Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: Amoss på fredag 10. august 2018, klokken 14:20
Husk at det her ikke er snakk om noe *oppkjøp*,

Selvsagt, men det hindrer jo hverken Google eller Apple å gi et bud på HELE selskapet om de ønsker det. Om det er fornuftig eller mulig er en annen sak (kanskje ingen av delene).

Sitat fra: Vhagar på fredag 10. august 2018, klokken 14:48
Det sagt, så vil jeg tro at det er snakk om helt andre enn de 2 som er på vei inn.

Jeg tenker nok det hverken blir Apple eller Google, ja. Best bet er at det er kinesere eller saudi-arabere, men kan jo også være noen litt mer ukjente for oss her på berget.

Sitat fra: Ares på fredag 10. august 2018, klokken 14:55
De kunne jo f.eks kjøpe øyer?_Nei det har de allerede gjort ja. Apple er petfekt for Tesla og vica versa. Araberne er vel som og gå til sengs med fienden?

Har Apple kjøpt øyer? Lurer på hva et teknologiselskap skal med eierskap i øyer.

EDIT: Legg gjerne ved en link til Apples øykjøp. Et par kjappe Google-søk ga meg ingen svar.

Sitat fra: daktari på fredag 10. august 2018, klokken 15:09
Amazon kan vel også være store nok, men Bezos og Musk konkurrerer om gjenbrukbare raketter?

Tesla ≠ SpaceX, så det skulle vel ikke være noen konflikt der?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Ellemelle

Musk kommer ikke til å selge hele Tesla. Både fordi han eksplisitt har sagt at ingen vil få kontrollen over selskapet hvis det tas av børsen (og at hans andel vil være lik), men også fordi det ikke finnes noen logikk i at han skal gi fra seg selskapet.

Private penger har han allerede nok av, så det er jo bare et spørsmål om hva han har lyst å bruke tiden og kunnskapen sin på. Jeg holder en knapp på at Tesla (og SpaceX) er midt i blinken for ham i lang tid ennå.

Edit - fra Twitter:
"I don't have a controlling vote now & wouldn't expect any shareholder to have one if we go private. I won't be selling in either scenario."

Amoss

Sitat fra: georglu på fredag 10. august 2018, klokken 15:23
Selvsagt, men det hindrer jo hverken Google eller Apple å gi et bud på HELE selskapet om de ønsker det. Om det er fornuftig eller mulig er en annen sak (kanskje ingen av delene).

Helt sant, og rykter/teorier/fantasier om noe slikt har versert så lenge jeg har fulgt selskapet - og det har blitt noen år nå ;)

Men det er altså ikke det som er debatten - nå handler det om at en investor er villig til å betale USD420/aksjen til alle som ikke vil eller kan bli med inn i ett privateid Tesla. Så fremt det ikke skulle vise seg å være over 50% av investorene så er det altså ikke snakk om noe oppkjøp. Forutsetter igrunnen at Elon har snakket med og fått "grønt lys" fra minst 51% av aksjene før han gikk ut på Tweeter med dette...
Model S 85D

moonbuggy

Sitat fra: Amoss på fredag 10. august 2018, klokken 16:06

Men det er altså ikke det som er debatten - nå handler det om at en investor er villig til å betale USD420/aksjen til alle som ikke vil eller kan bli med inn i ett privateid Tesla. Så fremt det ikke skulle vise seg å være over 50% av investorene så er det altså ikke snakk om noe oppkjøp. Forutsetter igrunnen at Elon har snakket med og fått "grønt lys" fra minst 51% av aksjene før han gikk ut på Tweeter med dette...
Ønsketenkning. Media i USA har vært i kontakt med alle de største aksjeeierne i Tesla og ingen av dem kjente til utspillet på forhånd. Leser du selskapsinformasjonen i etterkant er den et studium i "brannslukking", hvor det går helt klart frem at dette absolutt ikke var "planlagt utspill"...
Her har Elon Musk helt tydelig tråkket så til de grader salaten at selskapet kommer til å blø i lang tid fremover.
Det spiller ingen rolle hva som er fakta eller ikke. Store grupper kan saksøke selskapet og Musk uansett, fordi meldingen kom som den kom, uten børspause midt i handelstiden og uten nærmere selskapsinformasjon.

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. august 2018, klokken 16:51
Ønsketenkning. Media i USA har vært i kontakt med alle de største aksjeeierne i Tesla og ingen av dem kjente til utspillet på forhånd.

Javel, det var nytt for meg. Har du noen link?

Leser du selskapsinformasjonen i etterkant er den et studium i "brannslukking", hvor det går helt klart frem at dette absolutt ikke var "planlagt utspill"...

At STYRET ikke var informert har jeg fått med meg, men skulle de behøve å være det? Her er det EN aksjonær/investor (regner med at han har på seg "aksjeeier hatten" her, ikke "CEO hatten" eller "styreformann hatten") som sier at han ønsker at bedriften skal bli privat, og at han har med seg en eller flere investorer som har finansieringen klar til å kjøpe ut de som ikke vil eller kan bli med inn i ett evnt. fremtidig privateid Tesla.

Model S 85D

stefse

Sitat fra: Amoss på fredag 10. august 2018, klokken 17:35
Ønsketenkning. Media i USA har vært i kontakt med alle de største aksjeeierne i Tesla og ingen av dem kjente til utspillet på forhånd.

Javel, det var nytt for meg. Har du noen link?

Leser du selskapsinformasjonen i etterkant er den et studium i "brannslukking", hvor det går helt klart frem at dette absolutt ikke var "planlagt utspill"...

At STYRET ikke var informert har jeg fått med meg, men skulle de behøve å være det? Her er det EN aksjonær/investor (regner med at han har på seg "aksjeeier hatten" her, ikke "CEO hatten" eller "styreformann hatten") som sier at han ønsker at bedriften skal bli privat, og at han har med seg en eller flere investorer som har finansieringen klar til å kjøpe ut de som ikke vil eller kan bli med inn i ett evnt. fremtidig privateid Tesla.
Det spørs om SEC er enig med deg i det.

"The S.E.C. won't let me be, or let me be me"  - Eminem
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

..Her har Elon Musk helt tydelig tråkket så til de grader salaten at selskapet kommer til å blø i lang tid fremover.
Det spiller ingen rolle hva som er fakta eller ikke. Store grupper kan saksøke selskapet og Musk uansett, fordi meldingen kom som den kom, uten børspause midt i handelstiden og uten nærmere selskapsinformasjon.

Akkurat nå er jeg enig den "analysen".

SabreMan

Hedge fund manager betting against Tesla gets box of short shorts from Elon Musk: 'He is a man of his word!'

https://www.cnbc.com/2018/08/10/david-einhorn-gets-short-shorts-from-musk-he-is-a-man-of-his-word.html
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

georglu

Sitat fra: Amoss på fredag 10. august 2018, klokken 16:06
Forutsetter igrunnen at Elon har snakket med og fått "grønt lys" fra minst 51% av aksjene før han gikk ut på Tweeter med dette...

I følge Teslas vedtekter holder det ikke med simpelt flertall for å ta Tesla av børs. Minst 2/3 må stemme for.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

mthoring

Her har Elon Musk helt tydelig tråkket så til de grader salaten at selskapet kommer til å blø i lang tid fremover.

Antar at Musk har investorer som har sagt seg villig til å stille med opptil i størrelesorden 30mrd usd. Hvis ikke så får dette alvorlige etterspill for han, men det tror jeg egentlig ikke, da vi snakker om en relativt oppegående fyr her.

Når det gjelder selve det å ta selskapet av børs, så er det klart at det nødvendige flertallet av investorene må si seg enig. Tipper ikke det blir noe stort problem, da de fleste nok vil se oppsiden ved å la selskapet få arbeidsro i tiden fremover. De som ikke vil/kan kjøpes ut til en god pris.

Det kommer til å være mye støy og FUD rundt dette fremover, som det vanligvis er med alt som gjelder Tesla.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Gordon Retriever

En forhåndskikk på menyen for uke 33:

vegardg

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-10/tesla-is-said-to-seek-wide-investor-pool-for-take-private-plan

Tesla Inc. Chief Executive Officer Elon Musk and advisers are seeking a wide pool of investors to back a potential take-private of the automaker to avoid concentrating ownership among a few new large holders, according to people familiar with the matter.

Tesla is holding early discussions with banks about the feasibility and structure of a possible deal, the people said, asking not to be identified as the details aren't public. They are canvassing investors including large asset managers, the people said.

Funding secured?

Løve

Ai... Kan vil kalle Elon sin tweet en løgn?

JorEl

Considering, tror jeg Musk kan redde seg på. Da kan han velge å gjøre det , eller ikke.
Men lurer på om Musk kan bli tvunget til og vise de finansielle kortene, om han velger og ikke gå privat med Tesla?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Vhagar

Tolker dette som founding secured ja på $420 tilbudet han twittret om. Dette er vel bare en søken etter alternativer, for å spre "makten" utover så den ikke havner på en dominant tredjepart. Ville jo være dumt å godta første og beste tilbudet som dukket opp. Forventer at både styret (på ene siden) og Elon (på andre siden) aktivt leter etter alternativer til $420 tilbudet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA