.
Den totale vektforskjellen bil+last+lettefelger mot bil+last+tungefelger er vel ikke så stor at det blr målbart. 1% øket vekt totalt ca. 0,3% økt energiforbruk på rullemotstand. Energien i spinnet i hjulet er en funksjon av vektdistribusjon og radius i 2-potens. Store tunge hjul merkes på tregere akselerasjon, men dersom en holder jevn hastighet vil det nok heller ikke dette være målbart. For en som bremser og akselerer mye har det større betydning. Uavfjæret masse betyr lite på gode veier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sverre_E

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

foxy

Sitat fra: Griffel på fredag 14. september 2012, klokken 00:13
Vekten er vel ikke så mye større i kg selv om det er endel i %. Men større vekt krever litt energi. Litt høyere rullemotstand, litt for å akselerer både massen linjert og rotasjon og litt på grunn av øket uavfjæret masse. Det siste kan bety noe om en kjører på vaskebrett, eller vei med mye dumper.
Den totale vektforskjellen bil+last+lettefelger mot bil+last+tungefelger er vel ikke så stor at det blr målbart 1% øket vekt ca. 0,3% økt energiforbruk på rullemotstand. Energien i spinnet i hjulet er en funksjon av vekt og diameter i 2-potens (radien til hjulets tyngdepunkt). Store tunge hjul merkes på tregere akselerasjon, men dersom en holder jevn hastighet vil det nok heller ikke dette være målbart. For en som bremser og akselerer mye har det større betydning. Uavfjæret masse betyr lite på gode ceier.

hvis det er en diff. på f.eks. 14kg pr 17" blir det på bilen 56kg.
I-miev 2011
Asker

RuneW

Sitat fra: foxy på fredag 14. september 2012, klokken 07:55
hvis det er en diff. på f.eks. 14kg pr 17" blir det på bilen 56kg.

Jeg regner med vi diskuterer alufelger her...

Så, hva i huleste slags alu-felger er det som har 14 kg i diff per hjul? Selv de "kinafelgene" jeg linket til over her et sted veier ikke mer enn 7 kg per stk (og jeg tviler sterkt på at 17"-versjonen veier veldig mye mer).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

foxy

Sitat fra: RuneW på fredag 14. september 2012, klokken 14:00
Sitat fra: foxy på fredag 14. september 2012, klokken 07:55
hvis det er en diff. på f.eks. 14kg pr 17" blir det på bilen 56kg.

Jeg regner med vi diskuterer alufelger her...

Så, hva i huleste slags alu-felger er det som har 14 kg i diff per hjul? Selv de "kinafelgene" jeg linket til over her et sted veier ikke mer enn 7 kg per stk (og jeg tviler sterkt på at 17"-versjonen veier veldig mye mer).

sorry skriveleif skal seff være lb og ikke kg

forresten hvis man først er ut etter å spare vekt burde man også se på dekkvekt faktisk.

racing gutta pleier å si at tommerfingerregelen er vekt på felg og dekk teller 2x annen vekt andre steder på/i bilen
I-miev 2011
Asker

Griffel

#22
Sitat fra: foxy på fredag 14. september 2012, klokken 16:38
racing gutta pleier å si at tommerfingerregelen er vekt på felg og dekk teller 2x annen vekt andre steder på/i bilen
Nå betyr nok dette adskillig mer for racing gutta enn for elbilisten, siden de ønsker raskere akselerasjon og ikke strever med å holde så jevn fart som mulig, men med bremsing og akselerasjon ønsker å holde så høy gjennomsnitts fart som mulig. Med jevn hastighet har vekt av felg minimal betydning. Egentlig er et ikke vekten av felgen alene som betyr noe men, svingmomentet (treghetsmomentet) til hjulet som helhet og den er avhengig av hvordan vekten er distribuert i forhold til senter på hjulet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Griffel på fredag 14. september 2012, klokken 17:55
Sitat fra: foxy på fredag 14. september 2012, klokken 16:38
racing gutta pleier å si at tommerfingerregelen er vekt på felg og dekk teller 2x annen vekt andre steder på/i bilen
Nå betyr nok dette adskillig mer for racing gutta enn for elbilisten, siden de ønsker raskere akselerasjon og ikke strever med å holde så jevn fart som mulig, men med bremsing og akselerasjon ønsker å holde så høy gjennomsnitts fart som mulig. Med jevn hastighet har vekt av felg minimal betydning. Egentlig er et ikke vekten av felgen alene som betyr noe men, svingmomentet til hjulet som helhet og den er avhengig av hvordan vekten er distribuert i forhold til senter på hjulet.


ja derfor nevnte jeg også dekkvekten siden dekket er lengre fra senter til hjulet. og også her finnes det signifikante forskjeller i vekt.
max totaleffekt kan fort komme opp i vekt på en voksen person (ref 2x regeln) - ja mindre betydning utenfor racingbanen, men mange av oss kjører rund i urbane strøk med mange akseleringer, bremsing osv på en dag.

det lønner seg sikkert ikke å bytte ut utstyr som er på bilen allerede, men hvis man må kjøpe nytt uansett er det jo greit å være obs. på disse tingene.

ps: ( husk rullemotstand også, særlig på vinterdekk hvis du kjøper nytt)
I-miev 2011
Asker

zathras

Har noen testa med andre dekkdimensjoner? Ble egentlig litt overrasket da jeg fikk vite at LEAFen har bredere dekk enn min gamle XM (195), siden bredere dekk = høyere rullemotstand og de to vel er relativt like i vekt. Vurderte sterkt å bestille smalere vinterdekk med LEAFen, men endte med å bare ta standard siden jeg ikke hadde nok tid til å grave etter andres erfaringer.

På SAAB var det visstnok også standard med smalere dimensjon på vinterdekk enn sommerdekk (ihvertfall pre-GM SAAB) fordi det gir bedre framkommelighet, så alt i alt vil jeg tro at det hadde vært mer fornuftig å ned et par hakk på bredden på vinterdekka til LEAFen.

keca

jeg har de standard sommerdekkene som er 205/55-16

vinterdekkene jeg valgte er 195/60-16

Er også en del inne her som har gått for 15" vinterhjul.

Hva dette kan utgjøre i lavere rullemotstand, høyere fremkommelighet vet jeg ikke,
men for meg føltes det riktig å gå ned på bredden.

Vinterdekkene er Nokian Hakkapelita piggfrie, bra score på rullemotstand og støy.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

RuneW

Finnes det egentlig online-shopbare felger som har helt riktig dimensjon til Leaf'en? Skulle gjerne ha hatt kloa i en felg/dekk-pakke til en rimelig penge (felgene trenger IKKE å være flotte/harry (stryk det uttrykket du ikke vil bruke)).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

koffeld

Sitat fra: Kryten på torsdag 13. september 2012, klokken 13:41
Bare så det er sagt så er det innpress på 45 mm i følge Nissan, ser det står 35 på felgen du har valgt

Måtte sjekke dette opp nå siden jeg har fått beskjed om at hjulene nå kan hentes (med 35 mm innpress).  I brukermanualen står det følgende (US versjon)

Road wheel
Type Size
Aluminum 16 6 6 1/2J
Tire
Type Size
Conventional P205/55R16 89H
DIMENSIONS AND WEIGHTS
Offset in (mm)
1.57 (40)

Siden tillatt differanse er 7,5 mm, burde vel 35 da gå greit?? 
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Kryten

Når jeg bestilte min dekk fikk jeg beskjed om 45 mm innpress. Har ikke sett i felgene enda (har ikke hatt de av) men skal sjekke hva det står
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

ehaarberg

Hva ble konklusjonen ang. felgpakken som ble nevnt tidligere her? 
Jeg sitter litt og vurderer den selv, og jeg ser jo ingen grunn til at det ikke skulle fungere greit.  Noen med noen store motsetninger rundt sammensetningen?  Min rekkevidde er viktigst på vanlig vei riksvei/motorvei, så da burde ikke felgvekten være av noen betydning?

Var plutselig -2 når jeg skulle kjøre ungene på skolen i morges, så da er det vel kanskje på tide å få gjort noe :P
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA