Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Oreo, fredag 07. september 2012, klokken 11:08

« forrige - neste »

Oreo

Jeg vet godt at Model S bestilles på nett hos Teslamotors

MEN,
både FerdinandMotor: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32104483
og Carpoint: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=30231929&reference=2011/8/22/9/302/319/29_667679753.jpg annonserer salg av disse bilene.

Hva skulle være grunn til å bestille hos disse?

De har tidlige reservasjonsnummer (evt. Signature modeller?) og du får sannsynligvis bilen din tidligere.
Om produksjonen går opp til 20 000/år så skulle en ikke trenge å vente så alt for lenge om en bestiller direkte fra Tesla. Så vidt jeg har fått med meg er det forhåndsbestilt ca 12 000 per d.d. (opplys gjerne om jeg tar feil).

Den ene av forhandlerne ovenfor hevdet å kunne gi fem års garanti.
Tesla gir fire år (8 år på batteri). Forhandlerens garanti er nok for egen regning, og da får en vel håpe at de fremdeles eksisterer om du får bruk for den.

Forhandlerene skal vel også ha sitt honorar (NOK 30K ifølge Teslas repr. i London), samt at kjøper får følelsen av å handle i butikk(!).  ::)

Tesla i Oslo antydet, ved bestilling nå, en leveranser mot slutten av 2013.
En av ovenfornevte forhandlere antydet andre kvartal 2013.

Foruten å få bilen så tidlig som mulig, ser jeg ikke det store poenget med å bestille hos disse aktørene.
(den som venter på noe godt..... ;))

Spørsmålet om avgiftsspøkelset er ikke til å unngå.
Om myndighetene bestemmer seg for å gjøre noe de første par årene, eller før 50 000 (eller var det 100 000?) registrerte elbiler, vil det være tidenes mest hyklerske beslutning.

Min konklusjon for å handle til Tesla vs. "freelance" forhandlere er dermed en kombinasjon av hvor mye is en har i magen, hvor paranoid en er for en evt. avgiftsøkning og hvor grådig en selv er.

Noen andre synspunkt?

P.S. Hvor mange registrerte elbiler er det per d.d?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

Kan svare på et par av spørsmålene dine:

1. Tipper Ferdinand og aCar har tatt noen nummer i køen. Jeg ser ingen grunn til å bestille gjennom dem når man reserverer og får et nummer i køen. Klarer ikke helt å se hvordan de skal klare å hoppe over køen, så jeg vil tro de har reservert en del biler. Tesla har forhandler på Alnabru i Oslo, så det å ha en fysisk forhandler å forholde seg til går greit for min del.
Det som er sikkert er at det blir en del dyrere å bestille gjennom dem, men det kan være verd det for å få bilen litt tidligere?

2. Avgifter kommer fra 2017, eller når vi har 50.000 elbiler. Om ikke jeg tar feil nærmer vi oss vel 10.000 elbiler, og det kan fort bli en dobling av dette antallet neste år. Det er derimot langt fra 50.000 biler, så avgifter kommer etter all sannsynlighet ikke i 2013 eller 2014. I 2015-2016 derimot tror jeg det kan bli mer usikkert.

3. Her finner du oversikt over antallet reserverte Model S http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/5747-Model-S-Reservation-and-Delivery-Tally
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

En god nyhet til alle Model S kunder: Dollaren er i fritt fall ;)

Når jeg reserverte var kursen 6.11, i dag kun få uker senere er den 5.85. Det betyr i runde tall 35.000 kroner lavere pris :)

Euroen er nede på 7.33, ikke akkurat vante nivåer det heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Greide ikke å vente lenger, bare måtte reservere en.
Fullt refunderbart depositum hos Tesla, mens depositumet hos Ferdinand Motor bare er delvis refunderbart. Carpoint i Trh skal ha 40K, og tviler på at det er fullt refunderbart.
Uansett reserverte jeg en med tanke på å kjøpe. Legger heller penger i utstyr enn å et få bilen noe før (selv om jeg gjerne skulle hatt den i går).
Antar også at evt. Barnesykdommer blir rettet fortløpende, så lenge det lar seg gjøre. Da kan jeg like gjerne være et stykke ut i køen.
Mange sitter vel også på gjerdet og venter på EU prisene, inkludert meg selv, inntil nå.

Venter i spenning på mitt nummer i køen  ;D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. august 2012, klokken 00:11
En god nyhet til alle Model S kunder: Dollaren er i fritt fall ;)

Når jeg reserverte var kursen 6.11, i dag kun få uker senere er den 5.85. Det betyr i runde tall 35.000 kroner lavere pris :)

5.76 nå, ennå 9000 kroner spart ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

I-miev 2011
Asker

Oreo

Ventet ca 8 dager på mitt sekvensnummer, 1206 som signaturen sier.
Lav Dollar og Euro er er jo en klar fordel og penger spart som du sier jkirkebo  ;D
La oss bare håpe situasjonen er fordelaktig for oss den dagen vi skal gjøre opp for morroa.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. september 2012, klokken 19:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. august 2012, klokken 00:11
En god nyhet til alle Model S kunder: Dollaren er i fritt fall ;)

Når jeg reserverte var kursen 6.11, i dag kun få uker senere er den 5.85. Det betyr i runde tall 35.000 kroner lavere pris :)

5.76 nå, ennå 9000 kroner spart ;)

5.71 i dag, ingen ende på dollarens fall mot norske kroner ? ;)

Jeg håper på norsk pris på $110,000 på min Model S P85, da har jeg lagt på $10,000 i "Europa-tillegg" og frakt. I så fall blir prisen ca. 630.000 kroner, noe som er behagelige 50-70k under det jeg ventet i begynnelsen.

30 øre fall og $110,000 betyr NOK 33.000 lavere pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Tipper avgifter kommer først som at momsfritaket forsvinner og det skjer fra 2014.
Så kommer vekt og HK avgift senere.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. september 2012, klokken 22:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. september 2012, klokken 19:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. august 2012, klokken 00:11
En god nyhet til alle Model S kunder: Dollaren er i fritt fall ;)

Når jeg reserverte var kursen 6.11, i dag kun få uker senere er den 5.85. Det betyr i runde tall 35.000 kroner lavere pris :)

5.76 nå, ennå 9000 kroner spart ;)

5.71 i dag, ingen ende på dollarens fall mot norske kroner ? ;)

Jeg håper på norsk pris på $110,000 på min Model S P85, da har jeg lagt på $10,000 i "Europa-tillegg" og frakt. I så fall blir prisen ca. 630.000 kroner, noe som er behagelige 50-70k under det jeg ventet i begynnelsen.

30 øre fall og $110,000 betyr NOK 33.000 lavere pris.

Bernanke starter seddelpressen så dollaren er under press. Flott for bilens pris, mindre flott for posisjoner i TSLA :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

noen her som virkelig tror på at Tesla baserer prising på spotprisen? ;D

det beste dere kan håpe på er at det blir en pris for hele Europa i EUR. blir det prising i NOK så  blir den impliserte kursen langt over 6
I-miev 2011
Asker

toppi

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. september 2012, klokken 07:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. september 2012, klokken 22:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. september 2012, klokken 19:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. august 2012, klokken 00:11
En god nyhet til alle Model S kunder: Dollaren er i fritt fall ;)

Når jeg reserverte var kursen 6.11, i dag kun få uker senere er den 5.85. Det betyr i runde tall 35.000 kroner lavere pris :)

5.76 nå, ennå 9000 kroner spart ;)

5.71 i dag, ingen ende på dollarens fall mot norske kroner ? ;)

Jeg håper på norsk pris på $110,000 på min Model S P85, da har jeg lagt på $10,000 i "Europa-tillegg" og frakt. I så fall blir prisen ca. 630.000 kroner, noe som er behagelige 50-70k under det jeg ventet i begynnelsen.

30 øre fall og $110,000 betyr NOK 33.000 lavere pris.

Bernanke starter seddelpressen så dollaren er under press. Flott for bilens pris, mindre flott for posisjoner i TSLA :)


Da jeg bestilte bilen, August 2011, var kursen 5,4...
Så for meg gikk det lenge den gale veien, men nå som seddelpressen er i gang, vil jeg tro vi fort kan havne nede på de nivåene igjen, og kanskje lavere.

Aksjene blir uansett bra på litt lengre sikt, med model X og så Gen III

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jahnarne

Sitat fra: foxy på fredag 14. september 2012, klokken 08:02
noen her som virkelig tror på at Tesla baserer prising på spotprisen? ;D

det beste dere kan håpe på er at det blir en pris for hele Europa i EUR. blir det prising i NOK så  blir den impliserte kursen langt over 6

Hva baserer du dette på? Vill fantasi? Bare lurer siden den eneste prisingen utenfor US som pt. er offentliggjort baserte seg på:

  US-pris
+ 6.1% importskatt
+ 1.5-2% transport / landmessige kostnader
+ pålagt valg av lærseteopsjonen

Justert for mid-term valutakurs.

Om man skal spekulere videre på dette kan det vel heller være at Norge vil tjene på norsk prising siden vi ikke vil ha landspesifikk toll/importskatt, god valutakurs og tilsvarende landmessige kostnader som Europa.

Øyvind.h

#13
Sitat fra: jahnarne på fredag 14. september 2012, klokken 09:24
Sitat fra: foxy på fredag 14. september 2012, klokken 08:02
noen her som virkelig tror på at Tesla baserer prising på spotprisen? ;D

det beste dere kan håpe på er at det blir en pris for hele Europa i EUR. blir det prising i NOK så  blir den impliserte kursen langt over 6

Hva baserer du dette på? Vill fantasi? Bare lurer siden den eneste prisingen utenfor US som pt. er offentliggjort baserte seg på:

 US-pris
+ 6.1% importskatt
+ 1.5-2% transport / landmessige kostnader
+ pålagt valg av lærseteopsjonen

Justert for mid-term valutakurs.

Om man skal spekulere videre på dette kan det vel heller være at Norge vil tjene på norsk prising siden vi ikke vil ha landspesifikk toll/importskatt, god valutakurs og tilsvarende landmessige kostnader som Europa.

Utgangspunktet er at EU får en felles pris (det har i hvert fall jeg fått beskjed om fra Tesla i London) men så må prisen veksles til NOK. Det blir garantert valutasikring på veien slik alle bilprodusenter gjør, men grunnprisen for bilen er en EU pris uten det sedvanlige Norges-påslaget vi må leve med på mange andre varer. Absolutt positivt at dollarkursen faller, selv om Tesla selvfølgelig vil ha noe påslag på kursen. At Foxy ikke skjønner hvorfor vi gleder oss over et fall i dollarkursen når vi kjøper en amerikansk vare får stå for hans regning.

Innstill deg på 10% påslag ift. US pris, så er det rom for både glede og skuffelse :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslafrank

Bestill via Teslamotors.com.   Da forholder du deg til Tesla Norge som er eid av Tesla USA.
Ikke noe galt med de andre, men jeg tror du får et enklere "forhold" når du har behov for hjelp og service. Det kommer flere butikker/servicesenter i Norge etter hvert:)

Jeg har gode erfaringer fra tiden jeg inngikk forhandlinger og til slutt kjøp av min nye Roadster i år. Jeg vurderte også import selv av den, (har god erfaring her), men valgte å forholde meg til MR. Bardenfleth og Wold i Danmark/Norge.

Jeg har reservert Modlel S 85kwPerformance og er i klassen R (roadsterowners/friends &family)

Det betyr forfordelt levering ;) ::)

Har kjørt 10000 km med min Roadster på 4 mnd, er storfornøyd!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA