Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

keepitsimple

Sitat fra: creal på fredag 07. september 2018, klokken 18:21
Det går kanskje an å forsvare pedo-tvitring, eller at han røyker hasj under direktesending, og mene at dette er da høyst uproblematisk.

Realiteten er uansett at tilstrekkelig mange åpenbart mener det stikk motsatte - at dette svekker tilliten til Elon Musk som leder for Tesla som selskap. Og siden mange nok mener dette, er det dumt og svært dårlig forretningsskjønn av Musk å gjøre det. Særlig når Tesla i følge han selv bare såvidt har kommet ut av en periode hvor de var i livsfare.
Hear hear!
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AD på fredag 07. september 2018, klokken 19:23Vel, vel. Det er som det er. Et par gode råd; SELG! Bilen også. Tror faktisk billige bruktbiler (ja "fossile") kommer til å få et bra oppsving i pris fremover.

Står for at Tesla er konkurs eller restrukturert innen 31.12.18
Hvordan får du til å tro det? Vet du hva som må til for at et selskap skal gå konkurs?

Vi er trolig noen få uker unna at Tesla rapporter profitt og positiv kontantstrøm. Over de neste 6-9 månedene vil Tesla trolig doble produksjonen av Model 3, noe som tar selskapet fra svakt profitabelt til betydelig profitabelt. Og over de neste årene har Tesla mange gode produkter som kommer ut, Model Y, Semi, Roadster, solar roof, med tilnærmet garantert høy etterspørsel og inntjening.

Akkurat nå tenker jeg at vi er på "peak negativity", noe som vanligvis har vært et sterkt kjøpssignal. Selv sterke longs snakker om at kanskje Musk burde ta seg en ferie eller få en COO. Tap har en tendens til å fucke med sinnet ditt, men det eneste riktige er å fortsette å tenke logisk. Ingenting som har skjedd de seneste ukene/månedene har endret noe som helst med den underliggende bull-casen med Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Hvis ting så lyst ut for Tesla så ville neppe EM vært så ute og sykle som han er.

hELgenen

Mulig han trenger inspirasjon til en ny model J....

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 07. september 2018, klokken 19:56Hvis ting så lyst ut for Tesla så ville neppe EM vært så ute og sykle som han er.
Musk er Musk. Jeg ser ingenting i oppførselen hans som er spesielt annerledes enn for noen år siden. Men han er kanskje noe mer sliten. Når Model 3 er oppe på 10k/uke kan han ta seg en velfortjent ferie.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: Løve på fredag 07. september 2018, klokken 19:56
Hvis ting så lyst ut for Tesla så ville neppe EM vært så ute og sykle som han er.
Høres ut som feilfri logikk  :+1:

1000kwh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. september 2018, klokken 20:05
Sitat fra: Løve på fredag 07. september 2018, klokken 19:56Hvis ting så lyst ut for Tesla så ville neppe EM vært så ute og sykle som han er.
Musk er Musk. Jeg ser ingenting i oppførselen hans som er spesielt annerledes enn for noen år siden. Men han er kanskje noe mer sliten. Når Model 3 er oppe på 10k/uke kan han ta seg en velfortjent ferie.
Det presset og søkelyset som Musk må oppleve er langt over vår fatteevne.

Store selskaper tygger sjefer og spytter dem ut. Vet noen her feks hva sjefene i VW driver me.... ai dårlig eksempel. For sjefer flest er det en jobb. For Musk er det livsverket og er overordnet mål om å elekrifisere bilindustrien.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: Løve på fredag 07. september 2018, klokken 19:56
Høres ut som feilfri logikk  :+1:
Får meg til å lure på om du vet hva logikk er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gigafactory

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. september 2018, klokken 19:55
Sitat fra: AD på fredag 07. september 2018, klokken 19:23Vel, vel. Det er som det er. Et par gode råd; SELG! Bilen også. Tror faktisk billige bruktbiler (ja "fossile") kommer til å få et bra oppsving i pris fremover.

Hvordan får du til å tro det? Vet du hva som må til for at et selskap skal gå konkurs?

Vi er trolig noen få uker unna at Tesla rapporter profitt og positiv kontantstrøm. Over de neste 6-9 månedene vil Tesla trolig doble produksjonen av Model 3, noe som tar selskapet fra svakt profitabelt til betydelig profitabelt. Og over de neste årene har Tesla mange gode produkter som kommer ut, Model Y, Semi, Roadster, solar roof, med tilnærmet garantert høy etterspørsel og inntjening.

Når du sier profitt, mener du da helt nederst på bunnlinja etter US GAAP? Det ville i så fall være helt utrolig i mine øyne. At GAO går etter én måned på grunn av bl.a. medietrykk er heller ikke akkurat noe godt tegn for bunnlinjen i det korte bildet. Jeg blir imponert om driftsresultatet er positivt. At bunnlinjen også skal være det med 170(?) mill USD i rentekostnader, det virker for meg lite sannsynlig med mindre det er noen betydelige engangseffekter i Q3.

1000kwh

Sitat fra: AD på fredag 07. september 2018, klokken 19:23
Vel, vel. Det er som det er. Et par gode råd; SELG! Bilen også. Tror faktisk billige bruktbiler (ja "fossile") kommer til å få et bra oppsving i pris fremover.

Ja, ja. Mas i vei, men forelskelse av økonomisk karakter ER dyrt. Been there, done that...
Men hvis du bommer på 31.12, så regner jeg med at du sier 01.06.2019? Og deretter 31.12.2019 osv ;)

Bare av nysgjerrighet; hvor billige tror du Teslaer blir hvis Tesla går konkurs?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gigafactory på fredag 07. september 2018, klokken 20:52Når du sier profitt, mener du da helt nederst på bunnlinja etter US GAAP? Det ville i så fall være helt utrolig i mine øyne. At GAO går etter én måned på grunn av bl.a. medietrykk er heller ikke akkurat noe godt tegn for bunnlinjen i det korte bildet. Jeg blir imponert om driftsresultatet er positivt. At bunnlinjen også skal være det med 170(?) mill USD i rentekostnader, det virker for meg lite sannsynlig med mindre det er noen betydelige engangseffekter i Q3.
GAAP.

De som har detaljerte regneark sier at det er ikke 100% sikkert i boks, men om det ikke er i boks så er det veldig nært. F.eks: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3013150/ Her teller forskjellen på 50k Model 3 og 51k Model 3. Nå kommer alt ned til hvor mange biler Tesla får levert i september. Og det er tydelig at Tesla jobber iherdig med å få levert biler. Det er svært mange som har fått leveringsdato i september de siste par dagene.

Samtidig har Tesla gjentatt igjen og igjen at de forventer GAAP profitt og positiv kontantstrøm fra og med Q3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder han som sluttet så er det mulig at han begynte i jobben på et litt dumt tidspunkt. Om han hadde begynt i bedriften noen måneder før eller etter så er det ikke sikkert utfallet hadde vært det samme.

https://www.cnbc.com/2018/09/07/tesla-cao-dave-morton-quit-after-concluding-musk-wasnt-listening.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Sitat fra: arthur på fredag 07. september 2018, klokken 17:41
Sitat fra: kvasbo på fredag 07. september 2018, klokken 17:18
Av alt han har funnet på i det siste er virkelig å røyke en fullt lovlig joint verdens minste problem. Ca like alvorlig som om han hadde tatt seg noen øl.

Hvis du sammenligner øl med joint i dag med tanke på innholdet av "virkestoffer" ( i en joint)så er du dårlig oppdatert!
Der er jeg helt enig med deg. Dette er snakk om svært ugreie stoffer. Men lovmessig sett gjorde han ikke noe mer galt enn folk gjør ved å ta en pils på pub-en i byen i Norge. Dette er helt lovlig i California. Og hvis vi legger til at Elon fortalte at det fungerer som "motsatt kaffe" å røyke slikt, så virket han ikke spesielt positiv til røyking. Noe som er bra. Men han kunne gjerne holdt seg helt borte fra dritten. For min egen del ville jeg ikke vært i samme rom som noen som røyket slikt.

AD

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. september 2018, klokken 21:10
Når det gjelder han som sluttet så er det mulig at han begynte i jobben på et litt dumt tidspunkt. Om han hadde begynt i bedriften noen måneder før eller etter så er det ikke sikkert utfallet hadde vært det samme.

https://www.cnbc.com/2018/09/07/tesla-cao-dave-morton-quit-after-concluding-musk-wasnt-listening.html

Gjelder det de 31 andre i ledelsen som også har sluttet? Siden 1.1 altså?  Noen har visst "svar" på alt og nekter å se åpenbare problemer...

Og GLEM overskudd i Q3 nå da. 86% underkjent i første kvalitetskontroll sier alt om du forstår produksjonsplanlegging og hva tallet har konsekvenser for. (Nei, ikke kom med 37 min. pr. bil er du grei...)

Tesla har meget store - og eskalerende - problemer.

Tuxedo

Kan det være at Elon egentlig prøvde å få kursen opp, men at han bare har misforstått begrepet "Joint Venture"?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA