Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Ellemelle

Ja det vil jo være et sjakktrekk å selge seg billig et par børsdager før Tesla trolig legger frem de beste tallene ever.

Quaoar

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 27. september 2018, klokken 23:17
Ja det vil jo være et sjakktrekk å selge seg billig et par børsdager før Tesla trolig legger frem de beste tallene ever.
Av 100% genuin nysgjerrighet, hvem tror du selger aksjer akkurat nå? Hvem tror du det er som gjør dette dårlige sjakktrekket?
Vi er 1,5 timer inn i post market og det er omsatt 2,5 millioner aksjer.

PS.
Denne var interessant
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000119312513427630/d622890d8k.htm
Tesla har listet opp Elon sin twitter-konto som offisiell kilde for informasjon angående Tesla som selskap.

geear

Noen dumper aksjer for å spre panikk og få kursen ned. Her er det bare å sitte stille i båten.

Ser noen skriver at Tesla stilte seg bak Musk etter tvitringen. Hadde satt pris på å se noe dokumentasjon på det. Alt jeg har sett har vært Elon Musk som selv har stått for det han har sagt - også i kommunikasjon innad i Tesla. Det fremgikk ganske klart at dette ikke hadde vært oppe i styret.

Så mye motstand som Tesla har møtt fra alle mulige usannsynlige og sannsynlige kanter, så er det ganske trist at det nå viser seg å være Elon Musk selv som skaper mest støy. :(

El-boy

4.september ba jeg om Deposit Refund for reservasjon av Tesla Powerwall og Solar Roof tilsammen ca.16.000,- NOK i depositum. Det hadde som årsak i at jeg rett å slett mistet troen på Elon Musk angående om "Founding Granted" påstanden var riktig, og udokumenterte pedo anklager. Elon Musk har vært Tesla sitt største fortrinn men har blitt ett større og større problem i det siste. Jeg kan anta i værste fall går Tesla inn og at pengene mine er tapt. Der er også resterende 3 års garanti på batteri og drivverk. Min DU synger på siste verset så det blir synd for min privatøkonomi Tesla nå går inn.
Antar videre det blir tungt for ett nytt «New Tesla» å få tillit igjen i markedet, altså for bilkunder. Håper det finnes en løsning som ikke betyr konkurs.

Espen Hugaas Andersen

Konkurs er ikke i det hele tatt aktuelt. Produksjonen av Model 3 er etter all sannsynlighet nå oppe på et slikt nivå at Tesla vil klare seg helt fint, uansett om Musk ikke skulle kunne fortsette å være CEO.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Model S 85D

Ellemelle

Folk forstår jo ikke de enkleste mekanismer.
Det er ikke Tesla som er saksøkt, det er Musk som er saksøkt. Hvis han taper et eller flere søksmål, må han betale ut av sine egne penger.

Årsaken til at kursen faller er at aksjeeierne frykter at Tesla mister Musk, siden SEC prøver å presse ham ut.
Et Tesla uten Musk er mye mindre verdt enn et Tesla med Musk.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. september 2018, klokken 23:44
Konkurs er ikke i det hele tatt aktuelt. Produksjonen av Model 3 er etter all sannsynlighet nå oppe på et slikt nivå at Tesla vil klare seg helt fint, uansett om Musk ikke skulle kunne fortsette å være CEO.

Her synes jeg du bør være tydelig på at dette er etter ditt syn og med de billene du har på deg dette blir uttrykt!

Min oppfattelse er at Chapter 7 men forhåpetligvis for eiere av Tesla biler (ikke aksjonærer) Chapter 11 er en mulighet som nå er blitt enda mer sannynlig. Likviditeten til Tesla er strekt itil over brisitepunktet og denne saken vil gjøre det vanskelig for dem i lang tid få inn mer penger enten ved å trykke askjer eller å ta opp mer lån.  Det kanskje mest alvorlige er hvis leverandører som har blitt strekt og strekt på få betalt krever betaling up front på grunn av at dette blir enda mer skeptiske til Musk.

Da er det full stopp i produksjoen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på torsdag 27. september 2018, klokken 23:53Her synes jeg du bør være tydelig på at dette er etter ditt syn og med de billene du har på deg dette blir uttrykt!

Min oppfattelse er at Chapter 7 men forhåpemtligvis for eiere av Tesla biler (ikke aksjonærer) Chapter 11 er en mulighet som nå er blitt enda mer sannynlig. Likviditeten til Tesla er strekt over brisitepunktet og denne saken vil gjøre det vanskelig for dem i lang tid få inn mer penger enten ved å trykke askjer eller å ta opp mer lån.  Det kanskje mest alvorlige er hvis leverandører som har blitt strekt og strekt på få betalt krever betaling up front på grunn av at dette blir enda mer skeptiske til Musk.

Da er det full stopp i produksjoen.
Det er min mening, og det er noe som er sagt av Tesla og Musk ved enhver anledning over de siste månedene. Tesla sier de ikke trenger å hente inn mer penger, noe også analyse av Teslas økonomi tilsier at bør stemme.

Men så klart, ingenting er 100% sikkert - vi må vente på kvartalsrapporten for å se om de har fått til profitt og positiv kontantstrøm. Eventuelt produksjons- og leveranserapporten som kommer trolig mandag eller tirsdag. Søksmålet tar absolutt ikke å reduserer sjansen for at Tesla forhåndsannonserer profitt og positiv kontantstrøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 27. september 2018, klokken 23:48
Det er ikke Tesla som er saksøkt, det er Musk som er saksøkt. Hvis han taper et eller flere søksmål, må han betale ut av sine egne penger.

Årsaken til at kursen faller er at aksjeeierne frykter at Tesla mister Musk, siden SEC prøver å presse ham ut.

Musk sine verdier er i stor grad i TSLA aksjer. Hvis kursen går nedover så er margin call også for Musk. Se illustrasjonen under der tallene er hentet fra 10K filings fra Tesla. Hvis Musk sine aksjer hives på bålet vil det være en sterk driver nedover på kursen for å si det mildt...

Espen Hugaas Andersen

Og du tror aksjekursen vil falle under $95? Trokke det nei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Quaoar

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 27. september 2018, klokken 23:48

Det er mange pågående søksmål mot Tesla (se tidligere innlegg) med utgangspunkt i nettopp saken SEC har åpnet mot Musk.
Musk sin twitter-konto er i K8 skjema fra Tesla (se tidligere innlegg) nevnt som offisiell kanal for selskapsinfo. Det vil ha følger for Tesla med tanke på akkurat denne saken SEC har åpnet mot Musk.
DOJ har en sak gående hvor de har tilgang til all informasjon SEC har.

Quaoar

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA