Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

el nino

Sitat fra: FLEA på torsdag 28. mars 2013, klokken 21:39


Dette minner mer og mer om "mele egen kake" fra Nissan i Norge.. Og jeg er, om mulig, enda mer overrasket over at det ikke bråkes mer om dette. Nissan Norge finner opp ting som MÅ gjøres med bilen (ellers ryker garantien) og limer inn noen ekstra sider i instruksjonsboken. Jaha..


(Vil bare presisere at når jeg skriver service manual, så mener jeg ikke service hefte/vedlikeholdsinstruks som følger bilene, men service manualen som verkstedene bruker.)

El-bilforeningen kunne jo bringe denne saken inn for konkurransetilsynet, (som trådtittelen antyder)eller til FBI på NRK. Hadde vært interessant å høre hva BNH og andre Leafverksteder hadde å si til dette. Og før noen begynner å bråke, skjer det neppe noen forandring 8)

elforvan

Bil: Vetle Lauv (2012)
robotklipper: http://worxlandroid.com/
Sykkel: 48v 800w Electric

fael

Er det noen som vurderer å droppe servicene til Nissan?
Norsk kjøpslov overstyrer Nissans garantier, og forutsetter vel ikke en årlig garantibetaling slik det legges opp til av Nissan. Synspunkter?
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

FLEA

Har noen av dere lykkes med å få pris på kun batterirapporten?
Ifølge serviceskjema er det vel kun dette som må utføres hos Nissan forhandler. Alt annet kan tas hos andre verksted.
Jeg har vært i kontakt med fire forhandlere, men ingen av dem vil gi meg pris på rapporten uten at jeg bestiller full service.

Balrog

med "amerikansk" Leaf som Nissan Norge ikke vil ha noe ansvar for vil jeg gjerne bruke alternativ servicepartner i oslo-området. Ser ingen grunn til å betale ca 4000 for at en lærling på bnh sparker i dekkene, leser av km-stand og konstaterer dårlig fjernlys og spylerdyser, som lett oppdages av bnh når det ikke blir garantireparasjon.

kan man ikke hente ut batterirapport selv?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafster

Hør med Sandvika bil. Disse bør ha noe utstyr for dette.

edakcots

Pris på service hos Nissan NL er 87 Euro!!! Det har jeg svart på hvitt hvis noen trenger å se:)
Ufattelig at BNH skal ha over 5 ganger så mye!!!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Mr.Zero

Sitat fra: edakcots på onsdag 10. april 2013, klokken 10:55
Pris på service hos Nissan NL er 87 Euro!!! Det har jeg svart på hvitt hvis noen trenger å se:)
Ufattelig at BNH skal ha over 5 ganger så mye!!!

Da tviler jeg på at de demonterer og smører opp bremser på alle hjul mm...
En tannlege i Latvia tar kr.800,- for en rotfylling....
Norge er Norge, Jarlsberg er Jarlsberg, ape er ape.... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Blip

Tesla har vel akkurat offentliggjort priser i Norge. Med 4 år/80 000km blei det 4750 pr. år ... ink. deler, uten dekk.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

FLEA

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 10. april 2013, klokken 15:06
Sitat fra: edakcots på onsdag 10. april 2013, klokken 10:55
Pris på service hos Nissan NL er 87 Euro!!! Det har jeg svart på hvitt hvis noen trenger å se:)
Ufattelig at BNH skal ha over 5 ganger så mye!!!

Da tviler jeg på at de demonterer og smører opp bremser på alle hjul mm...
En tannlege i Latvia tar kr.800,- for en rotfylling....
Norge er Norge, Jarlsberg er Jarlsberg, ape er ape.... ;D
Billigste rotfylling i Norge koster 660,-. ( http://www.klikk.no/helse/tannhygiene/article818268.ece)
Ingen andre land, som jeg har funnet, demonterer/smører/monterer bremser. Det er utelukkende ett Nissan Norge påfunn.

Mr.Zero

Sitat fra: FLEA på onsdag 10. april 2013, klokken 18:54
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 10. april 2013, klokken 15:06
Sitat fra: edakcots på onsdag 10. april 2013, klokken 10:55
Pris på service hos Nissan NL er 87 Euro!!! Det har jeg svart på hvitt hvis noen trenger å se:)
Ufattelig at BNH skal ha over 5 ganger så mye!!!

Da tviler jeg på at de demonterer og smører opp bremser på alle hjul mm...
En tannlege i Latvia tar kr.800,- for en rotfylling....
Norge er Norge, Jarlsberg er Jarlsberg, ape er ape.... ;D
Billigste rotfylling i Norge koster 660,-. ( http://www.klikk.no/helse/tannhygiene/article818268.ece)
Ingen andre land, som jeg har funnet, demonterer/smører/monterer bremser. Det er utelukkende ett Nissan Norge påfunn.

Å demontere bremser for service, burde de fleste bilverksteder gjort av den enkle grunn at bremsene rett og slett setter seg fast. Særlig bak. Gjøres dette regelmessig, vil man slippe å skifte rustne skiver og skjevslitte klosser etter 30-40.000km. Og særlig på en elbil er temaet rustne bremser hett. Elbil er jo ofte en bil som kjøres i og rundt storbyene. Lav fart, lite bremsing og rikelig med salting gjør sitt med bremsene. Så behovet er der! At Nissan da legger dette inn i servicen her på berget, syns jeg er bra!
At det koster mye å ha bilen på service på et (merke)verksted i Norge, ja det gjør det. Likevel hadde jeg aldri levert min 1/2/3 år gamle bil på Bakgården Auto LTD med frivillig kvittering bare for å spare en tusing eller to, for så å reise til merkeverkstedet for å skrike over ei spyledyse som spruter litt feil - og forvente at de skal reparere på garanti der og da.. Men - vi er forskjellig, og i mitt hode ville jeg så absolutt kostet på meg en tur til Nissan hadde jeg først svidd av nærmere 300.000,- på en ny Leaf. Det har man igjen for, mener nå jeg. Så kan jeg heller bruke litt tid på Finn.no og Ebay for de gode kjøp.

Tennene mine får min norske, erfarne tannlege ta seg av. Dyrt ja, men det får heller stå til.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: FLEA på onsdag 10. april 2013, klokken 22:09
La oss anta at du har rett. Finn en annen bil som har dette i årlig service.
Hva er det med norsk klima som er så spesielt forresten? Siden dette bremsetullet blir ikke gjennomført på LEAF andre steder.
Tror du Nissan hadde sluppet denne bilen på veien i f.eks. Minnesota hvis dette var tilfellet?
Fint for Nissan at de har blåøyde kunder som ikke stiller spørsmål og bare betaler.


Fant denne på nettet;

"Hei

Har fått pris på 4100kr på 15000km service på Foresteren min i Bergen, er dette en ugrei pris
eller helt grei ?
Evnt hva som gjøres på denne servicen

Boxertraktor 2,0D 09 modell   


mvh Fredrik"

Vedrørende det norske klimaet kontra resten av verden, så har vel vi forholdsvis store tempsvingninger, mye fuktig luft i store deler av landet, lang kystlinje, mye salting mm. Og lave fartsgrenser... Og sikkert mye annet.. Poenget mitt er at bremser setter seg fast på en rekke bilmodeller - og at det er forholdsvis dyrt å utbedre. Ved å fri opp bremsene jevnlig, vil både bremseeffekt og levetid økes. Det koster noen kroner i jobb ja, men det koster mer å skifte skiver og klosser annen hvert år. Derfor vipper jeg ut bremseklossene og duller litt med dem samt anleggsflaten til caliperene hver gang sommerhjulene skal på.

Er du sikker på at dette med bremseservice på Leaf bare er et norsk fenomen - og ikke et skandinavisk..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

FLEA

Se det. Subaru driver med slikt. Det visste jeg ikke. I stand corrected.

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 10. april 2013, klokken 22:44Er du sikker på at dette med bremseservice på Leaf bare er et norsk fenomen - og ikke et skandinavisk..?
Så sikker som jeg kan være med informasjonen jeg har.
Vet ikke noe om Finland, men forhandlere i Gøteborg og i København gjør ikke dette.

Årsaken til at min forrige post er borte er kommentaren om blåøyde kunder. Kunne spart meg den. Beklager det.

Balrog

Kjører man litt "aktivt" og aldri lar bilen stå i ukevis på vinteren kan dette umulig være noe problem. Jeg har aldri hatt slike problemer med bremser på biler annet enn de som har blitt stående svært lenge på vinteren. Og helt ærlig så vil jeg heller bytte bremser hvert 8. år enn at de skal "smøres opp" hvert år. Lurer på hva de smører med. Så langt jeg vet skal ikke bremser smøres med noe som helst, men man kan evt. la stemplene i caliperne få en halv dråpe bremsevæske ved montering. Ikke f@3n om de drar bremsene så mye fra hverandre. I Norge er arbeid betydelig dyrere enn deler. Skivebremser er gjennomtesta teknologi i vårt klima.

Dette er en fin ekstraservice for de som ønsker den, men det er bare tøv å ha det som noe alle skal betale for, uavhengig av behov og ønsker. Funker bremsene som de skal er da ikke noe poeng i å dra dem fra hverandre. Med de "åpne" felgene fra Nissan er det rimelig enkelt å se at skivene ser bra ut. Dette opplegget er "hele folket i arbeid" i Nissan-versjon. Hva om de demonterer samtlige elektriske koblinger og lyspærer og smører dem opp meed CRC hvert år også? Det blir fort noen ekstra tusenlapper og kan også forsvares med "det tøffe norske vinterklimaet med salting osv". Og de kunne smøre dørlistene med silikonstift.

Snodig fokus på service nr man vet hvilke ting som faktisk går i stykker på Leaf. Er det i det hele tatt noen som har opplevd at Leaf har hatt sviktende bremser?

En god del Leafer kjøres for øvrig i områder der det saltes minimalt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

edakcots

Hehe, måtte le av innlegget til forrige mann her ;D
Vi kan jo foreslå for NN noen muligheter for å fakturere enda mer? tvungen utvendig vask pga rustsjekk? La oss si 1.500 ekstra???

Egentlig bare småpenger vi diskuterer her men det er jo prinsippet som er saken. Dere skulle sett ansiktet på Service sjefen for Nissan Nederland når jeg fortalte hva det kostet her hjemme! Først sto de som lammet, trodde jeg løy. Men så kom flere av mekanikerne til, og de fleipet om at i Norge får man "annen" service på et annet rom mens man venter på sin bil :-*

Selvfølgelig skal ikke bremsene smøres. Her har Nissan gjort fullstendig skivebom igjen! Tenk hvilken markedsføring de kunne laget? Ser for meg "vanlig verksted" på en film snutt som denger og slår i bremsene på en BMW, mens nabo verkstedet sitter med en laptop i hånden og får grønn stor OK på skjermen i en leaf, og til feks 990.- eller 0... Lagt på prisen 5000 i ny-bilprisen og gitt gratis service første 5 år? Det hadde stoppet mange trilling-kjøpere og kanskje også tiltrukket seg andre nye kunder:)

I stedet sitter en tulling i Nissan Norge og finner på ekstra kostnader... Som en i NN sa til meg, kunder tror de har garanti i lang tid, men vi dytter det over på wear'n tear.

Vi kan vel lage en forslagskasse til NN? hva med lufttrykksjekk? skal vi si 99.- per hjul?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA