Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status megacasting Berlin

Startet av TRM, torsdag 13. januar 2022, klokken 20:34

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 15:09
Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.
På Battery Day ble batteriet presentert som en bærende bikubestruktur med fordeling av kreftene til øvre og nedre plate i batteriet. Det sier seg selv at det da må limes sammen og at det ikke vil være enkelt å åpne pakka.
Det bør ikke være noen overraskelse at det ikke vil være mulig å bytte komponenter i batteripakka.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:19
Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...

Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...

geear

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:43
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...

Spørsmålet er vel om batteriet KAN byttes. Det ser jo ut som Tesla støper mer og mer inn i en stor form...
Det vises klart og tydelig i videoen i svar #12 i denne tråden at ikke er noen stor sak:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59271.msg1056408#msg1056408

sjokomelk

Batteriet kan byttes veldig enkelt. 40 bolter, og så senkes det ut av bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:46

Mulig jeg var uklar..jeg ser en trend her..jeg snakker altså om hvor Tesla er på vei. Ikke hva som er nå..Det virker åpenbart at Tesla ønsker å gjøre batterier en del av karosseri og bærende konstruksjon..bruk og kast biler mao

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. juli 2022, klokken 19:46
Pluss en del plastdeksler, kontakter, kabler, midtkonsoll, luftkanaler, stoler, tepper, slanger for kjøleveske, mm. Men ja det er fullt mulig, selv om det er en god del mer arbeid enn med et "løst batteri".

Radial

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:32
Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.
På Battery Day ble batteriet presentert som en bærende bikubestruktur med fordeling av kreftene til øvre og nedre plate i batteriet. Det sier seg selv at det da må limes sammen og at det ikke vil være enkelt å åpne pakka.
Det bør ikke være noen overraskelse at det ikke vil være mulig å bytte komponenter i batteripakka.

Når Jeg står å ser inn i en bikube, eller forsåvidt 4680 mockup'en fra Berlin, så ser jeg hurom som man kan putte celler inni.
Veggene rundt cella er det bærende element, mens selve cella står trygt i midten.

Så napper man av bunn/topp og bytter celler som (prinsipielt) i en revolver i denne strukturen.

Dette var det jeg tenkte (i mitt hode) skulle være litt av revolusjonen og en sinnsykt smart måte å lage batterier på der alt kan fikses når det blir gammelt, bortsett fra når alt er korrodert i filler selvsagt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 20:14
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:32

Når Jeg står å ser inn i en bikube, eller forsåvidt 4680 mockup'en fra Berlin, så ser jeg hurom som man kan putte celler inni.
Veggene rundt cella er det bærende element, mens selve cella står trygt i midten.

Så napper man av bunn/topp og bytter celler som (prinsipielt) i en revolver i denne strukturen.

Dette var det jeg tenkte (i mitt hode) skulle være litt av revolusjonen og en sinnsykt smart måte å lage batterier på der alt kan fikses når det blir gammelt, bortsett fra når alt er korrodert i filler selvsagt.
Mye handlet om reduksjon i materialer og vekt. Det ble forklart at selve cellene skulle utgjøre strukturen, og den skulle lime disse til topp- og bunnplata. Altså ingen løse celler inne noen sylindere. "Din løsning" er både tyngre, dyrere og ikke en bærende honeycomb-plate.

Tore Kjernmoen

Etter å ha sett Munro Live sin video ble jeg litt skeptisk/skuffet.  4860 batteripakken er fylt med polyuretan.
Reparerbarhet er visst null og kanskje også litt vanskelig å resirkulere?  Håper Tesla har en god strategi her...
Som et bærende element er det sikkert perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbnulVvk
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

daktari

Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 23:53
Det koster lett 15-20k vel for er rutinemessig skift. Motor ut. Men en vesentlig mindre jobb enn å demontere alt interiør og så batteri, og så remontering. Det var poenget.
Ut med motor for å skifte regreim?? Kan du nevne en bilmodell man må det på?

Alt interiør må jo heller ikke demonteres på en Tesla for å ta ned 4680-pakken, det var noen vent-ducter og litt diverse, interiøret sitter jo igjen i bilen når pakken er nede, det er midtkonsoll og forseter + teppe som er igjen på batteripakken. Med pakkene ved siden av hverandre og elskraller/muttertrekkere så tipper jeg det går rimelig radig å flytte over. To eller fire bolter på hvert sete...

Otkristo

Sitat fra: Tore Kjernmoen på onsdag 13. juli 2022, klokken 20:46
Etter å ha sett Munro Live sin video ble jeg litt skeptisk/skuffet.  4860 batteripakken er fylt med polyuretan.
Reparerbarhet er visst null og kanskje også litt vanskelig å resirkulere?  Håper Tesla har en god strategi her...
Som et bærende element er det sikkert perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbnulVvk
Ikke problem med resirkulering

Daniel_0007

Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:50

Alt interiør må jo heller ikke demonteres på en Tesla for å ta ned 4680-pakken, det var noen vent-ducter og litt diverse, interiøret sitter jo igjen i bilen når pakken er nede, det er midtkonsoll og forseter + teppe som er igjen på batteripakken. Med pakkene ved siden av hverandre og elskraller/muttertrekkere så tipper jeg det går rimelig radig å flytte over. To eller fire bolter på hvert sete...

Eldre Ferrari må man ta ut motoren for å skifte reg reim

One of the most common hurdles associated with the maintenance of most older Ferraris is the need (and expense) to replace the timing belt every 30,000 miles or 5 years. For most models prior to and including the F355 (1995-1998), replacing the timing belt(s) requires that the power plant be completely removed and reinserted into the engine bay
Model 3 2019 LR Rwd

Contango

Jeg nekter å kjøpe Tesla med megacasting hvis det er slik at man på eldre Ferrarier må ta ut hele motoren for å skifte registerreim.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 14. juli 2022, klokken 12:01
Sitat fra: geear på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:50

Eldre Ferrari må man ta ut motoren for å skifte reg reim

One of the most common hurdles associated with the maintenance of most older Ferraris is the need (and expense) to replace the timing belt every 30,000 miles or 5 years. For most models prior to and including the F355 (1995-1998), replacing the timing belt(s) requires that the power plant be completely removed and reinserted into the engine bay
En frontmotorisert normal familiebil, da.  :P

Uansett skjønner jeg ikke sammenligningen mellom registerreimsbytte og batteribytte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA