Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VW Golf El-bil City Stromer

Startet av Cobos, mandag 21. januar 2008, klokken 01:00

« forrige - neste »

tom

#30
Unnskyld men har du (Kaysel)  lest rapporten?, slik som jeg leser den vil elbiler i Norge ha totalt sett ha en 66 % mindre utslipp av CO2 enn en "personbil" Dette jo er jo bevist manipulasjon av rapport som i seg selv i utgangspunktet innerholder mange feil.
(Det er dessverre en del organisasjoner som leter febrils etter nye arenaer for å eksponere seg nå som TV 2 har sluttet med Holmgang. )   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

kaysel

Sitat fra: Cobos på onsdag 30. januar 2008, klokken 17:45
Sitat fra: kaysel på onsdag 30. januar 2008, klokken 16:29
Vi blander ingenting fordi vi har sagt klart fra at det er direkte utslipp vi snakker om. Du unnviker mine spørsmål:

A) Hva er feil ved våre tall for direkte utslipp (fint om du er konkret)?

B) Mener du at el-biler ville hatt null CO2 utslipp hvis det stod bensindrevne strømaggregater langs veien og produserte strøm som el-bilene tok ned gjennom en kjøreledning på taket alà toget (Ja / Nei holder bra)?

Hvor finner du påstandene om at vi presenterer vår informasjon som "avslørende" og "sensasjonelle"? Vi har bare brukt tall for forskjellig energibruk knyttet til forskjellige transportmidler og regnet de om til CO2 utslipp. Det finnes ingen sensasjon her og våre beregninger er svært enkle. Et eksempel på at vår artikkel er høyst relevant finner du her: http://www.ilea.org/lcas/taharaetal2001.html


For å begi meg inn på dette og kommentere feilen din. I direkte utslipp (forstått som utslippene som skjer direkte i generering av fremdrift) er saken veldig grei:
0 direkte utslipp: elbil, tog (uansett hastighet)
Noe direkte utslipp: paralellhybrid bil som Prius
Mere direkte utslipp: ICE personbiler, tungtransport
Masse direkte utslipp: Fly
På spørsmål b: Ja så absolutt, elbilene ville hatt 0 i DIREKTE utslipp. Jeg ser isåfall bort fra veistøv som biler lager uavhengig av fremdriftsmodus, og kan nevne at dette er et minimalt problem for all skinnegående trafikk.

Så enkelt er det.

Snakker vi derimot om INdirekte utslipp i en brønn-til-hjul bilde er det klart at generering av elektrisk strøm fører til utslipp NOEN steder i Europa. Men da må man ta med kullsand prosjekter, skipstransport av olje, tankbiler, effektivitets data inne i motoren osv osv osv. Dette er et større og vanskelig regnestykke som krever mye detaljer.

Jeg savner fortsatt en KILDE på det 1,6 tallet ditt. Referere til en eller annen undersøkelse i England er ikke en kilde.

Det aktuelle "forskningsinstituttet" du refererer til er lagt ned, oppgir ikke finansieringskilder eller annet som kan brukes for å gå de etter sømmene så lite troverdig som kilde desverre.

Sindre Berg aka Cobos

EDIT: Ymse leifer
http://www2.lut.fi/~kklemola/dontfly/carsof2006.htm
http://www.liftshare.org/download/car-passengers-analysis.pdf

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Makan... Det gikk hett for seg, synd jeg gikk glipp av det. Blir vel ikke så veldig mye seriøst debatt når man beskylder motparten for å gjøre nøyaktig samme feil som er selv gjør. Sorry, men når man begynner å leke med statistikk og tall selv så blir det fort veldig, veldig feil, spesielt dersom man bruker Sudbømetoden, og kun bruker data som støtter ens egne meninger. Litt synd at debatten tok en vending a la det leserkommentarene på db.no gjør.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Idag slo vi vist på PCen for sent til å være med på moroa noen og enhver. Så jeg får nøye meg et et kjent sitat fra Churchill:

Det er tre former for løgn: Løgn, Forbannet løgn og statistikk.

Eller som det sto i en lærebok: dersom en gruppe på 10 unge kvinner består av 9 jomfruer og en gravid, er alle statistisk sett 10% gravide og hun som er gravid er 90% jomfru.

Uansett min bil går på det jeg sparer med varmepumpe, den strømmen var jo på vei til huset mitt uansett.

Egentlig bør jo det som kan brennes brukes til oppvarming der er virkningsgraden meget høy, og elektrisk strøm til transport, og de nye T-bane togene i Oslo bruker nesten like lite energi som en elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

"We will fight them on the beaches...." en annen sitat fra Winston Churchill.
Bra jobbet gutter, slike angrep må aldri oversees og sannheten må fram. Det var akkurat FRP tankegang og ingen vits å bruke krefter her. Jeg foreslår at vi slette hele emne her i tilfelle den gjennomsyrer en hyggelig og opplyst forum.
Ta en medlemsavstemning og bruke lagringsplass til noe fornuftig. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tom

For de som roter litt med begrepene i forbindelse med global oppvarming (som for eksemple bilaksjonen), vil jeg anbefale å se dette klippet " Er global oppvarming noe som vil spre seg til utlandet også"

   

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Rio

Sitat fra: Ken på onsdag 30. januar 2008, klokken 21:55
"We will fight them on the beaches...." en annen sitat fra Winston Churchill.
Bra jobbet gutter, slike angrep må aldri oversees og sannheten må fram. Det var akkurat FRP tankegang og ingen vits å bruke krefter her. Jeg foreslår at vi slette hele emne her i tilfelle den gjennomsyrer en hyggelig og opplyst forum.
Ta en medlemsavstemning og bruke lagringsplass til noe fornuftig. Ken

Hei,

Jeg synes tråden bør få stå, som en skrekk og advarsel til den alminnelige befolkning! :)

Det viser jo nettopp hva som finnes av *host* "merkelige" holdninger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hens

Hei Kaysel, hvis hensikten er å provosere, har du fått en innertier.

Driver du daglig med politisk valgkamp eller lignende? Du høres like saklig ut som en politiker under valgkampen når du uttaler deg om mitt kosthold og Thinks strømforbruk.
Noen tørre fakta:
En sporvekselvarmers forbruk på 10kw  kan lade 2 Thinker på 3 timer. Når jeg benytter avbrutt lading trenger jeg 15-16 kwh for å fylle batteriet helt opp.
Med full overlading ca 17-19kwh.
Under initiallading har jeg målt 22-23 kwh

Hvor får du dine tall fra?

Og hvor har du hentet dine opplysninger om mitt kosthold fra?
Jeg spiser svært sjelden kjøpepizza, og drikker nesten ikke cola.
En av mine favorittretter er fiskesuppe, og etter å ha lest dine innlegg  begynner jeg å lure på om det er sant det som sies, at det hjelper på intelligensen.

Spis mer fisk!

Og forøvrig bør vi vel slutte å kommentere denne "gjesten".

H


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Slike gjester kalles "Troll", og de finnes i de fleste forum. De liker å lage kvalm, og min erfaring er at det beste er å tie dem ihjel.

Litt synd at han ble sur og forlot oss; jeg tror det varofordi han var i ferd med å innse hvor "steike tulne" de grafene var.

Selv støtter jeg mye av dset de jobber for, men at både hybrid og familirebil ble mer miljøvennlig enn el-bil ser jeg på som helt usannsynlig. Og det er IKKE fordi jeg er el-bil-fanatiker på noen måte og ikke kan se negative sider ved "mine egne". Det er mulig jeg misset noe i diskusjonen, men så vidt jeg kunne se hadde han tatt med eksterne utslipp på el-bilen (produksjon av strøm) men ikke for de andre?

Vel, vi får vel heller prøve å finslipe argumentene til neste troll dukker opp, og da gjerne uten for mye bruk av statistikk. Spesielt sett i lys av hvor feil det kan bli, jamfør gravide jomfruer.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#40
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. januar 2008, klokken 19:29

Egentlig bør jo det som kan brennes brukes til oppvarming der er virkningsgraden meget høy, og elektrisk strøm til transport, og de nye T-bane togene i Oslo bruker nesten like lite energi som en elbil.

hens, gjorde meg oppmerksom på at dette ikke var helt sant. Det viser at en skal stole på alt som kommer på trykk. Jeg trodde på Sporveien og Siemens som sa at disse nye vognene hadde regenerering av energi ved oppbremsing, men så mangler det noe i infrastrukturen. Men det jobbes med saken så det bil nokk sant om en stund.

Altså enda leder elbilen selv med bare en passasjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 30. januar 2008, klokken 14:14

Enten har bilaksjonen drukket det de egentlig ville ha på tanken, eller så er det en gjeng som ble sparket ut av Frp, og startet sin egen lille utbrytergruppe. (Mulig jeg får Per Danielsen på tråden hvert øyeblikk, men det får gå..)


Her glapp det vell litt i svingen Lars. Frps utbrytergrupper er vell nærmest av den oppfatning at utslipp av CO2 er et gode, som i verste fall vil og oss et behagligere klima i Norge.

Bilaksjonen mener jo at det er viktig å få ned utslippene og at den beste måte er å bytte ut elbiler med fossilbiler med lavt forbruk.

Selv om begge har en pent sagt uklar logikk står de helt klart for ulike synspunkter.

En annen ting: det er vel etanol som nå blandes i bensinen (E85), men for å komme til bil aksjonens resultat kreves metanol. ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eljet


En grunn til at elbiler kommer så dårligt ut er kansje at det produseres mye CO2 under produksjonen av       
elbillene på samme måte som ved produksjon av alle andre biler, men en fosil bil går fort 200 000 - 400 000  før de går i pressa. men mangen elbiler er nesten ikke kjørt mange mil før de skrotes.
Hvis de deler CO2 som oppstår under produksjon pr mil bilen er kjørt så kan jeg tildels forstå tallene
Dette er eneste måte jeg tror de kan ha brukt tallene

Oppfordringen er jo å kjøre alle elbiler mangen km og slite de helt ut,
å ikke kaste de når de er under 10 år gamle.

Min 94 mod kewet skal gå mangen år til  8)
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Griffel

Sitat fra: eljet på torsdag 31. januar 2008, klokken 21:41

En grunn til at elbiler kommer så dårligt ut er

Batterier, elmotor og elegtronisk motordrift
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

#44
Sitat fra: eljet på torsdag 31. januar 2008, klokken 21:41
En grunn til at elbiler kommer så dårligt ut er kansje at det produseres mye CO2 under produksjonen av elbillene på samme måte som ved produksjon av alle andre biler, ...

Om man leser rapporten som de refererte til, så viste det seg at elbilproduksjonen bidro ca dobbelt så mye, men det utgjorde bare noen få prosent av totalen over levetiden.
Med andre ord er det igjen de forferdelige kullkraftanleggene i europa som får skylden....

Noen må se å få fjernet dem slik at elbilene blir mer miljøvennlige :D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA