Når elbilbatteriene selvantenner. Elbil brenner ikke mer enn vanlige bil.

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: goggo på fredag 28. juli 2023, klokken 10:09
Sitat fra: RJK på fredag 28. juli 2023, klokken 10:01Angående lading, så mener jeg det er svært optimistisk å tro de orker å bygge lademulighet på roro-skip. Både pga kostnaden for ombyggingen og for det ekstra dieselforbruket, og at hovedfokuset er å frakte så mange som mulig. Da skal man ikke ha ladekabler som kan bli skadet og som hindrer bilene å stå tett nok.

Dessuten har de vel krav om at batteriene ikke skal være mer enn såså fulle pga sikkerhet, har jeg lest. Bilene skal visstnok og settes i transportmodus og batteriene skal da være "låst ned" (usikkert rykte).

Jeg forstår ikke hvorfor de skal lade bilene ombord.
Bilen fraktes oftest videre på tog eller biltranportere fra mottakerhavna, og da er det jo også bare fint hvis bilene har lite energi i seg når disse transportene kjøres gjennom byer og i tuneller og på ferger etc.

mvh
Hugo

Ja, jeg lurer og på hvorfor spørsmålet kom opp. De skal jo ikke kjøres noe særlig før de ankommer klargjøring. Og der er det naturlige stedet å lade opp. Og det holder i lange baner å stoppe lading ved f.eks. 70 % SoC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Electric cars in Norway

SitatNoen som har fått med seg hvilket/hvilke merker som skal være ombord?

RJK :+1:  her er svaret på ditt spm. Da vet vi nå fra Bloomberg at det er BMW&MB ombord 8)

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-07-27/supply-chain-latest-latest-on-the-fremantle-highway-fire

kopi under:

Newsletter
Ship on Fire Carrying Thousands of Cars May Burn for Days

By Brendan Murray
July 27, 2023 at 7:00 AM EDT

You're reading the Supply Lines newsletter.

A ship loaded with vehicles that's on fire near the Netherlands may burn for days as the Dutch coast guard focuses on keeping the hull from overheating so it doesn't leak fuel or sink.
The vessel twice the length of a football field had just left the German port of Bremerhaven bound for Singapore with almost 3,800 vehicles on board, some of which were made by BMW and Mercedez-Benz. Electric cars and construction vehicles were among the cargo.

Read More: BMWs, Mercedes Are Aboard Burning Ship Off Dutch Coast

The incident that unfolded on board the Fremantle Highway in the darkness early Wednesday sounded harrowing, according to coast guard's account.

The 23-person crew — 21 of whom are from India — tried to fight the flames but had to abandon ship, some of them leaping into the water and sustaining injuries before being rescued by helicopter. There was one fatality, though the cause of death wasn't disclosed.

It's also noteworthy to point out that Shoei Kisen Kaisha, the Japanese firm that owns the stricken vessel, is also listed as the owner of the Ever Given, the huge container ship that got stuck in the Suez Canal back in March 2021.

Six Days in Suez: The Inside Story of the Ship That Broke Global Trade

Several Incidents
The cause of the blaze is still unknown, according to the Dutch coast guard, which denied reports that it had been confirmed the fire broke out in a section of the carrier where EVs were stored.

There have been a few instances of ship fires with automobiles on board in recent years:
  • Earlier this month in New Jersey, two Newark firefighters died while battling a blaze that broke out as used vehicles were reportedly being loaded for export on the Grande Costa D'Avorio.
  • Last year, the Felicity Ace caught fire in the Atlantic while transporting about 4,000 Volkswagens to the US. An estimated $438 million worth of goods were aboard the ship, $401 million of which were cars.
  • In June 2020, the Höegh Xiamen caught fire in Jacksonville, Florida, totaling the vessel and destroying its cargo of 2,420 used vehicles, according to Allianz, which said the investigation blamed the cause on an improperly disconnected battery in a used vehicle.

Globally, fire was the leading cause of losses for the shipping industry last year after foundering, according to Allianz's Safety and Shipping Review 2023. Eight vessels were lost and more than 200 incidents were reported — the most in a decade.

Allianz, the German insurance provider, said there have been "several incidents" in recent years where lithium-ion batteries were reported to be contributors to fires on vessels.
According to Rahul Khanna, global head of marine risk consulting at Allianz Commercial, lithium-ion batteries that ignite are harder to extinguish because "they can burn more ferociously and are capable of spontaneously reigniting hours or even days after they have been put out."
"Most ships lack the suitable fire protection, firefighting capabilities, and detection systems to tackle such fires at sea, which has been made more difficult by the dramatic increase in ship size — container-carrying capacity has doubled in the last 20 years," Khanna said in a statement Wednesday.
  • It's Electric: Five years after Tesla built the world's first electric car for the masses, Bloomberg rebooted a survey of 5,000 owners to ask how things held up. Click here to read more in today's Big Take.

Related Reading:
Brendan Murray in London
Charted Territory
Exports to China Slump
Shipments have dropped $5 billion since the peak in March 2022

RJK

Takker @Electric cars in Norway

:+1:

Og, virker som det bare er spekulasjoner om hvorvidt brannen startet i en elbil eller ei.

Bilene står så tett at straks de oppdager brann, er vel "helvete løs" allerede.

Her kan det uansett være mix av nye og brukte biler, da de bare sier at BMW og MB var endel av bilene.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: RJK på fredag 28. juli 2023, klokken 10:36Takker @Electric cars in Norway

:+1:

Og, virker som det bare er spekulasjoner om hvorvidt brannen startet i en elbil eller ei.

Bilene står så tett at straks de oppdager brann, er vel "helvete løs" allerede.

Her kan det uansett være mix av nye og brukte biler, da de bare sier at BMW og MB var endel av bilene.
Svarer meg selv her.

Virker fra nyheten lenket under, at mannskap har meldt over samband at "en en-bil har eksplodert", noe som kan tyde på at celler fra batteriet har tatt fyr og blitt sprengt.

Står og at mannskapet ikke rakk til treningsøktene pga rask varme og røykutvikling.

Det siste er viktig info å ta lærdom av. Hvor bør livbåter plasseres for at de skal kunne brukes når de trengs...

https://www.tv2.no/broom/redningsmannskapene-en-elbil-har-eksplodert/15921964/
Bosted Oslo

hanche

Hvis skipet synker så får vi nok aldri vite hvordan brannen startet. Og da får vel elbilen skylda okke som.

Og angående livbåter: Jeg ser fra bildene at livbåtene står på et dekk et stykke ned, som betyr at adgangen til livbåtene må være gjennom indre deler av skipet. Og er de fylt av røyk, sliter man jo med å komme dit. Men man skulle jo trodd at adkomstveiene til livbåtdekket var godt beskyttet med tette skott mot skipets indre for øvrig, nettopp av den grunn.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på fredag 28. juli 2023, klokken 12:02Hvis skipet synker så får vi nok aldri vite hvordan brannen startet. Og da får vel elbilen skylda okke som.

Og angående livbåter: Jeg ser fra bildene at livbåtene står på et dekk et stykke ned, som betyr at adgangen til livbåtene må være gjennom indre deler av skipet. Og er de fylt av røyk, sliter man jo med å komme dit. Men man skulle jo trodd at adkomstveiene til livbåtdekket var godt beskyttet med tette skott mot skipets indre for øvrig, nettopp av den grunn.
Kan jo hende det med varmen har endel å si også. Varmen vandrer godt i metall selv om det smelter før det brenner...  ;)
Bosted Oslo

geear

Dette skal rømningsveier og rømningsplaner ta hensyn til, og evakuering via livbåter skal skje FØR det har blitt så ille at det ikke lenger er mulig. Og det SKAL være vedlikehold/test av varslingsanlegg og slukkemidler som forhindrer at det får utvikle seg uten at noen oppdager det. Det skal også være livbåter til hele mannskapet på to forskjellige steder, med forskjellige adkomstveier. Her har mye garantert gått galt.

daktari

På nederlandske kystvakten sin side stod at de forsøkte fly ut brannfolk.
Det står også at det ikke er avklart hvordan brannen startet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Note to self: Dersom jeg skal jobbe som filippinsk sjømann på en slik lukket båt skal jeg ta med meg en 30 meter wire med karabinkrok, og noe bremsehåndtak-system, så jeg kan fire meg ned som James Bond...Hadde jo vært praktisk om de hadde noen slike wirer ferdig montert i noen skap på topp av båten, i tilfelle folk ikke kommer seg ned...sammen med redningsvester...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Igjen, alt dette SKAL være ivaretatt uten personlige macgyver-hjelpemidler eller gaffateip på baklomma. Det skal foreligge ytelsesstandarder som forteller om ulykkesscenarioer og hvordan dette forhindres via opplæring, bemanning og tekniske tiltak (konstruksjon/vedlikehold/verifikasjoner). Det skal foreligge evakueringsplaner og det skal være øvelser ombord.

TB

Håp om berging av brennende skip utenfor Nederland

SitatFørst ble det meldt om 25 elbiler om bord i skipet, men det dreier seg om 500, melder det nederlandske nyhetsbyrået ANP.

Det er usikkert hva det betyr for slukkingen, men batteriene i elbiler gjør disse vanskeligere å slukke. Eksperter har spekulert på om at brannen startet i en elbil, men dette er ikke bekreftet.

Også det totale antallet biler om bord er oppjustert, fra om lag 3000 til nærmere 3800.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goggo

Sitat fra: TB på lørdag 29. juli 2023, klokken 11:25Håp om berging av brennende skip utenfor Nederland

SitatFørst ble det meldt om 25 elbiler om bord i skipet, men det dreier seg om 500, melder det nederlandske nyhetsbyrået ANP.

Det er usikkert hva det betyr for slukkingen, men batteriene i elbiler gjør disse vanskeligere å slukke. Eksperter har spekulert på om at brannen startet i en elbil, men dette er ikke bekreftet.

Også det totale antallet biler om bord er oppjustert, fra om lag 3000 til nærmere 3800.

Merkelig at havnemyndigheter og skipets kaptein ikke har nøyaktig informasjon om lasten når de seiler fra havn.
Har vi virkelig ikke kommet lengre enn dette i 2023?

En helt annen sak her: I linken under er det mye interessant lesing om brannsikkerhet på elbiler vs fossilbiler ombord på skip.
Dette er en lang artikkel som krever en kaffekopp eller to for å lese/fordøye, men den er overraskene relevant til mye av det vi diskuterer her på forumet.
https://e-tidning.sjofartstidningen.se/p/extra-bilagor/avslojar-elbilsmyten/r/1/1/3815/1037487

Dumme meg innbilte meg jo om at vi i Norge lå langt fremme på dette området, men det viser seg at både i Sverige, Danmark og Tyskland er det (ifølge denne artikkelen) gjort forsøk som konkluderer med at elbiler IKKE er mer farlige enn fossilbiler å frakte ombord på skip.

Svenskene ser ut til å konkludere med at det farligste ved bilbranner oftest er all plasten i moderne biler, som totalt har høyere energiinnhold som frigjøres ved brann enn den energien som er i batteri/drivstofftank.

Litt morsomt også at svenskene gjør narr av Havila Kystruten som ikke tillater elbiler ombord på sine batteridrevne fartøy...

PS! Jeg hadde en fantastisk 12 dagers rundtur med Havila Capella i vår, noe må man jo unne seg selv om man er en gjerrig pensjonist.
Jeg valgte forøvrig Havila framfor Hurtigruten ene og alene på grunn av hvordan de to rederienes håndterer  sikkerhet og personell politikk, men synes altså Havila har gått litt vel langt mht denne elbil greia.
Som sagt tidligere så er jeg tidligere sjømann, så jeg har sterke meninger om norsk sjøfart også i tillegg til om mye annet :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Bilbrann på E6 og slukket nå. Men her trenger jeg hjelp...

Hvordan bil er dette? Ikke Kona vel? Håper det er en bensinbil da....

Ligger på vgpluss så bilder fra IPad og jeg zooma inn på videoen...derfor litt grøtete...

Electric cars in Norway

Nei,,,ikke Kona hvertfall.... Bilde under av den og den har skråere vindu og C-pilar. Og den som brant har større baklykter. Passat da kansje?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA