Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Larsebass

Lurte på å laste inn mer Tesla-aksjer nå. Får man kjøpt til under $420 så kan man da enten selge det til $420 senere, eller bli med videre etter at selskapet er tatt av børs.

Mulighetene er som følger:
1. Ingen avlisting av børsen pga sviktende finansiering fordi:
a. Aksjonærer mener $420 er for lavt - kurs går høyere
b. Musks finansiering svikter - mulig nedtur
2. Selskapet går av børs
a. Selge på $420 - litt profitt, avhengig av inngangsverdi
b. Være long og med videre. Da satser man på at Tesla fortsetter å øke i verdi, Musk er tilregnelig og at aksjen er likvid (ingen vits å ha aksje til verdi av XYZ hvis du ikke får solgt)

Heldigvis en stund til børsen åpner :)

Edit: Jeg er absolutt amatør på dette og har en egen evne til å kjøpe på topp
Tesla X75D.

Counterpointer

Det er ingen garanti for 420 slik jeg ser det. Musk "considering " betyr ikke at han gjør det, selv med finansiering, dette kan være master plan for short squeese.....

Jeg bommet med «daytrading» aksjene mine og solgte dem for tidlig og gikk glipp av 30 dollar. Kjøpte meg inn igjen på 360, men vet ikke om det var lurt siden jeg ikke er sikker på 420.

Som gr er inne på skulle en hatt svææære baller og satset hardt, det ville kastet bra av seg nå.
Men ser en på Norwegian som skulle kjøpes opp og var det ikke Sissener som var ute der også og mente aksjene skulle kjøpes ut til langt over 300/350, de ligger nå på 240 (jeg kjøpte på 260.....)

Uansett er det et godt råd å ikke ha mer i aksjer enn du tåler å tape.

Vhagar

Elon skriver jo også at dette skal stemmes over. I den forbindelse lurer jeg på om det finnes aksjer som ikke har stemmerett? Noen som har stemt tidligere? Så langt jeg kan se via Tesla sin FAQ under SEC filings så kan en gå online hit (http://www.envisionreports.com/TSLA) og stemme, men hvor får man tak i innloggings infoen?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tok kontakt med netfonds rundt sammenslåingen med Solar City. Her er svarene jeg fikk den gang:

SitatPer idag har vi inte någon information från vår depåbank i USA om en pågående avstämning i TSLA eller SCTY, så tillsvidare kan vi inte ge något specifikt svar över vad som är möjligt i detta fallet.

Generellt i amerikanska aktier kan vi inte rösta i generalforsamling, däremot om det finns valmöjligheter i en corporate action (t ex ett uppköpserbjudande) har du som kund möjlighet att ta kontakt med Netfonds och instruera om du önskar något annat än det automatiska alternativet.

SitatOm det finns flera valalternativ vid en corporate action, t ex vid utbytte om man önskar få utbytte i pengar eller aktier, eller vid ett uppköpserbjudande om man önskar acceptera erbjudandet och få sina aktier inlösta eller om man vill behålla sina aktier.

Vid dessa typer av corporate actions finns det ett automatiskt alternativ (så kallat Default option) som gäller om man inte gör ett aktivt val. Netfonds väljer det automatiska alternativet om kunden inte tagit kontakt och instruerat om något annat.

För corporate actions i amerikanska aktier sänder Netfonds inte ut information till kund. Önskar man delta ska man i stället kontakt med Netfonds i god tid innan frist.

Per idag vet vi att det preliminärt ska hållas ett möte den 17 november, men än så länge har inte fått någon mer information.

Ta gärna kontakt med oss när du vet att det har presenterats ett erbjudande/valmöjligheter till aktieägare, så kan vi hjälpa dig vidare.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Hvor skal pengene til dette komme fra?

Hvordan skal en i et selskap som er gått av børs få investeringen sin tilbake? Konkret i dette tilfellet, hvor lang tid tar det før du tjener penger på en askje du ikke kan selge til noen som tror aksjen er mer verdt enn hva du tror den er?

Kan EM her ha spekulert i at fanbasen er så dedikert at de blir med på hva som helst og at det er bare en ubetydelig liten gruppe som selger, og dermed så koster det ikke noe særlig å ta Tesla av børs? For om en stor andel velger å selge så skal det mye kapital til her. Kapital det vil ta lang tid å potensielt få en payback på.

gigafactory

Småsparere kan selge aksjer lett et par ganger i året ved "likviditets-events". Ellers kan du da selge aksjer når du vil så lenge du har en kjøper, de fleste AS er ikke børsnotert...

Investoren(e) er ikke avslørt, men EM sier at investorstøtte er bekreftet. Det er forsåvidt uvanlig at selskaper går av børs uten en majoritetseier, må si jeg lurer på hvem som garanterer for kjøp på 420. Tror ikke det er noen vestlig investor(gruppe).

Ellemelle

Sitat fra: Løve på onsdag 08. august 2018, klokken 07:41
Hvordan skal en i et selskap som er gått av børs få investeringen sin tilbake? Konkret i dette tilfellet, hvor lang tid tar det før du tjener penger på en askje du ikke kan selge til noen som tror aksjen er mer verdt enn hva du tror den er?
Han sier det vel selv i brevet, at de godt kan gå tilbake på børs når forholdene har roet seg igjen. Det er all støyen nå i oppskaleringsfasen han prøver å unngå.

Magnus Hansen

Sitat fra: gigafactory på onsdag 08. august 2018, klokken 07:55
Investoren(e) er ikke avslørt, men EM sier at investorstøtte er bekreftet. Det er forsåvidt uvanlig at selskaper går av børs uten en majoritetseier, må si jeg lurer på hvem som garanterer for kjøp på 420. Tror ikke det er noen vestlig investor(gruppe).

Det spørs vel hvor mange som selger? Av privatpersoner er det vel kun Elon Musk som sitter på en betydelig andel. Hvis de institusjonelle eierne selger, så kan vel denne nye investoren få over 50% av aksjene og således bestemme som den vil.. Så får vi håpe den investoren over tid er enig med Elon Musk... Skeptisk hvis det viser seg å være dette Saudi Arabiske fondet.. Tross all støyen som er i dag, så er jo fordelen med bredt fordelt eierskap at Musk får det som han vil..

Sveinung1954

ˆ  Tror du må lese meldingene om igjen......
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

noto

Enorm reklameverdi. Tesla er i alle media overalt. I hele verden. Ikke bare i finanspressen. Elon bygger ytterligere på sin egen trollmann-image. Får fortalt sin egen historie om shortere og hatere som opphav til det negative som hele tiden dukker opp.

Ingen forstår ennå hvordan børs-exit skal utføres. Det blir god underholdning å følge med. Selv om det som regel tar lengre tid enn forutsatt har Elon en historie på å nå sine mål og oppfylle sine løfter.

geear

Sitat fra: Løve på onsdag 08. august 2018, klokken 07:41
Hvor skal pengene til dette komme fra?

Det er ikke så veldig forskjellig fra å være på børs, bare at det blir mindre volatilt og man ikke kan selge akkurat når man ønsker. Man sitter som eier og har risiko for at det kan gå konkurs, og man kan få utbytte dersom selskapet leverer gode tall. Klarer de å levere det de ønsker, så vil selskapet også øke i verdi og man kan selge aksjene til høyere pris til nye interessenter. Akkurat som millioner av selskaper som ikke er på børs driver i dag.

Og så velger man selvfølgelig om man ønsker å være med på å gå av børs eller ei...

Ares

Da har vi to mulige scenarioer for dagen som jeg ser det. Kursen stiger raskt mot 410-415,det kommer en avklaring/klargjøring fra selskapet og kursen fryser rundt 415. Ikke et ord fra selslapet og kursen fortsetter i galopperende tempo mot stjernene? Ville vært useriøst etter min mening siden Ceo Musk har uttalt at han ikke ønsker mere ståhei rundt selskapet og aksjekursen? Det er ikke vanskelig å se for seg at aksjen går på hold når den passerer 420 og skaper en situasjon der kursen kan doble seg ila. kvelden.

noto

Hvis det aktivt inviteres til at nåværende aksjonærer kan fortsette eierskapet uten å risikere tvangsinnløsning påhviler det også et ansvar å sørge for likvididitet innenfor en eller annen form for unotert omsetningspool.

For utenlandske aksjonærer blir det likevel vanskelig.

noto

Skulle vært interessant å vite hva Oljefondet tenker å gjøre med sine aksjer nå, men det får vi nok ikke. De må ut hvis Tesla tas av børs.

Ellemelle

Sitat fra: Ares på onsdag 08. august 2018, klokken 09:24
Da har vi to mulige scenarioer for dagen som jeg ser det. Kursen stiger raskt mot 410-415,det kommer en avklaring/klargjøring fra selskapet og kursen fryser rundt 415. Ikke et ord fra selslapet og kursen fortsetter i galopperende tempo mot stjernene? Ville vært useriøst etter min mening siden Ceo Musk har uttalt at han ikke ønsker mere ståhei rundt selskapet og aksjekursen?
Musk har vel sagt at dette er opp til aksjonærene å avgjøre, og da er det vel underforstått en ekstraordinær generalforsamling som skal avgjøre det? Kan ikke se et scenario hvor dette renner ut i sanden uten at det har vært gjennomført en avstemning.

Edit: Nå ser jeg at du mener på veldig kortsiktig horisont, det vil si allerede i dag. Ja, det er vel shorterne som kan få aksjen til å ta av i dag. Blir ikke dette ganske likt situasjonen rundt VW, da Porsche kjøpte opp aksjene for noen år siden? Mener å huske at aksjene plutselig fikk en fantasikurs da på grunn av shortere som måtte dekke seg inn.

Fra VW-saken:
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen/short-sellers-make-vw-the-worlds-priciest-firm-idUSTRE49R3I920081028

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA