Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: RuneW på torsdag 21. mars 2013, klokken 07:57
Jeg hadde min Leaf på første service i går hos Brennes Auto i går.

Sarpsborg eller Moss?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rasmus.B

Når det gjelder knirk i opphenget på bilen, tror jeg at eneste fornuftige løsning er å få byttet foringer. Det ble gjort på min bil hos BNH Økern på service. Der var de ganske klar på at det var det som måtte til. Trege vindusheiser kjente de også til, og sa at der måtte man smøre med silikonfett ved gjevne mellomrom flere ganger i året. Mine vinduer ble smurt opp, og fungerer helt fint nå. Jeg sa at det er første bil jeg har hatt der en må smøre gummilistene så ofte for at de skal fungere. Oppdatering av firmware i bilen er heller ikke noe heksekunst, og at Brennes må ha sentral godkjenning på hver enkel oppdatering virker helt meningsløst, men hva vet jeg? Nå er det heller ikke sikkert at kundemottakeren du hadde med å gjøre er noen spesialist på Leaf, og var helt oppdatert på prosedyrene med firmware oppdateringer, men forhåpentligvis er mekanikeren som utførte servicen på bilen din det.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

FLEA

Det forundrer meg at det ikke er mer bråk rundt dette enn det er. Vi har i dag to hybrider fra Toyota og vurderer bytte hvertfall en til Leaf. I den forbindelse har jeg lest mye på forumene, besøkt forhandler og prøvekjørt. Ved service på Toyota hybrid har vi betalt 1990,- for første år og 3490,- for andre år. (inkl. 4 liter 0w20 olje på begge)  Lokal forhandler skal ha hhv. 4000,- og 6000,- for samme servicer på Leaf. Men de kan ikke forklare hvorfor.

I andre markeder benyttes lave servicekostnader og kalkulatorer for "cost of ownership" som salgsargument. Se på http://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/features/ for eksempel. Her siterer Nissan en Leaf kunde som har betalt $20 for sin 7500 miles service. Hvorfor skal vi i beste fall betale over 20 ganger mer?

Noen med litt vekt bak seg burde tråklet dette oppover i Nissan systemet og fått noen fornuftige svar. Nå kan det virke som om forhandlerne tar det som passer dem. Og er man riktig uheldig så ligger neste Nissan forhandler mer enn 100km fra den man handlet Leaf hos slik at de i praksis har monopol på service til Leaf og Nissans prisgaranti på service er ubrukelig.

Aspiranten

Ja elbilforeningen m.fler glimrer med sitt fravær.

Vi har derfor meldt oss ut. Èn plass må vi spare inn igjen pengene som Nissan tar.
Nissan Leaf

el nino

Brennes auto i Moss hadde lavest og konkurransedyktig pris på 1.gangsservice. Men nå har også de hevet prisen tilnærmet BNH-------har noen snakket sammen? :-[ Når man tenker på bråket som har oppstått ved at bankene hever renten med 0,3 % er det rart at det ikke kommer reaksjoner når et verksted hever prisen med 1000kr. for den samme jobben. Og når alle Leaf verksteder har tilnærmet samme pris, er det heller ingen reell konkurranse :'(

Rio

Sitat fra: el nino på fredag 22. mars 2013, klokken 23:40
Brennes auto i Moss hadde lavest og konkurransedyktig pris på 1.gangsservice. Men nå har også de hevet prisen tilnærmet BNH-------har noen snakket sammen? :-[ Når man tenker på bråket som har oppstått ved at bankene hever renten med 0,3 % er det rart at det ikke kommer reaksjoner når et verksted hever prisen med 1000kr. for den samme jobben. Og når alle Leaf verksteder har tilnærmet samme pris, er det heller ingen reell konkurranse :'(

Jeg var en av de heldige som fikk "gammelprisen", men da jeg så hvor mange timer det faktisk tok (selv om de gjorde noe garantiarbeide også), så forstår jeg jo at kr 2500 trolig var i snaueste laget.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

masae

Har hatt bilen min inne på ettårsservice i går og i dag hos Aasen bil på Minnesund, ettersom de var det billigste alternativet jeg kunne finne (3250,-), og fordi jeg er alt annet enn imponert over servicen jeg har fått fra Birger N. Haug etter at jeg fikk overlevert bilen fra dem.

Servicen ble utført ihht. sjekkistene til Nissan, men jeg fikk ikke noe ark med oversikt over batteristatus og "karakterer" på hvor flink jeg hadde vært til å ta vare på det som jeg har lest mange (alle?) andre som har hatt leafen på ettårsservice har fått. Synes det er litt rart, men skal ta kontakt over påske for å høre om de kanskje har glemt å gi meg en kopi.
Ellers spurte jeg også om hvorfor det var så veldig dyrt å få gjort service på denne bilen, men fikk ikke noe godt svar på det.

Ellers hadde jeg følgende liste med feil jeg ville de skulle se på:

Dårlige vindusspyledyser
Dysene ble justert, og fungerer litt bedre enn før nå. Er fortsatt ikke fornøyd.

Vanskelig å få start på bilen etter at forvarming har vært slått på uten at bilen er tilkoblet strøm
De kontrollerte med Nissan, og det var ingen programvareoppdateringer tilgjengelig til min bil. Problemet er derfor ikke løst.

Veldig dårlige (svært gult) fjernlys
Det var i følge verkstedet ikke særlig høyt spenningsfall på bilen min, men de sendte saken videre til Nissan. Komer sannsynligvis ikke til å skje noe her med andre ord.

Tregt sidevindu på førersiden
Vet ikke hva de gjorde, men nå fungerer det som det skal

Blå lakk på Nissan-emblem bak flasser av
Byttet emblemet

Vanskelig å lukke bagasjeromsluken til tider
Kunne ikke reprodusere problemet

Knirking i fortstillingen ved kjøring over f. eks. fartshumper, særlig i lave temperaturer
Åpnet opp og smurt foringer. Jeg kommer ikke til å finne ut av om dette virket før neste vinter (med mindre det plutselig blir veldig kaldt igjen)

Bremsene "lugger" ved bremsing i lave hastigheter
Kunne ikke reprodusere problemet
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Balrog

Disse servicene virker jo til forveksling som å kjøre gjennom vaskeautomaten på Statoil, sparke i alle 4 dekk, plugge i CANbus, ta en utskriftsdump, spraye CRC på foringer og silikon på førervinduets sider og skrive "Feilen kunne ikke reproduseres" på vanskelige ting som ulelyd i lave temp, svake gule fjernlys, slappe fjærer i bakluka og spylerdyser som er slappere enn grevinnehenget til Erna Solberg. Deretter helgarderes i serviceheftet og 3.500 kr, takk! Grei fortjeneste på 30 minutters puslejobb.

Jeg tror vi skal være veldig glad til for at de ikke skal gjøre vanskelige ting som å skifte olje, oljefilter, tennplugger, justere ventiler og skifte registerreim. Da hadde antagelig servicen kostet tett oppunder 30.000kr, og det hadde fort tatt en måneds tid.

Jeg ønsker meg at et helt uavhengig selskap med yrkesstolthet og integritet påtar seg service på Leafen til priser som står i forhold til tids- og materialbruken. Så kan BNH/Nissan kose seg med garantireparasjoner av disse low-tech-greiene som later til å gå igjen på nær sagt alle Leafer - fremdeles uten at BNH har hørt om det tidligere.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rio

Jeg så at mekanikeren demonterte, renset, smurte og monterte alle 4 bremsene. Og det tok tid, for det var mange deler. Med tanke på tidsforbruk virket det faktisk billig med kr 2500.

Han skiftet også foringene (ikke bare smurte, men skiftet), testet en temperaturfeil, og en del annet.

Han brukte mye tid på å måle spenningene på fjernlysene, og melde dette inn til Nissan. (Som så påstod at det var normalt, men det er ikke hans feil.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

FLEA

Spurte du mekanikeren om hvorfor han gjorde det?
Det står ikke i service manualen fra Nissan at dette skal gjøres. Det står visuell inspeksjon av bremseskiver, bremseklosser og bremserør.

BE

Jeg spurte, det er instrukser fra Nissan Norge. Det limes inn nye sider på første service dersom det ikke står i den medfølgende boken.
Fullstendig meningsløst og veldig dyrt punkt, dersom du spørsmål meg. Toyota gjør ikke dette på sine hybridbiler, og de regenererer tilsvarende mye som Leaf, om ikke enda mer...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Ja, at i noen bremsesystemer så "lagret" salt og møkk seg, mye mer enn i andre design.

Husk at det nettopp er regenereringen som gjør at bremsene sjeldent brukes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Sitat fra: Rio på torsdag 28. mars 2013, klokken 21:11
Ja, at i noen bremsesystemer så "lagret" salt og møkk seg, mye mer enn i andre design.

Husk at det nettopp er regenereringen som gjør at bremsene sjeldent brukes.
Det er jo nettopp derfor jeg nevner Toyota sine Hybridbiler, de regenererer tilsvarende som Leaf, om ikke enda mer, og de utfører ikke denne kostbare oppsmøringen av bremsene på service.

Toyota inspiserer bremsene og utfører eventuell oppsmøring ved behov, fornuftig og kostnadsbesparende for kunden. Her har Nissan noe å lære.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

FLEA

I Nissans service manual har man to scenarioer. Ett for normal slitasje, og ett for "mer enn normal" slitasje. Salt nevnes spesifikt. Denne demonteringen/smøring/montering av bremser nevnes ikke med ett ord i noen av scenarioene.

Dette minner mer og mer om "mele egen kake" fra Nissan i Norge.. Og jeg er, om mulig, enda mer overrasket over at det ikke bråkes mer om dette. Nissan Norge finner opp ting som MÅ gjøres med bilen (ellers ryker garantien) og limer inn noen ekstra sider i instruksjonsboken. Jaha..

Toyota Hybrider har jeg to av i garasjen og i servicemanualen dems står det visuell inspeksjon og funksjonstest på samtlige servicer. Så en Prius taxi i går som fikk byttet bremseklosser for første gang. Den var gått 160.000km.. Spørs om man ikke bare må fortsette med Toyota ettersom Leaf tydeligvis blir livsfarlig om man ikke demonterer bremsene hvert år.

(Vil bare presisere at når jeg skriver service manual, så mener jeg ikke service hefte/vedlikeholdsinstruks som følger bilene, men service manualen som verkstedene bruker.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA