Når elbilbatteriene selvantenner. Elbil brenner ikke mer enn vanlige bil.

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på lørdag 29. juli 2023, klokken 11:50Litt morsomt også at svenskene gjør narr av Havila Kystruten som ikke tillater elbiler ombord på sine batteridrevne fartøy...

PS! Jeg hadde en fantastisk 12 dagers rundtur med Havila Capella i vår, noe må man jo unne seg selv om man er en gjerrig pensjonist.
Jeg valgte forøvrig Havila framfor Hurtigruten ene og alene på grunn av hvordan de to rederienes håndterer  sikkerhet og personell politikk, men synes altså Havila har gått litt vel langt mht denne elbil greia.

Ja, det er helt latterlig av Havila å nekte elbiler ombord :-1: snakk om å gå baklengs inn i fremtiden...

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 29. juli 2023, klokken 18:32Bilbrann på E6 og slukket nå. Men her trenger jeg hjelp...

Hvordan bil er dette? Ikke Kona vel? Håper det er en bensinbil da....

Ligger på vgpluss så bilder fra IPad og jeg zooma inn på videoen...derfor litt grøtete...

Ford Focus eller  Mondeo
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

goggo

Her er dagens oppsummering vedrørende Freemantle Highway.
https://www.dw.com/en/qa-fire-on-board-the-fremantle-highway/a-66385434

Ser ut som IMO har lest min post tidligere i denne tråden (HaHa) og neste år kommer med safety standarder for maritim biltransport som bl.a. inneholder begrensning på batterienes opplading samt større sikkerhetsavstand mellom bilene ombord.

Uansett - jeg håper at de finner ut - og ikke minst at de offentliggjør - hvilken biltype som startet det hele.
Jeg regner med at den aktuelle bilfabrikanten ikke er særlig lysten på at dette skal offentliggjøres og at de kommer til å bruke allverdens advokater til å hindre at det skjer.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

2023 Mercedes EQE 350 brant opp i USA:

https://www.tiktok.com/t/ZGJbBcHpY/

Parkert i garasje og i følge eier IKKE under lading.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på søndag 30. juli 2023, klokken 10:18Her er dagens oppsummering vedrørende Freemantle Highway.
https://www.dw.com/en/qa-fire-on-board-the-fremantle-highway/a-66385434

Ser ut som IMO har lest min post tidligere i denne tråden (HaHa) og neste år kommer med safety standarder for maritim biltransport som bl.a. inneholder begrensning på batterienes opplading samt større sikkerhetsavstand mellom bilene ombord.

Uansett - jeg håper at de finner ut - og ikke minst at de offentliggjør - hvilken biltype som startet det hele.
Jeg regner med at den aktuelle bilfabrikanten ikke er særlig lysten på at dette skal offentliggjøres og at de kommer til å bruke allverdens advokater til å hindre at det skjer.

mvh
Hugo

Kanskje bilfraktere burde hatt et slags rutenett i taket på alle etasjene (Roll On Roll Off båter), hvor de kunne hatt en svær basket / container opp ned, så når de oppdager en brann så kunne containeren senkes ned over den brennende bilene. Kunne vel enten blitt gjort fjernstyrt med kameraer og traverskraner, eller et annet system lignende Autostore / Komplett.  Det kunne sikkert vært tilførselsrør til containeren, med slukkemidler på utsiden, som CO2, Vann, skum lagret oppå containeren...etter hva som skal slukkes, og som og kan utløses fjernstyrt fra broen på båten.

https://youtu.be/aPQB9mkBFxo.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Hei dere. Hva er greia med Tesla lastebil konkurrenten jeg hørte på radioen i sted som kaller tilbake bilene pga brann i batteriet? De faller på US børsen nå. Ca 10% ned....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 14. august 2023, klokken 20:35Hei dere. Hva er greia med Tesla lastebil konkurrenten jeg hørte på radioen i sted som kaller tilbake bilene pga brann i batteriet? De faller på US børsen nå. Ca 10% ned....

Det var Nikola som har slitt en del med brann i batteriene. De har funnet rotårsaken, som var en komponent i kjølesystemet som ikke virket, som gjorde at kjølevæsken rant ut, som forårsaket brann. Men Nikola har egentlig gitt opp elbil, og satser det meste på hydrogen, så de lager bare elbiler når de har et konkret ønske/bestilling skrives det.
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Og da er det visst konkludert med at det likevel ikke var en elbil som startet den "katastrofale elbil brannen på Freemantle Highway"...

https://www.electrive.com/2023/08/14/it-wasnt-an-ev-that-caused-the-fremantle-highway-to-catch-fire/

Jaja.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Noen som kjenner til hvordan elbil det brant i?
Og om brannen startet i en elbil eller fossilbil?

Det står bare dette i VG så det er vanskelig å se:

Kopi:

«Nødetatene rykket ut til Kolsås i morgentimene mandag, hvor det brant kraftig i en bil. Det var også spredning til et garasjeanlegg.
– Det er full brann i en elbil. Det har spredd seg til en garasjerekke i treværk med åtte plasser. Vi er fremme og har begynt slukning, sa vaktleder Eirik Fredriksen i brannvesenet til VG.»

https://www.vg.no/nyheter/i/abrJK7/bilbrann-paa-kolsaas-i-baerum-det-er-spredningsfare

RJK

Hvorfor de spørsmålene? Er ikke mye av klagene vi har fremført at det alltid spekuleres/påstås at brannene startet i en elbil, og så viser det seg i de fleste tilfeller at brannen har oppstått utenom batteribrann, gjerne i en icebil eller ved teknisk feil på annet utstyr?

Veldig flott at det ikke fokuseres på elbiler nå, men at man lar det stå som noe man kan opplyse om senere når man har grunnlag for å si noe om dette.

Det er innenfor å vise til at det brenner i en elbil, da man vet at det gjør det vanskeligere med slukningsarbeide, selv om jeg nå ser man har startet med utstyr for å trenge inn i batteriene med rør, så man spyle inn masse vann/væske som kan kjøle/drukne batteriene fra innsiden, og at dette skal gjøre slukningen betydelig raskere og mer effektiv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Der det er mest flammer står det en Mitsubishi Outlander tror jeg. Den var pop som plug-in. Men står kanskje biler på baksiden også?

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 03. april 2024, klokken 22:32Der det er mest flammer står det en Mitsubishi Outlander tror jeg. Den var pop som plug-in. Men står kanskje biler på baksiden også?
Bra! Det var godt å høre det var en fossilbil. Jeg var bekymret for om det var 55 e-tron som har pågående tilbakekallinger for der vil de bare skifte moduler og ikke hele pakka som er den LG chem batteritypen som ble produsert mellom 19/21 og som jo sitter i 5 stk elbil merker.

Huyndai valgte å skifte hele pakka og det er jo det rette å gjøre. Audi har sendt ut melding om max 80% lading inntil videre. Det er en skam at Audi holder på slik. Dette er ikke bra.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA