Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva betalte du?

Startet av ehaarberg, onsdag 03. oktober 2012, klokken 17:48

« forrige - neste »

koffeld

Sjekket instruksjonsboken i bilen i går, og den spesifiserer også 40mm innpress på felgene.  Om det er riktig at 7,5mm differanse er OK, så burde felg og dekkpakken som er nevnt over med 35mm innpress (og som jeg også har bestilt) fungere fint. 

Når det er sagt, ser det ut til at byttdekk.com har de samme felgene også med 45mm innpress.  Ut fra det svært lite jeg egentlig vet om dette har jeg forstått at høyere innpress gir litt smalere hjul som gir noe dårligere veigrep men sannsynligvis litt bedre rekkevidde. 

Om jeg hadde visst dette på forhånd hadde jeg kanskje gått for 45mm innpress-felgene, men siden dekkene nå ligger ferdig montert og venter på meg går jeg for opprinnelig pakke og satser på å hente de i løpet av de neste dagene.  Om det skulle vise seg å bli fullstendig krasj skal jeg si fra.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

ehaarberg

Takk for svar, da klikker jeg på bestill-knappen her og satser på at det fungerer greit. 
Det er i alle fall godkjent med avvik opp til +/- 7,5 mm her til lands, og ut fra det jeg forstår her, så vil vi oppleve bedre sportslige kjøregenskaper, men høyere slitasje på foringer og bærearmer...

Dersom det skulle vise seg å krasje, så rekker jeg kanskje angreretten på postordrekjøp også slik at de kan sendes tilbake :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

cra

Hvilke dekkdimmensjoner har dere gått for? Jeg skal til å handle dekk og felg nå, og det står mellom HAKKAPELIITTA R XL PIGGFRI 195/60/R16 og 205/55/R16. Ser at 205-dekkene har B-merking på energiforbruk, mens 195-dekkene har C-merke. Forskjellen i rekkevidde tror jeg ikke vil ha noe å si for oss i praksis, siden det ikke er aktuelt med turer til grensa av det bilen klarer nå om vinteren.

Synspunkter på hva som ville være det mest "fornuftige" av disse to?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Merkelig at de har forskjellig energimerking, ring Nokia og spør om hvorfor. Be om dokumentasjon på rullemotstandsverdi.
Med tanke på snø og sørpe ville jeg valgt 195/60-16, har valgt disse selv. Mine har loadindex 93 og har ikke merke for energiforbruk (kjøpt i 2011).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ehaarberg

Jeg gikk for standard dekkdimensjon (205), da dette var det som kom opp i pakkebestillingen når jeg valgte bilmerke.  Blir spennende dette, kommer frem til jobb med 3 streker når det er 2 plussgrader og det ikke har vært et uhell på veien...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

jkirkebo

Sitat fra: ehaarberg på mandag 01. oktober 2012, klokken 21:56
Jeg gikk for standard dekkdimensjon (205), da dette var det som kom opp i pakkebestillingen når jeg valgte bilmerke.  Blir spennende dette, kommer frem til jobb med 3 streker når det er 2 plussgrader og det ikke har vært et uhell på veien...

I det øyeblikket bilen dropper ned til 5 streker har du 50% batterikapasitet igjen. Midt på 3.streken er ca. 40% igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ehaarberg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:08
I det øyeblikket bilen dropper ned til 5 streker har du 50% batterikapasitet igjen. Midt på 3.streken er ca. 40% igjen.

Oisann, det var interessant.  Da burde det ikke være noen problemer med rekkevidden i vinter i alle fall.  Godt man har mennesker som har mye kunnskap her på forumet.

Takk for info :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

jkirkebo

Sitat fra: ehaarberg på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:33
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:08
I det øyeblikket bilen dropper ned til 5 streker har du 50% batterikapasitet igjen. Midt på 3.streken er ca. 40% igjen.

Oisann, det var interessant.  Da burde det ikke være noen problemer med rekkevidden i vinter i alle fall.  Godt man har mennesker som har mye kunnskap her på forumet.

Takk for info :)

Litt feil info var det også :(
50% igjen er korrekt i overgangen 6-5 streker. 3 streker betyr i området 31-36%, ikke ca. 40%. Jeg tenkte på 4 streker (36-43%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ehaarberg

Takk for oppdatering.  For min del er det gode nyheter uansett, da det ser ut til at jeg får nok strøm til å klare meg selv om trafikken stopper opp litt innimellom.  Men tror boblejakke, hansker og lue skal være standardtilbehør i Leifen vinteren gjennom :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

koffeld

Sitat fra: koffeld på fredag 21. september 2012, klokken 14:51
Sjekket instruksjonsboken i bilen i går, og den spesifiserer også 40mm innpress på felgene.  Om det er riktig at 7,5mm differanse er OK, så burde felg og dekkpakken som er nevnt over med 35mm innpress (og som jeg også har bestilt) fungere fint. 

Når det er sagt, ser det ut til at byttdekk.com har de samme felgene også med 45mm innpress.  Ut fra det svært lite jeg egentlig vet om dette har jeg forstått at høyere innpress gir litt smalere hjul som gir noe dårligere veigrep men sannsynligvis litt bedre rekkevidde. 

Om jeg hadde visst dette på forhånd hadde jeg kanskje gått for 45mm innpress-felgene, men siden dekkene nå ligger ferdig montert og venter på meg går jeg for opprinnelig pakke og satser på å hente de i løpet av de neste dagene.  Om det skulle vise seg å bli fullstendig krasj skal jeg si fra.

Har endelig fått hentet dekkene og satt på bilen.  Mitt utrenede øye klarer ikke å se at dekkene nå er bredere enn før og to mils kjøretur til jobb avslørte heller ingen problemer.  Altså tror jeg prosjekt vinterdekk kan avsluttes  :)
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

RuneW

Sitat fra: koffeld på onsdag 03. oktober 2012, klokken 11:53
Har endelig fått hentet dekkene og satt på bilen.  Mitt utrenede øye klarer ikke å se at dekkene nå er bredere enn før og to mils kjøretur til jobb avslørte heller ingen problemer.  Altså tror jeg prosjekt vinterdekk kan avsluttes  :)

Godt å høre! Endte opp med å bestille samme pakke selv.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ehaarberg

Jeg har også fått mine og montert de på bilen. Nesten så jeg synes de ser bedre ut enn originalfelgene.

Et spørsmål dog, hvilket lufttrykk kjører dere i vinterhjulene? Samme som sommerdekkene? Og hvordan påvirker dette egenskapene på vinterføre?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

herregud

Har nå testet ut at det går an å kjøre til hytta også med vinterdekk. Kjører med Nokian Hakkapelitta R piggfritt med 2,5 kg lufttrykk. Avstanden til hytta er 125 km med variert terreng og en fjellovergang. Fikk LBW ca 3 km tidligere enn med sommerdekkene. Nå var det +4 og våt veibane i tillegg. På sommerdekkene kjører jeg med maks lufttrykk men ikke på vinterdekkene. Så utfra dette ser jeg ikke at det er noen vesentlig forskjell mellom disse vinterdekkene og originale sommerdekk.
Leaf 2012
P85D 2015

Kryten

Har samme oppfatning angående npkian.hakka r. Klarte å kjøre oslo - stavern på en ladning (20,3 kW brukt i følge carwings). Fikk første skilpadde for min del.

Turen er ca 13 mil gjennomført med snittfart på ca 65 og uten varme (med luft på ruta og ned, veldig kalde tær ved ankomst.)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Oesse

Sitat fra: herregud på mandag 15. oktober 2012, klokken 15:12
Har nå testet ut at det går an å kjøre til hytta også med vinterdekk. Kjører med Nokian Hakkapelitta R piggfritt med 2,5 kg lufttrykk. Avstanden til hytta er 125 km med variert terreng og en fjellovergang. Fikk LBW ca 3 km tidligere enn med sommerdekkene. Nå var det +4 og våt veibane i tillegg. På sommerdekkene kjører jeg med maks lufttrykk men ikke på vinterdekkene. Så utfra dette ser jeg ikke at det er noen vesentlig forskjell mellom disse vinterdekkene og originale sommerdekk.

Hvordan er det med dekkstøy?
Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA