Hovedmeny

Status megacasting Berlin

Startet av TRM, torsdag 13. januar 2022, klokken 20:34

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: emurof på fredag 08. juli 2022, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på fredag 08. juli 2022, klokken 08:54
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Ja, men det er jo folk klar over? Det er vel ikke det som diskuteres her.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.

Forenklet i forhold til hva? I forhold til hva mange trodde om strukturelt batteri eller i forhold til løst batteri?
Hvis du mener det siste så er vi helt uenige. Men når det gjelder det første så kan det være riktig, da det ble spekulert i om at det ikke ville være mulig å bytte et strukturelt batteri.

Forenklet ved at det er færre deler, færre skruer, færre bolter, færre av det meste.
Forenklet batteribytte i forold til hva??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Hvis det er noe som er forenklet med 4680, så er det produksjonen.
For alle andre ledd etter produksjonen (feks reparasjon/reklamasjon) ser jeg ingen fordeler pr dd.. snarere tvert imot egentlig.
Men poenget med 4680 er jo å spare penger pr bil, og samtidig oppnå høyere stivhet i bilen + billigere måte å dytte inn tilstrekkelig batterikapasitet.

Forøvrig sier ikke Tesla Service-manual (som jeg vil anta Tesla SC må følge?) at man kan ta ut batteriet som Munro gjorde. Der demonteres alt relevant interiør vekk fra batteriet før det senkes.
En prosess med 180++ punkter før batteriet er ute av bilen.

Munro skal neppe sette sammen bilen igjen, så kan sikkert ta noen shortcuts.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på lørdag 09. juli 2022, klokken 23:11
Hvis det er noe som er forenklet med 4680, så er det produksjonen.
For alle andre ledd etter produksjonen (feks reparasjon/reklamasjon) ser jeg ingen fordeler pr dd.. snarere tvert imot egentlig.
Men poenget med 4680 er jo å spare penger pr bil, og samtidig oppnå høyere stivhet i bilen + billigere måte å dytte inn tilstrekkelig batterikapasitet.

Forøvrig sier ikke Tesla Service-manual (som jeg vil anta Tesla SC må følge?) at man kan ta ut batteriet som Munro gjorde. Der demonteres alt relevant interiør vekk fra batteriet før det senkes.
En prosess med 180++ punkter før batteriet er ute av bilen.

Munro skal neppe sette sammen bilen igjen, så kan sikkert ta noen shortcuts.
:+1: My point exactly!!

Contango

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. juli 2022, klokken 23:37
Den batteripakken er det ikke mulig å reparere - ref Munro's oppdatering. Hvor mye jobb det er å ta den batteripakken ut og inn kan ikke lenger være veldig viktig. Det viktige må være hva som kan gjøres med cellene med sw, for jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan noen kan gjøre noe som helst med den pakken uten å totalt ødelegge den.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Sitat fra: Contango på tirsdag 12. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. juli 2022, klokken 23:37
Den batteripakken er det ikke mulig å reparere - ref Munro's oppdatering. Hvor mye jobb det er å ta den batteripakken ut og inn kan ikke lenger være veldig viktig. Det viktige må være hva som kan gjøres med cellene med sw, for jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan noen kan gjøre noe som helst med den pakken uten å totalt ødelegge den.

Her er oppdateringen fra Munro :

https://youtu.be/BBbQbnulVvk

Som det fremkommer - dette er bruk og kast batterier - kan ikke repareres. Så går en celle til he...vete
vel - så må hele pakken skiftes.

Det er total annet tankesett enn man f.eks hadde når man designet bmw i3 i sin tid - der var det designet slik at man kunne skifte ut deler av pakken. Mange har vel også ordninger som tar imot brukte bilbatterier og gjenbruker dem - f.eks har jo NIO noe slikt med sin ES8.

Det Tesla har gjort her er å bruke samme tankesett som mobilprodusentene gjør - fjernet mulighet til å bytte batteri og lot det være en integrert del av selve mobilen. En tvilsom bærekraftig måte å gjøre det på - og som igjen gjør at man kan stille spørsmål ved  "Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy."

Dvs. de har nok sin egen snevre tolkning av dette som går mer på at man kan resirkulere materialet - men det betyr også at man må dytte mer inn i dette enn om man f.eks startet med å reparere og gjenbruke ferdige celler.

Poenget med dette er nok å gjøre batteriene til en integrert del av selve konstruksjonen for på den måten å spare noen gram her og der.  Ser både positive og negative sider ved dette - men i bunn og grunn snakker vi til slutt om et produkt som i større og større grad blir et bruk og kast produkt og i større grad ikke kan repareres. F.eks vil en kollisjonsskadet Tesla med slike celler lettere havne rett i pressa enn en bil der en kunne plukke noe fra annen og så fikse kun den delen som var ødelagt. 

petersv

Hvis, hypotetisk sett, batteriet varer utover bilens levetid, hva er da poenget med å tilføre kompleksitet og forurensning pga. ineffektivt design?

Handyman

Det bør ikke være en overraskelse for noen at batteriet ikke lar seg åpne og reparere. Hvis feilraten på cellene er lav nok kan likevel regnskapet gå i pluss både klima- og miljømessig uten at man kan reparere batteriet.
Jeg hadde sett for meg at batteriet skulle være mer komplisert å bytte, ut fra hva de presenterte på Battery day. Jeg tror det ligger enda større integreringer i planene, og at man til slutt ikke kan bytte batteriet.

THE

Med ei batteripakke som hverken kan repareres eller byttes ut, så er bilen verdiløs ved feil i batteriet. Hvis Tesla skal selge meg en slik bil, så må det nok være minst 15 år/400000 km garanti på batteripakken før det blir aktuelt å kjøpe bilen for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..

daktari

Sitat fra: geear på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:42
At den ikke kan repareres er nå så, men bytte batteripakke er jo ikke noe problem. Det som er kjipt er at det ser også ut som det er vanskelig å få brukt cellene til noe annet etterpå, ser jo ut som de er støpt inn i PU..
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Tesla tjener mer, forbrukeren taper.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:09
Såvidt det ser ut for meg er det minst en dagsjobb for 2 å bytte. Det betyr mye større jobb enn f.eks registerreim. Kan ikk3 forstå annet enn at forsikringen på disse ville bli høyere.

Ser jo ut som bilen og batteriet blir integrert - og da ryker jo hele bilen om batteriet ryker...eller ved strukturelle endringer som følge av kollisjon...
Kan ikke skjønne at det blir dyrt å forsikre

Otkristo

Først var de eksperter på Covid19, deretter krigen i Ukraina og nå vet de bedre enn Tesla/SpaceX sine ingeniører 😂😂

Radial

Personlig hadde jeg forventet at de kunne åpne lokket/bunnen av pakka og bytte celle for celle.

Dette er oppskriften på bruk&kast i søken på lavere produksjonskostnader.

Mulig man kan duppe hele batteripakka i ett eller annet bad, så løses PU opp mens resten forblir helt ,også overhale etterpå og fylle opp pakka igjen.
Men det blir langt unna noe man gjør på ett service senter dette.

Disse bilene vil ha 0 verdi etter endt garanti om batteriet integreres enda tettere i bilen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Otkristo på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:23

Først var de eksperter på Covid19, deretter krigen i Ukraina og nå vet de bedre enn Tesla/SpaceX sine ingeniører 😂😂
Føles bra å ikke være så naiv at man tror Tesla gjør det beste for en, og ikke seg selv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Registerreimsbytte er da ingen stor jobb på normale biler, 0,5 til 2 timer? Hva har det med et batteribytte å gjøre?

Hvis du tenker på registerreimshavari, som i de fleste motorer gir ventilclash, så er det enten å plukke toppen og begynne å skifte komponenter, potensielt også stempel, eller skifte til byttemotor, begge deler er verre tidsmessig enn det ser ut for å være å ta ned batteripakken, flytte over seter og midtkonsoll og montere tilbake...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA