Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

svennp

Fikk akkurat svar fra Nordnet om hva som skjer hvis dette går gjennom:

Forstår ikke helt svaret. Hvordan er det mulig at Nordnet formelt eier aksjene når jeg har kjøpt dem?

Kan jeg flytte de fra Nordnet til en annen megler, og i så fall - hvilke meglere i Norge lar deg kjøpe og selge amerikanske private aksjer?

stefse

Hvis de som eier short-aksjene, som f.eks er noe oljefondet kunne finne på å gjøre (låne ut aksjene), kaller aksjene sine tilbake for å selge dem, vil det være særdeles kursdrivende på kort sikt. (Vi snakker megashortskvis) I praksis vil shorterne da måtte begynne å ringe rundt for å få overtatt de aksjene man har lånt til en gunstig pris.
Å sitte med shortede aksjer i et selskap som i praksis blir illikvid er shorternes mareritt. De må belage seg på å betale leie  for aksjene i årevis fremover, mens selskapet i verste(beste) fall blir utbyttedyktig osv. Dette er selvsagt noe Musk er klar over...  *knegg*
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Magnus Hansen

Pre-marked er ganske flatt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: stefse på onsdag 08. august 2018, klokken 09:57Hvis de som eier short-aksjene, som f.eks er noe oljefondet kunne finne på å gjøre (låne ut aksjene), kaller aksjene sine tilbake for å selge dem, vil det være særdeles kursdrivende på kort sikt. (Vi snakker megashortskvis) I praksis vil shorterne da måtte begynne å ringe rundt for å få overtatt de aksjene man har lånt til en gunstig pris.
Å sitte med shortede aksjer i et selskap som i praksis blir illikvid er shorternes mareritt. De må belage seg på å betale leie  for aksjene i årevis fremover, mens selskapet i verste(beste) fall blir utbyttedyktig osv. Dette er selvsagt noe Musk er klar over...  *knegg*
Det første som vil skje er at aksjer blir kallet tilbake for å kunne stemme. Utlånte aksjer har ingen stemmerett. Og mange fond har regler om at de skal stemme ved større hendelser som dette.

Deretter, om det å ta Tesla av børs blir vedtatt, så har jeg skjønt det slik at shortene ikke kan bli sittende. De som ønsker å være med videre på privateide Tesla må kalle tilbake aksjene, for så å få en andel i nye Tesla. Aksjene vil ikke finnes etter Tesla er av børs, så derfor går det ikke an å shorte de heller. Jeg er litt usikker på timingen - det kan hende at med en gang den ekstraordinære generalforsamlingen er gjennomført og forslaget vedtatt, så får shortene automatisk beskjed om å dekke posisjonene innen slutten av neste arbeidsdag. Noe i den dur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

serenejet

Herregud så deilig hver gang shortere får svi.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

georglu

Sitat fra: svennp på onsdag 08. august 2018, klokken 09:54
Forstår ikke helt svaret. Hvordan er det mulig at Nordnet formelt eier aksjene når jeg har kjøpt dem?

Kan jeg flytte de fra Nordnet til en annen megler, og i så fall - hvilke meglere i Norge lar deg kjøpe og selge amerikanske private aksjer?

Jeg antar du eier aksjene gjennom en Investeringskonto Zero (IZ)? I så fall er det Nordnet som formelt eier aksjene og kan stemme på generalforsamlingen. Hvis du eier aksjene gjennom en aksje- og fondskonto eller en aksjesparekonto, så er det du som eier aksjene og har stemmeretten. I tilfelle det siste vil jeg anta du kan fortsatt eie aksjene, men kjøp og salg blir mye vanskeligere.

Aksjer eid gjennom en IZ-konto kan ikke overføres og må realiseres før pengene kan flyttes til en annen megler/bank/forvalter.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. august 2018, klokken 22:40
Men hvem er der nå som sitter med penger nok til å kjøpe ut de andre aksjonærene til denne prisen? Ikke mange her i verden.. og det er noen som kommer til å sitte på en dominerende eierandel. Man kan si mye om situasjonen i dag, men Musk får det i alle fall sånn han vil..

Tja. Det er nok en del. Bare for å nevne noen så har Apple, Google, Amazon, Oljefondet, saudiere og kinesere alle plenty med cash til å kunne kjøpe selskaper som er mange ganger større enn Tesla.

pers1

Intern mailen fra Elon til ansatte?
[attachment id=0 msg=701298]
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

georglu

Sitat fra: noto på onsdag 08. august 2018, klokken 09:38
Skulle vært interessant å vite hva Oljefondet tenker å gjøre med sine aksjer nå, men det får vi nok ikke. De må ut hvis Tesla tas av børs.

Hadde vært moro hvis Oljefondet gikk inn og kjøpte opp Tesla og gjort det helnorsk. Det hadde vært noe. :D

70 mrd dollar er "småpenger" for det norske oljefondet.

stefse

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. august 2018, klokken 10:58
Sitat fra: stefse på onsdag 08. august 2018, klokken 09:57Hvis de som eier short-aksjene, som f.eks er noe oljefondet kunne finne på å gjøre (låne ut aksjene), kaller aksjene sine tilbake for å selge dem, vil det være særdeles kursdrivende på kort sikt. (Vi snakker megashortskvis) I praksis vil shorterne da måtte begynne å ringe rundt for å få overtatt de aksjene man har lånt til en gunstig pris.
Det første som vil skje er at aksjer blir kallet tilbake for å kunne stemme. Utlånte aksjer har ingen stemmerett. Og mange fond har regler om at de skal stemme ved større hendelser som dette.

Fondene har vel høyst mulig et ønske om å beholde noteringen av likviditetshensyn. Men selv om aksjonærene skulle få flertall  for å forkaste budet, og fortsatt være notert, må altså antagelig en god del av posisjonene dekkes i forkant likevel.
Ved godkjennelse for delisting vil det fremkomme en dato for siste handelsdag, og endel fond vil ønske å kaste kortene før den tid.
Her har vi i begge tilfeller oppskrift på en kortsiktig pump&dump.
En særdeles interessant dragkamp. Hvis du er aksjonær har du altså all grunn til å følge aksjen meget nøye fremover ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

svennp

Sitat fra: georglu på onsdag 08. august 2018, klokken 11:05
Sitat fra: svennp på onsdag 08. august 2018, klokken 09:54

Jeg antar du eier aksjene gjennom en Investeringskonto Zero (IZ)? I så fall er det Nordnet som formelt eier aksjene og kan stemme på generalforsamlingen. Hvis du eier aksjene gjennom en aksje- og fondskonto eller en aksjesparekonto, så er det du som eier aksjene og har stemmeretten. I tilfelle det siste vil jeg anta du kan fortsatt eie aksjene, men kjøp og salg blir mye vanskeligere.

Aksjer eid gjennom en IZ-konto kan ikke overføres og må realiseres før pengene kan flyttes til en annen megler/bank/forvalter.

Nei, aksjene står på Aksje- og fondskonto, ikke Zero. Hvordan kan Nordnet da si at de er formelt eid av Nordnet?

geear

Er det noen norske løsninger som tillater ordinær daytrading/handel av utenlandske (Nasdaq) aksjer på samme måte som OSEBX?

Har i dag via DNB.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: svennp på onsdag 08. august 2018, klokken 11:42Nei, aksjene står på Aksje- og fondskonto, ikke Zero. Hvordan kan Nordnet da si at de er formelt eid av Nordnet?
Tror dette er ganske likt for alle europeiske mellomledd for aksjehandel. Min forståelse er at de eier de konkrete aksjene, og så eier du egentlig en andel av de aksjene de eier. Altså om Netfonds eier f.eks 100 aksjer, og du har 1 aksje, så eier du egentlig bare 1% av deres aksjer, men du eier ikke den konkrete aksje nummer 1100561. Altså ved avsteminger og slikt, så må Nordnet samle inn ønskene til sine kunder som har aksjer, og så f.eks stemme ja med 56 av aksjene sine og nei med 44 av aksjene. Du kan dermed ikke stemme selv.

Og jeg er ganske sikker på at Netfonds må til enhver tid sørge for å ha et antall aksjer som er større eller likt antallet kundene eier, slik at de ikke kan komme opp i en situasjon der mange selger aksjer og de går tom for aksjer. Dette er jo i all hovedsak hvordan banker fungerer - om man setter inn penger så skal banken til enhver tid klare å betale deg tilbake, men det er ikke slik at du har en slags bankboks fylt med "dine" penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

svennp

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. august 2018, klokken 12:28
Sitat fra: svennp på onsdag 08. august 2018, klokken 11:42Nei, aksjene står på Aksje- og fondskonto, ikke Zero. Hvordan kan Nordnet da si at de er formelt eid av Nordnet?
Tror dette er ganske likt for alle europeiske mellomledd for aksjehandel. Min forståelse er at de eier de konkrete aksjene, og så eier du egentlig en andel av de aksjene de eier. Altså om Netfonds eier f.eks 100 aksjer, og du har 1 aksje, så eier du egentlig bare 1% av deres aksjer, men du eier ikke den konkrete aksje nummer 1100561. Altså ved avsteminger og slikt, så må Nordnet samle inn ønskene til sine kunder som har aksjer, og så f.eks stemme ja med 56 av aksjene sine og nei med 44 av aksjene. Du kan dermed ikke stemme selv.

Og jeg er ganske sikker på at Netfonds må til enhver tid sørge for å ha et antall aksjer som er større eller likt antallet kundene eier, slik at de ikke kan komme opp i en situasjon der mange selger aksjer og de går tom for aksjer. Dette er jo i all hovedsak hvordan banker fungerer - om man setter inn penger så skal banken til enhver tid klare å betale deg tilbake, men det er ikke slik at du har en slags bankboks fylt med "dine" penger.
Betyr dette at man ikke har noen rett til å forlange fra europeiske mellomledd for aksjehandel (e.g. Nordnet) at de overfører aksjene til seg selv dersom Tesla går av børsen?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: svennp på onsdag 08. august 2018, klokken 12:35Betyr dette at man ikke har noen rett til å forlange fra europeiske mellomledd for aksjehandel (e.g. Nordnet) at de overfører aksjene til seg selv dersom Tesla går av børsen?
Har egentlig ingen anelse. Får bare vente og se, tenker jeg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA