Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når elbilbatteriene selvantenner. Elbil brenner ikke mer enn vanlige bil.

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

Daniel_0007

Regner med det ikke er en tesla for da ville det vært med stor skrift, tesla startet brann i lasteskip  :laugh:
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 26. juli 2023, klokken 09:01Regner med det ikke er en tesla for da ville det vært med stor skrift, tesla startet brann i lasteskip  :laugh:
Daniel :+1: dagens beste kommentar så langt ;D

Men uansett bilmerke.... Dette kan bli stygt hvis ikke brannen slukkes raskt....

Søkte nå på Fremantle Highway båtens navn og da kommer det mange oppdateringer, lenke her

https://www.google.com/search?q=Fremantle+Highway&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

goggo

Hmmm. Båten er bare 10 år gammel og likevel ser det ikke ut som den har free-fall livbåt?

Og det må jo ha vært panikk om bord: Mannskapet hoppet fra over 20 meters høyde og fikk skader og en ble også drept.

Her lukter det av av dårlig sjømannskap - dette skipet burde jo ha sensorer over hele skipet og oppdage en brann veldig tidlig. Og de burde ha effektivt overrislingsanlegg for å kjøle/bremse brannen.

Så var de nærme land i et trafikkert område i Europa, de burde/kunne jo ha fått erfarne brannmannskaper ombord og helikopter evakuering av mannskap veldig raskt.

Det er jo nå også krav om at alle elbiler på skip skal ha lite strøm på batteriet.

Skal bli spennende å følge med på denne historien og få høre hva som egentlig skjedde.

mvh
Hugo

EDIT: Og på NRK står det "Ifølge den lokale nyhetssiden Wâldnet fikk kapteinen beskjed om å evakuere skipet rundt klokken 02:13 lokal tid."
Det er jo ALLTID KAPTEINEN som bestemmer når/om det skal igangsettes evakuering, og ingen andre som gir hen beskjed om dette.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

"The ship with 2857 cars on board, including 25 EV, left Bremerhaven at around 1430 UTC Jul 25, bound for Egypt, fire erupted at around 2130 UTC Jul 25."

https://www.fleetmon.com/maritime-news/2023/42557/car-carrier-ev-major-fire-north-sea-netherlands/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Og nå sier kystvakten i Nederland følgende:

Ifølge en talsperson for kystvakten skal brannen ha startet «i nærheten av en elbil».
https://www.tv2.no/broom/akkurat-na-skipet-med-3000-biler-om-bord-star-i-full-fyr/15919764/

Brannen i parkeringshuset på Sola - var det ikke 100% sikkert at den også startet i en elbil før de fikk undersøkt nærmere?

Jaja - jeg sier ikke at mange tusen elbiler ombord på en slik båt ikke kan være risikabelt.
Kunne ikke IMO og forsikringsselskapene bare sette en max grense på f.eks 10 kWh med energi i hvert batteri under transport og samtidig parkere dem med litt mere avstand mellom bilene for å redusere risikoen for spredning og for å lette slukking?

Ja det blir dyrere frakt da selvfølgelig, men den prisøkningen får vi elbilister bare tåle.
Tesla har allerede begynt å frakte bilene med mindre lading på batteriet har jeg forstått.

mvh
Hugo

PS: 10 kWh på batteriet tilsvarer omtrent 1 liter bensin eller diesel, og jeg er sikker på at fossilbilene fraktes med mer enn 1 liter drivstoff på tanken.

geear

Stemmer det, elbil var liksom skylden i alt på Sola, helt til det viste seg at det var en diesel-Safira eller Zafira eller hva de nå heter, og at ingen elbilbatterier engang hadde antent, tross at det var mange av de der inne, og resten av bilene brant.

Men uansett er det ikke slik at elbilbatterier aldri brenner, så det er rom for forbedring. Fordelen med elbiler er at det er mindre som skal til for å redusere faren for brann, enn på en fossilbil slm har mange mulige feil og antennelsespunkter som kan føre til brann.

Forøvrig enig i mistanke om dårlig sjømannsskap, men vanskelig å vite når ting er formidlet gjennom media. Kan bare si at selv om det er mange flinke sjøfolk så er det også mye rart der ute.

De burde vel egentlig ha skumkanoner/skumanlegg på bildekkene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på fredag 28. juli 2023, klokken 09:18Og nå sier kystvakten i Nederland følgende:

Ifølge en talsperson for kystvakten skal brannen ha startet «i nærheten av en elbil».
https://www.tv2.no/broom/akkurat-na-skipet-med-3000-biler-om-bord-star-i-full-fyr/15919764/

Brannen i parkeringshuset på Sola - var det ikke 100% sikkert at den også startet i en elbil før de fikk undersøkt nærmere?

Jaja - jeg sier ikke at mange tusen elbiler ombord på en slik båt ikke kan være risikabelt.
Kunne ikke IMO og forsikringsselskapene bare sette en max grense på f.eks 10 kWh med energi i hvert batteri under transport og samtidig parkere dem med litt mere avstand mellom bilene for å redusere risikoen for spredning og for å lette slukking?

Ja det blir dyrere frakt da selvfølgelig, men den prisøkningen får vi elbilister bare tåle.
Tesla har allerede begynt å frakte bilene med mindre lading på batteriet har jeg forstått.

mvh
Hugo

PS: 10 kWh på batteriet tilsvarer omtrent 1 liter bensin eller diesel, og jeg er sikker på at fossilbilene fraktes med mer enn 1 liter drivstoff på tanken.

Goggo :+1: så bra hvis brannen ikke startet i elbilen med bare i nærheten. Håper det stemmer.

Disse elbilene har vel heller ikke noen lademuligheter ombord heller? Jeg var med å henta ut en tm3 som kom rett fra båten med 20% batteri oppe på Lillestrøm messa en gang og da mener jeg han fra Tesla sa at de ble ikke ladet ombord...

Se bilde fra nrk tv nå. Det brenner som bare ........  og de klarer ikke slokke den. Tipper de lar båten synke slik de gjorde med den båten som var full av vw for en tid tilbake.

goggo

Sitat fra: geear på fredag 28. juli 2023, klokken 09:34Forøvrig enig i mistanke om dårlig sjømannsskap, men vanskelig å vite når ting er formidlet gjennom media. Kan bare si at selv om det er mange flinke sjøfolk så er det også mye rart der ute.

Det er mye "som ikke stemmer" helt her. Båten gikk under 15 nautiske mil fra land.
Nederland er antagelig det landet i verden som har best kystvakt og maritime redningstjenester, hvorfor i all verden ble ikke kystvakt og profesjonelt brannmannskap hentet ombord med en gang brannen ble oppdaget?
Og hvorfor måtte det stakkars mannskapet hoppe i sjøen fra over 20 meter i stedet for å bli evakuert med helikopter?

Nå er det riktignok mange år siden jeg var sjømann, men 15 år ombord på båter i ingeniør og lederstillinger på worldwide fart i seismikkindustrien sier meg at dette rederiet og denne båten ville jeg ha takket nei til å jobbe på...

mvh
Hugo

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på fredag 28. juli 2023, klokken 09:50
Sitat fra: geear på fredag 28. juli 2023, klokken 09:34Forøvrig enig i mistanke om dårlig sjømannsskap, men vanskelig å vite når ting er formidlet gjennom media. Kan bare si at selv om det er mange flinke sjøfolk så er det også mye rart der ute.

Det er mye "som ikke stemmer" helt her. Båten gikk under 15 nautiske mil fra land.
Nederland er antagelig det landet i verden som har best kystvakt og maritime redningstjenester, hvorfor i all verden ble ikke kystvakt og profesjonelt brannmannskap hentet ombord med en gang brannen ble oppdaget?
Og hvorfor måtte det stakkars mannskapet hoppe i sjøen fra over 20 meter i stedet for å bli evakuert med helikopter?

Nå er det riktignok mange år siden jeg var sjømann, men 15 år ombord på båter i ingeniør og lederstillinger på worldwide fart i seismikkindustrien sier meg at dette rederiet og denne båten ville jeg ha takket nei til å jobbe på...

mvh
Hugo

Ja det er noe muffens...og det skjedde vel om natta og en kar døde når han prøvde å slukke....er vel sikkert da de andre hoppet på sjøen? 

Uansett.... her har myyyyye gått galt. Fint at du kan slikt ift store båter...jeg er dum på de store skipene - men jeg er jo en racer på min egen seilbåt...ship o'hoi  ;D

geear

Sitat fra: goggo på fredag 28. juli 2023, klokken 09:50

mvh
Hugo

Rimelig sikker på de har luker/leidere for los også, selv om de ofte kommer med helikopter, men selvfølgelig kan større områder ha vært røykfylt - men de skal også ha evakueringsmasker. Frittfallslivbåter er én ting, men har de ikke MOB-båt også på ro-ro? Burde vært mange muligheter her.

RJK

Noen som har fått med seg hvilket/hvilke merker som skal være ombord?

Angående lading, så mener jeg det er svært optimistisk å tro de orker å bygge lademulighet på roro-skip. Både pga kostnaden for ombyggingen og for det ekstra dieselforbruket, og at hovedfokuset er å frakte så mange som mulig. Da skal man ikke ha ladekabler som kan bli skadet og som hindrer bilene å stå tett nok.

Dessuten har de vel krav om at batteriene ikke skal være mer enn såså fulle pga sikkerhet, har jeg lest. Bilene skal visstnok og settes i transportmodus og batteriene skal da være "låst ned" (usikkert rykte).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 28. juli 2023, klokken 09:48Disse elbilene har vel heller ikke noen lademuligheter ombord heller? Jeg var med å henta ut en tm3 som kom rett fra båten med 20% batteri oppe på Lillestrøm messa en gang og da mener jeg han fra Tesla sa at de ble ikke ladet ombord...

Hvis Tesla sender bilene med 20% opplading på et 70 kWh batteri så tilsvarer det altså energien i 1,5 liter bensin.
Hvorfor kan ikke alle elbil fabrikantene gjøre det samme så kan denne diskusjonen om elbilenes brannfare under båt transport legges død med en gang siden elbilene da blir mindre brannfarlige enn fossilbilene?

mvh
HUgo

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på fredag 28. juli 2023, klokken 10:03
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 28. juli 2023, klokken 09:48Disse elbilene har vel heller ikke noen lademuligheter ombord heller? Jeg var med å henta ut en tm3 som kom rett fra båten med 20% batteri oppe på Lillestrøm messa en gang og da mener jeg han fra Tesla sa at de ble ikke ladet ombord...

Hvis Tesla sender bilene med 20% opplading på et 70 kWh batteri så tilsvarer det altså energien i 1,5 liter bensin.
Hvorfor kan ikke alle elbil fabrikantene gjøre det samme så kan denne diskusjonen om elbilenes brannfare under båt transport legges død med en gang siden elbilene da blir mindre brannfarlige enn fossilbilene?

mvh
HUgo

Ikke ta for gitt det jeg sier om den gangen på Lillestrøm der vi fikk den med 20% for da var det jo kaos tider som dere husker...vi sto jo i køer som kveg da  ;D så jeg vet ikke om Tesla har "en standard" ift hvo mye batteriet er ladet opp på båtene... jeg var med å hentet ut en fullladet på Skøyen en gang og en som hadde ca 50% på Grorud en annen gang så det er nok litt Comme ci comme ça det der...

goggo

Sitat fra: RJK på fredag 28. juli 2023, klokken 10:01Angående lading, så mener jeg det er svært optimistisk å tro de orker å bygge lademulighet på roro-skip. Både pga kostnaden for ombyggingen og for det ekstra dieselforbruket, og at hovedfokuset er å frakte så mange som mulig. Da skal man ikke ha ladekabler som kan bli skadet og som hindrer bilene å stå tett nok.

Dessuten har de vel krav om at batteriene ikke skal være mer enn såså fulle pga sikkerhet, har jeg lest. Bilene skal visstnok og settes i transportmodus og batteriene skal da være "låst ned" (usikkert rykte).

Jeg forstår ikke hvorfor de skal lade bilene ombord.
Bilen fraktes oftest videre på tog eller biltranportere fra mottakerhavna, og da er det jo også bare fint hvis bilene har lite energi i seg når disse transportene kjøres gjennom byer og i tuneller og på ferger etc.

mvh
Hugo

geear

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA