Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#5385
Sitat fra: Storg på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 22:57Såfremt Tesla følger denne definisjonen så har de jo endel andre kostnader som skal dekkes for å gå med overskudd.
Det er derfor de ikke har gått med konsekvent profitt i alle år.

Opex er der hovedtyngden av ekstrakostnadene ligger, og dette utgjør ca 1,3 mrd dollar. Altså Tesla må få inn nok penger på bruttomarginen til bilene de selger for å dekke disse 1,3 mrd. Med omsetning på 6,8 mrd må altså bruttomarginen være ca 1,3 / 6,8 = 19% i snitt på alle produktene for å gå i null. (Veldig forenklet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

What-a-watt

Til sammenligning hadde VW en bruttomargin på 18.4% i 2017, og de tjener godt med penger....

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:33Til sammenligning hadde VW en bruttomargin på 18.4% i 2017, og de tjener godt med penger....
Skal man produsere biler med overskudd trenger man stor skala. Tesla blir kanskje litt større enn Volvo neste år, men de er fortsatt ikke veldig store.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#5388
Solgte igjen på 306,16.  :)
Kommer i hovedsak ikke til å eie TSLA utenom eventuelle etter mitt syn ulogiske dipper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: emurof på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 21:36
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:30
Useriøs aksje med skruppelløs manipulasjon i sosiale media som allerede er avgjort ulovlig.

Vel nei, Musk trengte ikke å innrømme skyld, altså må han anses for å være uskyldig til det motsatte er bevist.

Det uthevede er ikke riktig. Dette ellers fine prinsippet fra strafferetten gjelder ikke i all juss.
'21 3LR

Cobos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:35
Skal man produsere biler med overskudd trenger man stor skala. Tesla blir kanskje litt større enn Volvo neste år, men de er fortsatt ikke veldig store.
Tesla er i praksis på størrelse med Alfa Romeo ifjor og vil nok bevege seg mot Land Rover sine årlige salgstall i 2019. Volvo ligger solid over 500k og ekspanderer så tviler på at Tesla tar igjen Volvo i 2019. Derimot i 2020 er det mulig vi snakker om at Tesla er på størrelse med Volvo. Mest sannsynlig vil Tesla gå forbi Jaguar sine årlige salg i 2018 og muligens nesten matche Porsche i 2018 også.
Så de er definitivt ut av nisjemarkedet og begynner å bli et merke å regne med, de har over 1% av USA bilmarked i år ser det ut som.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cobos på onsdag 03. oktober 2018, klokken 11:41Tesla er i praksis på størrelse med Alfa Romeo ifjor og vil nok bevege seg mot Land Rover sine årlige salgstall i 2019. Volvo ligger solid over 500k og ekspanderer så tviler på at Tesla tar igjen Volvo i 2019. Derimot i 2020 er det mulig vi snakker om at Tesla er på størrelse med Volvo. Mest sannsynlig vil Tesla gå forbi Jaguar sine årlige salg i 2018 og muligens nesten matche Porsche i 2018 også.
Så de er definitivt ut av nisjemarkedet og begynner å bli et merke å regne med, de har over 1% av USA bilmarked i år ser det ut som.
Med 10k Model 3 per uke er de oppe på ca 580k biler per år, og det er godt mulig at Tesla kommer seg dit ca Q2 2019. Og uansett om Tesla skulle havne under Volvo med 0-150.000 biler i 2019, så er det veldig sannsynlig Tesla slår Volvo på omsetning. Så det kommer også litt an på hva man ser på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. oktober 2018, klokken 10:19
Det uthevede er ikke riktig. Dette ellers fine prinsippet fra strafferetten gjelder ikke i all juss.

Vel, det er et godt prinsipp i denne saken også. Han er tross alt ikke dømt, og SEC hadde ikke større tro på saken enn at de gikk rett på en ganske mild avtale for å unngå rettssak.

OlaM

Sitat fra: emurof på onsdag 03. oktober 2018, klokken 13:00
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. oktober 2018, klokken 10:19
Det uthevede er ikke riktig. Dette ellers fine prinsippet fra strafferetten gjelder ikke i all juss.

Vel, det er et godt prinsipp i denne saken også. Han er tross alt ikke dømt, og SEC hadde ikke større tro på saken enn at de gikk rett på en ganske mild avtale for å unngå rettssak.

"Godt i denne saken", "mindre godt i en annen sak" er å misforstå hva jeg mener. Jeg mener ikke prinsipp som i "dette er en fin idealsituasjon å sammenligne med", jeg mener "dette er strukturen i loven som gjelder". I en straffesak må påtalemakten bevise skyld, eller så er tiltalte uskyldig. Det er det prinsippet vi snakker om. I denne delen av jussen er ikke det prinsippet gyldig. En styreleder har ansvaret for hva han kommuniserer ut i markedet. Hvis han ikke visste at dette var uriktig, så kan han likevel straffes fordi han burde ha visst.

Sånne settlements er helt vanlig for SEC. Dessverre, i mange tilfeller. Veldig typisk at store banker, hedgefond osv slipper unna ved å betale bøter og forlik som er brøkdeler av hva de tjente på skurkestreken, i tillegg til å "admit no wrongdoing". Jeg synes det er helt greit at Elon slipper relativt billig unna, men jeg tror ikke han har lært noe som helst.
'21 3LR

serenejet

Det finnes vel ikke noen form for tvil om at «funding secured» var villedende?
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kvasbo på onsdag 03. oktober 2018, klokken 14:30Det finnes vel ikke noen form for tvil om at «funding secured» var villedende?
Jo. Utifra søksmålet til SEC ser det ut til at Saudierne sto klare til å ta Tesla av børs, altså var pengene der, eller "secure".

Jeg er derimot med på at tweeten der han sa at eneste hinder var at aksjonærene måtte stemme var villedende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Det hele startet med meldingen Vurdererå ta selskapet av børs. Dvs at det var noe han vurderte.
Prisen ble anslått til 420usd og han mente at det var mulig å gjøre. Dvs betaling er sikret. Men å ta Tesla av børs kan jo fint stoppe opp av mange årsaker mellom vurderingsfase og gjennomført kjøp. Aktører kan trekke seg. Andre eiere si nei (noe jeg forstår at de gjorde) +++.
At man vurderer å ta selskapet av børs er ingen garanti for at det skjer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: kvasbo på onsdag 03. oktober 2018, klokken 14:30
Det finnes vel ikke noen form for tvil om at «funding secured» var villedende?

Med mindre du prøver å "toppe" Komiske Ali that is....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. september 2018, klokken 07:26
Og så får Tesla ut produksjons- og leveranserapporten på mandag før markedet åpner, der de forhåndsannonserer profitt og positiv kontantstrøm, og så beveger vi oss opp mot 300 igjen.
Produksjonstallene var visst litt gjesp. Men du traff bra med kursanslaget ditt. Virker ikke som om dommedagsoppgulp slo til denne gangen heller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. oktober 2018, klokken 14:49
Det hele startet med meldingen Vurdererå ta selskapet av børs. Dvs at det var noe han vurderte.
Prisen ble anslått til 420usd og han mente at det var mulig å gjøre. Dvs betaling er sikret. Men å ta Tesla av børs kan jo fint stoppe opp av mange årsaker mellom vurderingsfase og gjennomført kjøp. Aktører kan trekke seg. Andre eiere si nei (noe jeg forstår at de gjorde) +++.
At man vurderer å ta selskapet av børs er ingen garanti for at det skjer.

En styreleder kan ikke bare tenke høyt på Twitter. Hvis han bare "vurderte" det så er det noe han burde si til styret og bare dem, ikke til hele verden. At ledere kan straffes for slik *kremt* upresis kommunikasjon, selv om de "bare vurderte", er fordi man ikke skal ha enkle unnskyldinger når man driver med pump&dump og lignende svindler.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 14:35
Jo. Utifra søksmålet til SEC ser det ut til at Saudierne sto klare til å ta Tesla av børs, altså var pengene der, eller "secure".


Nei tvert imot.

SitatThe SEC's complaint alleged that, in truth, Musk knew that the potential transaction was uncertain and subject to numerous contingencies.  Musk had not discussed specific deal terms, including price, with any potential financing partners, and his statements about the possible transaction lacked an adequate basis in fact.

https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA