Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva betalte du?

Startet av ehaarberg, onsdag 03. oktober 2012, klokken 17:48

« forrige - neste »

Kryten

Den er der men er annerldes på en måte. Bilen slipper også taket opp til ~50 kmh ved flatt jern og tørr asfalt ;D. Fikk ufrivillig testet i oslo trafikken
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Arha

Sitat fra: Kryten på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:51
Turen er ca 13 mil gjennomført med snittfart på ca 65 og uten varme (med luft på ruta og ned, veldig kalde tær ved ankomst.)

Hvordan får du til luft uten varme? Klimaanlegget må vel være påslått med minst 16 grader for å få luft på ruta og ned.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Kryten

Sitat fra: Arha på mandag 15. oktober 2012, klokken 23:43

Hvordan får du til luft uten varme? Klimaanlegget må vel være påslått med minst 16 grader for å få luft på ruta og ned.

Trykk på off deretter på mode til man har luft på rute og ben.

Fikk forresten sjekket på vei til jobb i dag. Når klima står på 16 grader så er varmeren avslått Hadde ikke mere enn 1 - 2 km å tjene på å slå av (utetemp 4 - 3 grader..)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

BE

Med temperaturen satt på 16°C vil lufta i varmeapparatet ikke gå gjennom varmeveksleren. Men bilen insisterer allikevel på å varme opp vannet i varmeapparatet. I starten vil derfor effektforbruket være høyt til temperaturen på vannet er oppnådd, men siden luften ikke ledes gjennom veksleren og kjøler ned vannet vil varmekolben skru seg av etter en stund.

Dersom du bruker forvarming før du kjører vil vannet allerede være oppvarmet i det du starter, og varmekolben blir derfor ikke aktivert dersom du har temperaturen på 16 °C. Den vil bare tennes med jevne mellomrom for å opprettholde varmen på vannet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ogi

Sitat fra: BE på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 08:49
Med temperaturen satt på 16°C vil lufta i varmeapparatet ikke gå gjennom varmeveksleren. Men bilen insisterer allikevel på å varme opp vannet i varmeapparatet. I starten vil derfor effektforbruket være høyt til temperaturen på vannet er oppnådd, men siden luften ikke ledes gjennom veksleren og kjøler ned vannet vil varmekolben skru seg av etter en stund.

Dersom du bruker forvarming før du kjører vil vannet allerede være oppvarmet i det du starter, og varmekolben blir derfor ikke aktivert dersom du har temperaturen på 16 °C. Den vil bare tennes med jevne mellomrom for å opprettholde varmen på vannet.

"....At Nissan Design, our mission is to create attractive designs for the joy of our customer's everyday life...."

Riggghhhttttt.......   :-)

Kryten

Sitat fra: BE på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 08:49
Med temperaturen satt på 16°C vil lufta i varmeapparatet ikke gå gjennom varmeveksleren. Men bilen insisterer allikevel på å varme opp vannet i varmeapparatet. I starten vil derfor effektforbruket være høyt til temperaturen på vannet er oppnådd, men siden luften ikke ledes gjennom veksleren og kjøler ned vannet vil varmekolben skru seg av etter en stund.

Dersom du bruker forvarming før du kjører vil vannet allerede være oppvarmet i det du starter, og varmekolben blir derfor ikke aktivert dersom du har temperaturen på 16 °C. Den vil bare tennes med jevne mellomrom for å opprettholde varmen på vannet.

Med 1 times kjøring i temp på 3 -4 grader trodde jeg at vannet ville bli "fort" kaldt, mtp at reservoaret ligger i front.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Thomas Parsli

Sitat fra: Ogi på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 09:28
"....At Nissan Design, our mission is to create attractive designs for the joy of our customer's everyday life...."

Riggghhhttttt.......   :-)

Bare fordi det skorter på evnen, kan du ikke påstå at de ikke prøver...
Nissan har faktisk lagd noen pene biler, de kommer bare sjelden til Norge :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

herregud

Sitat fra: Oesse på mandag 15. oktober 2012, klokken 21:57
Sitat fra: herregud på mandag 15. oktober 2012, klokken 15:12
Har nå testet ut at det går an å kjøre til hytta også med vinterdekk. Kjører med Nokian Hakkapelitta R piggfritt med 2,5 kg lufttrykk. Avstanden til hytta er 125 km med variert terreng og en fjellovergang. Fikk LBW ca 3 km tidligere enn med sommerdekkene. Nå var det +4 og våt veibane i tillegg. På sommerdekkene kjører jeg med maks lufttrykk men ikke på vinterdekkene. Så utfra dette ser jeg ikke at det er noen vesentlig forskjell mellom disse vinterdekkene og originale sommerdekk.

Hvordan er det med dekkstøy?

Mitt inntrykk er at dekkstøy muligens er mindre med vinterdekk enn sommerdekk.
Leaf 2012
P85D 2015

flux

Sitat fra: Kryten på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 09:47
Sitat fra: BE på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 08:49
Med temperaturen satt på 16°C vil lufta i varmeapparatet ikke gå gjennom varmeveksleren. Men bilen insisterer allikevel på å varme opp vannet i varmeapparatet. I starten vil derfor effektforbruket være høyt til temperaturen på vannet er oppnådd, men siden luften ikke ledes gjennom veksleren og kjøler ned vannet vil varmekolben skru seg av etter en stund.

Dersom du bruker forvarming før du kjører vil vannet allerede være oppvarmet i det du starter, og varmekolben blir derfor ikke aktivert dersom du har temperaturen på 16 °C. Den vil bare tennes med jevne mellomrom for å opprettholde varmen på vannet.

Med 1 times kjøring i temp på 3 -4 grader trodde jeg at vannet ville bli "fort" kaldt, mtp at reservoaret ligger i front.
Det blir det, du kan like gjerne sette tmp til 16,5 grader og luft til kun frontrute, da får du hvertfall litt igjen for effekten som brukes, siden luften da går vi varmeveksler noe den ikke gjør på 16 grader.

Viften på Leaf blåser ganske mye luft selv på trinn 1, så for å minimere effektbruk kan en strupe ned på gjennomstrømning ved å velge modus for senter og bare åpne ett luftspjeld f.eks.

Leaf er en fantastisk bil, men varmeanlegget burde aldri kommet gjennom QA. A/C delen derimot er effektiv, jeg slår ikke av A/C ved varme, da det tørker ut luften og bruker lite effekt i forhold til nytten.

cra

Sitat fra: herregud på onsdag 17. oktober 2012, klokken 00:12
Sitat fra: Oesse på mandag 15. oktober 2012, klokken 21:57
Sitat fra: herregud på mandag 15. oktober 2012, klokken 15:12
Har nå testet ut at det går an å kjøre til hytta også med vinterdekk. Kjører med Nokian Hakkapelitta R piggfritt med 2,5 kg lufttrykk. Avstanden til hytta er 125 km med variert terreng og en fjellovergang. Fikk LBW ca 3 km tidligere enn med sommerdekkene. Nå var det +4 og våt veibane i tillegg. På sommerdekkene kjører jeg med maks lufttrykk men ikke på vinterdekkene. Så utfra dette ser jeg ikke at det er noen vesentlig forskjell mellom disse vinterdekkene og originale sommerdekk.
Hvordan er det med dekkstøy?
Mitt inntrykk er at dekkstøy muligens er mindre med vinterdekk enn sommerdekk.

Det var i grunn førsteinntrykket mitt også. Hadde jeg tenkt så langt hadde jeg lastet ned en dB-app på mobilen og gjort noen målinger før/etter skifte av hjul. Jeg vet en slik app ikke er nøyaktig, men forskjeller burde den kunne påvis ganske greit likevel. :)  Jeg har også Hakkapelita R dekk.

Har en bakketopp en km hjemmefra med flatmark siste 7-800 meterne som jeg bruker å "slippe" meg utfor av og til. Var ikke noe problem å trille helt hjem også med vinterdekk, og holdt 70-60 nesten hele veien. (kommer opp i ca 70 i bunnen av bakken, og mister fart til litt under 60 før jeg er framme).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kryten

Sitat fra: flux på onsdag 17. oktober 2012, klokken 01:02
Sitat fra: Kryten på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 09:47
Sitat fra: BE på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 08:49
Med temperaturen satt på 16°C vil lufta i varmeapparatet ikke gå gjennom varmeveksleren. Men bilen insisterer allikevel på å varme opp vannet i varmeapparatet. I starten vil derfor effektforbruket være høyt til temperaturen på vannet er oppnådd, men siden luften ikke ledes gjennom veksleren og kjøler ned vannet vil varmekolben skru seg av etter en stund.

Dersom du bruker forvarming før du kjører vil vannet allerede være oppvarmet i det du starter, og varmekolben blir derfor ikke aktivert dersom du har temperaturen på 16 °C. Den vil bare tennes med jevne mellomrom for å opprettholde varmen på vannet.

Med 1 times kjøring i temp på 3 -4 grader trodde jeg at vannet ville bli "fort" kaldt, mtp at reservoaret ligger i front.
Det blir det, du kan like gjerne sette tmp til 16,5 grader og luft til kun frontrute, da får du hvertfall litt igjen for effekten som brukes, siden luften da går vi varmeveksler noe den ikke gjør på 16 grader.

Viften på Leaf blåser ganske mye luft selv på trinn 1, så for å minimere effektbruk kan en strupe ned på gjennomstrømning ved å velge modus for senter og bare åpne ett luftspjeld f.eks.

Leaf er en fantastisk bil, men varmeanlegget burde aldri kommet gjennom QA. A/C delen derimot er effektiv, jeg slår ikke av A/C ved varme, da det tørker ut luften og bruker lite effekt i forhold til nytten.

Greia er at jeg hadde strømdorbruksskjermen oppe hele turen og det gikk ikke noe strøm til varmeren. Derimot når jeg har på 18 grader (samme utetemp)  så trekker den ca 750 watt noe som blir ca 5 km kjøring for meg, altså ikke noe ekstrem reduksjon i kjørelengde.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Oesse

Noen som har erfaringer med dette dekket: Vredestein Nord-Trac 2

Skulle i følge selger på Asker dekksenter være et av beste dekkene til elbil pga. meget lav rullemotstand og støy.


Horten

RuneW

#57
Sitat fra: flux på onsdag 17. oktober 2012, klokken 01:02
Det blir det, du kan like gjerne sette tmp til 16,5 grader og luft til kun frontrute, da får du hvertfall litt igjen for effekten som brukes, siden luften da går vi varmeveksler noe den ikke gjør på 16 grader.

Med for å avsløre meg selv som en komplett idiot: Hvordan setter jeg luft kun til frontrute? Via "modes" går det jo ikke. Trykker jeg på defrost, etterfulgt av A/C?

Satte på mine hjul i går, forresten, og de virker helt suverent:
http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/nissan/leaf/20110101/leaf.+%2880kw%29/s4/17644/26125/43146/#item=43146

Noen irritasjonsmomenter er det jo:

1. Disse evinnelige plastringene som må settes på
2. Hullene (i felgen) inn mot mutterene var så trange at jeg ikke kom til med min teleskop-hjulmutter-verktøy!
3. Selvsagt annen diameter enn originalmutterene så det blir en konstant bytting av piper til teleskopdings og muttertrekker...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Sitat fra: RuneW på mandag 29. oktober 2012, klokken 15:43

Hvordan setter jeg luft kun til frontrute? Via "modes" går det jo ikke. Trykker jeg på defrost, etterfulgt av A/C?


Ja, det er korrekt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Jærbuen

Sitat fra: RuneW på mandag 29. oktober 2012, klokken 15:43
Sitat fra: flux på onsdag 17. oktober 2012, klokken 01:02
Det blir det, du kan like gjerne sette tmp til 16,5 grader og luft til kun frontrute, da får du hvertfall litt igjen for effekten som brukes, siden luften da går vi varmeveksler noe den ikke gjør på 16 grader.

Med for å avsløre meg selv som en komplett idiot: Hvordan setter jeg luft kun til frontrute? Via "modes" går det jo ikke. Trykker jeg på defrost, etterfulgt av A/C?

Satte på mine hjul i går, forresten, og de virker helt suverent:
http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/nissan/leaf/20110101/leaf.+%2880kw%29/s4/17644/26125/43146/#item=43146

Noen irritasjonsmomenter er det jo:

1. Disse evinnelige plastringene som må settes på
2. Hullene (i felgen) inn mot mutterene var så trange at jeg ikke kom til med min teleskop-hjulmutter-verktøy!
3. Selvsagt annen diameter enn originalmutterene så det blir en konstant bytting av piper til teleskopdings og muttertrekker...

Måtte du handle nye ringer, eller fulgte de med? Måtte du også ha nye muttrer, fulgte disse med?

Har nemlig bestilt samme pakke, håper jeg slipper nye muttrer og slike ringer, er jo ikke akkurat gratis.....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA