Hovedmeny

Status megacasting Berlin

Startet av TRM, torsdag 13. januar 2022, klokken 20:34

« forrige - neste »

Radial

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/structural-battery-pack-of-tesla-model-y-is-mind-blowing-says-munro-associates

540-550kg for ei batteripakke, er det virkelig halvparten av konkurrentene?

Må lukte svært lav egenvekt på disse 4680/full Megacast bilene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Contango på onsdag 06. juli 2022, klokken 09:15
Ikke vær sær ☺️. Det der var enklere enn du trodde og ikke en "formidabel jobb". Det formidable i det er demonteringen av interiøret på pakken, men det gjøres utenfor bilen. Men skal ikke selv ha en 4680 før de har fått godt med erfaring med tetningslisten. Den var et svakt punkt, synes jeg.
Jeg spesifiserer at det "er i forhold til" løst batteri. Altså "sammenlikne med". Så jeg står fult og helt bak påstanden. Men jobben er helt klart overkommelig, og mye mindre enn mange (også jeg) hadde fryktet. Enkelte har til og med ment at det ikke vil være mulig, og at hele bilen måtte skrotes dersom batteriet takket for seg.
I følge EMs kommentar gjenstår det en del optimalisering, og når man ser presentasjonen fra Battery day så tror jeg at batteriet skal integreres tettere. Det kan komplisere bytte ytterligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. juli 2022, klokken 16:01
I forhold til å bytte dagens batterier er det en formidabel jobb.
Trodde jeg også, men
https://youtu.be/FXpfU6I_T3w (Munro tar ut 4680 pakken).
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.

Strukturell batteripakke skal da gi langt færre steg for å montere/demontere bilen, og dermed gjøre prosessen raskere?

Radial

Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:18
Trodde jeg også, men
Ja den videoen viser jo nettopp hvor mye som må demonteres og løsnes! En svært stor jobb i forhold til å demontere en "løst batteri".
Men det er betryggende å se at det er fult mulig å bytte batteri, selv om det er en betydelig større jobb. Det har jo vært spekulert i at det ikke ville være mulig.

Strukturell batteripakke skal da gi langt færre steg for å montere/demontere bilen, og dermed gjøre prosessen raskere?

Øøøh, alt som er av strukturell betydning er egentlig mer kompleks å montere i mitt hode.
Skal tross alt ta opp mye krefter, samt holde sammen i en kræsj.

Her sitter man i tillegg oppå toppen, bare for å understreke at dette må sitte godt 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

olavxxx

Sitat fra: Radial på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:21
Sitat fra: emurof på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:18
Trodde jeg også, men

Øøøh, alt som er av strukturell betydning er egentlig mer kompleks å montere i mitt hode.
Skal tross alt ta opp mye krefter, samt holde sammen i en kræsj.

Her sitter man i tillegg oppå toppen, bare for å understreke at dette må sitte godt 😄
Structural pack er mye enklere, de tar jo inn pakke med seter, gulvteppe og midtkonsoll fra bunnen.
Så er det da noen få bolter og et par kabler, resten kobles fort sammen.

Ellers så ønsker man ikke at batteripakken skal ta opp kollisjonen, der er det jo castings som skal ta unna :)
Man vil ikke at det skal deformeres inn til cellene.

Handyman

Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

emurof

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Ja, men det er jo folk klar over? Det er vel ikke det som diskuteres her.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.

Handyman

Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:49Her er det en del som misforstår vesentlige ting. Et strukturelt batteri er i praksis en integrert del av bilens bærende (strukturelle) konstruksjon. I motsetning til et løst batteri som bare henger under bilen, og ikke er en del av den.

Men Munro Live sin video om Model Y med strukturell batteripakke viser jo hvor ekstremt forenklet alt er. Så jeg tenker meg at det er mye enklere og raskere å både sette den sammen og ta fra hverandre.
Forenklet i forhold til hva? I forhold til hva mange trodde om strukturelt batteri eller i forhold til løst batteri?
Hvis du mener det siste så er vi helt uenige. Men når det gjelder det første så kan det være riktig, da det ble spekulert i om at det ikke ville være mulig å bytte et strukturelt batteri.

Contango

Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg. Jeg klarer ikke å se at kostnaden ved et bytte av batteri blir så veldig mye høyere ift arbeidstimer. Batterikostnaden er overveldende uansett. Dersom Tesla derimot klarer å designe batterier hvor man etter garantiutløpstiden kan isolere ut sviktende enkeltceller uten demontering vil kostnadene for eier bli kraftig redusert. Det er mye mer viktig, tenker jeg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Radial

Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 09:20
Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg. Jeg klarer ikke å se at kostnaden ved et bytte av batteri blir så veldig mye høyere ift arbeidstimer. Batterikostnaden er overveldende uansett. Dersom Tesla derimot klarer å designe batterier hvor man etter garantiutløpstiden kan isolere ut sviktende enkeltceller uten demontering vil kostnadene for eier bli kraftig redusert. Det er mye mer viktig, tenker jeg.

Spennende å se hvordan Munro gjengen splitter pakka, og hvor håndterbart det er med cellebytter i praksis.
På 2170 er alt limt og støpt inn i enorme, tunge klosser.
Totalt umulig å fikse på.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

SurSnasen

Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg.

Det blir spennende å se hva dette vil ha å si for "serviceability". Vil dette kunne medføre at bilen blir mer "bruk og kast"? Vil det medføre at flere biler blir kondemnert ved kræsj, og dertil høyere forsikringskost?

olavxxx

Sitat fra: SurSnasen på fredag 08. juli 2022, klokken 11:12
Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg.

Det blir spennende å se hva dette vil ha å si for "serviceability". Vil dette kunne medføre at bilen blir mer "bruk og kast"? Vil det medføre at flere biler blir kondemnert ved kræsj, og dertil høyere forsikringskost?
Munroe har en ny gjennomgangsvideo hvor de viser at utenpå castingen er det skrudd fast metallbiter som vil ta unna i kollisjon. Så for å skade castingen må man krasje i veldig høy hastighet og da ville nok også en vanlig bil vært kondemnert.

https://youtu.be/IflL4Q9C3OE?t=221

Contango

Sitat fra: olavxxx på fredag 08. juli 2022, klokken 11:47
Munroe har en ny gjennomgangsvideo hvor de viser at utenpå castingen er det skrudd fast metallbiter som vil ta unna i kollisjon. Så for å skade castingen må man krasje i veldig høy hastighet og da ville nok også en vanlig bil vært kondemnert.
Forfra, ikke bakfra. Bak skades strukturen fort.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

emurof

Sitat fra: Handyman på fredag 08. juli 2022, klokken 08:54
Sitat fra: emurof på torsdag 07. juli 2022, klokken 20:23

Forenklet i forhold til hva? I forhold til hva mange trodde om strukturelt batteri eller i forhold til løst batteri?
Hvis du mener det siste så er vi helt uenige. Men når det gjelder det første så kan det være riktig, da det ble spekulert i om at det ikke ville være mulig å bytte et strukturelt batteri.

Forenklet ved at det er færre deler, færre skruer, færre bolter, færre av det meste.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på fredag 08. juli 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Contango på fredag 08. juli 2022, klokken 09:20Dette ble en litt særere diskusjon enn i alle fall jeg mente å sette i gang, og jeg er egentlig mer interessert i hvilke konsekvenser denne måten å konstruere bilen på har for meg.

Nei, det vil visst ikke medføre dette:

https://www.youtube.com/watch?v=r5frC2huNno&t=1m36s

https://www.youtube.com/watch?v=j1bQbA3EOKw

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA